Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Głośniki szybko zaczynają "pierdzieć"

23 Cze 2013 22:27 2337 12
  • Poziom 9  
    Witam !
    Mój problem polega (moim zdaniem) na elektryce. Posiadam radio samochodowe (nie pamiętam marki, lecz nie jest to podróba) 4x50 watt i nie zależnie jakie głośniki bym wstawił to i tak zaczynają trzeszczeć przy ok 30vol. Dodam, że od razu przy włączeniu radia i rozkręceniu głośności przy 34vol nie trzeszczy, lecz po ok 30s zaczyna.
    Kolejnym problemem (bądź kontynuacją) jest przeskakująca iskra pomiędzy "-" kabla głośnikowego a budą samochodu.
    Jestem zielony jeśli chodzi o car audio. Mam nadzieję, że ktoś pomoże.

    Z góry wielkie dzięki !

    Dodam, że mając połączony jeden głośnik jest w miarę, problem pojawia się przy kolejnych
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 39  
    Sprawdź czy światła nie przygasają bo od zbyt niskiego napięcia też może pierdzieć :).
    Na początek możesz zmienić kable zasilające bo fabryczne takiego "potwora" mogą nie uciągnąć. Linka 4 mm ^2 powinna wystarczyć. Potem być może będziesz się musiał pogodzić, że radio jest jakości adekwatnej do swojej niskiej ceny. Jako, że jesteś zielony daruję sobie rozważania o możliwości wyprodukowania 50W z 12 V przy 4 Ohmowym głośniku. Chwilowe granie bez .. przesteru może być zasługą energii zmagazynowanej w kondensatorach elektrolitycznych, ale przy głośnym graniu kondensatory nie nadążają się ładować a napięcie ich ładowania jest niższe niż powinno. Nie wpadnij czasem na pomysł pominięcia zabezpieczenia trzeba kupić oprawę bezpiecznika na gruby przewód. Możesz też skorzystać z gotowych zestawów do zasilania radia wprost z akumulatora. Zmiana zasilania może niewiele dać jeśli wewnątrz radia połączenia są wykonane cienkimi przewodami lub zbyt wąskimi ścieżkami.
  • Poziom 9  
    Mam również radio 4x45 watt, na którym dzieje się tak samo. Jutro sprawdzę 4x30 watt, które jest zamontowane w innym samochodzie i nie ma problemów. Obecne radio nie wyłącza się, światła nie przygasają więc ja skreśliłem moc z listy. Może to być skutkiem jakiejś słabej masy?
    A, na tył samochodu do 2 głośników prowadzą 3 kable, są to 2x "+" i 1x "-". Czy jest to poprawne jeśli chodzi o stereo ? Są to oryginalne kable.
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 39  
    Pisałem o poprowadzeniu zasilania czyli kabla plusowego i minusowego (masy).
    Z głośnikami bywa rożnie zależnie od konstrukcji. Są takie radia gdzie minus głośnika można łączyć oczkiem do masy a są takie które wymagają poprowadzenia 2 oddzielnych przewodów do każdego głośnika. Żeby mieć pewność trzeba przeczytać instrukcję a najlepiej zajrzeć do schematu końcówki.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    rafcio323 napisał:
    Posiadam radio samochodowe (nie pamiętam marki, lecz nie jest to podróba) 4x50 watt i nie zależnie jakie głośniki bym wstawił to i tak zaczynają trzeszczeć przy ok 30vol. Dodam, że od razu przy włączeniu radia i rozkręceniu głośności przy 34vol nie trzeszczy, lecz po ok 30s zaczyna.


    Problem w radiu/wzmacniaczu, zapewne zwiazany z marnym odprowadzaniem ciepła - po owych 30s uaktywnia się zabezpieczenie cieplne i ogranicza wysterowanie. Zresztą te 4x50W to tylko teoria - praca z taką moca wymagałaby odprowadzenia 200W ciepła, co przy wymiarach radia jest niewykonalne...
    Sprawdź też czy aby głośniki nie przeciążają radia (czy nie masz połączonych równolegle dwu zespołów głośnikowych do jednego kanału).

    rafcio323 napisał:
    Kolejnym problemem (bądź kontynuacją) jest przeskakująca iskra pomiędzy "-" kabla głośnikowego a budą samochodu.


    Zaizoluj połączenia, stopnie końcowe są zapewne w połaczeniu mostkowym, żaden z przewodów głośnikowych nie może mnieć kontaktu z masą.
  • Poziom 9  
    zauważyłem właśnie, że radio mi się mocno przegrzewa nawet, gdy jest wyjęte z kieszeni i leży na desce rozdzielczej. Jak można odprowadzać ciepło ?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    rafcio323 napisał:
    zauważyłem właśnie, że radio mi się mocno przegrzewa nawet, gdy jest wyjęte z kieszeni i leży na desce rozdzielczej.


    Jak wyżej pisałem - poza zapewnienim swobodnego opływu powietrza wokół radiatora niewiele można zrobić. Warto tez sprawdzić (omomiarką) czy przewody głośnikowe nie mają zwarcia do masy.
    Impedancja obciążenia sprawdzona?
  • Poziom 9  
    Nie sprawdzę teraz bo nie mam jak (samochód w warsztacie). Po powrocie wymienię kable zasilające i głośnikowe przednie, bo tylko tam przeskakuje iskra.
    A jak mam przy radiu wyjście na tył po "-" na każdy głośnik i dwa łączę w jeden, to czy jest to dobre? Czy wymienić od razu tylne po 2 przewody na głośnik?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    rafcio323 napisał:
    A jak mam przy radiu wyjście na tył po "-" na każdy głośnik i dwa łączę w jeden, to czy jest to dobre?


    Dla radia ze wzmacniaczami w połaczeniu mostkowym (a przy taiej mocy zapewne takie są) takie połączenie jest niedopuszczalne.

    rafcio323 napisał:
    Czy wymienić od razu tylne po 2 przewody na głośnik?


    Oczywiście ze wymienić, albo przewody do tylnych głośników od radia odłączyć.
  • Poziom 33  
    D214d3k napisał:
    Linka 4 mm ^2 powinna wystarczyć.

    Tą wypowiedź należy potraktować z przymrużeniem oka.
    Po pierwsze, ciężko upakować taki przewód w kostkę ISO.
    Po drugie, to jest przerost formy nad treścią zwłaszcza, że problem leży gdzie indziej.

    Radiatorem radia jest obudowa oraz (najczęściej) monolityczny radiator, które raczej nie zdążą się nagrzać w czasie 30s - tutaj musi się nagrzewać sama struktura półprzewodnikowa, co może sugerować kiepski styk z radiatorem (np. wyschnięta pasta termoprzewodząca).
  • Poziom 39  
    Potwierdzam - przesadziłem - przepraszam ale jak policzyłem końcówkę 4x50 + straty + zasilanie pozostałej elektroniki (raczej pomijalne) wyszło mi duuużo Amperów.
  • Poziom 9  
    Czyli muszę wymienić całą elektrykę od radia, gdyż oryginalnej w tym samochodzie nie było (wszystko odprowadzone zostało z innych kostek, które nie były przeznaczone na radio). W najbliższych dniach nie będę nic robił, gdyż nie mam ochoty przy tym się bawić.

    Dzięki wielkie za pomoc. Zapewne sam szukałbym problemu gdzie indziej :P

    P.S. ZROBIONE ! Wszystkiemu było winne łączenie tych minusów na tył. Nic nie zmieniałem, dałem jeden minus na dwa głośniki i jest całkiem co innego. Radio nie przegrzewa się, głośniki grają czystko i głośno. Jeszcze raz dzięki za pomoc !