Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Unifon WEKTA W 050 v7 piszczenie, samoczynne otwieranie

18 Cze 2013 23:02 5403 9
  • Poziom 2  
    Witam.

    Jestem posiadaczem domofonu WEKT'y, która na płytce unifonu ma napis "WEKTA W 050 v7"

    Unifon wygląda w sobie tak:
    Unifon WEKTA W 050 v7 piszczenie, samoczynne otwieranie

    Kaseta zewnętrzna tak:
    Unifon WEKTA W 050 v7 piszczenie, samoczynne otwieranie

    A modul zasilacza (EWD 10) tak:
    Unifon WEKTA W 050 v7 piszczenie, samoczynne otwieranie


    Opis problemu:
    Otóż na zdjęciu, gdzie jest kaseta zewnętrzna brakuje podłączonego kabelka (u mnie fioletowy) ‘w miejscu, gdzie jest $$\perp$$. Powodem tego jest to, że kiedy ten kabelek jest podłączony, to głośnik zaczyna charczeć, mechanizm odblokowujący magnes ciągle zwiera i można otworzyć drzwi.

    W chwili, gdy kliknę przycisk jeden albo dwa (dzwonka) to mechanizm sam otwiera drzwi.

    Martwi mnie również to, że kiedy podłączę do unifonu kabelek biały i czerwony, do numerków 3 i 4, to słychać w słuchawce szum, jakby ciągle prąd szedł przez to, ledwo słychać człowieka mówiącego do mikrofonu.

    Teraz takie pytanko.
    Mógłby ktoś pomóc w podłączeniu okablowania tego sprzętu? Znalazłem jakiś schemat na TK6. Jednak to się nie sprawdza (albo źle odczytuje...). W tej chwili mam wątpliwości, co jest:
    generatorem i jakie to kabelki, gdzie i w czym podłączyć kabelki by to dobrze działało.

    Tak wyglądają podłączenia do zasilacza:
    Unifon WEKTA W 050 v7 piszczenie, samoczynne otwieranie

    Dodano po 38 [minuty]:

    Prawdopodobnie udało mi się znaleźć rozwiązanie problemu. Przekonam się o tym jutro rano, kiedy wszystko skręcę.

    Oto pdf który udało mi się znaleźć: http://www.alarmsat.com.pl/pobieranie/instrukcje/eltcrac-schematy-polaczen.pdf
    Strona 9.
  • AdexAdex
  • Poziom 2  
    Problem naprawiony, głośnik nie huczy, bramka się już nie otwiera kiedy dzwonię.
    Pojawił się kolejny problem (z mojej winy)...
    Otóż, kiedy podnosiłem układ domofonu zahaczyłem mikrofonem o stół, głośniczek się urwał...
    Unifon WEKTA W 050 v7 piszczenie, samoczynne otwieranie

    Tak to wyglądało przed. Biały kabelek jest na obudowie mikrofonu, niebieski wchodzi wgłąb.

    Mógłby ktoś pomóc i podpowiedzieć, jak to przylutować aby dobrze było?
    Przylutowałem niebieski do odwróconego T a biały do literki M, zauważyłem, że diody przestały świecić, a świeciły w momencie, gdy kabelek z odwróconym T był podłączony.

    Dodano po 1 [godziny] 1 [minuty]:

    Problem rozwiązany.

    Charakterystyka problemu:
    - Kiedy ktoś dzwonił na dworzu guzikiem to uruchamiał elektrozaczep i mógł samodzielnie wejść na teren posesji bez mojej zgody (tak się najczęściej działo, ponieważ człowiek słysząc dźwięk elektrozaczepu automatycznie wchodzi.
    - W chwili, gdy podpięło się błekitny drucik w miejsce odwróconego T (3 slot), dzialo się tak, że głośnik charczał w niebogłosy, a elektrozaczep cały czas był włączony i otwierał furtkę
    - ledwie było słychać osoby mówiącej do mikrofonu, a w słuchawce było słychać okropny szum


    Rozpoznanie:
    - po rozkręceniu zewnętrznego panelu łatwo dostrzegłem rozwalony rezystor 10Ohm 5% i razem z nim ścieżki do sąsiednich diód.
    - po rozkręceniu unifonu z parteru (unifon 1) dostrzegłem zamienione kable instalacyjne, błędnie połączone
    - o dziwo w unifonie na piętrze (unifon 2) kable zostały dobrze połączone
    - rozkręcając obudowę zasilacza EWD 10 dostrzegłem zwarcie między plusem kondensatora elektrolitycznego C5 (1000uF 25V) a ścieśką biegnącą obok
    Unifon WEKTA W 050 v7 piszczenie, samoczynne otwieranie

    Rozwiązanie problemu:
    - W zewnętrznym panelu wymieniłem opornik 10Ohm 5%, połączyłem drucikiem przerwane ścieżki, przy okazji wymieniłem tranzystory.
    - W zasilaczu EWD 10 wymieniłem kondensator C5 1000uF 25V.
    - W unifonie 1 poprawiłem podłączenie zaczepów


    Efekty:
    - elektrozaczep reaguje tak jak powinien
    - komunikacja bramka<->unifon istnieje i jest słyszalna, aczkolwiek bardzo słabo słychać osobę z zewnątrz
    - błękitny drucik nie powoduje, wyżej opisanych problemów.


    Jedyne, do czego mam uwagę to to, że bardzo słabo słychac osobę mówiącą do zewnętrznego panelu, oraz diody podświetlające panel przestały świecić (choć przez jakąś chwilę świeciły) prawdopodobnie opornik znów poszedł, nie jestem pewien, czy to jego wina.
  • AdexAdex
  • Poziom 11  
    Witam ja z zapytaniem o Rezystor który jest przed diodą gdyż widzę że mimo układy są bardzo podobne to się nieco różnią a pytam o Rezystor gdyż u mnie się grzeje że niemal parzy i zastanawiam się nad jego wymianą na jakiś inny na płytce pod rezystorem jest napisane R5. oraz brak diody jednej może zastosowanie drugiej diody obniżyło by temperaturę rezystora . ?
  • Pomocny dla użytkowników
    Z tego co widać, to masz tam rezystor o wartości 510Ω. Jak wstawisz np. 1kΩ (1000Ω), to opornik z pewnością będzie się mniej grzał.
    Przed chwilą sprawdziłem w swoich zasobach i w przypadku jednej diody żółtej w podobnym domofonie (kasecie) w miejscu R5 występuje opornik 1kΩ.
    Możesz wstawić drugą żółtą diodę i zostawić obecny opornik.
    W innym podobnym panelu przy dwóch szeregowo połączonych żółtych diodach też zastosowano opornik 1kΩ. Jak widać różnie to robią.

    Ps. W poprzednim wpisie autor używał opornika 10Ω co jest niedopuszczalnie niską opornością przy takim napięciu. Diody się przepalą albo opornik.
  • Poziom 11  
    Dziękuję za udzielenie informacji obecnie od tamtego czasu nadal jest ten sam opornik i nic szczególnego się naradzie nie dzieje ale dobrze wiedzieć jaki tam wstawić gdy by nagle się przegrzał :) teraz zima więc wytrzyma gorzej latem :) więc wtedy go wymienię a zapasowy sobie już kupię na wszelki wypadek :)
  • Pomocny dla użytkowników
    Przez diodę płynie prąd i opornik ustala jego wielkość. Powinno to być maksymalnie 20mA. Włączając w szereg miliamperomierz można to sprawdzić. Zwiększając wartość opornika zmniejszamy prąd diody.
    W miejscu brakującej diody zapewne jest mostek i wystarczy zamiast niego wstawić podobny opornik. Wtedy z pewnością ten jedyny nie będzie się już tak grzał.
  • Poziom 11  
    no tak tylko będąc w sklepie elektronicznym nie wiedzieli dokładnie jaki to opornik bo mieli także problem z odczytem tych pasków na nim i stąd też padło pytanie jaki to :) druga sprawa prawdopodobnie będzie potrzebna 2 dioda więc miejsce będzie wykorzystane ale rozważę też to aby zamiast tej diody dać podobny opornik czyli 510Ω, choć chyba 1kΩ będzie bardziej rozsądne niż 2x po 510Ω
  • Pomocny dla użytkowników
    Jak dasz drugą diodę to wiadomo, że nie ma sensu pakować dwóch oporników. Podałem tylko taki wariant zamiast tej brakującej diody.
  • Poziom 11  
    super dobrze wiedzieć że tak można domofony tego typu są dość powszechne więc innym też się przyda po za tym nie wiem czemu to takie drogie no że chyba obudowa taka droga bo patrząc na układ to nie jest zbyt skomplikowany po za zasilaczem :)
  • Pomocny dla użytkowników
    lopatki napisał:
    w sklepie elektronicznym nie wiedzieli dokładnie jaki to opornik bo mieli także problem z odczytem tych pasków na nim

    Nie każdy musi się znać na kodzie paskowym. Kiedyś były po prostu małe cyferki na opornikach ale potem się to zmieniło i paski obecnie przeważają.