Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

SCANIA R - Nie działa klimatyzacja

ARTUR_STANCZUK 26 Cze 2013 15:09 5931 16
  • #1 26 Cze 2013 15:09
    ARTUR_STANCZUK
    Poziom 19  

    Witam.
    Potrzebuje schemat elektryczny klimatyzacji. Czujnik w skraplaczu i kostka wraz z pinami nowa.
    Kabina najprawdopodobniej po przekładce (klima jest manual, regulacja temperatury nawiewu na cięgnie a przy zaworze nagrzewnicy jest kostka od zaworu "elektronicznego") włącznik AC podświetla się po włączeniu, ale dalej niestety nie wiem jak idzie instalacja.

  • Fibaro
  • #2 28 Cze 2013 12:02
    miler80
    Poziom 34  

    Sprawdź jednak jeszcze raz przewody do czujnika skraplacza, często też pękają tak 30-40cm wyżej czujnika- w tej czarnej kszulce, poprostu je pociągnij mocniej.

  • Fibaro
  • #3 07 Lip 2013 21:33
    habi7
    Poziom 14  

    W manualu kwestia jest dość prosta...
    jest to układ szeregowy... czyli wszystkie czujniki są połączone jeden za drugim, sprawne zamykają obwód i klima się włącza.
    zrob mostek na wtyczce od czujnika na skraplaczu jeśli klima się włączy sprawdz miernikiem czy czujnik na skraplaczu ma przejście - jesli nie to albo czujnik albo mało czynnika.
    jesli klima się nadaj nie włączy trzeba wywalić obudowę filtra kabinowago (lub nie jeśli chcesz się powciskać rękoma) i trzeba zrobić mostek na termostacie/czujniku ten za klapką cyrkulacji. jesli klima się włączy do wymiany ten termostat jesli się nie włączy to trzeba prześwietlić przewody. następnie jeśli wszystkie elementy wymienione powyżej są sprawdzone i sprawne, trzeba podnieść kabinę, włączyć klime i sprawdzić czy jest zasilanie na wtyczce do cewki sprężarki... jeśli jest a klima się nie włącza to cewka do wymiany... jeśli nie ma to trzeba pojechać najlepiej do ASO. :)

  • #4 19 Kwi 2015 10:44
    ARTUR_STANCZUK
    Poziom 19  

    Hey guys! Temat wraca po prawie dwóch latach, w tamten czas nie było czasu, aby głębiej grzebać przy klimatyzacji.
    Opisze krok po kroku co teraz mierzyłem i co ustaliłem:
    1. Bezpiecznik od klimatyzacji wg rozpiski ok., po włączeniu klimatyzacji zapala się zielona dioda sygnalizująca załączenie A/C. –ale nie zaciąga sprzęgła
    2. Osłonę / peszel od przewodów czujnika ciśnienia (ten w skraplaczu) rozprułem prawie do wejścia instalacji w kabinę, faktycznie były uszkodzone jakieś 50 cm od czujnika. Złączyłem przewody na „krótko” na jednym przed złączeniem jest napięcie akumulatorów ok. 28,8V przy pracującym motorze. – po złączeniu, Klima nie załącza się.
    3. Odczytane błędy: EMS 49922, EMS 25344- oba z gwiazdką czyli aktywne (nie mam opisu) na desce komunikat „usterka silnika” więc pomyślałem A/C się nie załączy bo błędy w silniku, ale: przy złączu cewka – instalacja skorodowany pin (+) kostkę odciąłem i zmierzyłem cewkę jak pamiętam ok. 30 Ohm, połączyłem bez kostki, błędy wykasowałem, komunikat zgasł. Sprawdziłem jeszcze raz błędy w EMS= NO ERRORS. Sprzęgła jednak nie zaciąga, podpiąłem zamiast sprzęgła żarówkę 24V, ale brak napięcia.
    4. Czujnik temperatury NTC przy zewnętrznej temp. Ok. 10C dokładnie nie pamiętam chyba około 18k Ohm, po podgrzaniu rezystancja maleje. Mostek, napięcia przy odbiorze końcowym brak.
    Chyba brakuje jakiegoś sygnału do sterownika silnika, bo instalacja od sprzęgła wychodzi właśnie ze sterownika silnika.
    Potrzebowałbym jednak schemat, bo nie ruszę tego.
    SCANIA R - Nie działa klimatyzacja SCANIA R - Nie działa klimatyzacja SCANIA R - Nie działa klimatyzacja SCANIA R - Nie działa klimatyzacja SCANIA R - Nie działa klimatyzacja SCANIA R - Nie działa klimatyzacja

  • #5 19 Kwi 2015 23:53
    habi7
    Poziom 14  

    siemka, klima w manualu jest dosc .prostym ukladem wszystko idzie w szereg i jak jest gdziej przerwa to uklad nie zadziala. najproscie kolejno mostkuj/omijaj czujniki itp i jesli instalacja i cewka jest ok to powinno ruszyc, przewaznie czujnik na skraplaczu siada lub piny gnija lub czujnik termostatyczny na parowniku, pozdrawiam

  • #6 20 Kwi 2015 07:56
    ARTUR_STANCZUK
    Poziom 19  

    Cześć. Tyle, że ja to sprawdziłem.
    Jeżeli idzie w szereg to gdzieś na EMS musi wchodzić sygnał do załączenia A/C i dopiero sterownik wypluwa napięcie do cewki kompresora. W sumie w szereg to może być bezpiecznik, włącznik klimy i czujnik ciśnienia w skraplaczu, czujnik w parowniku to NTC, więc w szereg nie jest, a sygnał z niego idzie może do EMS?

    Dziś nowy błąd EMS 49414
    1894724

  • #7 20 Kwi 2015 09:42
    habi7
    Poziom 14  

    Kolego, informacja o załączeniu sprężarki idzie z COO po CAN-ie do EMS, więc wszystkie pierdoły od klimy są podpięte od COO.

  • #8 20 Kwi 2015 12:59
    ARTUR_STANCZUK
    Poziom 19  

    Okey widzę że możesz mi pomóc. Powiedz gdzie powinien być wpięty czujnik ciśnienia czynnika do COO które piny. I jeżeli była przekładana kabina to czy trzeba parować COO z EMS?

    Właśnie sprawdziłem jak idą przewody. + z bezpiecznika przez presostat i do COO na pin 27. Ale widać że to nie jest w oryginale, ktoś mnie uprzedził z wizytą. Jeszcze jedno pytanie w czarnej koszulce od przewodów co idą do czujnika ciśnienia są jeszcze dwa przewody zakończone kostką biały i czarny nigdzie nie podłączone. ??

    VIN ... 2037811

  • Fibaro
  • #9 20 Kwi 2015 23:24
    habi7
    Poziom 14  

    Powiem szczerze, że nie widząc tego auta na moje jest pomieszany stary układ klimatyzacji z nowym.
    W nowym masz czujnik ciśnienia do góry przy filtrze/osuszaczu i w takim układzie występuje czujnik T81, który pokazywałeś i jest to tak jak pisałeś czujnik NTC monitorujący temp na parowniku i jest wpięty w COO.
    Natomiast kiedy masz czujnik przy skraplaczu jest to starszy układ (według VIN) powinien byc na moje ten nowy, ale teraz i tak to nie wazne.

    wracając jeszcze do twojego pytania o wolną nie podpiętą kostkę - jest to kostka do czujnika otwarcia atrapy kiedy pojazd jest wyposażony w alarm.

    teraz dalej....
    z bezpiecznika 10 idzie wspolne zasilanie na przełącznik dmuchawy i do czujnika T6 na skraplaczu.... sprawny czujnik (kiedy jest odpowiednie ciśnienie w układzie) zamyka obwód +24v do COO na pin A-27, natomiast czujnik termiczny (włącz-wyłącz) T7 na parowniku jest wpięty w COO na pin A-9 i on dostaje zasilanie z klawisza klimatyzacji S-16 (po załączeniu) ale jeżeli zapala się kontrolka to teoretycznie T7 jest ok gdyż między innymi ten włącznik zamyka obwód tej własnie kontrolki na klawiszu.
    tak więc w klimie MANUAL na pinie 9 i 27 powinno być +24V wtedy COO wysyła sugnał po sieci CAN do EMS o załączenie sprężarki...

    a co kolejnego pytania.. TAK COO i EMS muszą być sparowane aby wogole można odpalić auto.

    Dodano po 7 [minuty]:

    aha jeszcze jedno.... jesli faktycznie masz układ nowy z czujnikiem T81 to czujnik ciśnienia powinnie byc jak się nie myle 4 pinowy

  • #10 21 Kwi 2015 12:25
    ARTUR_STANCZUK
    Poziom 19  

    Sprawdziłem na A-27 i A-9 mam napięcia 24V. A podczas diagnozy w koordynatorze błąd 82 (*=aktywny) czyli czujnik ciśnienia klimatyzacji. Wygląda na to że jest sieczka w instalacji, pin A-27 jest dokładany, także kabina w 100% jest przeszczepem. czy da się COO przekodować z klimatronica na manual?

  • #11 21 Kwi 2015 12:45
    habi7
    Poziom 14  

    kolego coo82 to problem z sygnalem predkosci a od czujnika t6 to coo72 :)
    skoro masz zasilanie to moze jednak cos z cewka na sprezarce, sprawdz instalacje od ecu ems do sprezarki czy jest tam w chwili zalaczenia 24V, jesli bedzie to cewka jesli nie to moze problem tkwi w nieprawidlowym coo albo usterka ecu ems

  • #12 21 Kwi 2015 22:01
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Nie napisałeś jeszcze o dwóch rzeczach: czy na elektromagnesie od sprężarki masz +24V czy nie masz?? Oraz czy jak podasz +24 na elektromagnes to sprzęgiełko załącza??

    A kolejna sprawa jest taka: czy czasem nie było tak, że oryginalnie był to climatronic a teraz masz manual i stąd problemy z załączaniem sprężarki??

  • #13 21 Kwi 2015 22:05
    plusz730
    Poziom 13  

    ARTUR_STANCZUK napisał:
    zmierzyłem cewkę jak pamiętam ok. 30 Ohm,

    O połowę za dużo. Ma być około 15 Ohm.
    Pozdrawiam

  • #14 21 Kwi 2015 22:30
    ARTUR_STANCZUK
    Poziom 19  

    Sprezarka zaciąga jak na sztywno przyjmie 24V. Nie wiem jakie było sterowanie przed i po "modernizacji"
    Saron. Tak moglo być. I gdyby tak założyć to da się występować climateonic bez panela aby ziebiła na LO?

  • #15 21 Kwi 2015 22:35
    habi7
    Poziom 14  

    zagadka jest czujnik T81 ktory jest w nowszym typie klimy lub w climatroniku... pytanie czy tu cos sie nie dzieje.. w nowszym typie klima coo ma normalny monitor cisnienia w ukladzie klimy a w starym typie tylko wlacz wylacz pod wplywem cisnienia...i moze to tu jest problem.

  • #16 22 Kwi 2015 07:52
    ARTUR_STANCZUK
    Poziom 19  

    SCANIA R - Nie działa klimatyzacja

    W tych starszych R-kach nawet z climatronikiem też był zwykły czujnik ciśnienia. W nowszych w tym z jakby leżącym zbiornikiem freonu jest napięciowy. Dziś mam otrzymać jakieś schematy po VIN-ie do klimatyzacji, także podzielę się, ale to dopiero wieczorem. "Teraz jak to mówią GO TO THE WORK"

  • #17 08 Lip 2015 17:03
    Jasic84
    Poziom 6  

    Witam podepne sie pod temat. Mam Scanie P230 2005r i jest problem z klimą. Po włączeniu przełącznika A/C raz sie klima właczy a raz nie albo jak sie włączy to popracuje chwile i sie wyłącza gaz jest full co moze byc za przyczyna takiej pracy

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo