Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Osprzęt kablowy
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Świadectwo kwalifikacyjne, obsługa i montaż- co można robić?

05 Mar 2005 13:20 478067 246
  • Poziom 9  
    Czesc mam male pytanko moze ktos zna odpowiedz . A mianowicie mam zamiar zapisac sie na kurs : Uprawnienia SEP do 1 KV + pomiary ochronne . Moze ktos wie co ten kurs w rzeczywistosci mi da tzn. czy bede mogl tworzyc linie od podstaw czy tez tylko modernizacje .Z gory dzieki.
  • Osprzęt kablowy
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    hey, uprawnienia SEP do 1 kV uprawniają do zajmowania się eksploatacją urządzeń instalacji i sieci na stanowisku eksploatacji < taki tytuł nosi książeczka SEP > . W środku jest szczegółowiej wyszczególnione, głównie chodzi jednak o montaż, remont i konserwację, więc raczej nie uprawniają one do budowania od podstaw sieci, ewentualnie do montażu. Jak chcesz mogę Ci przesłać skana tej książeczki :) pozdrawiam
  • Poziom 15  
    Do tego dochodzą pomiary, a z tego to już jest jakaś kasa...
  • Poziom 15  
    Z zasadzie te uprawnienia upoważniają do prac z urządzeniami elektrycznymi - możesz komuś podłączyć lampę, jakiś silnik etc. Możesz pociągnąć kawałek kabla, zrobić komuś rozdzielnicę...
    Pomiary daja ci możliwość wykonania protokołu, który potrzebny jest ZE przy podłączaniu kogoś do sieci nn.

    Aby jednak robić zawodowo instalacje elektryczne ( bruzdy, otwory, etc. ogólnie mówiąc prace budowlane) musisz mieć uprawnienia budowlane, a to jest inna para kaloszy.
    Oczywiście sobie w domu możesz to zrobić bez tych uprawnień, ale możesz to zrobic nawet bez SEP.
  • Osprzęt kablowy
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    Ok dzieki ale jakby ktos teraz posklejal mi to wszystko do kupy i napisal co po tym kursie bede mogl a czego nie . Dzieki :)
  • Pomocny post
    Poziom 10  
    Ogólnie rzecz biorąc na początek dadzą ci na obsługe , montarz i eksploatacje (nazwy mówia same za siebie) oczywiście na to co cię konkretnie interesuje umożliwi ci to prace jako elektryk i oczywiście takie uprawnienia są przydatne w momencie kiedy szukasz pracy w tym zawodzie ponieważ pracodawca jest świadomy tego że masz jakieś podstawy i odpowiadasz za to co robisz, Bardziej oczywiście opłacalne są uprawnienia kontrolno pomiarowe ale bez tych pierwszych niezbyt chętnie je wydają.
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    ...kontrolno pomiarowych to w rzeczy samej nie chętnie wydaja...gdyz mili panowie z SEP-u prócz działania w Stowarzyszeniu zazwyczaj zajmują się zawodowo...odbiorem technicznym instalacji i sami wykonują kontrole ...więc wydając coraz więcej uprawnień kontrolno-pomiarowych sami zabierają sobie rynek pracy....

    ...podstawowy zakres do 1 kV jest prościutki i żadko kto go oblewa.....
  • Poziom 13  
    jezeli chcesz zrobić papier do pomiarów to dużo sie musisz nauczyć przepuszczą cie przez "wyrzymaczkę" jezeli masz zawód elektryka lub pokrewny to połowa sukcesu. Protokół napiszesz po wykonaniu pomiarów do których trzeba mieć przyrzady pomiarowe na początek wystarczy ci amperomierz woltomierz i miernik izolacji ok 400 zł(2 multimetry i IMI na allegro) warunek muszą byc legalizowane co 13 miesięcy. W/w sprzetem mozesz wykonywac pomiary metodami technicznymi jednak na poważne roboty sie nie nadają ze względu na czas natomiast sprzęt do pomiarów bezposrednich cena ok 4-5 tys zł,. i toi byłoby na tyle jesli chodzi o pomiary http://www.sep.com.pl/opracowania.htm tutaj masz materiały wystarczą 4 dokumenty które poznasz linki od góry 1,2,4,6 powodzenia
  • Poziom 15  
    Niedawno zmieniły się przepisy odnośnie pomiarów elektrycznych, mogą je wykonywać osoby posiadające uprawnienia SEP w zakresie dozoru, do wykonastwa instalacji elektrycznych (nie mylić z projektowaniem instalacji) również potrzebujesz uprawnień dozorowych ponieważ posiadając uprawnienia eksploatacyjne możesz wykonywać czynności objęte uprawnieniami tylko na polecenie osoby posiadającej dozór, z pominięciem czynności mających na celu ratowanie życia i mienia ludzkiego.
  • Poziom 18  
    Jeżeli chodzi uprawnienia eksploatacyjne a wśród nich pomiary to zezwalają one do wykonywania pomiarów natomiast uprawnienia na dozór zezwalaja na wystawienie protokołów ze sprawdzenia. Tak więc uprawnienia eksploatacyjne to dopiero połowa sukcesu aby samodzielnie (jak niektórzy określają) "robić kasę" . A tak na marginesie to nie słyszałem aby ktos dorobił się na pomiarach.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 15  
    uprawnienia E-eksploatacja, służą do eksploatacji w zakresie jak na uprawnieniach.
    uprawnienia D-dozór służą do nadzorowania tych co eksploatują i czasem wydania im polecenia pracy(ustne lub pisemne)
    pomiary to pomiary. Co ci po pomiarach jak mierniki elektroniczne to ok. 2500 zł i co 13msc się je legalizuje. Więc jeżeli nie robisz tego zawodowo, a nie robisz to ci się to nie opłaci.
    Uprawnienia budowlane jak nie masz SEPu "E"do 1kV to zapomnij na razie.
    macher
  • Poziom 2  
    Co panowie powiedzą na temat PZITS tez wydają uprawnienia E oraz D
  • Poziom 18  
    Witam.
    Nie zapomnijcie ze aby zgłosic przyłacze do ZE trzeba miec uprawnienia budowlane i byc zrzeszonym w regionalnej izbie inzynierów i techników budownictwa i miec opłaconą składke czlonkowską o ubezpieczenie oc razem bodajze musiałbym sprwdzic ok 500 zł rocznie.
  • Poziom 11  
    W zeszłym roku zdałem SEP na "E" bez ograniczenia napiecia .Po raz kolejny czwarty z rzędu ,poszło bezboleśnie ,szkolenie i egzamin opłacił mój zakład.Ludzie którzy zdawali "z ulicy" mówili że ich traktowano zupełnie inaczej była kupa pytań z eletrotechniki teoretycznej np o regułe korkociągu.
    Egzaminy "na pomiary" są trudniejsze, egzaminatorzy wiedzą ze takie uprawnienia to w praktyce żyła złota,co z tego czasem wynika można sobie wyobrazić.Na szczęście ,wg słow naszego wykładowcy (nie weryfikowałem tego z przepisami)
    w zwiazku z wejściem do UE ,Polska przyjęła tamtejsze normy co oznacza że swiadectwo SEP
    dostaje się raz na całe życie i nie trzeba juz co 5 lat powtarzać egzaminu .
  • Poziom 20  
    Co do waznosci uprawnien to sie mylisz bo znowu sa na okres 5 lat:(
  • Poziom 12  
    dasko napisał:
    Co do waznosci uprawnien to się mylisz bo znowu sa na okres 5 lat:(

    ?? czy aby napewno?
    a nawet jesli tak znowu jest to nalezy pamietac ze Ci ktorzy zrobili uprawnienia w okresie, w ktorym byly wydawane na czas nieokreslony MAJA JE DOZYWONIO chyba ze wprowadza jakies nowe uprawnienia. Praw nie dziala wstecz.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    być może w kwietniu wejdzie w zycie nowelizacja przepisów odosnie uprawnien bedzie trzeba tak jak przedtem zdawac egzamin co 5 lat natomiast ci którzy dostali uprawnienia dożywotnio bedo je mieli ważne przez 5 lat od chwili wejscia w zycie ustawy
  • Poziom 10  
    witam
    to ja jeszcze zapytam- czy jest gdzieś jasno w przepisach napisane że elektryk nie może sam usuwać awarii elektrycznych (np.w wymiana głównych zabezpieczeń w budynkach) ?
  • Poziom 12  
    A jak to jest z legalizacją przyrządów pomiarowych. Kolega napioo pisze że należy legalizować co 13 miesięcy, ale przepisy jasno określają jakie przyrządy podlegają legalizacji i z nich wynika że mierniki które są używane do pomiarów elektrycznych nie muszą być legalizowane tylko sprawdzane, jednak przepisy nic nie mówią kto to ma robić. Np takie sprawdzanie wykonyje CZACH w Katowicach, który ma uprawnienia na badanie chyba termopar i czegoś jęszcze, ale jak się orientowałem(przynajmniej rok temu) nie miał żadnych specjalnych zezwoleń na wykonywanie tych "legalizacji". Czyli według mnie, jeśli mam czym albo zbuduję sobie jakiś układ to technicznego sprzwdzenia miernika np. do pomiaru pętli zwarcia, to sam moę potwierdzić poprawność wskazań i pomiary wykonane tym miernikiem są ważne. Chyba że coś ostanio w tej materi się zmieniło i wyszły jakieś rozporządzenia do tego kto może wykonywać takie sprawdzanie.
  • Poziom 11  
    Jak zrobić uprawnienie projektowe inastalacji elektrycznych. Jestem elektrotechnikiem inż o specjalności automatyka przemyslówa
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 21  
    Temat co raz to i wraca.
    Uprawnienia SEP nie upoważniają do samodzielnych funkcji w budownictwie( wykonawstwa elektrycznego, sanitarnego itp.) Do tego służą uprawnienia budowlane
    Proponuję poczytać m.in. :
    http://www.piib.org.pl/index.php?id=regkkpk&SID=8f8901723528ae53fae1c998d5c9a30a

    Uprawnienia SEP pozwalają na prowadzenie prac związanych z utrzymaniem ruchu elektrycznego, także przeprowadzenie pomiarów sprawdzających skuteczność ochrony p.porażeniowej. To dla "E".
    "D" pozwala dodatkowo (przy posiadanym "E") na kierowanie pracą grupy ludzi.
    Montaż w tych zaświadczeniach jest ważny przy posiadanych uprawnieniach budowlanych(linki wyżej). Chyba że montujemy takie samo urządzenie w miejsce zdemontowanego - bez zamiany charakterystyki sieci, instalacji, czy urządzenia.
    Choć w linkach które podałem są wyczerpujące informacje na temat uprawnień Budowlanych, to dodam że mogą je otrzymać tylko ludzie mający odpowiednie wykształcenie, praktykę. A pracować w tym wtedy kiedy należeć będą do Izby i opłacać składki członkowskie! Horror.
  • Poziom 11  
    Interesujemnie coś takiego jak projeky instalacji domowych. Czy do takich projektów należy mieć uprawnienie budowlane czy sama wiedza inżynierska z elektrotechniki wystarczy?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Czy uprawniena E pozwalają mi na wykonanie instalacji i przyłącza wg projektu już istniejącego dla domu jednorodzinnego?
  • Poziom 21  
    Do projektowania trzeba mieć uprawnienia budowlane w zakresie projektowania,
    do budowania instalacji, przyłączy, wykonawstwa ogólnie - uprawnienia budowlane w zakresie wykonawstwa.
    Poczytaj linki wyżej. Są tam m.in. przykłady pytań egzaminacyjnych, zakres wiedzy, wymagania dot. wykształcenia.
    Uprawnienia E, D nie pozwalają na wykonawstwo i projektowanie.
    Możesz wykonać przyłącze z "E" ale ZE jego nie odbierze, bo nie masz budowlanych.
  • Poziom 11  
    Obecnie mam uprawnienia D i E w zakresie : obsługi, konserwacji, remontów, montażu (bardzo ważne na fuchy) i kontrolno pomiarowe (też bardzo ważne na fuchy) do 21kV. To moje czwarte papiery. Pierwsze to były do 0,5 kV, następne do 1kV. Trzecie dozorowe do 110kV (chociaż instalację 110kV widziałem najbliżej ze 50 m). Za trzy pierwsze uprawnienia płacił poprzedni zakład pracy (kurs 2 x po 1,5 h, "egzamin" - wolna pogawędka) za ostani musiałem wybulić sam prawie 400zł za literkę tzn. za D+E 800zł (w sumie 2,5 h z "egzaminem"). Kurs na "lewo" dla tych co nie potrzebowali rachunku , za egzamin dawał rachunek 2 x 80 zł (w sumie dwa egzaminy w jednym D + E). Było nas 15 którzy nie potrzebowali rachunku. Nadmienię, że wszystkie kursy prowadził ten sam facet (prowadzi ten kurs od 30 lat). Ja byłem cztery razy i zawsze było to samo - czyli drzemka na 2,5h.
    Moim zdaniem te wszystkie kursy SEP to tylko "fotomontaż" do wyłudzania pieniędzy. Dobrze że teraz dają dożywotnio (kiedyś co 5 lat).
    Proponuję jak zapisac się na kurs SEP to do dużego zakładu pracy, gdzie prowadzący kursy przyjeżdża na miejsce (przeważnie któryś tam raz z kolei).
    Życzę takich "kursów" jak ja...