Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

skoda fabia - brak kontrolki ładowania

Irek 47 05 Mar 2005 16:29 25033 25
  • #1
    Irek 47
    Level 18  
    brak kontrolki ładowania. Po wejściu na wyższe obroty ładowanie się pojawia, ale kontrolki dalej nie ma. Może ktoś coś wie?
  • #2
    RSP
    Level 27  
    Wszystkie alternatory zbudowane są w taki sposób że kontrolka ładowania umożliwia wstępne wzbudzenie alternatora. Krótko mówiąc masz przerwę w obwodzie kontrolki , albo spaloną żarówkę w kontrolce.
  • #3
    nom
    Level 23  
    RSP wrote:
    Wszystkie alternatory zbudowane są w taki sposób że kontrolka ładowania umożliwia wstępne wzbudzenie alternatora. Krótko mówiąc masz przerwę w obwodzie kontrolki , albo spaloną żarówkę w kontrolce.


    W fabii nie ma w tablicy wskaźników żarówek, bo w całości jest na diodach LED. Co ciekawe tablica przyrządów sterowana jest za pośrednictwem magistrali CAN z komputera centralnego.

    Trzeba sprawdzić miernikiem napięcie ładowania alternatora, jak jest za niskie to może być luźny pasek, uszkodzony regulator napięcia, uszkodzona któraś z diód, albo przerwa w którymś uzwojeniu. Tak przez internet to nie da się tego zdjagnozować, może kabelek od wzbudzenia słabo kontaktuje?

    Dodano po 2 [minuty]:

    RSP wrote:
    Wszystkie alternatory zbudowane są w taki sposób że kontrolka ładowania umożliwia wstępne wzbudzenie alternatora. Krótko mówiąc masz przerwę w obwodzie kontrolki , albo spaloną żarówkę w kontrolce.


    W fabii nie ma w tablicy wskaźników żarówek, bo w całości jest na diodach LED. Co ciekawe tablica przyrządów sterowana jest za pośrednictwem magistrali CAN z komputera centralnego.

    Trzeba sprawdzić miernikiem napięcie ładowania alternatora, jak jest za niskie to może być luźny pasek, uszkodzony regulator napięcia, uszkodzona któraś z diód, albo przerwa w którymś uzwojeniu. Tak przez internet to nie da się tego zdiagnozować, może kabelek od wzbudzenia słabo kontaktuje?
  • #4
    RSP
    Level 27  
    Nie jestem pewien jak jest w skodzie fabii ale kontrolka ładowania nawet jak jest na diodzie to i tak jest podłączona do alternatora jako jedyna . Tylko bardzo drogie modele mają obwody ładowania kontrolowane przez komputer pokładowy . Jeżeli po wzroście obrotów napięcie na akumulatorze wzrasta do 13,8V lub więcej to problem jest ze wzbudzeniem.

    Gdyby kontrolka była sterowana z komputera to powinna się świecić cały czas , po prostu komputer powinien to wykryć!!!.
  • #5
    Irek 47
    Level 18  
    Dzięki za zainteresowanie. Kontrolka ładowania (dioda led) jest w bezpośrednim sąsiedztwie "poważnych" układów scalonych, w związku z tym na pewno nie płyną tam duże prądy. Może z deski rozdzielczej idzie impuls na "coś" co steruje wzbudzeniem - przekaźnik, tranzystor otwarty kolektor lub tp?
  • #6
    RSP
    Level 27  
    Problem polega że jeżeli dioda jest sterowana magistralą a komputer steruje ładowaniem to tym bardziej powinna się świecić i dodatkowo powinna się świecić kontrolka sygnalizująca konieczność kontaktu z serwisem. Niemożliwe jest żeby procesor źle sterował ładowaniem jednocześnie o tym nie wiedząc. Jeżeli po przekręceniu kluczyka kontrolka się nie zapala to raczej jest to problem o jakim piszę. Jeżeli nie masz doświadczenia to lepiej się za to nie bież.
  • #7
    Irek 47
    Level 18  
    Czy miał już któryś z Kolegów podobny przypadek?
  • #8
    nom
    Level 23  
    RSP wrote:
    Problem polega że jeżeli dioda jest sterowana magistralą a komputer steruje ładowaniem to tym bardziej powinna się świecić i dodatkowo powinna się świecić kontrolka sygnalizująca konieczność kontaktu z serwisem.


    Przypuszczam, ze jak podłaczy VAG'a i odczyta błedy to coś się rozjaśni, bo tak to można sobie dumać bez końca.:-)
  • #9
    RSP
    Level 27  
    Kolega miał taki fajny przypadek świeciła mu się kontrolka ABS częściej niż się nie świeciła , więc pojechał na serwis . Panowie z serwisu powiedzieli „ niema problemu , ściągniemy tylko błędy z komputer i się zrobi ”. Podłączyli co trzeba i szczęki im poopadały bo komputer nie pokazywał żadnych błędów , i w tym momencie padło fajne zdanie „ skoro tak to oni rezygnują z naprawy ”.
  • #10
    Irek 47
    Level 18  
    Kolego "nom" - tester pokazuje brak ładowania.... i tak sobie można dumać bez końca.
  • #11
    nom
    Level 23  
    Irek 47 wrote:
    Kolego "nom" - tester pokazuje brak ładowania.... i tak sobie można dumać bez końca.


    A jakieś pomiary na alternatorze i regulatorze wykonałeś?
    Wiesz, bez schematu to ciężko coś powiedzieć a do fabii to chyba nie znajdziesz na sieci.
    Ja próbuję sobie od pół roku zrobić automatyczny włącznik świateł po uruchomieniu silnika i na razie mam tylko koncepcję jak to zrobić. :-)
  • #12
    Irek 47
    Level 18  
    ...alternator sprawdzony na stanowisku diagnostycznym - wynik "w pełni sprawny"...
  • #13
    RSP
    Level 27  
    Z ostatniego postu kolegi „Irek47” wychodzi że jest to wina braku wzbudzenia . Moim zdaniem jest to przerwa w obwodzi kontrolki , a nie problem z komputerem. W sytuacji gdy jest stosowana dioda LED to jest bocznikowana opornikiem tak żeby prąd wzbudzenia przekraczał 50mA , z takimi rozwiązaniami się często spotykam. Obejrzyj dokładnie alternator ile i jakie kable z niego wychodzą. I napisz co widać , a najlepiej pomierz na nich napięcia.
  • #14
    Irek 47
    Level 18  
    dochodzą dwa cienkie - czerwony i niebieski który "idzie" do skrzynki pod mechanizm wycieraczek
  • #15
    Irek 47
    Level 18  
    chyba mam odosobniony przypadek...
  • #16
    Irek 47
    Level 18  
    Mogę już podpowiedzieć - uszkodzony zespół wskaźników (nie mylić z diodą świecącą) - 650zł
  • #17
    RSP
    Level 27  
    Kolego „nom” czy twoim zdaniem wymiana uszkodzonego zespołu wskaźników o czymś świadczy.
  • #18
    nom
    Level 23  
    RSP wrote:
    Kolego „nom” czy twoim zdaniem wymiana uszkodzonego zespołu wskaźników o czymś świadczy.


    A dlaczego to mnie się pytasz?:-)
    A o czym ma świadczyć niby? Nie widziałem to nie wiem, jasnowidzem nie jestem. Nie znam instalacji elektrycznej w fabii, nie mam żadnych schematów a jedynie mgliste pojęcie. Poza tym nie da się nic powiedzieć bez diagnozy a ta przez internet jest mało mozliwa. :-)
    Poza tym autor stwierdził, że ładowanie działa ale na wyzszych obrotach więc zamiast wymieniać całą tabilcę przyrządów załozyłbym oddzielny regulator napięcia alternatora i zamontował oddzielną kontrolkę ładowania, albo 3 diodowy wskaźnik.
    Poza tym dziwne, że VAG nie wykrył wcześniej awarii tablicy przyrządów, tam jest przecież autodiagnostyka, widziałem jak serwisant w ASO sprawdzał mi całą tablicę, bo "wariował" mi wskaźnik temperatury silnika. Okazało się, że tablica była sprawna a uszkodzony był czujnik temp.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Przypomniałem sobie jeszcze, że w sokodzie była jakaś akcja serwisowa i na ostatnim przegladzie serwisanci przeczyścili mi wszystkie wtyczki w komorze silnika i odwinęli przewody z takiej bawełnianej otuliny (była cała mokra) z prawej strony silnika pod filtrem powietrza. Podobno zdarzało się, że elektronika "świrowała" z powodu zaśniedziałych przewodów.
  • #19
    cjr
    Level 21  
    A nie można dać wzbudzenia na krótko przez diodę z ominięciem elektroniki zespołu wskaźników? Zrobiłem tak kiedyś w audi. Elektronika była popalona, przeciąłem ścieżkę na płytce i przylutowałem przewód od wzbudzenia. I działa.
  • #20
    nom
    Level 23  
    cjr wrote:
    A nie można dać wzbudzenia na krótko przez diodę z ominięciem elektroniki zespołu wskaźników? Zrobiłem tak kiedyś w audi. Elektronika była popalona, przeciąłem ścieżkę na płytce i przylutowałem przewód od wzbudzenia. I działa.


    Można, ale nie będzie wtedy stabilizacji napięcia, lepiej dać regulator.
  • #21
    RSP
    Level 27  
    Kolego „nom” kolega się nie złości i nie denerwuje. Ja też nie widziałem schematu skody ja tylko wnioskowałem z tego co kolega „Irek 47” w poście napisał. I na mój gust to w zespole wskaźników był uszkodzony fragment obwodu dającego wzbudzenie składającego się z diody i dwóch oporników. Ponieważ serwis nie wymienia poszczególnych elementów to skasował kolegę na 650zł , a wystarczyło zlokalizować usterkę w obwodzie tych trzech elementów i wymienić uszkodzony a może tylko usunąć przerwę. Krótko pisząc gdyby kolega „Irek 47” sobie z tym poradził to koszt osiągnął by ze 2zł!!!.
  • #22
    Irek 47
    Level 18  
    Cieszy mnie, że wywiązała się dyskusja. Specjalnie ona mi nie pomogła bo jako osoba trochę wiedząca na temat elektryki i elektroniki to Kolegów sugestie "sprawdzenia żarówki i alternatora" została na wstępie wyeliminowana. Przerabianie instalacji (wg. mnie) może mieć miejsce w stosunku do starych samochodów, a nie do kiluletnich. Niestety, nie poradziliście mi nic, coby uchroniło moje 650 zł. Wydaje mi się że schemat nie bardzo byłby przydatny, a tester pokazał "brak ładowania". Pozdrawiam i dziękuję za zaangażowanie.
  • #23
    RSP
    Level 27  
    Kolego „Irek 47” tak przez „sieć” to ciężko postawić diagnozę co do usterki jak i ocenić umiejętności pytającego. Ja pisałem o pomierzeniu napięć i jeszcze któryś kolega pisał , ponieważ nic o napięciach nie napisałeś uznałem że się zbyt słabo orientujesz i zrezygnowałem z dalszej pomocy.
  • #24
    Szymontg
    Level 10  
    Witam!
    Posiadam Fabie 1,4 benzyna wersja limitowana Mint rok 2007r. Problemem jest elektryka przy tylnej klapie bagaznika... Przycisk od otwierania bagaznika(ten nad rejestracja) i podswietlanie tablicy rejestracyjnej nie dziala... na poczatku myslalem ze to bezpieczniki... pozniej pomyslalem ze moze masy nie ma... wiec wzialem kabelek podlaczylem do masy z prawego swiatla tylnego i przylozylem do podswietlenia rejestracji... swiecily a raczej zarzyly sie...kiedy nasinalem przycisk otwierania tylnej klapy bagaznika zgasly... wiec juz sam nie wiem co to moze byc moze mi pomozecie?Z gory Dziekuje z odpowiedz:)
    Pozdrawiam
    P.S. sory za chaotyczne wytlumaczenie problemu;)i sorka ze tutaj aczkolwiek nie moglem napisac nowego tematu poniewaz mam za malo jakis punktow...
  • #25
    p-p141
    Level 14  
    Witam

    W mojej fabii mam taki problem: Po włączeniu stacyjki kontrolka ładowania od początku nie świeci, ładowania nie ma dopiero po mocnym prze gazowaniu silnikiem alternator sie wzbudza.
    Czego jest wina że nie świeci kontrolka??
  • #26
    decybel91
    Level 42  
    Wiązki od altenatora to licznika lub problemu z B+.