Do tej pory pisałem o problemie w temacie "Samochodowe agregaty chlodnicze". Ponieważ zlokalizowałem (i weliminowałem) usterkę która była początkiem wszystkiego, a problem nadal pozostał, zdecydowałem się na założenie tematu w tym miejscu. Uważam że w następstwie w/w usterki coś się porobiło z generatorem, a może tutaj częściej zaglądają ludzie mający wiedzę o prądnicach. Tyle w kwesti wyjaśnienia.
Poniżej wycinek schematu dotyczący generatora (zamontowanego agregacie chłodniczym Carrier Supra), napędzającego silniki wentylatorów.
Do napędu generatora służy silnik spalinowy. Obroty można ustawić na szybkie albo wolne. To co się zmienia wraz ze zmianą obrotów to położenie przekaźników oznaczonych na schemacie jako CAR. Położenie przedstawione na schemacie jest dla wolnych obrotów, natomiast przy przełączeniu na szybkie przekaźnik CAR ze stykami 1 i 7 zostaje rozłączony a załączony zostaje CAR ze stykami 9 i 6.
Agregat zawsze startuje na szybkich obrotach po czym w zależności od nastaw sterownika pozostaje na szybkich bądź po jakichś 10 sekundach pracy zostaje przełączony na powolne.
Problemem od którego się wszystko zaczeło była zatarta cewka sterująca obrotami silnika. Zablokowana była w pozycji szybkiej natomiast agregat nastawiony był na obroty wolne co za tym idzie po tych kilku sekundach automatyka przełączała styczniki do pracy na wolne.
Nie wiem jak długo generator pracował w takich warunkach ale raczej długo.
Poniżej zdjęcia tabliczki znamionowej generatora.
A tu zdjęcie odbornika czyli wentylatora - w sumie jest ich 4.
Generator jest chyba samowzbudny, na wirnik jest nawiniete uzwojenie zwarte.
żadne z uzwojeń stojana nie ma przebicia do masy. Rezystancja na przewodach AC4 i AC6 wynosi 2,6 Ω. Przy generatorze jest wtyczka którą rozłączając rozłączamy również mostek na przewodach AC3 i AC 4. Po rozłączeniu tego mostka (jak i całej wtyczki) rezystancja na wyjściu z uzowjeń (AC4 i AC6) wynosi 8,6 Ω a na AC2 i AC5 7,6 Ω.
Kondensatory C4 i C5 sprawne, opornik R rezystancja 10 Ω - sprawdzony, SP2, SP3, SP4 i SP5 to po prostu połączenia przewodów wyprowadzone na złącze diagnostyczne (DC). F21 F22 i F23 to bezpieczniki w tym konkretnym przypadku wykorzystane są tylko dwa pierwsze - były przepalone - wymienione na nowe.
I teraz zasadnicze pytanie co się mogło sp.... znaczy zepsuć przy pracy generatora w powyżej opisanych warunkach?
I co dalej sprawdzać?
Poniżej wycinek schematu dotyczący generatora (zamontowanego agregacie chłodniczym Carrier Supra), napędzającego silniki wentylatorów.

Do napędu generatora służy silnik spalinowy. Obroty można ustawić na szybkie albo wolne. To co się zmienia wraz ze zmianą obrotów to położenie przekaźników oznaczonych na schemacie jako CAR. Położenie przedstawione na schemacie jest dla wolnych obrotów, natomiast przy przełączeniu na szybkie przekaźnik CAR ze stykami 1 i 7 zostaje rozłączony a załączony zostaje CAR ze stykami 9 i 6.
Agregat zawsze startuje na szybkich obrotach po czym w zależności od nastaw sterownika pozostaje na szybkich bądź po jakichś 10 sekundach pracy zostaje przełączony na powolne.
Problemem od którego się wszystko zaczeło była zatarta cewka sterująca obrotami silnika. Zablokowana była w pozycji szybkiej natomiast agregat nastawiony był na obroty wolne co za tym idzie po tych kilku sekundach automatyka przełączała styczniki do pracy na wolne.
Nie wiem jak długo generator pracował w takich warunkach ale raczej długo.
Poniżej zdjęcia tabliczki znamionowej generatora.


A tu zdjęcie odbornika czyli wentylatora - w sumie jest ich 4.

Generator jest chyba samowzbudny, na wirnik jest nawiniete uzwojenie zwarte.
żadne z uzwojeń stojana nie ma przebicia do masy. Rezystancja na przewodach AC4 i AC6 wynosi 2,6 Ω. Przy generatorze jest wtyczka którą rozłączając rozłączamy również mostek na przewodach AC3 i AC 4. Po rozłączeniu tego mostka (jak i całej wtyczki) rezystancja na wyjściu z uzowjeń (AC4 i AC6) wynosi 8,6 Ω a na AC2 i AC5 7,6 Ω.
Kondensatory C4 i C5 sprawne, opornik R rezystancja 10 Ω - sprawdzony, SP2, SP3, SP4 i SP5 to po prostu połączenia przewodów wyprowadzone na złącze diagnostyczne (DC). F21 F22 i F23 to bezpieczniki w tym konkretnym przypadku wykorzystane są tylko dwa pierwsze - były przepalone - wymienione na nowe.
I teraz zasadnicze pytanie co się mogło sp.... znaczy zepsuć przy pracy generatora w powyżej opisanych warunkach?
I co dalej sprawdzać?