Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alternator ze Stara. Brak ładowania. Ilu diodowy jest ten alternator?

Błażej 05 Mar 2005 20:38 4669 12
  • #1
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Trafiła do mnie kolejna walnięta maszyna budowlana. Tym razem nie ma ładowania. Silnik sw 400, osprzęt elektryczny chyba typowy.Typu alternatora nie moge doczytać, bo go już "fachowcy" zdarli, a dane na obudowie nawet młotkiem zatłukli (ręce opadają). Regulator mechaniczny typu chyba W9 (wibite na pokrywie regulatora).
    Objawy sa takie: brak ładowania, kontrolka włączona między wyjście z altka a + 24 V żarzy się a nie świeci, jest na niej 17 V.
    Moje pytania: ilu diodowy jest ten alternator?
    Podłącza się go klasycznie jak altek 12 V?
    Chłopaki na szybko próbowali zrobić ładowanie i podłączyli +24 V do wyjścia na kontrolkę ładowania w alternatorze. Trochę długo to tak było podłączone. Czy to mogło uszkodzić altek?
  • #2
    diff
    Level 19  
    zmierz oporność wirnika jesli ok. to uruchom maszynę ipróbuj go wzbudzić +24V oczywiscie ostrożnie, obciąż go jesli ruszy to ok. jeżeli nie to czeka Cię czarna robota. z opisu wynika że to 9d ale jak wiesz możliwe jest wszystko pozd.
  • #3
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Wymieniłem juz regler, dawał 10,7 V na wzbudzenie. Martwi mnie jeszcze tylko ta kontrolka ładowania (dla pewności, bo już zgłupiałem: wpina się ją między wyjście środka uzwojeń - takie w białej kostce na altku, a +24 V). Nie wiem czemu przy niepracujacym silniku jest tam tylko 17 V. Wiem że próbując uruchomic altek, chłopaki wpięli tam bezpośrednio 24 V z akumulatora. Czy to mogło zabic altek?
    Altek chyba 9d bo taki sam (optycznie i taki sam regulator) wyciągnąłem ze stara i nigdzie nie mogłem znaleźć przekaźnika odłączającego lampkę.
  • #4
    diff
    Level 19  
    pytanie-czy przy wył stacyjce jest nap na regulatorze? jesli nie to samowzbudny
  • #5
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Stacyjka w tej maszynie, to główny wyłącznik masy. Wszystko co zbędne i wymagające użycia finezji, czyli np. przekręcenie kluczyka w stacyjce, czego nie da się wykonać za pomoca młotka, jak się przypadkeim zatnie, zostało przeze mnie usunięte. A instalacja byla tak połatana, że ominięte były wszystkie bezpieczniki, bo się paliły. Wyrwane oświetlenie i cała erszta. Chodził tylko rozrusznik i klakson (też nie zawsze). W tej chwili po przekręceniu wyłącznika masy naipięcie pojawia się na wszystkim {alternator, panel sterujący (łał ale nazwałem :) ), zegary}.
    Regulator ma wejście oznaczone 15, czyli wymaga zasilania i z tego wniosek, że altek nie jest samowzbudny.
  • #6
    diff
    Level 19  
    Zacisk 15-w zależnosci czy poł z +24 czy też do zac wzb 3d alter. spełnia tę samą funkcję tzn. ten sam reg będzie pracował w ukł obco i samo wzbudnym.Wróć do pocz. spróbuj wzbudzić podając nap na zac. nr. 67 jesli chodzi to pomiar nap aby stwierdzić czy nie padła dioda i daj znać pozdr.
  • #7
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Odpalili "cacko". Napięcie wzrasta wraz z obrotami silnika do jakiś 27 V. Czyli mieści się w normie. Podejrzewam, że ładowanie jest, choć nie wiem jakie, bo amperomierz jaki tam był (z zerem po środku) jest chyba walnięty. Musze podmienić na inny. Martwi mnie tylko to, że kontrolka ładowania żarzy się przez cały czas. I z tym mam problem.
  • #8
    diff
    Level 19  
    Musisz stwierdzić czy ta biała kosta to wyprowadzenie gwiazdy czy prostownika -jeżeli gwiazda to zastosuj przekaznik.Wygląda na to że nie nie jest to koniec probl.-zewrzyj zac.15 i 67 nap ma skoczyc pow 32V /bateria naładowana/ jesli nie skoczy to wyciągaj i rozbierz grata.
  • #9
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Że jest to żrodek gwaizdy doszedłem doga dedukcji. altek ma trzy wyprowadzenia. Główne wyjście prądowe na śrubie M 6 - nie podlega dyskusji, wyjście niopisane w białej kostce i wyjście na szczotkotrzymaczu - oznaczone jakoś dziwnie, bo 18 lub 19. Ale to na szczotkę idzie prąd z reglera. Tak też jezst wszystko połączone. zostaje jeszcze sprawdzić czy oprawa żarówki nie jest gdzieś walnięta i nie ma jakiejść okrutnej rezystancji (w takich warunkach - brak szyb, woda i śnieg wali się na elektrykę niemal bezpośrednio - wszystko jest możliwe. A wyciągać altka to mi sie średnio chce, bo dostęp do niego jest niespecjalny. Chyba że wydłużę sobie ręce o jakieś pół metra :)
    W tak samo wyglądającym alternatorze z tego samego typu regulatorem nie doszukałem się przekaźnika lampki ładowania. Jeszcze sprawdzę.
  • #10
    diff
    Level 19  
    podłączenie żarówki do gwiazdy nic Ci nie da -zmierz napięcie na gwiezdzie i dobierz przek.
  • #11
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tylko nie wiem czy przekaźnik jest tam potrzebny. W, powiedzmy, takim samym układzie zasilana w starze nie znalazłem przekaźnika. W zwłokach elektryki, która podobno od momentu awarii, a kiedyś pracowało poprawnie, nie była ruszana, też przekaźnika nie było.
  • #13
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    W tej chwili brak czasu i ine zajęcia. Ale wiem, że napięcie jest, bo woltomierz pokazuje wzrost wraz z obrotami. Amperomierz też się wychyla. Została tylko ta cholerna lampka. Muszę jeszcze raz obskoczyć to z miernikiem.