Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Generator prądu zmiennego nie daje napięcia.

gregx77 04 Jul 2013 15:59 8190 18
  • #1
    gregx77
    Level 13  
    Do tej pory pisałem o problemie w temacie "Samochodowe agregaty chlodnicze". Ponieważ zlokalizowałem (i weliminowałem) usterkę która była początkiem wszystkiego, a problem nadal pozostał, zdecydowałem się na założenie tematu w tym miejscu. Uważam że w następstwie w/w usterki coś się porobiło z generatorem, a może tutaj częściej zaglądają ludzie mający wiedzę o prądnicach. Tyle w kwesti wyjaśnienia.
    Poniżej wycinek schematu dotyczący generatora (zamontowanego agregacie chłodniczym Carrier Supra), napędzającego silniki wentylatorów.
    Generator prądu zmiennego nie daje napięcia.
    Do napędu generatora służy silnik spalinowy. Obroty można ustawić na szybkie albo wolne. To co się zmienia wraz ze zmianą obrotów to położenie przekaźników oznaczonych na schemacie jako CAR. Położenie przedstawione na schemacie jest dla wolnych obrotów, natomiast przy przełączeniu na szybkie przekaźnik CAR ze stykami 1 i 7 zostaje rozłączony a załączony zostaje CAR ze stykami 9 i 6.
    Agregat zawsze startuje na szybkich obrotach po czym w zależności od nastaw sterownika pozostaje na szybkich bądź po jakichś 10 sekundach pracy zostaje przełączony na powolne.
    Problemem od którego się wszystko zaczeło była zatarta cewka sterująca obrotami silnika. Zablokowana była w pozycji szybkiej natomiast agregat nastawiony był na obroty wolne co za tym idzie po tych kilku sekundach automatyka przełączała styczniki do pracy na wolne.
    Nie wiem jak długo generator pracował w takich warunkach ale raczej długo.
    Poniżej zdjęcia tabliczki znamionowej generatora.
    Generator prądu zmiennego nie daje napięcia.
    Generator prądu zmiennego nie daje napięcia.
    A tu zdjęcie odbornika czyli wentylatora - w sumie jest ich 4.
    Generator prądu zmiennego nie daje napięcia.
    Generator jest chyba samowzbudny, na wirnik jest nawiniete uzwojenie zwarte.
    żadne z uzwojeń stojana nie ma przebicia do masy. Rezystancja na przewodach AC4 i AC6 wynosi 2,6 Ω. Przy generatorze jest wtyczka którą rozłączając rozłączamy również mostek na przewodach AC3 i AC 4. Po rozłączeniu tego mostka (jak i całej wtyczki) rezystancja na wyjściu z uzowjeń (AC4 i AC6) wynosi 8,6 Ω a na AC2 i AC5 7,6 Ω.
    Kondensatory C4 i C5 sprawne, opornik R rezystancja 10 Ω - sprawdzony, SP2, SP3, SP4 i SP5 to po prostu połączenia przewodów wyprowadzone na złącze diagnostyczne (DC). F21 F22 i F23 to bezpieczniki w tym konkretnym przypadku wykorzystane są tylko dwa pierwsze - były przepalone - wymienione na nowe.
    I teraz zasadnicze pytanie co się mogło sp.... znaczy zepsuć przy pracy generatora w powyżej opisanych warunkach?
    I co dalej sprawdzać?
  • #2
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Kiedyś miałem podobny problem z agregatem Carrier Genesis TR1000. Upalona była dioda na wirniku. Obejrzyj dokładnie wirnik.
  • #3
    gregx77
    Level 13  
    Wirnik wyciągnięty, diody sprawdzone w jedną stronę przepuszczają w drugą nie -tyle wiem o sprawdzaniu diód :| . Wirnik ma dwa uzwojenia i z oględzin wygląda mi na to że jedno ma więcej zwojów a drugie mniej. Rezystancja większego 7,9 Ω , mniejszego 2,3 Ω.
    Generator prądu zmiennego nie daje napięcia.Generator prądu zmiennego nie daje napięcia.
    Jak rozumiem na wirniku powinien występować magnetyzm szczątkowy?
    Jak sprawdzić czy nie nastąpiła jego utrata?

    Dodano po 16 [minuty]:

    Zebrałem śrubokrętem opiłki metalu z warsztatu, mniej więcej tak:
    Generator prądu zmiennego nie daje napięcia.
    Zciągnąłem je na wirnik:
    Generator prądu zmiennego nie daje napięcia.
    Po odwróceniu wirnika połowa spadła, a po leciutkim dmuchnięciu reszta. Czy to oznacza że wirnik stracił magnetyzm szczątkowy?
    Jak go przywrócić?
  • #4
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    C4 i C5 , mierzyłeś pojemność? Zastanawiające dla mnie są różnice w uzwojeniach wirnika. Kilka podobnych prądnic miałem w rękach i były dwa identyczne uzwojenia.
  • #5
    gregx77
    Level 13  
    Nie mierzyłem pojemności, sprawdziłem tylko "na chłopski rozum" czy da się je naładować i czy po pół minucie jest co rozładowywać.
    Co do uzwojeń to mówię to co widać gołym okiem. Po pomiarach oporności doszedłem do wniosku że jest przebicie między zwojami na jednym z uzwojeń. Ale jak się dobrze przyjrzeć to widać że jeden drutem są nawijane te dwa cienkie zwoje natomiast drugim te grubsze. Ale to "widać" to tak na 90% bo drut zarówno z jednego jak i z drugiego uzwojenia zanim wejdzie w żłobek to wchodzi w głąb zwoju. Wszystko zalane jakąś czarną masą, miejscami spękaną ale to raczej ze starości, nie śmierdzi spalenizną.
    A co z tym magnetyzmem? Wirnik nie powinien chociaż trochę magnesować?
  • #6
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    A właśnie pojemność powinieneś zmierzyć. Kondensator wraz z uzwojeniem prądnicy tworzy obwód rezonansowy i jego prawidłowa pojemność jest wymagana do pracy prądnicy. Magnetyzm szczątkowy też ma znaczenie. Możesz spróbować podłączyć uzwojenie wirnika pod prostownik samochodowy ( po odłączeniu diod oczywiście ) na kilka minut. Pilnować tylko należy aby nie popłynął za duży prąd. Druga sprawa , jeżeli prądnica jest przeciążona już w momencie startu to się nie wzbudzi.
  • #7
    gregx77
    Level 13  
    Pomiar pojemności to już mnie trochę przerasta, mogę co najwyżej zrobić podmianę - mam drugi taki sam agregat który działa.
    arturavs wrote:
    jeżeli prądnica jest przeciążona już w momencie startu to się nie wzbudzi.

    Przeciążona? Jak rozumiem chodzi o obwód roboczy - ten idący na wentylatory? On jest zamykany przez przekaźniki EMR dopiero w momencie gdy w skraplacz zaczyna chłodzić, po jakiejś minucie od momentu startu.
  • #8
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    gregx77 wrote:
    Pomiar pojemności to już mnie trochę przerasta, mogę co najwyżej zrobić podmianę - mam drugi taki sam agregat który działa.


    To upraszcza sprawę. Podstaw kondensatory ze sprawnego.

    gregx77 wrote:
    skraplacz zaczyna chłodzić


    Skraplacz nie chłodzi , jest chłodzony.

    Masz drugi agregat , więc możesz porównać pomiary samej prądnicy.
    Co do pomiaru pojemności , to proponuję zaopatrzyć się w stosowny przyrząd. Na pewno się przyda.
  • #9
    gregx77
    Level 13  
    arturavs wrote:

    Skraplacz nie chłodzi , jest chłodzony.

    Aaaa.... bo się zakręciłem dobrze myślałem źle napisałem. Chodziło mi o parownik.
  • #10
    gregx77
    Level 13  
    Druga chłodnia jeździ poza bazą. Ponieważ jest potrzebna jako samochód ale niekoniecznie chłodnia, wyciągnąłem dzisiaj z niej kondensatory wieczorem zrobię testy. Pomiar oporności uzwojeń na przewodach AC4 - AC6 i AC2- AC5 wykazał wartości takie same jak w tej niesprawnej. Mam nadzieję że nie będę musiał sprawdzać wirnika bo dostęp do generatora jest paskudny...
  • #11
    gregx77
    Level 13  
    Kondensatory podmienione, nadal nie działa... :cry:
  • #12
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Spróbuj podmagnesować wirnik podłączając prostownik samochodowy pod uzwojenia. Odłącz diody na ten czas.
  • #13
    gregx77
    Level 13  
    Zastanawiałem się już nad tym. Podpinać go na "żywca" czy przez np. żarówkę w szeregu żeby ograniczyć mu pobór prądu? Boję się go sfajczyć.
  • #14
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Podłącz dla spokojności przez żarówkę reflektorową 55W.
  • #15
    gregx77
    Level 13  
    Obojętnie jak podpinać - chodzi mi o to gdzie plus gdzie minus?
  • #17
    gregx77
    Level 13  
    Poskładałem to wszystko do kupy, na starcie obciążyłem uzwojenie robocze żarówką 60W i bez zmian, no może z jedną małą, w pierwszej chwili po starcie pojawiło się napięcie, ale tak krótko że miernik tylko przeskoczył cyferkami (powiedziałbym że wartość była trzycyfrowa) i na powrót wszystko wróciło do normy, czyli jakieś 4V bez obciążenia a pod obciążeniem schodzi na 2V.
    Wirnik stał na prostowniku dobrą godzinę.
  • #18
    gregx77
    Level 13  
    Dalej się z tym męczę.
    Zastanowiłem się nad tym co napisałeś że jak pradnica na starcie będzie przeciążona to się nie wzbudzi. Do tej pory próby robiłem na wyciągnietych bezpiecznikach F22 F21 i F23 natomiast reszta była pozpinana.
    Teraz porozkręcałem obudowy parowników i spróbowałem podpiać wentylatory na krótko pod zasilanie sieciowe. Okazało się że bije bezpieczniki, więc odpinałem wentylatory pojedynczo i ustaliłem że dwa silniki robią zwarcie, jeden niby się kręci ale buczy, a jeden idzie w miarę normalnie. Prawdopodobnie uszkodzone sa kondensatory przy nich bo jeden jest rozerwany.
    Prądnica po wypięciu z układu silników nadal nie działa z tym że generuje trochę wyższe napięcie - zamiast dotychczasowych 3-4V daje 5-6V.
    Spróbowałem podczas pracy podać na chwilę (2-3 sekundy) napięcie stałe 12V z aku na uzwojenie wzbudzenia. Efekt był taki że napięcie na roboczym skoczyło 36 V a podłączona do niego żarówka 60 watowa zajarzyła się delikatnie.
  • #19
    Staszek49
    Level 35  
    Wg mnie, aby "uzupełnić" magnetyzm szczątkowy należy to uczynić na niepracującym agregacie (dla własnego bezpieczeństwa).