Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ogrzewanie basenu ogrodowego.

SylwekK 30 Jul 2020 10:11 629823 1698
Computer Controls
  • #1351
    Linoge
    Level 27  
    Ma taki mały filtr wielkości rolki papier t. Obecnie wydajność jest na poziomie c.a. 900l na godzinę.
  • Computer Controls
  • #1352
    mario5791
    Level 12  
    Linoge wrote:
    Te dodatkowe 200mb pe da pewnie 150% mocy wiecej jak 100m. Straty opory itd. czyli realnie 6kW mocy w pełnym słońcu. Na mały basen fajnie ale kilkanaście kubików raczej nie zagrzeje.


    No ja mam chyba zaliczający się do małych - pojemność 6m3.
    Jest szansa, że jak dołożę do 100mb startowych te dodatkowe 200mb tak żebym razem miał 300m lub więcej przekroczyć te magiczne 30 stopni w basenie?
    Nie ma tu dużego ruchu. Jakby się jeszcze odezwał ktoś co ma w praktyce więcej metrów rury jak mu w realu to wychodzi.

    Z innej kwestii. Jak piszecie i to widać z danych, które podajecie dużym problemem jest wychładzanie nocne. Te 5 stopni trzeba potem codziennie nadrabiać. Mam styropian 3cm pod basenem wiec jakaś izolacja od gruntu jest. Pozostają boki i góra. Z bokami, nic się nie zrobi raczej. Ciekawe swoją droga ile ucieka przez boki.
    Na górę nakładam czarną folię z zestawu. Nie taką plandekę tkaną tylko litą czarną folię.
    Korci mnie by zrobić na górę składaną czapkę ze styropianu np 5cm. Nie wiem np podklejonego na folii. Tak by można było szybko składać i rozkładać na noc, a folia by spajała poszczególne arkusze. Lub inny jakiś pomysł izolacji.
    Ciekawe tylko czy to ma sens i czy by coś dała taka czapka skoro boki są tylko w gumie basenu.
  • #1353
    Linoge
    Level 27  
    Rozważam folię bąbelkową, jakby zejść w moim przypadku do 3*C spadku w nocy to i tak było by fajnie. Tylko potem skoro sprawność zależy od temp wody no to i tak podobny czas trzeba będzie czekać osiągnięcie tych 28*C. Pewnie będzie krócej tylko pytanie o ile.
  • #1354
    SylwekK
    Level 32  
    @mario5791 ale kombinujesz z tym przykryciem. Tyle razy powtarzałem zwykła folia bąbelkowa (duży bąbel) bez kombinacji typu klejenie czy zgrzewanie. Mam u siebie trzy pasy - przykrywam i odkrywam w minutę zwijając je po prostu i odkładam na trzepaku żeby oobciekła.
  • #1355
    mario5791
    Level 12  
    Mam u siebie zwykłą do pakowania czy budowlaną bąbel 1cm. Przetestuje. Aż się nie chce wierzyć, że będzie lepiej od czarnej po całości.

    Zrobię pomiar temp. wody wieczorem np ok 19-20. Czyli start ochładzania nocnego pod przykryciem czarną i rano o 8-9 po nocy plus zanotuję temperaturę nocną w najzimniejszym czasie tj 4-6 rano. Potem ro samo z bąbelkową. Obym trafił na podobne temperaturowo noce.
    Zobaczymy czy będzie różnica.
  • #1356
    Linoge
    Level 27  
    Ta czarna ma jedną wadę ma otwory przez które ucieka powietrze i wpływa przez nie woda co raczej nie ogranicza ani parowania ani konwekcji.
  • #1357
    servee79
    Level 13  
    Gdyby ktoś był chętny, to zostało mi sporo folii 3-warstwowej z dużym bąblem i z filtrem UV. Szerokość 1,5m.
    Sprzedam po cenie zakupu + koszty wysyłki.
    Zostało mi ok. 30-35mb.
    Więcej info na PW.

    Ogrzewanie basenu ogrodowego. Ogrzewanie basenu ogrodowego. Ogrzewanie basenu ogrodowego.
  • Computer Controls
  • #1358
    mc-giwer
    Level 10  
    Ja u siebie zrobiłem 2 solary, w jednym mam 25m pex 16mm w drugim 10m też 16mm, wąż tłoczący wodę z basenu do solarów jest średnicy 3/4" 10m, niestety ale pompa filtrujące, basenowa 2006m3/h nie daje rady przepompować tego przez te solary, podłączyłem pompę dozujacą ma ona regulator i Max przepompowuje 48m3/h, niestety ona jest na siłę, nie miałem falownika i by zrobić ją na 230V podłączyłem ją przez kondenestor, działa lecz niestety się grzeje i wyłącza, planuję kupić pompę obiegową do C.O. Obecnie chodzi to na tej dozującej podłączone przez czasownik manualny który niestety minimalny czas ustawienia ma 15 minut więc pompa włącza się na 15 min i potem ma 15min przerwy. Najlepszy czas bylby 5 minut pracy bo przez ok 2 min woda leci tak gorąca że nie da się podłożyć ręki.
    Czy jak zakupie pompę obiegową od centralnego i podłącza ją za pompą filtrującą na trojniku, to nie będzie się ona zapowietrzać ?
    Ogrzewanie basenu ogrodowego. Ogrzewanie basenu ogrodowego. Ogrzewanie basenu ogrodowego. Ogrzewanie basenu ogrodowego.
  • #1359
    Linoge
    Level 27  
    Tak na szybko mój basen ma c.a. 4m3 wody, podgrzewam ją codziennie o c.a. 5*C co daje 24kWh. Tyle energii potrzebuje do ogrzania mojego 100m o nieocieplonego domu jak średnia temperatura na zewnątrz w ciągu doby to 4*C.

    Inna kwestia dlaczego wz250 jest tak popularna w tych rozwiązaniach skoro pompy do CO są ciche i biorą mniej energii ?
  • #1360
    mario5791
    Level 12  
    Linoge wrote:
    Inna kwestia dlaczego wz250 jest tak popularna w tych rozwiązaniach skoro pompy do CO są ciche i biorą mniej energii ?


    No właśnie też mnie to interesuje. Myślałem, że to kwestia ceny ale nie. Sprawdziłem na szybko i cyrkulacyjne co też zaczynają się od ok 100zł.
    Właśnie chciałem zaryzykować i zrobić solara z rury PE25 początkowo krążek 100mb na dachu wys 3m. Potem chciałbym do tego dołożyć 2 x po 100mb PE25. Może 3x100mb PE.
    Docelowo wiec system miałby 3x100 lub 4x100 Pe25. Jaką pompę do tego najlepiej kupić jak nie mam. WZ250 czy od CO ?. Za CO przemawia właśnie mniejszy pobór energii.
  • #1361
    mc-giwer
    Level 10  
    Myślę że dlatego że wz250 ma zdolność zasysania a pompa obiegowa tylko pcha i obawa jest że może się zapowietrzać. Ale niech mnie ktoś poprawi jak się mylę.
  • #1362
    Zvirek
    Level 13  
    Myślę, że to kwestia wydajności. Wz250 to już całkiem spora pompa, a obiegowe są dużo mniejsze. U mnie chodzi najzwyklejsza pompa omnigena 100W od CO i spokojnie daje rade przepchnąć wodę przez 130m rury LDPE32 i to na wysokości blisko 3m. Nie pamiętam ile w takim układzie ma przepływu ale gdzieś już tu pisałem - jest to kilkadziesiąt litrów na minutę, a więc wystarczy.
    A co do zapowietrzania - trzeba dać pompę możliwie najniżej i blisko basenu - u mnie stoi prawie na ziemi jakieś 2m od basenu i w ten sposób pompa jest zawsze zalana wodą - liczy się tylko woda po stronie ssącej, po tłocznej pompa podniesie wodę ile trzeba.
  • #1363
    mario5791
    Level 12  
    No właśnie były już tu również i w tym wątku instalacje na pompki obiegowe od co. Więc one również dają radę.
  • #1364
    mario5791
    Level 12  
    kupiłem zestaw startowy PE25 100mb, pompkę od COOMIS 25-60 OMNIGENA , termostat różnicowy , złączki i kolanka, 386zł wydane. Przyjdzie w poniedziałek.
    Mam nadzieję, że to nie będzie przerost formy nad treścią.

    Jak mierzyłem temperatury z folią czarną to spadki miałem do 4 stopni. Ale te pomiary to bez sensu bo nie ma stabilnej pogody i noce były różne. A widzę, że wiele zależy od temperatury w nocy i temp, w dzień oraz nasłonecznienia.
    Np. o godz. 20 temp powietrza 20st woda 24 stopnie rano o 6 temp powietrza 12 st. a woda 21st.
    następny dzień o 20 temp. powietrze ż 20 st. a woda 21 a rano o 6 powietrze 15 st a woda 21. i tak dalej.
    A jak w dzień woda miała jedynie 21 to po nocy 19 .

    Więc jak się woda nagrzeje do 24 to pod czarną folią spada o te 3-4 stopnie max przy nocach w okolicach 10-12-14 stopni.

    Dziś pierwszy dzień "upałów" i była ciepła noc. Wczoraj o 20 była 22 stopnie temp wody a dziś o 6- 21 czyli spadła tylko o 1 st.
    Dziś słoneczko samo nagrzeje bez niczego do 25 stopni zapewne a w niedzielę jak tak będzie ciepło do 27 -28stopni.

    Oznacza to że te zimne noce są kluczowe i potrzebny by był jakiś system który by w 4-6h podnosił z 18-20 stopni temp wody do tych 25-26 co najmniej. Nie mówię tu o podnoszeniu z 24 do 28 bo to się rozumie samo przez siebie.
    Ciekawe czy wywaliłem forse w błoto na to dogrzewanie solarne.
  • #1365
    SylwekK
    Level 32  
    mario5791 wrote:
    Oznacza to że te zimne noce są kluczowe i potrzebny by był jakiś system który by w 4-6h podnosił z 18-20 stopni temp wody do tych 25-26 co najmniej.

    No to u mnie dokładnie tak jest, a nawet w 6h do 28 podniesie bez problemu :)
  • #1366
    Linoge
    Level 27  
    Ps. mnie przyszedł taki pływający termometr i przy powierzchni temperatura to 26 przy dnie 24 startowało z 21*C o 9 nad ranem. W środku solara 50*C.
    mario5791 wrote:
    Ciekawe czy wywaliłem forse w błoto na to dogrzewanie solarne.

    Ja to traktuje jak naukę ;). Trzeba coś policzyć wyznaczyć algorytm sterowania itd. Pomyśleć czasami.
    I tak już tutaj pisałem przed instalacją solarów/PV to świetne ćwiczenie a to są już zupełnie inne koszty.
    Można też policzyć ile hajsu by poszło jakbyś to prądem grzał mnie wychodzi około 200 PLN/miesięcznie (średnio 15 dni * 25kWh *0.6PLN).
    A kilka stówek na grzałkę i pompkę też trzeba dać.
  • #1367
    jawos
    Level 11  
    Linoge wrote:
    Można też policzyć ile hajsu by poszło jakbyś to prądem grzał mnie wychodzi około 200 PLN/miesięcznie (średnio 15 dni * 25kWh *0.6PLN).


    Jeżeli grzanie prądem, to tylko pompą ciepła się opłaca. Duży komfort użytkowania i sezon kąpielowy wydłużony od maja do września



  • #1368
    karolark
    Level 42  
    jawos wrote:
    Linoge wrote:
    Można też policzyć ile hajsu by poszło jakbyś to prądem grzał mnie wychodzi około 200 PLN/miesięcznie (średnio 15 dni * 25kWh *0.6PLN).


    Jeżeli grzanie prądem, to tylko pompą ciepła się opłaca. Duży komfort użytkowania i sezon kąpielowy wydłużony od maja do września





    Teoretycznie masz pan rację Ale💰
    koszt inwestycji
    przeróbka instalacji
    przeważnie wymiana pompy obiegowe aby PC ruszyła
  • #1369
    jawos
    Level 11  
    Nie mówię, że nie ma przy takiej inwestycji kosztów, bo wiadomo, że one są, zauważam tylko, że jeśli ktoś miałby pomysł grzania wody w basenie prądem, to najbardziej ekonomiczna i zarazem komfortowa jest pompa ciepła.
    Pompy filtra raczej nie trzeba zmieniać, bo w zależności od modelu pompy ciepła, wymagają zapewnienia przepływu 1500-4000l/h
    Przeróbki instalacji prawie nie ma żadnej, bo pompę ciepła wpina się pomiędzy pompę filtra, a dyszę napływową wody do basenu, w praktyce potrzebny tylko jeden dodatkowy wąż. By-pass pompy ciepła nie zawsze jest konieczny,
  • #1370
    karolark
    Level 42  
    Słowo kluczowe przeważnie i raczej 🐷
    PC osłabia przepływ i tak marnych pompek np intexa
  • #1371
    Linoge
    Level 27  
    PC jest fajne ale dla basenu zabudowanego. Dla otwartego, kto się w nim kąpie jak nie ma słońca ? Poza tym PC to dodatkowe źródło hałasu, co też jest średnie kiedy chcemy się relaksować. Zapewne to jest must have dla dużych/średnich basenów. Co do filmiku kto stawia basen za kilka kilkanaście tysięcy przy drodze ? Według kolegi średni dzienny koszt to c.a. 9PLN co daje jakieś 1200 rocznie bez kosztów przeglądu pompy czy zapewne drobnych lub większy awarii.
  • #1372
    jawos
    Level 11  
    Linoge wrote:
    PC jest fajne ale dla basenu zabudowanego. Dla otwartego, kto się w nim kąpie jak nie ma słońca ?


    No i to jest właśnie ta subtelna różnica przy grzaniu wody PC, że nawet gdy nie ma słońca i jest chłodno, to woda w basenie jest ciepła.
    Tak naprawdę to użytkowanie basenu jest mało komfortowe, tylko gdy jest wiatr.
    Co do kosztów, to jest kwestia indywidualna każdego człowieka i jego podejścia do życia np. ktoś pali papierosy (przyjmijmy paczkę/dzień), to ponosi koszt ok 15pln/dzień, 450/m-c, więc to są koszty o wiele większe niż grzanie wody w basenie PC.
    To jest zwyczajnie kwestia indywidualnych priorytetów :)
    Ktoś grzeje wodę dachem, drugi zestawem solarów, kolejny kotłem CO, inny grzałką, a jeszcze inny PC. Każdy sposób ma swoje zalety i wady, ważne, że spełnia oczekiwania użytkownika :spoko:
  • #1373
    Linoge
    Level 27  
    Jakby ktoś był ciekawe jaka jest temperatura w środku solara DIY wykres poniżej. Nie spodziewałem się tak wysokich wartości:
    Ogrzewanie basenu ogrodowego.
    Zoptymalizowałem przy pomocy tego czujnika też pracę pompy teraz zużywa 1.1kWh jak jest "lampa", załącza się jak temp w solarze jest większa o 12*C od temperatury wody na 3,5minuty i tak co 10 minut. 3,5 minuty wynika z pojemności solara i wydajności pompy , w 6.5 minuty podgrzewana jest woda o około 4-6*C. Solar jest izolowany więc nie powinno to wpływać na straty.
    Ogrzewanie basenu ogrodowego.
    Temperatury w basenie:
    Ogrzewanie basenu ogrodowego.
  • #1374
    servee79
    Level 13  
    mario5791 wrote:
    Mam styropian 3cm pod basenem wiec jakaś izolacja od gruntu jest. Pozostają boki i góra. Z bokami, nic się nie zrobi raczej. Ciekawe swoją droga ile ucieka przez boki.

    Możesz boki owinąć folią bąbelkową. Najlepiej czarną.
  • #1375
    mario5791
    Level 12  
    Kompletuje i podłączam swój system na razie na 100mb PE 25.

    Kupiłem termostat różnicowy.
    Pytanie jak wpiąć w układ rury te czujniki. Na aukcji piszę cytuję "Jesli czujniki mają być w srodowisku skondensowanej wilgoci należy je zabezpieczyć" Więc tym bardziej nie można ich bezpośrednio w wodę pchać.
    Ogrzewanie basenu ogrodowego.

    Kupiłem 2 trójniki z korkiem wkręcanym z pomysłem, że w tych korkach przewiercę i wsunę ten czujnik i czymś uszczelnię.
    Ogrzewanie basenu ogrodowego.
    Dlaczego przez korki w trójniku a nie bezpośrednio w rurę. Pomyślałem, że będę miał dojście w takim korku z obu stron do uszczelnienia lub izolacji czujnika przed wkręceniem.

    Pytania
    Czy te czujniki się nadają?
    Jak i czym to proponujecie uszczelnić?
    Jaki i czym to odizolować?
    Gdzie najlepiej wpiąć w układ te trójniki z czujnikami? Jeden na pewno najlepiej gdzieś przy dnie basenu na końcu końcówki ssącej - prawda ? A drugi ?
  • #1376
    Linoge
    Level 27  
    To nie lepiej kawałek rurki miedzianej wsunąć na ciepło w PE i zabezpieczyć cybantami + izolacja w postaci otuliny. Są też takie osłony z pseudonierdzewki na czujniki temperatury dymu w piecach. Jakiś fixall pewnie załatwi sprawę.
    U mnie dzisiaj nad ranem były 3*C. Taki mikroklimat na śląsku.
  • #1377
    mario5791
    Level 12  
    Linoge wrote:
    To nie lepiej kawałek rurki miedzianej wsunąć na ciepło w PE i zabezpieczyć cybantami + izolacja w postaci otuliny.

    To bardzo dobry pomysł tak mogę zrobić na powrocie. Wtedy odpada kwestia izolacji czujnika i jego kontaktu bezpośredniego z wodą. Wystarczy zabezpieczyć przed wilgocią z powietrza.

    Jak natomiast rozwiązać kwestię pomiaru w basenie? Tam nie wsadzę rurki i do wody i do niej przymocowany kabel. Bo równie dobrze mogę wsadzić sam kabel do basenu. Ale przecież tak nie można.
  • #1379
    mario5791
    Level 12  
    SylwekK wrote:
    W czym problem?? Ja mam termometr w termokurczu z odrobiną kleju na gorąco i z kablem zanurzone przy dnie w plastikowej rurce.

    Czyli ten kabel wsuwam w termokurcz tak aby kocówka była również w termokurczu i termokurcz zaślepiam klejem lub zgrzewam od jednej strony a od drugiej wystawiam poza basen.

    Rozumiem, że te moje czujniki z zestawu się do tego nadają.

    P. S. przedwczoraj na krótko rozciągnąłem rurę PE25 na trawniku wzdłuż i z powrotem (bez żadnych ślimaków itd. Tylko aby leżała na słońcu na trawniku. Zalałem woda bo robiłem odkurzanie. Następnego dnia jak przyjechałem z pracy to włączyłem ręcznie pompkę do testu ile czasu będzie szła cieplejsza woda niż w basenie. Szło ponad 10min. Zapewne po wystudzeniu pozostałe cykle pracy pompy nie będą tak długie.

    Wiem, że system trzeba potem wyregulować finalnie dopieścić ustawienia doświadczalnie do danej instalacji.
    Z waszego doświadczenia od jakich wartości startowo zacząć nastawę parametrów załączania pompy czyli delta t i histereza ?
  • #1380
    SylwekK
    Level 32  
    Ja mam DS18B20. Po prostu ma być szczelnie dlatego cały czujnik z odrobiną przewodu jest zaizolowany nawet kosztem nieco większej bezwładności cieplnej choć przy basenie kompletnie nie ma to znaczenia.