Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Astra II G - Y20DTH, Błąd P0105 bez włączania silnika - Włącza sie MIL

a.bakus 07 Jul 2013 18:12 27465 10
Bosch
  • #1
    a.bakus
    Level 15  
    Witam,

    Coś Astra się popsuła i tak siedzę i szukam.

    Objawy: Włączam stacyjkę. Sprawdzają się podzespoły, kontrolki gasną. Po ok 5 sek. włącza się "check engine".

    No to czytam jakie kody błędów mam na komputerze i wychodzi mi tylko P0105.
    Kasuję i od nowa.

    To samo.

    Czytałem o P0105 że to coś z obwodem czujnika ciśnienia w kolektorze dolotowym.

    Zmierzyłem napięcie na pinie 3 i wyszło 281,9mV. Czyli niby mieści się w zakresie a niby nie. Już sam nie wiem. Patrzyłem na parametry czujników różnych producentów i mają różne zakresy: 304-4750mV, 250-4750mV, 500-4500mV, 400-4650mV. Może ktoś z was mierzył?

    Czyściłem ten czujnik z czarnego nalotu i przemywałem benzyną ale dalej to samo.

    Nie wiem jakie napięcie na wyjściu z czujnika powinno być przed włączeniem silnika. Gdybym zadał takie (prawidłowe) napięcie na złączkę i wyszło by ok to wykluczyłbym inne przyczyny (np. coś z przewodami).

    Podpowiedzcie coś.

    Dzięki.

    Michał
  • Bosch
  • #2
    opamp
    User under supervision
    Te czujniki padają jak muchy.
  • #3
    a.bakus
    Level 15  
    Masz jakieś doświadczenia, z tymi czujnikami?
    U mnie jest BOSCH ale nie znam prawidłowego zakresu napięcia na wyjściu.

    Próbowałem zmieniać ciśnienie za pomocą sprężonego powietrza ale nie widzę zmian napięcia. Czyli może trzeba wymienić.

    Dodano po 1 [godziny] 7 [minuty]:

    Proszę Państwa chyba sukces. Zasymulowałem napięcie 1V i "check engine" się nie zapalił.

    Za pomocą programu ScanMaster-ELM zczytuję mierzone wartości czujników z ECU i czujnik ciśnienia wskazuje (podczas symulacji oczywiście):

    500mV - 102kPa pali się "check engine" gaśnie przy 900mV
    900mV - 47kPa
    1000mV - 52kPa
    1500mV - 79kPa
    2000mV - 106kPa
    2500mV - 133kPa
    3000mV - 160kPa
    3500mV - 187kPa
    4000mV - 214kPa
    4380mv - 235kPa
    4500mV - 102kPa - zapala się "check engine" gaśnie przy 4380mV

    W chwili gdy napięcie jest poza zakresem 900-4380mV zapala się kontrolka "check engine" a jak wróci do zakresu to gaśnie.

    Przy zapalonej kontrolce "check engine" ECU podaje wartość odczytaną z czujnika jako 102kPa a raczej tyle przyjmuje jako ciśnienie w kolektorze dolotowym w trybie awaryjnym (brak mocy) bo mierzoną wartość przyjmuje jako błędną.

    Czyli czeka mnie zmiana czujnika bo pokazuje niezmiennie 282mV i nic dziwnego że auto zamula.

    Jak wymienię czujnik to dam jeszcze znać.

    Dodam jeszcze że kody błędów zczytuję i kasuję programem Vauxcheck, a mam interfejs ELM327 na bluetooth z aletudrogo. Mam jeszcze ELM327 na USB i też mi działał. Musiałem namieszać w systemie (WinXP) żeby na COM3 się bluetooth zainstalował.

    Pozdrawiam

    Michał
  • Bosch
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    a.bakus
    Level 15  
    Jak jest w trybie awaryjnym to mam taki odczyt (102 kPa). Wszystko podałem. Napisałem już że wydaje mi się że gdy jest włączony "check engine" to ECU chodzi w trybie awaryjnym i nie mierzy wszystkich wartości tylko przyjmuje jakieś średnie czy coś i akurat u mnie wywala 102kPa na kolektorze. Innymi słowy te 102 kPa to nie pomiar, więc nie ważne czy auto jest w kopalni czy na Mount Evereście. Podałem czym zczytywałem dane a czy program wskazuje coś sensownego to się nie zastanawiałem nawet.

    Zastanówmy się więc. 980mbar to 98kPa więc przy sprężeniu w turbo może być coś koło 102 kPa a może i więcej, czemu nie?
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    opamp
    User under supervision
    To wymień na nowy i sprawdź.
  • #8
    a.bakus
    Level 15  
    Motronic wrote:
    A jak silnik stoi to turbina dmucha?


    Rozumiem retorykę lecz chodziło mi o to, że te 102 kPa to nie jest jakaś wartość nierealna typu 10200kPa i mieści się w jakimś rozsądnym przedziale. Konstruktorzy auta uznali ją za właściwą w trybie awaryjnym. Po prostu zanim o tym ciśnieniu nie napisałeś to nie zastanawiałem się czy te 102kPa jest sensowne.

    Ta wartość występuje też jak silnik jest włączony i jest w trybie awaryjnym. Czyli ECU niezależnie od obrotów silnika przyjmuje tą samą wartość ciśnienia do obliczania dawki paliwa. Ten drugi czujnik wskazuje tyle samo (w trybie awaryjnym).

    Zmienię czujnik i napisze jakie są odczyty obu czujników albo wstawię zrzut ekranu.
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    a.bakus
    Level 15  
    Rozumiem, nie wiedziałem że system wykrywa błąd korelacji. Ale skupiłem się tylko na czujniku w kolektorze i badałem przyczynę błędu P0105. Wszystko wskazuje że nie nawaliły kable ani ECU tylko czujnik. Nie jestem mechanikiem samochodowym, ale nie widzę sensu oddawać auta do warsztatu żeby mi kazali wymienić pół auta a na końcu i tak wyślą gdzie indziej. Wolę zawsze na chłopski rozum przeanalizować co jest nie tak. Szczerze mówiąc przed pojawieniem się problemu nie wiedziałem że taki czujnik jest a tym bardziej gdzie się znajduje. Moja wiedza to 3 godziny grzebania w necie i 3 godziny grzebania w aucie :)

    ---------------------------
    Dopisano 9 lipca 2013 09:17

    Wczoraj zamówiłem czujnik, dzisiaj rano już zmieniony. BOSCH 0 281 002 137 za 257zł

    Pełen sukces! Auto śmiga, kontrolki zgaszone. Czyli bingo!

    Dodam, że miałem jeszcze takie objawy:
    - nieraz przy włączeniu zapłonu pokazywał się "check engine" ale po przygazowaniu gasł (podejrzewam, że czujnik się sypał),
    - przy jeździe powyżej 120km/h potrafił się włączyć "check engine" po ponownym odpaleniu gasł (podejrzewam, że to samo co wyżej).

    Teraz nie mam tych objawów, autko zachowuje się prawidłowo.

    Wieczorem dorzucę fotki, które zrobiłem podczas diagnostyki.

    Opel Astra II G - Y20DTH, Błąd P0105 bez włączania silnika - Włącza sie MIL Opel Astra II G - Y20DTH, Błąd P0105 bez włączania silnika - Włącza sie MIL Opel Astra II G - Y20DTH, Błąd P0105 bez włączania silnika - Włącza sie MIL Opel Astra II G - Y20DTH, Błąd P0105 bez włączania silnika - Włącza sie MIL Opel Astra II G - Y20DTH, Błąd P0105 bez włączania silnika - Włącza sie MIL Opel Astra II G - Y20DTH, Błąd P0105 bez włączania silnika - Włącza sie MIL Opel Astra II G - Y20DTH, Błąd P0105 bez włączania silnika - Włącza sie MIL
    Opel Astra II G - Y20DTH, Błąd P0105 bez włączania silnika - Włącza sie MIL

    ---------------
    Wyjaśnienia

    Żeby się interfejs ELM327 zmieścił pod przykrywką musiałem wypiąć gniazdo diagnostyczne ze swojego miejsca. Nie muszę teraz wyciągać interfejsu i wszystko się mieści pod przykrywką pod dźwignią ręcznego :)

    Gniazdo na zdjęciu:
    Pin 1 - +5V
    Pin 2 - 0V
    Pin 3 - Sygnał z czujnika 900-4380mV

    Potencjometr 5kΩ

    Sposób podłączenia:
    Opel Astra II G - Y20DTH, Błąd P0105 bez włączania silnika - Włącza sie MIL
    (Obrazek pożyczony z jakiegoś postu na Elektrodzie)

    wejście - +5V - do pinu 1
    masa - 0V - do pinu 2
    wyjście - Sygnał z czujnika - do pinu 3

    Dla laików: Pomiar napięcia sygnału mierzyłem między pinem 2 (masa) a pinem 3 (sygnał)
    Kręcąc potencjometrem można regulować sygnał w zakresie 0-5V.

    Jak widać na ostatnim zdjęciu podczas zabawy włączyłem prostownik. Mam nauczkę z poprzedniej naprawy. Wtedy miałem błąd P1220 i znalazłem nieszczelność na pompie wtryskowej. Przez całą zabawę na włączonej stacyjce ale bez odpalonego silnika rozładował mi się aku i następnego dnia miałem jaja z wyjazdem do roboty. Na szczęście mam jeszcze dostawczaka i odpaliłem z kabli :)

    Pozdrawiam naprawiających samodzielnie!
  • #11
    krzysztofat
    Level 12  
    Choć temat stary, nadal aktualny :)

    a.bakus czy pamiętasz może jakie miałeś ciśnienie przy wyłączonej stacyjce i na wolnych obrotach? Na dobrym czujniku?