Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Yamaha axis ya50r 96r. - Remont silnika w skuterze 2T

krzysieg 24 Jun 2013 19:39 2937 7
Renex
  • #1
    krzysieg
    Level 25  
    Witam

    Posiadam skuter Yamaha axis ya50r , 1996 rok ,przebieg 16000km .
    Silnik Minarelli horizontal chłodzony powietrzem .
    Skuter niestety okazało się że jeździł na zestawie cylinder-tłok o powiększonej pojemności , pojawiły się niewielkie przydźwięki huczenie brzęczenie itp
    Chce żeby był trwały i o legalnej pojemności 50ccm3 , taki zestaw cylinder tłok już załatwiłem oryginał używany w dobrym stanie .
    Zdemontowałem stary cylinder i niestety jest luz pionowy na korbowodzie wyraźnie wyczuwalny , na pewno powyżej 1 mm .
    Zamontowałem zestaw 50ccm3 silnik się wyciszył w czasie jazdy chociaż jeszcze na wolnych obrotach coś brzęczy , osiągi przyzwoite chociaż wolałbym dać lżejsze rolki wtedy prędkość max. spadnie ale powinien mieć lepsze przyśpieszenie ?.
    Przede wszystkim zastanawiam się nad tym luzem na korbowodzie raczej jest ryzykowna jazda w takim stanie powinienem wymienić wał korbowy lub ewentualnie sam korbowód ? oczywiście przy okazji łożyska uszczelniacze wału ...nie wiem czy sobie sam z tym poradzę.
    Trzeba mieć specjalne narzędzia do montażu/ demontażu łożysk ?
    Standardowe narzędzia + ściągacz magneta wystarczy ?

    pozdrawiam
  • Renex
  • #2
    jack63
    Level 43  
    Nie wiem jak mierzyłeś luz łożyska stopy korbowodu i czy pomiar jest wiarygodny?
    Przy luzie 1 mm była by zupełna katastrofa. Taki pomiar przeprowadza się na wyjętym wale i przy pomocy czujnika zegarowego.
    Wg. mnie nie ma możliwości w domowych warunkach, bez narzędzi i przede wszystkim wiedzy i doświadczenia zrobić porządnego remontu silnika. Tzn. zgodnie ze sztuką i zapewniającego trwałość porównywalną do fabrycznej.
  • Renex
  • #3
    krzysieg
    Level 25  
    Nie mierzyłem w żaden sposób ale jest wyraźny luz góra-dół ,od razu to zauważyłem ledwo dotknąłem korbowodu ,na pewno ten luz nie jest w normie .
    Zresztą nic dziwnego jeśli była powiększona pojemność a standardowy wał .
    Aha w dolnej części tłoka i cylindra są pionowe rysy otarcia
    (w tym poprzednim zestawie) .
    Co masz na myśli zupełna katastrofa ?
  • #4
    jack63
    Level 43  
    1mm zużycia przy luzie montażowym rzędu 0.03-0.05 mm nie jest katastrofą???
    Domyśliłem sie że nie mierzyłeś. Pewnie nie umiesz rozużnić luzu osiowego od promieniowego. Nie w teorii tylko w praktyce. A wbrew pozorom jest to trudne w sytuacji gdy korbowód jest ustalany poprzecznie przez tłok a dołem sobie "lata".
    Rysy często są skutkiem zatarć. Ale nie jest to z reguły tragedia.
    Jak wygląda tłok? Czy jest częściowo "okopcony?
  • #5
    krzysieg
    Level 25  
    Denko tłoka jest czarne i w okolicy pierścieni jest okopcone .
    Dozownik zdemontowany , do paliwa dodawany olej połsyntetyk 50:1 .
    Rozumiem że lepiej jak najszybciej oddać skuterek do serwisu niż jeździć i czekać aż luz się powiększy a łożysko dolne korbowodu się rozleci .
  • #6
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Luz rzędu 1 mm dyskwalifikuje wał z jakiegokolwiek użycia. Tutaj luzy remontowe określa się na ułamki mm. W tej chwili zarzynasz nowe części, które tam zmontowałeś. Z tak luźnym wałem kategorycznie nie wolno jeździć. To zabójstwo dla reszty podzespołów. Do wymiany wał wraz z łożyskami, uszczelniaczami. I do przeglądu przez kompetentnego mechanika.
  • #7
    krzysieg
    Level 25  
    Wiele osób robi samemu taki remont zamiast oddawać do mechanika , z pozytywnym efektem , myślę że dam rade sam .
    Oczywiście trzeba mieć pojęcie co się robi i trochę praktyki .

    Zamawiam :
    -wał , zastanawiam się pomiędzy Rms 150zł a Tec 170zł
    -łożyska Ntn lub" Zestaw dwóch, najlepszej jakości łożysk znanej firmy SKF (C4) z teflonowym koszykiem i simmeringów KOK" .

    ściągacz magneta 27 lewy gwint ?

    Cylinder Kit Sport 50cc - znanego hiszpańskiego producenta Airsal , co to jest warte , jest jakaś różnica miedzy standardowym ?

    Zastanawiam się czy warto kupować nową uszczelkę pomiędzy kartery jeśli stara będzie w dobrym stanie , można też ją nasmarować cieńką warstwą sylikonu lub całkiem złożyć na sylikon oczywiście odporny na wysoką temperaturę .

    pozdrawiam
  • #8
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Uszczelki ZAWSZE nowe! Oryginalnie tam był silikon? Nie wydaje mi się.
    Co do części, to ja biorę od człowieka, który od lat współpracuje z hurtownią i kitu nie wciska. Więc nie narzekam. Części są ponoć Tajwańskie, ale nie potrafię podać czym się różnią od podanych przez ciebie.
    Łożyska mają mieć luz C4. Co do ich jakości, to w zasadzie tylko sprzedawca wie, co ci sprzeda...