Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa linii elektroenergetycznych sn

06 Lip 2013 10:00 6273 33
  • Poziom 2  
    Witam,
    ile może wynosić różnica kosztów budowy linii elektroenergetycznych sn kablowej i napowietrznej o takich samych możliwościach przesyłowych?
  • Admin Elektroenergetyka
    adamborzecki napisał:
    Witam,
    ile może wynosić różnica kosztów budowy linii elektroenergetycznych sn kablowej i napowietrznej o takich samych możliwościach przesyłowych?

    Na tak zadane pytanie odpowiedź jest jedna: bardzo duża.
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    adamborzecki napisał:
    Witam,
    ile może wynosić różnica kosztów budowy linii elektroenergetycznych sn kablowej i napowietrznej o takich samych możliwościach przesyłowych?

    Pytasz jako projektant, wykonawca, Inwestor?
    Pytanie na tym poziomie merytorycznie 'igiotyczne' gdyż szacunkowy koszt budowy linii (a tym samym różnica kosztów wariantów wykonania) jest uzależniony jest od wielu czynników, np. grunt w jakim przyjdzie pracować, obciążalność prądowa linii, obostrzenia, parametry gabarytowe słupów, itp.

    Temat jednym słowem nadaje się do kosza.
  • Moderator - Elektryka
    Łukasz-O napisał:
    Na tak zadane pytanie odpowiedź jest jedna: bardzo duża.

    Ale w którą stronę?
  • Moderator - Elektryka
    Łukasz-O napisał:
    W tą niższą.

    A niższa to która?
  • Moderator - Elektryka
    Łukasz-O napisał:
    Ta trochę bardziej pod spodem...

    Znaczy się linia kablowa jest zawsze droższa od napowietrznej?
  • Moderator - Elektryka
    Z reguły też tak uważałem. Do chwili gdy dowiedziałem się iż nowa linia 110kV przy dogodnej lokalizacji napowietrznej (pierwotnie tak planowanej) zostanie jednak zakopana w ziemii.

    Co o tym zdecydowało? Widzimisię czy kwestie ekonomiczne?
  • Moderator - Elektryka
    Kierowano się kasą. Gdy ZE lub PSE chce wybudować nową linię to wielkie larum się podnosi. Ale gdy "zachodni" inwestor kasy nie szczędzi na odszkodowania to wszyscy ręce zacierają... :D

    PS. Najdziwniejsze jest to, że kukurydze, kartofle i inne rzepaki na trasie kabla są wyraźnie dorodniejsze niż poza tą trasą, mimo że później siane. O co tu k*** kaman?
  • Admin Elektroenergetyka
    zbich70 napisał:


    PS. Najdziwniejsze jest to, że kukurydze, kartofle i inne rzepaki na trasie kabla są wyraźnie dorodniejsze niż poza tą trasą, mimo że później siane. O co tu k*** kaman?


    Faktycznie ciekawe. Może to nie kable tylko dreny ;)
  • Poziom 2  
    Ile może wynosi koszt budowy jednego kilometra linii SN wykonanej kablem, a ile PAS-em, bo w nowo budowanych gołych przewodów Al już się chyba nie stosuje? Przy założeniu że budowa była by wykonywana np. przez pola.
  • Poziom 30  
    Widzę że kolega adamborzecki jest bardzo precyzyjny w swoich pytaniach. :D
    Zastanów się kolego jak ktoś ma ci odpowiedzieć na tak postawione pytanie!
    To jest tak samo jak byś zapytał: ILE KOSZTUJE NAPRAWA SAMOCHODU A ILE AUTOBUSU. :D
  • Poziom 21  
    Panowie, linie napowietrzne powoli znikają z naszego kraju ze względu na sam stan słupów jakie stoją na drogach. Co do linii sn ziemnych to najwięcej kosztuje sam kabel. U mnie w firmie zawsze stosujemy tzw aroty do zabezpieczenia kabla a to są następne koszty.
  • Moderator - Elektryka
    Jezzman napisał:
    Panowie, linie napowietrzne powoli znikają z naszego kraju ze względu na sam stan słupów jakie stoją na drogach.

    Jeśli słupy stoją na drogach to faktycznie znikają, nawet nie powoli... :D
  • Poziom 21  
    @zbich70 chodziło mi że przy drogach :D
  • Admin Elektroenergetyka
    zbich70 napisał:

    Jeśli słupy stoją na drogach to faktycznie znikają, nawet nie powoli... :D


    Nie zawsze znikają od razu. Czasem taniej po prostu oznakować przeszkodę ;)
    Link,Link, Link.
    W siec i jest tego sporo ;)
  • Moderator - Elektryka
    Koledzy sarkazmu nie wykryli?

    Linki Łukasza świadczą właśnie, że idzie to oporniej niż Koledze Jezzman się to wydaje. Efekt urzędniczej indolencji zarówno po stronie drogowców jak i energetyków.

    A linie napowietrzne znikają tylko tam, gdzie jest to niezbędnie konieczne i ekonomicznie uzasadnione.
  • Specjalista elektryk
    zbich70 napisał:
    A linie napowietrzne znikają tylko tam, gdzie jest to niezbędnie konieczne i ekonomicznie uzasadnione.
    Lub żąda tego prokuratura: http://www.nasze.fm/news,10933
  • Moderator
    zbich70 napisał:
    TWK napisał:
    Lub żąda tego prokuratura: http://www.nasze.fm/news,10933

    Rozumiem, że PGE bezprawnie wstawiła słupy w istniejącą ścieżkę rowerową... :D


    Upraszczasz sprawę i bagatelizujesz. Bo problem polega chyba na tym, że ktoś, kiedyś, jakoś te plany zabudowy zmienił, zmienił przeznaczenie określonego terenu i jego sposób zagospodarowania. A żeby to zrobić, istnieją określone procedury, projekty są wystawiane do konsultacji, odbywają się debaty, można kwestionować poszczególne fragmenty rozwiązań... Kiedy jednak wszystko zostało zatwierdzone i nabrało mocy prawnej, to stało się niewzruszonym dokumentem do przestrzegania przez wszystkich.
    Ja podejrzewam, że PGE (albo jego poprzednik) było zobowiązane do usunięcia tych słupów zgodnie z nowym planem, ale po prostu tego nie zrobiło z jakichś tam względów (najprawdopodobniej zwykłe lekceważenie obowiązków).
    Prokurator idiotą nie jest, bez przyczyny czepiał się nie bedzie.
  • Moderator - Elektryka
    retrofood napisał:
    Ja podejrzewam, że PGE (albo jego poprzednik) było zobowiązane do usunięcia tych słupów zgodnie z nowym planem, ale po prostu tego nie zrobiło z jakichś tam względów (najprawdopodobniej zwykłe lekceważenie obowiązków).

    Zaraz, zaraz, PGE zobowiązane zgodnie z planem... etc. Ale za czyje pieniądze? PGE czy inwestora? A jak nie wiadomo o co chodzi... ;)

    I mam głeboką nadzieję, że prokurator idiotą nie jest i będzie scigał tego, który dopuścił do użytkowania drogę/chodnik/ścieżkę z pozostawioną nań zagrażającą infrastrukturą, w tym przypadku energetyczną.
  • Moderator
    zbich70 napisał:
    retrofood napisał:
    Ja podejrzewam, że PGE (albo jego poprzednik) było zobowiązane do usunięcia tych słupów zgodnie z nowym planem, ale po prostu tego nie zrobiło z jakichś tam względów (najprawdopodobniej zwykłe lekceważenie obowiązków).

    Zaraz, zaraz, PGE zobowiązane zgodnie z planem... etc. Ale za czyje pieniądze? PGE czy inwestora? A jak nie wiadomo o co chodzi... ;)


    Za czyje pieniądze? W każdym przypadku za nasze.
  • Poziom 35  
    Kluczowe pytanie brzmi: co było pierwsze słupy czy ścieżka? To nie jest tak że dziś zmieniamy plan i właściciele istniejących budowli są zobowiązani je usunąć. Gdyby tak było to nie byłoby problemów z rozbudową np.dróg. Zmieniamy plan, tu teraz będzie autostrada, a wy jesteście zobowiązani swoje domy przenieść gdzie indziej. Ale nie sądzę żeby to było najlepsze rozwiązanie.
  • Poziom 34  
    retrofood napisał:
    Ja podejrzewam, że PGE (albo jego poprzednik) było zobowiązane do usunięcia tych słupów zgodnie z nowym planem, ale po prostu tego nie zrobiło z jakichś tam względów (najprawdopodobniej zwykłe lekceważenie obowiązków).


    We większości przypadków to problem wychodzi przy remoncie drogi czy budowie ścieżki rowerowej/chodnika i sprawa jest olana na etapie projektu drogowego bo albo drogowcy nie mają elektryka w zespole lub im na to szkoda kasy albo nawet ktoś występuje po warunki do energetyki, ale po kalkulacji kosztów robią wielkie oczy i to zostawiają (a energetyka nie ruszy bo i też niby czemu ma to za darmo robić). Polecam:

    http://nortus.pinger.pl/m/3619369/autostrada-...-srodku-stoi-slup-energetyczny-gdzie-w-polsce
  • Poziom 10  
    Witam
    Jak dobrać słup RPK, dla którego w torze głównym przęsło wynosi 120m, układ trójkątny, przewody AFL-6 3x50mm2, a przęsło w torze odgałęźnym ma tylko 2 m(zasilanie słupowej stacji trafo) i wykonane jest przewodem AAsXSn 3x50mm2. Czy takie minimalne przęsło uwzględnia się przy doborze słupa j/w na wytrzymałość mechaniczną? Jeśli tak to jakie przyjąć naprężenie podstawowe w takim przypadku i z czego to wynika?
  • Poziom 35  
    Zwykły przelot i tzw.luźne zawieszenie.
  • Poziom 10  
    Reasumując wytrzymałość takiego słupa liczymy jak dla zwykłego słupa przelotowego?