Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Monitorki pasywne na gdn 15/40/5

Recon676 23 Cze 2013 22:47 1152 9
  • #1 23 Cze 2013 22:47
    Recon676
    Poziom 8  

Witam, ostatnio myślę intensywnie o stworzeniu sobie monitorków do mojego amatorskiego studio domowego. Odnalazłem na forum temat o budowie takich na głośniku gdn 15/40/5: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1187043.html

Myślę, że pokuszę się o zrobienie, ale mam na początek kilka pytań:

Na allegro można kupić tonsile, o których mowa nawet za 80zł, ale są na 4 ohm-y, da się przerobić zwrotnicę pod taką impedancję? Vify kupię tutaj: http://www.loudspeakershop.eu/glosnik-vifa-dx25tg0904-p-1959.html

O ile środek tzn zwrotnicę i okablowanie spokojnie sobie polutuję, to jestem zielony z zakresu budowy samej obudowy, dotychczas budowałem jedynie paki gitarowe.

Kolega z cytowanego wątku zrobił kolumienki o objętości 12l, w sumie to myślę, że po prostu skopiuję te wymiary, ale, na jakie fb mam liczyć rozmiary b-r?

Druga sprawa, czy takie monitorki prócz wytłumienia i rury b-r mają coś w środku, tzn przegrody itp?

Trzecia sprawa, jak na dźwięk wpływa rozmieszczenie na froncie przetworników i otworu b-r? Jeśli bardzo, to jakie jest optymalne ustawienie?

• #2 24 Cze 2013 09:33
    Arkadyo
    Poziom 29  

Zmiana midbasa na 4 Ω spowoduje, że mniej trzeba będzie tłumić vifę - rezystor w torze kopułki trzeba będzie przeliczyć na mniejszy albo nawet wywalić całkiem. To zmieni impedancje "widzaną przez głośnik" i będzie wymagało korekty na filtrze dla kopułki. Oczywiscie wpłynie to na fazę vify. Zapewne przeliczenie filtra z 8 na 4 dla tonsila również zmieni jego przebieg fazowy.
    Nie liczyłbym, że ten zestaw zagra na 4 ohm midbasie tak jak na projektowanej 8.
    Szukaj 8 albo wybierz coś innego.