Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Hamowanie dynamiczne silnikiem DC

27 Cze 2013 20:12 2784 5
  • Poziom 2  
    Witam,
    Potrzebuję wykonać hamowanie prądem stałym silnika asynchronicznego klatkowego. Hamowanie ma się odbywać długotrwale (czasy rzędu 1-10 min), nie ma ono na celu wyhamowania silnika, lecz zadawania stałej siły hamującej.
    W jaki sposób mam dobrać rząd wartości parametrów prądu stałego ? Czy wystarczy zmierzyć opór na fazie stojana, przemnożyć go przez prąd znamionowy silnika, a otrzymane napięcie prądu podać na dwie fazy stojana silnika ?
    Skąd mam wiedzieć, czy podane napięcie nie spowoduje przegrzania wirnika podczas kilkuminutowego hamowania, nie stosując do tego rezystorów wpiętych w obwód wirnika ?
    W układzie którym mam zastosować hamowanie prądem stałym, silnik napędowy ma moc 1.1 kW, predkosc znamionowa 1395, prad znamionowy 4.87 A. Silnik, który ma hamować układ (powiedzmy, że ma obciążać silnik napędowy w ok 80 %), również posiada te same parametry.
  • Pomocny post
    Specjalista Automatyk
    Jeżeli podajesz prąd stały na taki silnik to oczywiście bardzo ładnie hamuje, ale w postoju siła "trzymania" jest zerowa?!
    W Twoim przypadku - można przyjąć, że 80% z prądu znamionowego (~5A) =4A i dla takiego prądu dobrać napięcie zasilania prądem stałym (doświadczalnie to ok. 40-55 Vdc)
  • Poziom 2  
    Potrzebuję hamować wirnik tylko i wyłącznie gdy jest w ruchu, dlatego decyduję się na hamowanie dynamiczne i problem zaniku momentu hamującego podczas postoju odpada.
    Moje pytanie odnosiło się głównie do tego, czy podając na wirnik napięcie prądu stałego (czyli mierzę rezystancję fazy, i z zależności U=R*I, wstawiając prąd znamionowy silnika wyliczam napięcie prądu stałego, którym zasilę fazę stojana) nie przegrzeję wirnika ? Jest to silnik klatkowy, więc nie wepnę w wirnik żadnych dodatkowych oporników.
    Omawiany układ hamujący ma na celu kilkuminutowe obciążanie napędu (opartego zresztą na tym samym silniku), a nie wyhamowanie go do zera.

    EDIT:
    pafciowaw dzięki za info, natomiast interesuję mnie jeszcze kwestia przegrzania silnika. Czy można z podanymi przez Ciebie wartościami prądowymi, obciążać układ przez 5-10 min, bez żadnych konsekwencji spalenia układu ?
  • Specjalista Automatyk
    Takie hamowanie/zatrzymanie mam w silniku - odbywa się co kilka sekund...przez 8-10 godzin :).
    Silnik ma zewnętrzny wiatrak, ale i bez niego nie przegrzewa się.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Jeżeli napędzasz silnik (3 x 400) - część energii jest zamieniona w pracę, a przy obciążeniu reszta w ciepło silnika.
    Przy hamowaniu prądem stałym dajesz 40-50 Vdc co przy 5 A - "pakuje" w silnik 200-250W - oczywiście całość w postaci ciepła...
  • Poziom 2  
    Czyli biorąc pod uwagę, iż mój napęd ma moc 1.1 kW oraz sprawność 76 %, to przy pracy znamionowej wytwarzają się podobne ilości ciepła, więc chyba wszystko pasuje i nie ma się czego bać, dzięki za rozwianie wątpliwości :)
  • Poziom 27  
    Tutaj http://www.tripus.pl/ mają gotowe i nie drogie takie hamulce, kilka razy kupowałem od nich i nie było żadnego problemu.