Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

SUBARU FORESTER SF5 - STAG-300 w Foresterze s-turbo

hrobry 03 Jul 2013 22:04 4521 14
  • #1
    hrobry
    Level 10  
    Witam, posiadam Subaru Forester SF5 ('99 170KM) z instalacją STAG-300. Niedawno wymieniłem sondę lambda z nieoryginalnej na oryginalną, gdyż nieoryginalna nie miała dobrze uszczelnionego połączenia ze starym kablem (bosch ls-2) i byłem przekonany że w dni wilgotne samochód inaczej jedzie. Po zmianie sondy wyczyściłem błędy w komputerze samochodu (nie gazu), a wraz z nimi "learning values", czyli, jeśli dobrze rozumiem, ustawienia nauczonego komputera samochodu. Samochód na benzynie odzyskał moc, zaczął normalnie przyspieszać i, co najważniejsze, nie szarpać. Natomiast kiedy przełączyłem na gaz, jechał coraz gorzej i gorzej. W końcu pojechałem do gazownika aby zrobił mi mapę. Powiedział on, że mapy się rozjechały, zainkasował pieniądze i rzeczywiście po tej operacji samochód i na benzynie i na gazie bardzo dobrze jeździł. Ale teraz jeździ znów gorzej. Teraz moje pytania:

    1. czy kasując błędy i learning values z samochodu może się zdarzyć że wyczyszczę także i staga?
    2. czy to możliwe, że źle ustawiony stag zmienia mi mapę samochodu co spowoduje że po przełączeniu na benzynę także będzie jeździł gorzej?
    3. czy jeśli teraz wyczyszczę learning values z samochodu stag spróbuje się sam "naprawić"?
    4. pan gazownik straszył mnie że jeśli pojadę gdzieś indziej, to oni to wykryją w logach staga i stracę gwarancję. Czy to prawda? Czy mogą to odkryć i czy to jest zgodne z prawem, że nie mogę nigdzie indziej serwisować?

    Wiem, że diagnoz się nie przeprowadza zdalnie, ale może opowiem nieco o szarpaniu. To "szarpanie" - to nie jest takie standardowe szarpanie, ale przypomina trochę odbijanie piłki od ziemi. Naciskam gaz, samochód przyspiesza(500ms), ale nagle nie przyspiesza(500ms), potem przyspiesza(500ms), potem nie przyspiesza(500ms), a potem już normalnie jedzie. Tak jakby miał problem ze sterowaniem. To 500ms to takie orientacyjne, możliwe że nawet 300ms. Tak samo przy zdjęciu nogi z gazu. Nie dzieje się to też zawsze. Miał ktoś podobny problem?
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Helpful post
    #2
    nuki_tsw
    Level 15  
    1. Nie. Ustawień samego Staga w ten sposób nie zmienisz.
    2. Zdecydowanie tak. Ustawienie staga to jedno, a inna sprawa to dobór komponentów do tego wozu (reduktor wtryskiwacze) i jeszcze ich montaż.
    3. Nie tyle może stag będzie "naprawiał", co sterownik silnika będzie się adaptował, do tego, co realizuje instalacja gazowa jeśli idzie o skład mieszanki.
    4. Co jest zgodne z prawem, to nie wiem. Poczytaj warunki gwarancji. Faktem jednak jest, że Stag rejestruje połączenia z komputerem i zapisuje jego kod, więc w razie czego będą widzieć, że ktoś inny się podpinał.

    Ogólnie, to wygląda na to, że Twoje auto chyba nieco przerosło gaziarzy, którym je dałeś.
  • #4
    nuki_tsw
    Level 15  
    Pewnie będzie coś pomiędzy trzema minutami a godziną, bo NA to jeszcze jakoś po samej autokalibracji pojedzie, ale z turbo byłaby w takiej sytuacji raczej generalna porażka.
  • #5
    hrobry
    Level 10  
    no niby dość długo to robili bo zostawiłem z rana a wieczorem odebrałem. Nie zwróciłem uwagi ile km zrobili. Martwi mnie jeszcze jedno. Po tej mapie było całkiem nieźle, zrobiłem test spalania - w nocy po tej samej trasie 35km, 110km/h, autostrada plus 2km zjazd i do stacji. Wyszło mi że gazu spala 25% więcej niż benzyny (było coś koło 9.8 pb - 12 lpg). Natomiast ostatnio zanotowałem spalanie rzędu 19l gazu na trasie do pracy (30% droga, 60km/h, 70% autostrada, 120-130km/h). Mam wrażenie że tak być nie powinno.

    Stąd moje pytanie: możliwe że stag jakoś w trakcie jazdy się coraz bardziej rozstraja?
    Czy może to te upały tak zwiększają spalanie?
  • Helpful post
    #6
    psooya
    Level 38  
    Stag się nie rozstraja to twój komp PB się rozstraja na skutego złej regulacji, chyba, że masz włączona ISA2 (o ile masz 300ISA2) to owszem nieumiejętnie użyta rozstroi STAGAa.
    Upały mają zmniejszyć spalanie. Po prostu gościowi się nie chce robić, albo twój sterownik jest za prosty do tego silnika.
    Napisz czy masz 300 ISA2 czy 300 Plus czy 300 Premium z OBD.
    Jaki masz do tego reduktor, jaką masz miedź fi 8mm czy fi 6mm jakie wtryski.
    Sugeruję zmienić gazownika a jeśli jest na gwarancji żądać regulacji na drodze.
  • #7
    hrobry
    Level 10  
    @psooya: Mam napisane na komputerku STAG-300-4 ISA2, natomiast w książeczce napisali mi "STAG 300+". Wtryski mam niby HANA 2000 zielone (choć na wtryskach nie pisze "hana", tylko "6G EUROPE"). Reduktor mam niby "KME Silver Turbo" choć na nim samym pisze "KME RED-1". Fi miedzi wchodzącej do reduktora to 6mm.
  • #9
    hrobry
    Level 10  
    Quote:
    Napisz czy masz 300 ISA2 czy 300 Plus czy 300 Premium z OBD.
    Jaki masz do tego reduktor, jaką masz miedź fi 8mm czy fi 6mm jakie wtryski.
    Sugeruję zmienić gazownika a jeśli jest na gwarancji żądać regulacji na drodze.


    Zapytałeś, dlatego myślałem, że coś więcej mi powiesz, kiedy odpowiem. Czy sugerujesz że komputer powinien być inny? Albo rurka miedziana jest za wąska?
  • #10
    dino777
    Level 26  
    kolor napisu świadczy o wtryskach,
    fi6 spoko da rade, ale wazne jest aby nie było gdzieś pozaginane,
    300+ i 300ISA to to samo,
    jak rozjeazdy masz, to prawdopodobnie włączyli ISĘ, a to niestety nie działa tak jak powinno, :D
  • #11
    psooya
    Level 38  
    dino777 wrote:
    300+ i 300ISA to to samo

    Nie był bym taki pewny bo nie każdy Plus da się zaktualizować do ISA a różnica jest niewielka poza dodatkowymi tak ważnymi korektami od obrotów, korektami temperatury i ciśnienia.
    Jest szereg Plusów na starszej płycie gdzie niestety tylko jest mapa mnożnika i nic więcej.
    Pozdrawiam
  • #12
    dino777
    Level 26  
    @psooya: piszesz o S300 a nie S300+.
  • #13
    psooya
    Level 38  
    Może masz racje a mnie się pomyliło? Tak jakoś wydaje mi się, że miałem jakiegoś plusa z wersją softu 5 czy 7 i jego się nie dało do ISA updatować. Na stronie AC jest również stara wersja AcGasSynchro 6.0.0.37 specjalnie dla sterowników 300+.
    Nieważne już.
  • #14
    dino777
    Level 26  
    jeżeli był wyprodukowany po 11.2009r. to obsługuje aktualny soft, poprzednie roczniki tylko 1.x.x to samo dotyczy S200.
    Pewnie dlatego można się pomylić