Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

2.0 AQY - Adaptacja przepustnicy niemożliwa - błąd 17973

j4rek 24 Jun 2013 22:57 21120 21
  • #1
    j4rek
    Level 19  
    Witam, dzisiaj zabrałem się za czyszczenie przepustnicy w silniku auta VW BORA 2.0, oznaczenie AQY.

    Po czyszczeniu i złożeniu całości przystąpiłem do adaptacji przepustnicy, wykonując dodatkowo zerowanie nastaw podstawowych w sterowniku (01- Silnik 10-Adaptation , kanal 00 -> save ).

    Następnie adaptacja przepustnicy 01- silnik , 04- Nastawy podstawowe, 098- Grupa -> GO.

    Niestety adaptacja nie wykonuje się, ponieważ w ostatnim okienku uzyskuję komunikat error, chwilę po rozpoczęciu procesu adaptacji (słychać chwilowe cyknięcie przepustnicy).

    W sterowniku zapisały się 2 błędy i nie da się ich wykasować:

    17987 - Throttle Actuator (J338): Adaptation Not Started
    P1579 - 35-00
    17973 - Throttle Actuator (J338): Lower Stop not Reached
    P1565 - 35-00


    Zastanawia mnie błąd 17973, czyli brak sygnału z czujnika końcowej pozycji - czy powstał na skutek czyszczenia i poruszania przesłoną lub zabrudzenia zmytym nagarem, czy jest to efekt wykonania nastaw podstawowych w sterowniku? Może nie potrzebnie to wykonywałem dla tego typu silnika?

    Dziwny jest też objaw po włączeniu stacyjki - widać i słychać tyknięcie przesłony przepustnicy, a po nim słyszalny jest lekki pisk silniczka w przepustnicy, jak by próbował poruszać mechanizmem, ale nie mógł.

    Obstawiam, że coś sknociłem przy czyszczeniu lub wspomniany styk/ potencjometr pozycji jest zanieczyszczony.

    Co o tym sądzicie? Czy wykonanie nastaw podstawowych sterownika w tym silniku mogło coś namieszać?

    Jutro po południu mam zamiar pomierzyć rezystancję potencjometrów i styku zamknięcia w przepustnicy. Jeśli okaże się, że coś jest z nimi nie tak, mam w planach rozbieranie przepustnicy ;)
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #3
    j4rek
    Level 19  
    Niestety ta metoda nie pomaga. Ściągnąłem dziś czarną pokrywę, wszystkie sygnały na 8-pinowym złączu przepustnicy wydają się być ok: styk informujący o stanie spoczynku ok, oba obwody potencjometrów zmieniają płynnie rezystancję podczas ruchu.

    W momencie włączenia zapłonu sterownik chce przeprowadzać adaptację - jest identyczny objaw jak podczas wywołania kanału 98 - silniczek napędza zębatkę prawidłowo do jednego krańca, a następnie powinien dojechać do drugiego, niestety staje w połowie zakresu ruchu i oscyluje wydając ciche popiskiwania modulacji, po pewnym czasie proces ustaje.

    Nie wiem w czym może tkwić problem, wygląda na to jak by sterownik nie uzyskiwał informacji o położeniu z sekcji regulacji biegu jałowego. Będę musiał chyba prześwietlić połączenia od wtyczki przepustnicy do komputera.

    Dodam, że przed operacją czyszczenia nie było żadnych błędów, powstały po wykonaniu nastaw podstawowych i odpaleniu adaptacji przepustnicy. Zastanawiam czy adaptacja wykona się samodzielnie po przejechaniu pewnego dystansu.

    Tak wygląda odczyt z bloku pomiarowego 98:

    2.0 AQY - Adaptacja przepustnicy niemożliwa - błąd 17973

    Czy może ktoś podpowiedzieć za co odpowiada ostatnie 4 okienko?
  • #4
    dob12
    Level 21  
    Status przeprowadzanej adaptacji:

    ADP runs/ADP OK/ADP ERROR
  • #5
    j4rek
    Level 19  
    Rozumiem, że dwa pierwsze okienka to wyniki odczytane dla obu potencjometrów (silniczka od obrotów jałowych, linki gazu)? Z tego co pamiętam w starszych sterownikach podawane były tam dwa napięcia. Wynikało by z tego, że sterownik widzi oba potencjometry.

    Nie mam już pomysłów, nie wiem czy podejrzewać przepustnicę czy sterownik. Może dla silnika AQY trzeba zastosować jakiś trik...

    Może wypowiedzą się tu osoby, które robiły już taką adaptację w silnikach 2.0 115 (octavia, passaty, golfy itp.) jak ona u nich przebiegała.
  • #7
    dob12
    Level 21  
    j4rek wrote:
    Może wypowiedzą się tu osoby, które robiły już taką adaptację w silnikach 2.0 115 (octavia, passaty, golfy itp.) jak ona u nich przebiegała.



    Robiłem i nigdy nie miałem problemu.

    j4rek wrote:
    Rozumiem, że dwa pierwsze okienka to wyniki odczytane dla obu potencjometrów (silniczka od obrotów jałowych, linki gazu)?


    Przecież masz opisane co to za parametry i posłuchaj kolegi psilos1

    A czy mi się wydaje czy Ty robisz adaptacje w 08-meas block?
    Czy tylko zrobiłeś zrzut z meas block .
  • #8
    j4rek
    Level 19  
    Oczywiście nastawy robię w basic settings, a zrzut ekranu był z bloków pomiarowych.

    Co do tych błędów niestety nie da się ich usunąć. Błąd o braku adaptacji jest ciągle ponieważ się nie zakończyła poprawnie. Drugi błąd 17973 znika jeśli odepnę akumulator, ale pojawia się ponownie w momencie włączenia zapłonu - przepustnica zaczyna wtedy się ustawiać i kończy się to tak samo, zapisując błąd.

    Z oględzin przepustnicy ścieżki rezystancyjne są w stanie bdb, niewyślizgane. Silniczek nie chce zakręcić tą zębatką w całym zakresie, a wydaje mi się że powinien dojechać do obu skrajnych pozycji.
  • Helpful post
    #9
    jarciu_11
    Level 20  
    Przepustnica do śmieci. Założysz nową (sprawną) błąd adaptacji zniknie zanim ją przeprowadzisz. Pozdrawiam.
  • #10
    dob12
    Level 21  
    j4rek wrote:
    Zastanawia mnie błąd 17973, czyli brak sygnału z czujnika końcowej pozycji - czy powstał na skutek czyszczenia i poruszania przesłoną


    bardzo prawdopodobne,ze uszkodziła się przepustnica,może coś ie przestawiło jak czyściłeś.

    Dwa pytania czy auto jet z linką że robisz adaptacje w 098?a jeśli nie to rozumiem że 060 jet niedostępny.

    j4rek wrote:
    Następnie adaptacja przepustnicy 01- silnik , 04- Nastawy podstawowe, 098- Grupa -> GO


    A powiinno to wyglądać tak:

    01-silnik,08-bloki pomiarowe,teraz wpisujemy 098 (grupe adaptacji )-Go i teraz dopiero przechodzimy w nastawy podstawowe (basic setting) przyciskiem zaznaczonym na czerwono.I w tym momencie powinna sie dopiero sama rozpocząć adaptacja
    Tak to powinno wyglądać poprawnie.

    2.0 AQY - Adaptacja przepustnicy niemożliwa - błąd 17973
  • #11
    j4rek
    Level 19  
    Przepustnica była całkowicie sprawna przed operacją czyszczenia i nie sądzę żeby odchylanie przesłony za uchwyt linki i czyszczenie pędzelkiem nagaru uszkodziło ją mechanicznie.
    Na zagranicznych forach doszukałem się podobnego problemu - identyczne błędy i stało się to przy zmianie akumulatora. Podmianka na inną sprawną przepustnicę dała ten sam efekt, brak możliwości adaptacji.


    Przepustnica jest z linką. Adaptację robię wg instrukcji dla tego typu przepustnic czyli 98. Kanał 60 również mam dostępny i testowałem również tam adaptację.

    Adaptację wykonywałem na oba sposoby - pośredni tak jak podałeś poprzez bloki pomiarowe i bezpośredni przez basic settings. Oba sposoby nie dają pozytywnego skutku i wg mnie nie ma różnicy jak to wywołujemy.
  • #12
    dob12
    Level 21  
    j4rek wrote:
    Oba sposoby nie dają pozytywnego skutku i wg mnie nie ma różnicy jak to wywołujemy.



    Jest różnica bo to są procedury dla różnego protokołu komunikacji z autem.
    KW 1281 i KWP-2000 i CAN
  • #14
    j4rek
    Level 19  
    Jutro przyjrzę się bliżej mechanice przepustnicy, może przeskoczyła jakaś sprężyna lub część w osi z kółkiem od linki gazu.
    Na odłączonej przepustnicy ruch zębatki jest pełny i bez przeszkód, ale chyba dobrym krokiem będzie poszukanie przepustnicy do podmianki i sprawdzenie czy to ona jest przyczyną problemu.
  • #16
    j4rek
    Level 19  
    Przeszukuje zagraniczne fora szukając tego samego typu usterek i trafiłem na interesującą informację - człowiek miał ten sam błąd jak u mnie, podmiana na drugą przepustnicę również skończyła się niepowodzeniem.

    Problem udało się rozwiązać podłączając dodatkową 'lepszą' masę do pinu masy w przepustnicy.

    Oto link do dyskusji (po angielsku):

    http://www.doityourself.com/forum/passenger-c...-99-5-new-jetta-throttle-body-wont-adapt.html

    Dzisiaj sprawdzę ten patent i sprawdzę jego wpływ na proces adaptacji.
  • #17
    j4rek
    Level 19  
    Witam ponownie, adaptacja ukończona pozytywnie na mojej przepustnicy :) !

    Wstępna zabawa z dołożoną dodatkową masą z akumulatora nie pomagała.

    Nie wiem czy mogło to być częściowym kluczem do sukcesu, ale podłączyłem do akumulatora godzinę wcześniej prostownik i był on podłączony cały czas podczas zabaw z adaptacją (wyczytałem, że były takie przypadki z identycznymi błędami i pomagała wymiana akumulatora na nowy). Ogólnie coś w tym musi być, że proces ten jest wrażliwy na napięcie w instalacji.

    Doczytałem na kolejnych zagranicznych forach, że ułożenie linki gazu i w tego typie przepustnic może skutkować błędem w adaptacji. Poza tym polecano siłowe częste wywoływanie adaptacji.

    http://forums.vwvortex.com/showthread.php?526...-Jetta-2.0-(1H)-Throttle-Body-Alignment-ERROR

    Ostatecznie pracując na otwartym deklu przepustnicy pomogło u mnie podczas procesu kalibracji (wymuszanego kilkukrotnie) dociskanie palcem (z wyczuciem) styku biegu jałowego podczas pracy silniczka w sposób zaznaczony na poniższym zdjęciu.

    2.0 AQY - Adaptacja przepustnicy niemożliwa - błąd 17973

    Uzyskałem status ADAP. OK i błędy w końcu zniknęły. Dodam, że z tymi błędami dało się jeździć, jednak sterownik nie bierze wtedy pod uwagę sygnałów sondy lambda i można to było odczuć w postaci niepełnej mocy.

    Spryskałem dodatkowo bieżnie potencjometrów i zaznaczone styki pozycji odpowiednim środkiem konserwującym do styków.

    Podejrzewam, że z moja przepustnica może nie być w 100% sprawna i pewnie kolejna adaptacja w przyszłości nie obejdzie się bez rozkręcenia dekielka i pomagania palcem ;) W normalnej pracy jest wszystko w porządku, bez falowania przycięć itp.

    Dziękuję wszystkim udzielającym się w temacie za pomoc. Pozdrawiam!
  • #18
    dob12
    Level 21  
    j4rek wrote:
    Nie wiem czy mogło to być częściowym kluczem do sukcesu, ale podłączyłem do akumulatora godzinę wcześniej prostownik i był on podłączony cały czas podczas zabaw z adaptacją (wyczytałem, że były takie przypadki z identycznymi błędami i pomagała wymiana akumulatora na nowy). Ogólnie coś w tym musi być, że proces ten jest wrażliwy na napięcie w instalacji.


    A jest napisane w instrukcji że napięcie aku min. 12 V i wszystkie odbiorniki w aucie na czas adaptacji powinny być wyłączone.
    Może coś w tym jest .
  • #19
    jarciu_11
    Level 20  
    Super że się udało . Kolega T5 podał ci link do instrukcji wystarczyło przeczytać. Pozdrawiam.
  • #20
    j4rek
    Level 19  
    Te instrukcje widziałem już wcześniej i robiłem to zgodnie z opisem dla przepustnic na linkę, czyli w kanale 98. Moja przepustnica ma widocznie jakieś fochy i trzeba jej w tym pomagać ingerując w jej mechanizmy wewnętrzne.
  • #21
    j4rek
    Level 19  
    Witam, taka nowość w temacie (odświeżam bo napisał do mnie pewien użytkownik z takim samym problemem).

    Zamówiłem pewien czas temu drugą używaną przepustnicę do testu i problem jest identyczny, też nie dało zakończyć się procesu adaptacji, pomogło takie samo zwarcie styków.

    Oczywiście z tą drugą przepustnicą również może być coś nie tak, ale podejrzewam, że problemem jest sam sterownik silnika.
  • #22
    szyszklun
    Level 2  
    u mnie był taki sam problem po wyczyszczeniu nagaru z przepustnicy w seacie alchambrze 2.0 ADY 1998. Z tego co widzę jest to ta sama przepustnica (silnik pewnie też może z niewielkimi zmianami). niestety nie posiadam kabla do podłączenia auta do kompa i działałem trochę po omacku.
    Pomogło mi delikatne oczyszczenie tego styku ze zdjęcia j4rek papierkiem ściernym 1200. Adaptacja dokonała się samoczynnie po przejechaniu kilkudziesięciu km. co prawda nie trzyma książkowych obrotów (nie trzymał ich też przed czyszczeniem) ale nie szarpie i zdaje się być ok.