Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obroty silnika w Magnetofonie UNITRA - kołysanie

jabbson 05 Mar 2005 19:23 2009 7
  • #1 05 Mar 2005 19:23
    jabbson
    Poziom 13  

    Witam szanownych kolegów.

    Mam problem z niegasnącymi oscylacjami w układzie regulacji Silnika pr.stałego w magnetofonie kasetowym. W silniku zabudowana jest elektronika z UL1901 (załączam note aplikacyjną dla wygody).

    Czy ktoś wie jakie znaczenie ma rezystancja Rsem w schemacie aplikacyjnym układu UL1901 ( w układzie rzeczywistym ma ona wartość 27Ohm , a z napisów na rezystorach wynika żepowinna mieć ok 10Ohm).

    Czy z czasem możliwe jest powiększenie wartości rezystancji rezyst. węglowych ?? Czy powiększenie tej rezystancji (Rsem) na schemacie aplikacyjnym mogło spowodować niestabilność pracy układu ??
    JAk pozbyć się tych wachań prędkości obrotowej ??

    ps.: Dlaczego zasilanie układu napięcia odniesienia (nóżka 14) jest za Rsem?

    dzięki za pomoc

    0 7
  • #2 05 Mar 2005 20:35
    Jakub Urban
    Poziom 17  

    Witam
    Te silniki to straszne badziewie
    wymień go na nowy o takim samym napięciu zasilanie i kierunku obrotów
    w tych silnikach psuje się sam silnik ,a nie regulator
    w nowym silniku podłączasz zasilanie pod + i - a pomiędzy A i B włączasz potencjometr montażowy 2,2kΩ i nim ustawiasz obroty
    wymień też pasek i nasmaruj mechanizm

    0
  • #3 05 Mar 2005 20:42
    zodiak318
    Poziom 34  

    Też radzę nie bawić się zbytnio i zmienić silnik. Kiedyś w swoim 8047 (jak był prawie nowy) wymieniłem na jakiegoś "japończyka" i róźnica była ogromna! Zarówno na przyrządzie do sprawdzania nierównomierności jak i w praktyce. Ta sama kaseta c60 na polskim za każdym razem miała inny czas "grania" (np o 20-30 sekund) na "japończyku" czas był powtarzalny (no może 2 sekundy róźnicy).

    0
  • #4 05 Mar 2005 20:57
    ~sojer
    Poziom 27  

    Jakub Urban napisał:
    w nowym silniku podłączasz zasilanie pod + i - a pomiędzy A i B włączasz potencjometr montażowy 2,2kΩ i nim ustawiasz obroty


    dzięki stary z nieba mi spadłeś!!! próbuje zrobić robota na silniczkach z magnetofonu unitry. od miesięca wsztskich się pytałem co podłączyć do wejścia A i B i nikt nie wiedział.

    0
  • #5 05 Mar 2005 21:04
    Kociołek
    Poziom 17  

    Witam
    A czy przypadkiem nie skrzywiłeś ośki koła zamachowego lub rolka dociskowa gumowa jest nieosiowa?
    Raz miałem przygodę z "prostowaniem" ośki przy pomocy kombinerek.
    Pozdrawiam

    0
  • #6 05 Mar 2005 21:09
    jabbson
    Poziom 13  

    dzięki za szybką odpowiedź !!
    Chyba nie ma się co bawić , tak jak mówicie. Zaraz zerkne do szafy ze szmargałami i być może trafi sie jakiś japończyk (tylko że na 9V) ILe kosztuje silnik magnetofonowy na 12V (takie jest zasilanie całej elektroniki w starym silniku/ na silniku po regulatorze UL1901 jest napięcie ok 5,15V ??

    Jak przełożyć z osi silnika rolkę do posuwu paska. Na siłę chyba ?! Oby średnica osi sie zgadzała.

    Skrzywienie wchodzi w grę, ale to kołysanie ma inną pulsacje. koło zamachowe obraca się około 8-10 razy na sek. a obiawy są takie, że dźwięk zwalnia raz/dwa razy na dwie sekundy.

    JAk zdiagnozować takie skrzywienie ??

    dodane 5 min. później (komentarz na gorąco):

    Dzieki za zwrócenie uwagi na rolke. Zauważyłem duże opory ułożyskowania samej rolki dociskowej. Nie wiem czy to rozwiąże problem ale napewno nie jest właściwe.

    0
  • #7 05 Mar 2005 21:23
    zodiak318
    Poziom 34  

    Podgrzej "dziada" zapalniczką :) .

    0
  • #8 05 Mar 2005 21:37
    jabbson
    Poziom 13  

    Dziekuje koledze Kociołkowi za zwrócenie uwagi na rolke. Pewnie dośwadczeni wiedzą co znalazłem :) - RESZTKI WKRĘCONEJ NIEGDYŚ TAŚMY . Regulator był przeciążony - zobaczymy czy pomoże.

    0