Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Technik Elektryk - Faber CK
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

B16 - Strzelający prąd z wyłącznika nadprądowego

kruzyk 05 Lip 2013 13:11 3996 12
  • #1 05 Lip 2013 13:11
    kruzyk
    Poziom 10  

    Witam,

    naczytałem się dużo ale nie mogę nigdzie znaleść wytłumaczenia dla poniższego.

    W mieszkaniu mam dwa wyłączniki (bezpieczniki): B16 S191 FAEL na wszystkie gniazdka i B10 na oświetlenie górne.

    Mieszkanie ma 43m2, dwa pokoiki (w jednym pokoju podpięte: włączony komputer z monitorem lcd 23" i głośnikami, włączona mała lampka stołowa oraz na wyłączony laptop i też wyłączona drukarka; w drugim na 'stand by' mała wieża), kuchnia (podłączona tylko lodówka oraz pralka ale na OFF), łazienka (zero urządzeń).

    Nie wiem czy ma to znaczenie ale dodam, że w pralce padł filtr przeciwzakłóceniowy (po wymontowaniu i ponownym podłączeniu tego samego filtra pralka działa normalnie).

    Instalacja aluminiowa, jednofazowa.

    Wczoraj podczas normalnego użytkowania komputera (+monitor i głośniki) usłyszałem cykanie, myślałem, że to wentylator w kompie wariuje
    Dopiero po ok 2 godzinach jak zauważyłem, że lampka wygasa jakby zasilanie/napięcie zanikało zainteresowałem się i doszukałem, że to tak na prawdę z listwy do której podłączony jest komputer.

    Szukając źródła zauważyłem, że obojętnie czy do listwy podpięty jest sam monitor czy sam komputer listwa "skrzeczy" oraz dioda na listwie miga i jakby na chwilę wygasa.
    Niestety wtedy dopiero usłyszałem, że skrzeczączy dźwięk wydobywa się również ze skrzyneczki z bezpiecznikami w przedpokoju. Okazało się, że w obudowie wypaliła się mała dziura, przez którą było wydać skaczący prąd, plastyk był już zimny więc możliwe, że dziura zrobiła się wcześniej.
    Dziura jest na wysokości górnego podłączenia wyłącznika. Nie sprawdziłem jeszcze czy na górze jest wejście zasilania z licznika czy obciążenie.

    I teraz nie rozumiem... wyłącznik nie odłączył zasilania... Dziś po pracy jadę kupić nowy firmy Hager MB116A bo to grosze ale nie wiem czy to wystarczy. Dziś też dopiero sprawdzę, czy "zwarcie" powstało na podłączeniu czy na obciążeniu.
    Po powrocie do domu załączę też zdjęcie (w pracy mam blokadę).

    Wiem, że wartoby wezwać elektryka ale spółdzielnia na start krzyknęła od 150 zł a nie stać mnie teraz na taki wydatek... Tym bardziej jak się okaże, że mogę to wymienić sam (oczywiście po uprzednim wykręceniu i zabraniu korka na klatce :)).

    Proszę o informację, co to może oznaczać (prąd/błyski widoczny gołym okiem na obciążeniu albo na wejściu)?

    0 12
  • Technik Elektryk - Faber CK
  • #2 05 Lip 2013 13:23
    Nereida4
    Poziom 22  

    kruzyk napisał:
    Instalacja aluminiowa, jednofazowa.

    Instalacja kwalifikuje się do wymiany!!!!!!!!!!!!!!!!

    Czy mieszkanie jest prywatne czy wynajmowane??
    Jeżeli wynajmowane należy zgłosi,c fakt właścicielowi.
    Jakie zabezpieczanie jest na klatce schodowej?

    0
  • #3 05 Lip 2013 13:31
    kruzyk
    Poziom 10  

    Wiem, że do wymiany :) Mieszkanie jest wynajmowane w starym bloku więc prawdopodobnie piony również są aluminiowe...

    Na klatce jest prawdopodobnie wkładka topikowa 25A ale to też potwierdzę dopiero dzisiaj jak wrócę do domu.

    0
  • Pomocny post
    #4 05 Lip 2013 13:41
    BILGO
    Poziom 38  

    Wydaje mi się że wina leży po stronie zacisku śrubowego w wyłączniku nadmiarowopradowym w rozdzielni... Prawdopodobnnie nie dokrecona śruba w połączeniu.

    0
  • Technik Elektryk - Faber CK
  • #5 05 Lip 2013 13:56
    kruzyk
    Poziom 10  

    Super. Jak wrócę to sprawdzę i to.
    Muszę przed powrotem do domu zebrać wiedzę i pomysły bo jak tego nie naprawię to kompa nie odpalę i nie będzie wtedy jak szukać.

    0
  • #6 05 Lip 2013 14:14
    piwkooo
    Poziom 23  

    kruzyk napisał:

    Nie wiem czy ma to znaczenie ale dodam, że w pralce padł filtr przeciwzakłóceniowy (po wymontowaniu i ponownym podłączeniu tego samego filtra pralka działa normalnie).

    Możesz rozwinąć tą wypowiedź, padł filtr zrobił zwarcie, wyłączyło zabezpieczenie, rozerwało go, osmoliło, a może spuchnął ?
    Chcesz powiedzieć, że wymontowanie i zamontowanie przywróciło mu życie ?!

    Moim zdaniem uszkodzeniu uległ wyłącznik nadprądowy marnej jakości, to się zdarza !
    Nie wymieniaj od razu całe instalacji w budynku :D

    Pozdrawiam

    0
  • #7 05 Lip 2013 14:27
    kruzyk
    Poziom 10  

    @piwkooo, podczas prania zrobił się dym i smród więc przestraszeni odłączyliśmy pralkę od prądu. Poczytałem czego szukać i dokopałem się do rozerwanego od góry filtra (folie zwinięte ale wywalone na wierzch, dziura średnicy na oko około 1 cm).

    Wyczytałem, że bez filtra też pójdzie, musiałbym tylko podpiąć przewody z pominięciem filtra, jednak wiele osób zauważyło, że jak pójdzie z rozwalonym filtrem to znaczy, że będzie działać.

    /edyta dodaje, że filtr padł kilka miesięcy temu (chyba w lutym jak dobrze pamiętam.)

    0
  • #8 05 Lip 2013 21:00
    1044571
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 05 Lip 2013 22:33
    kruzyk
    Poziom 10  

    Ja rozumiem, że trzeba dbać o biznes itd ale bez przesady... Idąc tym tropem to gniazdka w ścianie też nie powinienem ruszać...

    Wracając do tematu: przed licznikiem na klatce mam eskę S191 B25.
    U góry mam obciążenie (wyjście na gniazdka).

    Nie zdążyłem przed zamknięciem hurtowni elektrycznej więc póki co wymieniłem wyłącznik na B10 zamiast B16 i póki co jest wszystko ok, nic się nie grzeje, nie strzela itd :) Jutro mam nadzieję zakupić B16 i podmienić jak było oryginalnie.

    Załączam też zdjęcie ukazujące miejsce spalenia:
    B16 - Strzelający prąd z wyłącznika nadprądowego

    Drugie zdjęcie pokazuje skutki już po zdemontowaniu spalonego u góry (aż się skruszył) wyłącznika:
    B16 - Strzelający prąd z wyłącznika nadprądowego

    0
  • #10 05 Lip 2013 22:42
    ryba884
    Poziom 18  

    To wygląda ewidentnie na niedokręcony zacisk śrubowy. Przy słabym styku przewód się zgrzał i nadpalił. Posprawdzaj pozostałe połączenia.

    0
  • #11 05 Lip 2013 22:57
    BILGO
    Poziom 38  

    Więc tak jak pisałem winny był niedokrecony zacisk srubowy w wyłączniku nadmiarowo-prądowym... Tylko teraz kup wyłączniki dobrej jakości... bo te ze zdjęcia to szrot...
    I tą osłonę wylaczników należy wymienić lub naprawić...

    0
  • #12 05 Lip 2013 23:24
    gogi20
    Poziom 24  

    Jeśli dobrze widzę to "zera" (niebieskie) też się grzały.

    0
  • #13 06 Lip 2013 09:38
    kruzyk
    Poziom 10  

    Dziękuję wszystkim za pomoc.
    Niebieskie się nie grzały raczej tylko przewód z wyłącznika poprowadzony był w górę przed zerami i jak izolacja się spaliła to zwęgliła to co widać.

    0