Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Atego 1217 \'98 - Czujnik prędkości wału -demontaż

07 Lip 2013 12:06 7701 14
  • Poziom 22  
    Dzień dobry,

    W moim Atego 1217 z 1998r (WDB9702551K318883) ostatnio wyświetliły się błędy:

    MR 1 0309 - czujnik położenia wału korbowego, przerwa
    MR 1 0312 - czujnik położenia wału korbowego, brak sygnału


    Błędy te zidentyfikowałem dzięki forum. Zgodnie z opisami na forum zlokalizowałem czujnik położenia (prędkości) wału, ale nie mogę go zdemontować. Czujnik się obraca ale nie daje się wyciągnąć. Bardzo proszę o informacje jak go zdemontować. Dla pewności, dodaję zdjęcie czujnika. Na podstawie jest numer 541 153 00 40.

    Atego 1217 \'98 - Czujnik prędkości wału -demontaż
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Witam.
    Czujnik ten jest wciskany.Jeżeli nie da się go wyciągnąć "siłowo" ,to jeżeli jesteś pewny że jest uszkodzony ,trzeba go "wymontować" po kawałku .Być może obraca się sam plastik a korpus jest zapieczony.
  • Poziom 22  
    Dziękuje za pierwsze wskazówki. Potraktuję go WD40 i może puści. Czujnik obraca się ciężko więc pewnie trzeba będzie go zniszczyć.
    PS. Myślałem, że podstawę czujnika trzeba zdemontować, żeby go wyjąć, jest przytwierdzona chyba za pomocą 2ch spinek. Ale jak wcisnę kołki rozporowe spinek (widać na zdjęciu) to wpadną do środka obudowy.
  • Pomocny post
    Spec od Mercedesów
    Oczywiście rezystancję sprawdziłeś przed demontażem?
    Gniazdo tego czujnika jest wymienne:
    Atego 1217 \'98 - Czujnik prędkości wału -demontaż
    Tak było właśnie we wcześniejszych rocznikach, później z tego rozwiązania zrezygnowano i otwór na czujnik jest wiercony bezpośrednio w obudowie koła zamachowego. Oj trzeba się czasami nakląć przy demontażu. Czasami koło zamachowe się przy okazji przewierci ;)
  • Poziom 22  
    Gerri napisał:
    Oczywiście rezystancję sprawdziłeś przed demontażem?


    Cześć Gerri

    Nie, nic nie sprawdzałem. Rozumiem, że mam wypiąć wtyczkę (w okolicach głównej wtyczki komputera silnika) i sprawdzić. Jakie powinny być właściwe wartości?

    Czytałem na forum, że ten czujnik lubi się wysunąć, ale u mnie skoro trudno go wyciągnąć zakładam, że "siedzi" na swoim miejscu.

    Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedzi.
  • Pomocny post
    Spec od Mercedesów
    Coś koło tysiąca omów. Ale jak błąd sygnalizuje przerwę to raczej jest padnięty. W przypadku wysunięcia się będzie tylko błąd "brak sygnału"
  • Poziom 22  
    Gerri napisał:
    Coś koło tysiąca omów. Ale jak błąd sygnalizuje przerwę to raczej jest padnięty. W przypadku wysunięcia się będzie tylko błąd "brak sygnału"


    OK. Dzięki za informacje. Dzisiaj pomierzę i dam znać jaki wynik.
    PS. Jeśli czujnik okaże się dobry, a tylko się wysunął to można z wyczuciem go "puknąć", żeby wszedł na swoje miejsce czy raczej nie? Czy tylko "ręcznie" można go wciskać? Pytam pod kontem uszkodzenia czujnika na skutek delikatnego uderzenia, ponieważ chyba siedzi zapieczony skoro nie mogę go wyciągnąć, a wygląda jakby można go było jeszcze wcisnąć z 2mm.

    Pozdrawiam, Paweł
  • Poziom 9  
    Witam podepnę się do tematu. Wymieniałem też niedawno czujnik położenia wału korbowego w 815 i również nie chciało wyjść więc wiertara i heja ale niestety trochę się zamyśliłem i wywierciłem dość spory otwór w kole zamachowym i dalej wyświetlało na przemian MR 309,311,312. Po niedługim czasie rozleciała się skrzynia biegów i owy otwór zaspawałem i ładnie wyszlifowałem ale dalej wyświetla te kody błędów na przemian. Teraz już nie wiem czy to przez to koło zamachowe czy może jeszcze wiązka pod silnikiem (bo nie sprawdzałem) czy też walnięty sterownik MR ?? Proszę o pomoc. Z góry dziękuję :)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    mazurekma napisał:
    czy może jeszcze wiązka pod silnikiem (bo nie sprawdzałem)
    Najpierw sprawdza się wiązkę a nie zaczyna od wymiany komponentów (czasem zbędny koszt części).

    mazurekma napisał:
    czy też walnięty sterownik MR ??
    Mało prawdopodobne.
  • Poziom 9  
    Czujnik i tak był walnięty.
  • Poziom 22  
    Gerri napisał:
    Coś koło tysiąca omów. Ale jak błąd sygnalizuje przerwę to raczej jest padnięty. W przypadku wysunięcia się będzie tylko błąd "brak sygnału"


    Pomierzyłem i niestety padnięty. Teraz spokojnie mogę go demontować "siłowo", skoro po dobroci nie chce wyjść :D . Na przewodzie znalazłem numer 001 153 00 20, jak wnioskuję jest to numer katalogowy czujnika.
  • Poziom 22  
    Dopisuje do tematu bo może w przyszłości komuś się przyda.

    Spinki, które widać na wcześniej dodanym przeze mnie zdjęciu obudowy czujnika okazały się śrubami ale trochę "udziwnionymi" przez mercedesa. Po dokręceniu zrywa się łepek i śruba wygląda jak spinka. Jak ktoś się będzie męczył z wyciągnięciem czujnika niech próbuje je odkręcić.

    Poniżej zdjęcie kompletu potrzebnego do montażu nowego czujnika (obudowę u siebie zniszczyłem dlatego nową musiałem kupić). Części kupione w ASO Mercedes.

    Atego 1217 \'98 - Czujnik prędkości wału -demontaż

    Po osadzeniu "blaszki ustalającej" w obudowie a później czujnika wraz z uszczelnieniem, całość chciałem przykręcić do obudowy sprzęgła ale czujnik siedzi za głęboko i obciera o koło zamachowe. I tu mam pytanie czy czujnik powinien licować z blaszką? Jak jest wciśnięty na maksa to wystaje ok 2mm względem blaszki. Jaka powinna być odległość czujnika od docisku?
  • Pomocny post
    Spec od Mercedesów
    Czujnik dosuwa się do oporu. Niezbędny luz czujnik ustawi sobie sam, w czasie pracy silnika.
  • Poziom 22  
    Gerri, dziękuję za odpowiedź. Trochę się bałem że go "wyszlifuje" a za czujnik zapłaciłem po rabacie 800pln, ale zrobię jak piszesz.
  • Poziom 22  
    Operacja zakończona sukcesem, czujnik wymieniony, błędów nie zgłasza.
    Dziękuję wszystkim za pomoc, a szczególnie koledze Gerri.
    Zamykam temat.