Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

- Daelim s3 skuter - Alternator

powermusican 18 Cze 2013 13:30 2592 7
  • #1 18 Cze 2013 13:30
    powermusican
    Poziom 10  

    Witam serdecznie mam dylemat w sprawie alternatora od powyższego motocykla.
    Szukałem w internecie schematów i nie znalazłem. Z pomiarów wynika że alternator ten składa sie z cewki wirnika której magnetyzm wzbudzany jest za pomocą napięcia 0.2V na jednej z cewek stojana
    (w stanie bez podłączonego regulatora przy odpalonym silniku - zupełny brak napięcia) natomiast na regulatorze na jednej z końcówek 0.2 V pozostałe dwie - 0V. Do regulatora dochodzą dwa kable połączone z akumulatorem z którego zasilany jest alternator i odwrotnie. Kiedy odpalimy motocykl z podłączonym regulatorem to na akumulatorze mamy około 18V w miarę obrotów rośnie do 20V na poszczególnych "fazach" mamy równe napięcia - mierząc jako zmienny od 11V - 12,5 V - wszystko wskazuje na dość nietypową budowę tego alternatora gdyż w internecie spotkałem się z dwoma typami - w tym przypadku wygląda to na 3 typ ;) Proszę mi powiedzieć czy ktoś spotkał się z tego typu "zasilaniem" .
    Jak mniemam nie mogę użyć innego regulatora napięcia niż fabryczny 390 zł (dlatego nie kupujcie tego skutera jak również żadnego innego modelu Daelim) . Skuter posiada ECU i kiedy zupełnie odłączy się regulator (prądnicę ) to motorek na wolnych pracuje niestabilnie a powyżej 3000 rpm jest ok - co może być tego przyczyną czyżby była jakaś zależność pomiędzy impulsatorem a prądnicą (jej magnetyzmem) ? Czyżby ECU potrzebowało wyższego napięcia - czy może zaczyna się psuć ze względu na podwyższone napięcie ładowania ? Czy ECU posiada wbudowany stabilizator i prostownik ?

    0 7
  • #2 18 Cze 2013 15:49
    jack63
    Poziom 41  

    Po pierwsze akumulator na złom. Pewnie cały elektrolit wygotowany jak dopuszcza 20 V.
    Po drugie ECU i inna elektronika mogą być uszkodzone, bo z reguły wytrzymują 18V .
    Zamiast chaotycznego opisu prądnicy i pomiarów (nie wiadomo co i jak mierzyłeś) zamieść jej dobre zdjęcia oraz zakończeń wszystkich kabli wychodzących z rejonu prądnicy. Jakby się dało to zrób zdjęcia samego stojana z obu stron. Dodatkowo zdjęcie regulatora z kablami doń dochodzącymi.
    Bez tego, bo nie mamy schematu, nie ruszymy z miejsca.

    0
  • #3 18 Cze 2013 17:36
    powermusican
    Poziom 10  

    ok zdjęć nie dam rady - bo skuter jest na gwarancji i nie chcę go rozbierać natomiast shemat wyjaśni wszystko - tylko trzeba go na sporej rozdzielczości oglądać

    - bez regulatora nie "robi prądu"

    - z regulatorem (podczas pracy) każda MASA - "FAZA" ma 10 - 12V

    - mierząc regulator MASA - "FAZA" przy podlączonym tylko zasilaniu z aku:

    connector1 - 0V
    connector2 - 0V
    connector3 - 0.2V

    - podczas normalnej pracy napięcie na aku 18V

    - aku wygotowany - kupiony nowy ;)

    - gdy spaliło mi pierwszą żarówkę - spadek mocy (obrotów)

    - ECU źle dawkuje paliwo - pomimo katalizatora spaliny pachniały benzyną ;)

    i teraz jeszcze tylko pytanie - konektor serwisowy ma 4 kable

    1 - GND - MASA
    2 - IGN - Chyba do oscyloskopu - w każdym razie od zapłonu;)
    3 - HI - czy ten może być odpowiednikiem TX
    4 - LO - a ten RX

    czy gdy podłaczę to pod RS232 (nie TTL na USB ) ma to szansę coś odczytać ?

    Aby pojaśnić sprawę podaję schemat - zastanawia mnie czy owo tajemnicze I.C na schemacie regulatora robi to że na jednym z wyjść/wejsć jest to 0.2 V


    Zwykle jesli coś nie tak z czymkolwiek zapala się kontrolka "check engine" nawet gdy bezpiecznik od świateł był założony mniejszy ta kontrolka się zapalała ;)


    Ze schematu wynika że to 0.2 V nie powinno się pojawić , więc ...

    Czy to możliwe że ECU zasilane wyższym napięciem przeszło na tryb awaryjny ?

    1
  • #4 18 Cze 2013 17:48
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    Skuter posiada typowe rozwiązanie alternatora trójfazowego z magnesami trwałymi. Regulator w cenie 390 zł to norma.
    Regulator bez wątpienia uszkodzony, skoro daje takie napięcie, a nie ma wejścia "sense". Posiada ślady przypalenia?
    Uzwojenie alternatora w takim przypadku również należy gruntownie sprawdzić. Na początek sprawdź czy nie ma zwarcia uzwojenia do masy.
    ECU mógł zostać uszkodzony po tym przepięciu na instalacji.

    0
  • #5 18 Cze 2013 18:26
    powermusican
    Poziom 10  

    BANANvanDYK napisał:
    Skuter posiada typowe rozwiązanie alternatora trójfazowego z magnesami trwałymi. Regulator w cenie 390 zł to norma.
    Regulator bez wątpienia uszkodzony, skoro daje takie napięcie, a nie ma wejścia "sense". Posiada ślady przypalenia?
    Uzwojenie alternatora w takim przypadku również należy gruntownie sprawdzić. Na początek sprawdź czy nie ma zwarcia uzwojenia do masy.
    ECU mógł zostać uszkodzony po tym przepięciu na instalacji.


    dlaczego nie daje wogóle napięcia gdy mierzymy pomiędzy "FAZA" "FAZA" i "FAZA" a MASA ?

    a zaczyna coś pokazywać po podłaczeniu regulatora ?
    mierzone jako AC i DC

    i jescze jedna myśl ...

    Może aluminium na regulatorze się utleniło lub masa nie jest dobra i nie rozładowuje nadmiarowego potencjału ?

    Dodano po 13 [minuty]:

    Czy regulator mogło uszkodzić przebicie na kablu od wysokiego napięcia (Świecy) ?
    bo zauważyłem że przebijał - około 2cm , czyli iskra sięgała aż do wiązki kabli ;)

    Dodano po 14 [minuty]:

    schemat regulatora wskazuje że ma on prostownik jednopołówkowy co oznacza że ECU powinien mieć wbudowany jakiś stabilizator i prostownik w przeciwnym razie napięcie będzie nieco pofalowane co wpłynie na jego stabilność ;)

    według schematu regulatora napięcie 0.2V nie powinno się pojawić chyba że przebiło na tyrystorze - co oznacza że Regulator do wymiany ;)


    Tematu nie zamykam bo ciekaw jestem finału napewno wymienię regulator, tylko
    muszę go zawieźć do serwisu a trochę się boją wymieniać bez zobaczenia moto - chyba boją się kontroli ;)

    0
  • #6 18 Cze 2013 18:35
    jack63
    Poziom 41  

    Ale wymyślasz. Za niedługo sie okaże iż pęłnia księżyca uszkodziła regulator. Nie ważne jak i co jest przyczyną. Trzeba przeprowadzić diagnozę do końca!
    Najpierw rezystancje cewek między każdą parą kabli. Potem każdy kabel do masy. Najniższy zakres omomierza.
    Napięcie alternatora sprawdza się na odpiętej(!) wtyczce z trzema żółtymi kablami.
    Najpierw bez obciążenia - zakres 200 VAC. każda para kabli. Potem obciążony 3-ma żarówkami 24V moc 21W połączonymi w gwiazdę. RPM ok 1500 3000 6000.
    Podaj wyniki i nie snuj teorii.
    Jak sie okaże ze pradnica jest OK, to znaczy że regulator do wymiany/naprawy/zbudowania własnoręcznie.

    W temacie : https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2051892.html są opisy i link do ciekawego regulatora.

    0
  • Pomocny post
    #7 18 Cze 2013 18:37
    BANANvanDYK
    Poziom 38  

    1. Uzwojenie alternatora musi być odizolowane od masy, więc przy odłączonym regulatorze nie występują napięcia, a po podłączeniu regulatora (prostownika trójfazowego) napięcia na fazach się pojawiają ponieważ następuje przepływ prądu przez diody po stronie masy.
    2. Regulator ma połączenie masy przewodem z instalacją elektryczną. Brak masy na obudowie nie ma tutaj znaczenia.
    3. Przebicia WN mogły w pierwszej kolejności uszkodzić ECU, ale ciężko powiedzieć czy miało to wpływ na uszkodzenie regulatora napięcia.
    4. Regulator ma prostownik trójfazowy całofalowy (dwupołówkowy).

    0
  • #8 18 Cze 2013 18:41
    powermusican
    Poziom 10  

    BANANvanDYK napisał:
    1. Uzwojenie alternatora musi być odizolowane od masy, więc przy odłączonym regulatorze nie występują napięcia, a po podłączeniu regulatora (prostownika trójfazowego) napięcia na fazach się pojawiają ponieważ następuje przepływ prądu przez diody po stronie masy.
    2. Regulator ma połączenie masy przewodem z instalacją elektryczną. Brak masy na obudowie nie ma tutaj znaczenia.
    3. Przebicia WN mogły w pierwszej kolejności uszkodzić ECU, ale ciężko powiedzieć czy miało to wpływ na uszkodzenie regulatora napięcia.
    4. Regulator ma prostownik trójfazowy całofalowy (dwupołówkowy).



    ... To się nazywa wyczerpująca odpowiedź ... wszystko i na temat ;)

    0