Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ogrzewanie basenu ogrodowego.

SylwekK 24 Jun 2020 19:29 629058 1698
Przewód Toplex
  • #1261
    Heron44
    Level 10  
    Od 2 tyg fatalne pogody, a czasu rowniez mam niewiele, ale spirala z rury PE 25mm podlaczona. Odcinek spirali 100mb+ 20mb na podanie i odprowadzenie wody, z czego 10 metrow jest na sloncu, a reszta juz w calkowitym cieniu.
    Cala spirale przykrylem pleksa(bez dokladnej szczelnosci), aby wiatr nie wychladzal. Jak sie wszystko spraedzi to z czasem zrobie wszystko bardziej profesjonalnie.
    Za swoja pompka od basenu zrobilem trojnik i zaworek. Zebym mogl zamknac solar, przestawic sterownik na prace ciagla i filtrowac na szybko wode w basenie.
    Jedyne czego nie moge zdobyc to zaworu by zamknac obieg na filtracji basenu, a zeby szlo tylko na solar. Zawor by musial byc na waz basenowy 32mm.
    Niestety mam zbyt slaba pompke, bo raptem 2000l/h. Na sam basen wystarczy, ale za slabo leci przez solar. Potrzebuje okolo 2x mocniejszej.
    Jesli ma ktos na odsprzedanie za rozsadne pieniadze to biore.(na filtry papierowe). Zalezy mi na pompce basenowej z tego wzgledu, ze nie zuzywa zbyt wiele pradu.

    Wiadomo, w wspirali woda sie nagrzewa, ale ciezko mowic o koncowych efektach, gdyz klopoty z pogoda oraz zbyt slaba pompa.
    Moja spirala miesci 50l wody. Wiec sporo razy musi przeleciec by ogrzac 4000l w basenie.

    Czy mozna bezpiecznie zastosowac pompe obiegowa 3-stopniowa od C.O. ?
    Przerobilbym moje polaczenia i zostawil pompe od basenu osobno, a solar tez na osobnym ukladzie. Jednak chcialbym miec tez filtr na wodzie pompowanej przez solar. Mysle by w plastikowa puszke(szczelna) zrobic wejscie i wyjscie na weze do wody i wrzucic tam filtr.
    Lub zostaje mi opcja zrobic tak zaworki, ze jak uruchomie pompe C.O. to bedzie ona zassysac wode przez pompke z filtrem od basenu. W woda filtrowala by sie. Czy mozna bezpiecznie tak zrobic?
  • Przewód Toplex
  • #1262
    Boldovar
    Level 9  
    Cześć Panowie,
    potrzebuję małej pomocy.
    Czytam ten wątek od kilku dni, sporo siędowiedziałem, ale zaczyna brakować mi czasu na dalszą naukę, może ktoś mi w dwóch zdaniach podsumuje czego potrzebuję.
    Kupiłem basen Bestway 56438 o wymiarach 457 x 122 (jak szaleć to szaleć ;-) ). W zestawie był rzeczony basen, drabinka, plandeka i pompa. Tyle.
    Wiem że to co mam to za mało. Planuję kupić styropian aby izolować basen od ziemi. Myślę o 5 cm sztywnym budowlanym. Czy to dobry pomysł?
    Wiem że potrzebuję basen czyścić zarówno odkurzaczem, jak i chemią wszelaką, ale instrukcja obsługi tutaj nadaje się psu pod ogon.
    Są tam tylko parametry których powinienem się trzymać, ale nie ma nic o tym w jaki sposób i jakimi narzędziami.
    Jakie jeszcze narzędzia/chemię powinienem dokupić poza odkurzaczem do dna basenowego, termometrem oraz kilkoma rolkami folii bąbelkowej (bąbel 3cm, 150cm szerokości) powinienem kupić?
  • #1263
    Heron44
    Level 10  
    Jesli pompa nie posiada mozliwosci dozowania chemii, to przyda ci sie plywajacy dozownik, do ktorego wrzucasz tabletki.
    Warto kupic multi(uniwersalne), ktore zawieraja wszystki co potrzeba(chlor, koagulant, stabilizuja PH).
    Potrzebne jedno pudelko samego chloru, by zroboc chlorowanie szokowe, wedlug instrukcji od producenta chloru. Po tym zabiegu zawsze wychodzi, czy woda jest dobra czy cos z nia nie tak, bo moze zmienic sie jej kolor. Ja mam zawsze mega brazowa, bo wytraca sie w tedy zelazo, ktorego mam nadmiar. Ale ten zabieg jest obowiazkowy. Moja woda glebinowa ma tyle zelaza, ze nawet bez dodatku chloru bedzie brudzic wszystko w kolo.
    Od razu kup srodek AntyGlon(to cos na glony).

    Potrzebne ci bedzie cos do mierzenia PH.
    Na poczatek zwykle paski kolorowe wystarcza.
    PH utrzymywac na poziomie 7,0-7,4 wedlug ksiazki. Jesli masz za duze, to odpowiednia chemia musisz obnizyc, a jesli masz zbyt niskie to zwiekszych. (Produkty PH plus, PH minus).
    Przyda ci sie siatka lub durszlak do zbierania smieci na lustrze i troche ponizej lub do automatycznego czyszczenia skimmer. Robaki same wpadna i zostana w sordku skimmera.
    Styropian wystarczy 3cm, fundamentowy, wodoodporny. Ale faktycznie warto miec powierzchnie pod nim idealnie rowna.
  • #1264
    Boldovar
    Level 9  
    Dzięki za odpowiedź!

    Heron44 wrote:
    Jesli pompa nie posiada mozliwosci dozowania chemii, to przyda ci sie plywajacy dozownik, do ktorego wrzucasz tabletki.
    Warto kupic multi(uniwersalne), ktore zawieraja wszystki co potrzeba(chlor, koagulant, stabilizuja PH).

    Pompa to Bestway 58386 i z tego co widzę, to nie ma żadnego wbudowanego dozownika.
    Jest jakaś różnica między tymi pływającymi dozownikami? Coś takiego jak Bestway 58209 będzie ok?
    Ogrzewanie basenu ogrodowego.

    Heron44 wrote:
    Potrzebne jedno pudelko samego chloru, by zroboc chlorowanie szokowe, wedlug instrukcji od producenta chloru. Po tym zabiegu zawsze wychodzi, czy woda jest dobra czy cos z nia nie tak, bo moze zmienic sie jej kolor. Ja mam zawsze mega brazowa, bo wytraca sie w tedy zelazo, ktorego mam nadmiar. Ale ten zabieg jest obowiazkowy. Moja woda glebinowa ma tyle zelaza, ze nawet bez dodatku chloru bedzie brudzic wszystko w kolo.

    Tyle czytałem o tym szokowym chlorowaniu i ciągle się zastanawiałem o co z tym chodzi. Rozumiem że dowolny chlor basenowy jaki kupię będzie miał taką instrukcję?
    Pojęcia nie mam jaka woda będzie wlewana do basenu bo do tej pory leciała tylko do kwiatków, a one nie zdają raportów :)

    Heron44 wrote:
    Styropian wystarczy 3cm, fundamentowy, wodoodporny.

    A grubszy nie będzie np. trwalszy? Ktoś pisał że taki 3cm mu starcza na 2 sezony.

    Swoją drogą, jakoś sklejacie ze sobą te styropiany aby nie jeździły czy wystarczy je położyć na ziemi? Myślę nad obwiązaniem ich jakimś sznurkiem albo sklejeniem taśmą dwustronną, ale może przekombinowuję...
  • #1265
    Heron44
    Level 10  
    5cm latwiej zwiazac. Mozna zwiazac, zawsze lepiej. W dodatku styropian ma frezy dla laczen.
    Ja mam 3cm pod okragly basen i nie wiazalem. W dodatku mam nierownosci, a nie widze wiekszego klopotu w tym. Jedyne co to nie dawaj basenu bezposrednio na styropian, tylko na jakas folie lub siatke budowlana tak jak pisali juz wczesniej o tym.
    Dozownik kazdy bedzie dobry, byle go otworzyc :D
    Chlorowanie szokowe polea na tym by zneutralizowac wszystkie niedobre skladniki, ktore sie w wodzie znajduja.
    Ale i tak pierwsza czynnoscia po nalaniu wody jest sprawdzenie i wyrownanie PH. Musi byc odpowiednie by faktycznie bylo zdrowe, zeby woda mogla byc czysta i zeby wszelka chemia mogla dzialac. Jesli PH jest nieodpowiednie dzieje sie w tedy nieporzadane skutki, a chemia nie dziala praktycznie.
  • #1266
    Boldovar
    Level 9  
    Heron44 wrote:

    Ja mam 3cm pod okragly basen i nie wiazalem.

    A wycinałeś go w kółko aby pasował do basenu, czy zostawiłeś taki kwadratowy placek?
  • Przewód Toplex
  • #1267
    Heron44
    Level 10  
    Zostawilem w kwadracie, bo co to przeskadza. Ja polozylem gruba folie zlozona ma dwa razy na ten styropian, wiec narozniki nie rzucaja sie w oczy, a nie przeszkadza mi to. W dodatku jeden kawalek styropianu calkiem odstaje, ale tak to wyglada jakby trzeba bylo wchodzic tylko od tej jednej strony :D przynajmniej nie wychodzi sie na trawnik tylko najpierw na czysty i cieply styropian.
    Generalnie przy pozniejszym skladaniu polecam ponumerowac sobie kawalki i zrobic zdj lub schemacik ulozenia na nastepny sezon.
    Ja rowniez mam styro pierwszy raz. Jesli nacisne na sam rant kawalka to owszem peknie, ale stopajac normalnie po styropianie to nie ma szans. Jedyne zastanawiam sie co bedzie pod basenem w miejscach gdzie narozniki sie schodza i czy kret lub nornica nie zrobila sobie zabawy jakies(ale watpie). Mi na basen okragly 305cm wyszlo okolo 160-170zl z przesylka za jedna paczke styropianu.
  • #1271
    karolark
    Level 42  
    Woda musi być filtrowana regularnie
    Przestoje tygodniowe powodują rozrost glonów i bakterii
    Brak chemii ( chloru, perhydrol u) czyni to samo
    Odkurzaniem pozbywać się brudu a kąpiesz się w zupce z bakteriami 😼
  • #1272
    Boldovar
    Level 9  
    Panowie, szybkie pytanko do tych, którzy używają pod swoimi basenami styropianu 5cm.
    Czy podkładacie coś pod nóżki basenu? Teść uważa, że jak wleję do basenu wodę, to nóżki przebiją się przez ten styropian niczym nóż przez watę i sugeruje wycięcie styropianu oraz włożenie pod nóżkami cegieł.
    Co o tym myślicie? Ma to sens?
  • #1274
    Heron44
    Level 10  
    @Boldovar
    Podloz kawalki klapek drewnianych. Ja podlozylenm klapki 10cm na 10cm z panela podlogowego. Mokre puchna, suche kurcza sie. Ale generalnie nie ma tragedii, jednak jak masz cos ciekawszego to zastosuj.
  • #1275
    wąhol
    Level 11  
    Witam
    kupiłem w zeszłym roku gotową matę solarną do basenu i nie zdaje do końca egzaminu, w tym roku planuje zbudować sam z węża o średnicy 16 na dachu garażu 2m wysoki) tak 200m i tu moje pytanie potrzebuje pompę o niskim poborze prądu by mogła działać na stałe przez 6h dziennie. Czy tak pompka zdała by egzamin?
    https://allegro.pl/oferta/pompa-pompka-do-wody-obiegowa-obiegu-12v-1200l-h-8209526327
  • #1277
    Heron44
    Level 10  
    Wez obiegowa od pieca lub kup uzywana energooszczedna od pieca. Przed taka pompe zostawiasz swoja pompke z filtrem od basenu. Juz jej nie bedziesz musial zbyt koniecznie uzywac, a w trakcie pracy solarow woda bedzie sie przelewac przez nia i zawsze bedzie przefiltrowana. Ale wiadomo, ze jest to dodatkowy opor.
    Ta z linka patrzylem do siebie, ale jakos odrzucilem z planow, bo od razu wydawala sie byc nie do konca wydajna na takie potrzeby. Moze i niby ma 1200l/h, ale uwierz, ze ci to zginie na twoich planowanych 200 metrach weza.
    Moja pompka oboiegowa od pieca bierze 76W lub 90W na 3 biegu i przeyplyw to okolo 600 litrow na godzine. Uzywam przewodow 25mm o dlugosci 120mb, a dzis biezaca wode otrzymywalem 31-32°C, ale bylo dzis goraco. Musze dopracowac solar, bo pleksa zbyt wiele hamuje slonca z tego co widze, ale za to utrzymuje temperature szklarniowa.
    Dzis skonczylem z woda 29,5°C, a rano miala 24°C.
  • #1278
    wąhol
    Level 11  
    Myślałem o pompie do pieca ale czy ona będzie bezpieczna w czasie użytkowania basenu czy będę musiał ją wyłączyć?
  • #1279
    Heron44
    Level 10  
    Moja lezy na ziemi. Troszke tylko obkleilem silikonem bezbarwnym. Rano zawsze pracuje nawodnienie na ogrodzie.
    U mnie podczas kapieli pracuje pompa. Dlaczego? Moze nie.mam zbyt dobrych zabezpieczen(choc zastanawiam sie by wstawic jakis bezpiecznik blisko pompy), ale wychodze z zalozenia, ze skoro wkladam caly czas rece na pracujacej pompie to dlaczego mam mie wejsc caly. Prad we wodzie zaraz mnie nie zabije. Juz dostalem kilka razy strzal z 480v i do tej pory mnie nie zalatwilo, wiec 230v to juz tylko polowa :D nie mniej jednak zrobie mala rozdzielke z pompa i przewodami, zeby je schowac i nie byky zbyt widoczne i wstawie bezpiecznik(na razie nie wiem jeszcze jaki powinien byc).
  • #1281
    Heron44
    Level 10  
    Wczoraj godz 21:00, zakrylem basen z woda 28°C. Dzis rano o 4:30 temperatura wody byla 27°C. Temperatura powietrza w nocy byla okolo 14°C.
  • #1282
    vodiczka
    Level 43  
    Heron44 wrote:
    ale wychodze z zalozenia, ze skoro wkladam caly czas rece na pracujacej pompie to dlaczego mam mie wejsc caly. Prad we wodzie zaraz mnie nie zabije. Juz dostalem kilka razy strzal z 480v i do tej pory mnie nie zalatwilo, wiec 230v to juz tylko polowa
    Tak głupiej wypowiedzi dawno nie czytałem ;)
    Może cię pieścić kilka razy 480V i może cię zabić 120V od jednego strzału. Twoje życie, twoje ryzyko.
  • #1283
    Heron44
    Level 10  
    Oki doki. Nie znam sie na wszystkim, ale sie zainteresuje wiecej o pradach :) W takim razie, jaki moglbym zastosowac bezpiecznik i czy przed sama pompa wystarczy by zminimalizowac ryzyko?
  • #1284
    S-i-R-o
    Level 10  
    Witajcie, proszę o radę jaką pompę mam zakupić. Buduje system 100m rury Pe20 w spirali na dachu blaszaka, potrzebuje dostarczyć wodę z basenu na dach blaszaka jaką pompę kupić aby była bezpieczna dla kąpiących się i dała radę przepompować powoli wode przez 100m rurki ,odległość basenu od blaszaka jakieś 4 metry blaszak wysokości 2m. Macie jakieś sprawdzone pompy ?
    Czy ktoś stosował pompy o bezpiecznym napięciu ? np. ? https://allegro.pl/oferta/pompa-pompka-do-wody-cieczy-3000l-h-24v-arduino-7824250673 dała by radę w mojej instalacji ?
    czy może taką ? https://allegro.pl/oferta/elektryczna-pompa-basenowa-500-w-niebieska-9297666046
  • #1285
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    S-i-R-o wrote:
    Czy ktoś stosował pompy o bezpiecznym napięciu ?

    A niby po co , pompa ma być zastosowana o odpowiednik IPxx. Jak na zewnątrz na deszczy to min IPx4 . Jak pod dachem osłonięta to i od pieca co będzie.
  • #1286
    wąhol
    Level 11  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    S-i-R-o wrote:
    Czy ktoś stosował pompy o bezpiecznym napięciu ?

    A niby po co , pompa ma być zastosowana o odpowiednik IPxx. Jak na zewnątrz na deszczy to min IPx4 . Jak pod dachem osłonięta to i od pieca co będzie.


    Pewnie chodziło o bezpieczeństwo w czasie użytkowania basenu przy włączonej pompie.
  • #1287
    SylwekK
    Level 32  
    U mnie chodzi na okrągło jak nie ta co ogrzewa to ta co filtruje. Ważne żeby instalacja elektryczna była poprawna i posiadała różnicowkę. Skąd ma się niby napięcie do basenu przedostać?
  • #1288
    Heron44
    Level 10  
    Mozna wiec zastosowac wylacznik roznicowo- pradowy przed sama pompa, a za gniazdkiem, z ktorego pobieram zasilanie i taki zabieg powinien wystarczyc? Zabezpieczenie na 30mA wystarczy?
  • #1289
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Heron44 wrote:
    Mozna wiec zastosowac wylacznik roznicowo- pradowy przed sama pompa, a za gniazdkiem


    A co nie masz w domowej instalacji wyłącznika rdc? Daj foto co tam w ogóle masz za tablice w domu.
  • #1290
    Heron44
    Level 10  
    Zdjecie dopiero bede mogl zrobic za kilka dni. Przeciazeniowe to na pewno sa, bo byc musza. Ale jak dzialaja to na chwile obecna nie wiem.
    Ale czy wstawienie wylacznika roznicowo pradowego w tym miejscu co pisalem wczesniej przyniesie poprawne dzialanie? Czy znaczenie ma jeszcze to co jest przed wylacznikiem roznicowo pradowym?