Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Re: Panele 4,5 kW (3 + 1,5) + grzanie CWU + ładowanie aku = cała instalacja pra

putas 04 Nov 2013 13:33 1057905 5970
Optex
  • #931
    putas
    Renewable energy sources specialist
    prose wrote:
    putas co u ciebie z wykresami się dzieje

    O kurde, jednak ktoś tam wchodzi i patrzy - jak miło.
    Wykres mocy chwilowej wariuje, bo jest błąd w oprogramowaniu LK - już to im zgłosiłem i myślą co z tym zrobić.
    A jeśli chodzi o temperatury wody. Zmieniałem wykresy z napięcia paneli na temperaturę wody i system jeszcze pamięta poprzednie odczyty z ostatnich 24H. Za kilka godzi będą już tylko nowe i będzie OK.
  • Optex
  • #932
    RafaelGrey
    Level 9  
    Piękna instalacja, tylko pogratulować:)

    Nie chciałbym zakładać specjalnie nowego tematu a mam 1 pytanie:

    Czy istnieje jakiś rodzaj inwertera który w wypadku gdy Panele/Akumulator dostarcza zbyt mało mocy to pobiera z sieci ALE gdy ma nadmiar to jej nie oddaje do sieci?
    Wydaje mi się, że tak działa inwerter hybrydowy ale zanim wydam te xxxx zł wolałbym mieć pewność.

    Chodzi mi o uniknięcie załatwiania zgłoszeń itd w ZE(po prostu mi się nie chce, nie cierpię papierkologi) i przede wszystkim licznika który będzie mnie naliczał za wyprodukowaną energię.

    Dobrze rozumuję z Hybrydowym czy zostaje mi jedynie wydzielenie osobnego obwodu w domu i używanie Akumulatorów?
  • #933
    putas
    Renewable energy sources specialist
    RafaelGrey wrote:
    Czy istnieje jakiś rodzaj inwertera który w wypadku gdy Panele/Akumulator dostarcza zbyt mało mocy to pobiera z sieci ALE gdy ma nadmiar to jej nie oddaje do sieci?

    Dziękuję za opinię o mojej instalacji.

    Wedle mojej wiedzy to nie ma.
    Tylko pytanie jak chcesz podłączyć inwerter do instalacji w domu?
    1. Najłatwiej wpiąć inwerter on-grid. I jak będzie dwał za mało to braki dom dociągnie z ZE. Ale przy nadmiarze niestety nadwyżka pójdzie do sieci. Pół biedy jak masz licznik tarczowy bez "zapadki".
    2. Robisz w domu układ wydzielony, który przy braku prądu z paneli/akumulatora przełącza się na zasilanie z ZE (tak jak ja miałem na początku)
    3. Robisz układ wydzielony, który "doładowuje się" z ZE jak panele dają za mało prądu. To rozwiązanie jest dość bez sensu przez straty, ale jest czasem stosowane.
  • #934
    rwxw
    Level 23  
    putas wrote:
    O kurde, jednak ktoś tam wchodzi i patrzy - jak miło.

    Wchodzą, wchodzą. Mógłbyś dodać adres strony do pierwszego posta w wątku, to łatwiej by było znaleźć. Zastanawiałeś się nad wykorzystaniem Arduino zamiast LK ? Cenowo wychodzi nawet taniej, a możliwości są chyba większe.
  • #935
    RafaelGrey
    Level 9  
    putas wrote:
    RafaelGrey wrote:
    Czy istnieje jakiś rodzaj inwertera który w wypadku gdy Panele/Akumulator dostarcza zbyt mało mocy to pobiera z sieci ALE gdy ma nadmiar to jej nie oddaje do sieci?

    Dziękuję za opinię o mojej instalacji.

    Wedle mojej wiedzy to nie ma.
    Tylko pytanie jak chcesz podłączyć inwerter do instalacji w domu?
    1. Najłatwiej wpiąć inwerter on-grid. I jak będzie dwał za mało to braki dom dociągnie z ZE. Ale przy nadmiarze niestety nadwyżka pójdzie do sieci. Pół biedy jak masz licznik tarczowy bez "zapadki".
    2. Robisz w domu układ wydzielony, który przy braku prądu z paneli/akumulatora przełącza się na zasilanie z ZE (tak jak ja miałem na początku)
    3. Robisz układ wydzielony, który "doładowuje się" z ZE jak panele dają za mało prądu. To rozwiązanie jest dość bez sensu przez straty, ale jest czasem stosowane.


    W zasadzie najprostsza odpowiedź to tak podłączyć żeby nie musieć bawić się z ZE. Nie przeszkadzałoby mi nawet oddawanie prądu do sieci (nawet za darmo) jednak z tego co czytałem bez zgłoszenia takiej instalacji do ZE jest to nielegalne.

    Z zaproponowanych przez Ciebie rozwiązań chodzi mi o nr 2, tylko chyba zwykły inwerter sieciowy jak będzie miał nadmiar z Paneli to odda to do sieci.

    Znalazłem coś takiego na największym Polskim bazarze, hasło: 'inwerter HYBRYDOWY'. Z opisu wynika, że tego właśnie szukam.
  • #936
    putas
    Renewable energy sources specialist
    RafaelGrey wrote:
    Z zaproponowanych przez Ciebie rozwiązań chodzi mi o nr 2, tylko chyba zwykły inwerter sieciowy jak będzie miał nadmiar z Paneli to odda to do sieci

    Nie. W tym przypadku nie stosujesz inwertera on-grid tylko przetwornicę/duży UPS który pracuje w obwodzie niezależnym od sieci - odłączany zupełnie od sieci ZE. Nadmiar prądu jest gromadzony w akumulatorze i ewentualnie w grzaniu wody.


    PS - dodane po chwili
    Znalazłem coś takiego na największym Polskim bazarze, hasło: 'inwerter HYBRYDOWY'. Z opisu wynika, że tego właśnie szukam.
    Sorry, faktycznie są wyspowe i można je różnie programować. Podłączając do sieci trzeba skonfigurować, że nadwyżka ma iść w aku, a nie do sieci. I takiego moim zdaniem w ogóle nie trzeba zgłaszać do ZE, bo on nic nie oddaje do nich.
  • Optex
  • #937
    Tomasz Gumny
    Level 28  
    rwxw wrote:
    Mógłbyś dodać adres strony do pierwszego posta w wątku, to łatwiej by było znaleźć.
    Lepiej umieścić to w podpisie - będzie pod każdym postem.
  • #938
    putas
    Renewable energy sources specialist
    Tomasz Gumny słuszna uwaga - zrobione
  • #939
    RafaelGrey
    Level 9  
    putas wrote:
    PS - dodane po chwili
    Znalazłem coś takiego na największym Polskim bazarze, hasło: 'inwerter HYBRYDOWY'. Z opisu wynika, że tego właśnie szukam.
    Sorry, faktycznie są wyspowe i można je różnie programować. Podłączając do sieci trzeba skonfigurować, że nadwyżka ma iść w aku, a nie do sieci. I takiego moim zdaniem w ogóle nie trzeba zgłaszać do ZE, bo on nic nie oddaje do nich.



    OK, to jeszcze pytanko: co z nadwyżką jeśli aku już jest pełne? U Ciebie wszystko idzie w grzałki?
  • #940
    putas
    Renewable energy sources specialist
    RafaelGrey wrote:
    OK, to jeszcze pytanko: co z nadwyżką jeśli aku już jest pełne? U Ciebie wszystko idzie w grzałki?
    Teraz mam zwykły on-grid. Wszystko idzie w gniazdko.
    Ale poprzednio miałem ustawione tak, że przetwornice ładowały aku prądem tylko troszkę ponad aktualny pobór UPS'a zasilającego dom. Dzięki temu minimalne ilości gromadziłem w aku - bo się nie opłaca.
    Cała reszta prądu szła w grzałki.
  • #941
    Thew_666
    Level 20  
    putas
    Czyli dziś 2,40kWh około zrobione ?
    Czy źle wykres czytam
    U mnie zerknąłem 6,2kWh ale dziś błyskało słoneczko to z samego sieciowego systemu oddzielnie idzie z grzanie wody ale no wczoraj dość pochmurno raczej ale z kolei pod wieczór i noc wiatrak dał czadu i woda 180L gorąca była/jest ale energia z wiatraka nie policzalna nie mam pomiaru z zapisem jeszcze.
  • #942
    jassi
    Level 12  
    prose wrote:
    Mam u siebie solary i PV ,solary zmarnowane pieniądze i drugi raz bym ich nie założył .

    Prose
    Obserwuje temat i wydaje mi się stwierdzanie że kolektor słoneczny to porażka to trochę naciąganie stwierdzenie.
    Czy bez tzw.” Dotacji 45%” za kolektor 40 rur+ serownik+ grupa sol.+zbiornik 300l (drugi 300L miałem wcześniej)+pozostałe przy założeniu[3 osoby]
    Zapłacisz 7kpln to czy za podobną kasę uda się zrobić kompletna instalację PV tak aby była cwu przez 9 m-c 100% a pozostałe m-c 30% zapotrzebowania. Oczywiście średnio jak wiem ten rok nie należał do zbyt słoneczny.

    Thew_666 wrote:
    Dodatkową rzeczą kolektory ważą dużo więcej niż fotowoltaika a postawienie kolektorów 30-50m od domu wiąże się ze strasznym kosztem rur płynu i kosmicznymi stratami a tak kabelek 4 lub 6mm2 i prądzik leci.

    Thew_666
    To prawda inst. sol. na bloku 10- 16 piętrowym nie widziałem no cóż
  • #943
    Thew_666
    Level 20  
    jassi wrote:
    prose wrote:
    Mam u siebie solary i PV ,solary zmarnowane pieniądze i drugi raz bym ich nie założył .

    Prose
    Obserwuje temat i wydaje mi się stwierdzanie że kolektor słoneczny to porażka to trochę naciąganie stwierdzenie.
    Czy bez tzw.” Dotacji 45%” za kolektor 40 rur+ serownik+ grupa sol.+zbiornik 300l (drugi 300L miałem wcześniej)+pozostałe przy założeniu[3 osoby]
    Zapłacisz 7kpln to czy za podobną kasę uda się zrobić kompletna instalację PV tak aby była cwu przez 9 m-c 100% a pozostałe m-c 30% zapotrzebowania. Oczywiście średnio jak wiem ten rok nie należał do zbyt słoneczny.

    Thew_666 wrote:
    Dodatkową rzeczą kolektory ważą dużo więcej niż fotowoltaika a postawienie kolektorów 30-50m od domu wiąże się ze strasznym kosztem rur płynu i kosmicznymi stratami a tak kabelek 4 lub 6mm2 i prądzik leci.

    Thew_666
    To prawda inst. sol. na bloku 10- 16 piętrowym nie widziałem no cóż


    Zależy na czym bazujesz ale to co piszesz nawet z dotacja nie widziałem takiej ceny jeśli chodzi o rurowe prawdziwe to hoven po dotacji 30 rurek plus 300l kosztowało około 9 tysi ale typowy heat pipe.
    Totalnie sie to nie opłaca jeśli się ma powierzchnie.
    Dodatkowo jeśli w swoim zakresie sie zamontuje panele to oszczędność podwójna.

    Załóżmy kwotę 7000zł
    Kupujesz ogniwa mono np roczne 245W za 500zł sztuka czyli za
    5000zł masz 2,45kWp Zostaje 2000zł na system montażowy nawet oryginalny plus przewody jeśli we własnym zakresie się zmajstruje coś to do tego jeszcze z 2 panele by doszły czyli 12 paneli 245Wp da nam 2940Wp licząc że mamy w lecie 85% mocy straty cieplne ogniw i przewodów ewentualnego sterownika mamy 2,5kW mocy

    Do podgrzania 300 litrów wody 'zimnej' (temp. 15 st C) do
    temp. 'gorącej' (60 st C)

    Zużyjemy 13,95kWh czyli w niecałe 6h podgrzejemy z 15 do 60oC
    W lecie słoneczko operuje znacznie dłużej więc wodę podgrzejemy spokojnie do 80-85oC a zużyć 300L tak gorącej wody to pół wojska by wykąpał.
    Trzeba wsiąść pod uwagę że kolektory słoneczne tracą sprawność im wyższa temperatura w zbiorniku tym niższa sprawność kolektorów solarnych.
    Na fotowoltaice nie ma różnicy bo elementem grzejnym jest grzałka.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Aha jeszcze co do tego roku to wakacje były bynajmniej u mnie bardzo słoneczne dopiero na jesieni raz skorzystałem z prądu z sieci do dogrzania wody.
    A i było tak 3-4 ni ciemności raz ale pamiętam że wichury wtedy były a ja mam wiatrak do grzania wody w takich sytuacjach

    Dodano po 9 [minuty]:

    Dodatkowe plusy fotowoltaiki
    W zimie ciepło z promieni słonecznych rozpuszcza lód i śnieg (Całe ciepło)
    ponieważ kolektory solarne są w mocnej izolacji termicznej (próżnia)
    śnieg trzeba zawsze zgarniać nie ma szans że się szybko rozpuści.

    Gdy jest -15 lub -20 kolektory słoneczne mają spore straty nie tylko na samych rurach próżniowych tylko na przewodach z cieczą, w przypadku kolektorów płaskich wysokie straty z różnicy temperatur na całej powierzchni.

    Fotowoltaika w temperaturze ogniwa +25 oC osiąga moc znamionową
    Dlatego w lecie policzyłem 85% sprawności bo wraz ze wzrostem temperatury spada sprawność.
    Inaczej sprawa się ma w przypadku ujemnych bo już przy +10oC mamy większą sprawność niż znamionowa, a gdy w zimie mamy -15 lub -20oC możemy uzyskać dodatkowo 5-10% więcej mocy
    Czyli będzie znamionowo 2940W i plus dodatek z niskich temperatur wyjdzie około 3000-3100W mocy Wtedy 5 godzin pełnego słoneczka i mamy ukrop w bojlerze.

    Dodatkowym plusem jest brak konserwacji uzupełniania płynu czy też wymiany go co 2 lata.(a glikol tani nie jest)
    Do układu grzania ni potrzebujemy pompy obiegowej która dodatkowo pożera prąd.
    Jeśli policzylibyśmy prąd do pompy obiegowej i wymianę glikolu co 2 lata to w przeciągu 25lat by wyszła kosmiczna kwota dodatkowo żadna pompa nie wytrzyma 25lat na glikolu.
  • #944
    prose
    Level 35  
    Super wykład to samo miałem napisać, popieram!!!!!!!
    Dzisiaj u mnie woda gorąca ale nie z kolektorów tylko z PV bo z kolektorów było tylko 18 stopni
  • #945
    jassi
    Level 12  
    ale ale jakie używki nowe to nowe znana marka to inna sprawa na znanym portalu ALL. nowe fakturą i gwarancją
    Bez urazy napiszę wyraźnie, te 40 rurek--- grzeje mi w lecie 600 l a i tak bywało
    po 75*c w obu a poza sezonem 40--- na 300L
    jeśli chodzi o sprawność : to zależy ilości wody używasz ( pojemność bufora)
    zapomniałeś dodać koszt bufora gorzałeczki itp. 2kpln może braknąć
    co do szybkiego zwrotu kosztu instalacji byłbym ostrożny. Ale marzenia to podstawa
  • #946
    rwxw
    Level 23  
    Thew_666 wrote:
    Jeśli policzylibyśmy prąd do pompy obiegowej i wymianę glikolu co 2 lata

    No nie przesadzajmy z tą wymianą glikolu, co 2 lata nie trzeba wymieniać. Mam też wątpliwości odnośnie mocy pv zimą, ale kolektory tym bardziej wtedy nic nie dadzą. Poza tym, to z resztą jako użytkownik solarów muszę się zgodzić. Dziś chyba bym instalował jednak pv niż solary.
  • #947
    jassi
    Level 12  
    Też mnie interesują Pv, ale i tu i tam słychać demagogie cóż takie czasy liczy się tylko sprzedaż
  • #948
    prose
    Level 35  
    Chciałem dodać że ja mam jeszcze z tego energie elektryczną z PV nie tylko ciepłą wodę.
  • #949
    Thew_666
    Level 20  
    jassi wrote:
    ale ale jakie używki nowe to nowe znana marka to inna sprawa na znanym portalu ALL. nowe fakturą i gwarancją
    Bez urazy napiszę wyraźnie, te 40 rurek--- grzeje mi w lecie 600 l a i tak bywało
    po 75*c w obu a poza sezonem 40--- na 300L
    jeśli chodzi o sprawność : to zależy ilości wody używasz ( pojemność bufora)
    zapomniałeś dodać koszt bufora gorzałeczki itp. 2kpln może braknąć
    co do szybkiego zwrotu kosztu instalacji byłbym ostrożny. Ale marzenia to podstawa


    Owszem 40 rurek ale jaki typ tych rurek ciecz w cieczy czy heat-pipe jaki rodzaj szkła
    75 w 600l to nie wiem kolego jest jeszcze jedno ale.
    Po pierwsze pytanie gdzie znajduje się w zbiorniku termometr przy kolektorach ciepło zbiera się głównie u góry i trochę po środku przy grzałce na spodzie zbiornika i sporej mocy wiadomo ciepło idzie do góry ale grzałka ładnie miesza wodę.
    A wyliczenia są zrobione nie dla zbiornika i 3 punktowej temperatury tylko że nagrzana całość na termometrze który jest w środku była by większa temperatura.

    Dla mnie koszt to koszt jak miałem zapłacić 9000zł za ciepła wode a zamocować na własnej kosntrukji 6 paneli 190w używanych rocznych i do istniejącego zbiornika a koszt był 3x mniejszy to i zwrot inwestycji jest szybszy i ma szanse zwrotu

    Nie liczyłem dupereli bo tak samo jak u siebie nie liczysz kosztu wymiany całego glikolu na 25 lat a to 12-13 wymian a glikol drogi a instalacja trochę litrów ma.

    Grzałka zwykłą 2kw kosztuj 26zł a grzałka 3x1400w 40-50zł wiec koszt niewielki.

    Ile mieści się glikolu w twojej instalacji ?
    I ile w ciągu roku pobiera pompka i ile lat wytrzyma 5 ?

    Dodano po 28 [sekundy]:

    prose wrote:
    Super wykład to samo miałem napisać, popieram!!!!!!!
    Dzisiaj u mnie woda gorąca ale nie z kolektorów tylko z PV bo z kolektorów było tylko 18 stopni


    U mnie 45 stopni i na bieżąco była używana
  • #950
    putas
    Renewable energy sources specialist
    A ja powiem Wam tak:
    W zeszłym roku też zastanawiałem się czy solary, czy PV.
    Stanęło na PV bo łatwiejsza instalacja (trochę kabla i grzałki, mały sterownik), łatwiejsza rozbudowa do większej mocy, łatwiejsza modernizacja jak wymyślą coś nowszego i znacznie większa trwałość.
    A co najważniejsze, lubię się bawić prądem, wodą już nie...
    No i solary ma wielu, PV - to dopiero nowinka (oczywiście w naszych realiach).
  • #951
    Thew_666
    Level 20  
    rwxw wrote:
    Thew_666 wrote:
    Jeśli policzylibyśmy prąd do pompy obiegowej i wymianę glikolu co 2 lata

    No nie przesadzajmy z tą wymianą glikolu, co 2 lata nie trzeba wymieniać. Mam też wątpliwości odnośnie mocy pv zimą, ale kolektory tym bardziej wtedy nic nie dadzą. Poza tym, to z resztą jako użytkownik solarów muszę się zgodzić. Dziś chyba bym instalował jednak pv niż solary.


    Wydajność PV zimą jest kwestia tylko odpowiedniego kontu jako że mam swoje pV na tracku nadążnym z regulacją elewacji.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Co do wymiany glikolu to w aucie też producent zaleca co 2 lata.
    Jeśli ktoś brał na Unie kolektory z gwarancją montażysty i kolektorów firmówki dobre to musi być co 2 lata wymieniany wiadomo ze u nas nawet w autach po 10 lat jeździ glikol ale to już inna sprawa.

    Co do inwestycji dla mnie liczy się też kalkulacja kolektory nigdy by się u mnie nie zwróciły a PV co mam na grzanie wody już w przyszłym roku się zwrócą.
    Tak wynika z moich wyliczeń.

    Dodano po 9 [minuty]:

    a co do glikolu

    "Glikol propylenowy stosowany w instalacjach solarnych, jak np. Tyfocor LS lub G-LS, jest odporny na zamarzanie do -28oC. [b]Jednak po wpływem częstych przegrzewów powyżej 170oC, jako organiczny związek, ulega on rozpadowi.
    Molekuły glikolu rozczepiają się i łączą z innymi obecnymi wewnątrz instalacji. W ten sposób tracone są własności antykorozyjne glikolu. Dodatkowo też tworzą się osady, w skrajnych przypadkach blokując przepływ w instalacji solarnej. Pierwszą widoczną oznaką degradacji glikolu jest zmiana jego koloru z jasnego (np. fioletowy Tyfocor G-LS lub różowy Tyfocor LS) na ciemny (jasno- i następnie ciemnobrązowy).

    Czy instalacja solarna może zamarznąć? Zdarzają się znane takie przypadki, ale jedynie w sytuacji, gdy glikol uległ degradacji. Dlatego też przegląd instalacji solarnej powinien być wykonywany każdego roku po okresie letnim. W ten sposób eliminuje się ryzyko zamarznięcia uszkodzonego, „rozwarstwionego” glikolu."

    Po za tym bada sie też ph jeśli spadnie też glikol do wymiany
    W instalacji znajduje się 20-40L glikolu
    Glikol kosztuje 160-200zł za 20L
    Koszty rosną.
    W przypadku braku energii elektrycznej z sieci kolektory nie pracują a PV tak
    Wśród znajomych którzy używają kolektorów były przypadki rozszczelnienia a to gdy nie było bardzo długo prądu a słonce mocno grzało albo gdy wyjeżdżali na wakacje.
    Nie wszędzie to się zdarza ale spotkałem sie z takimi przypadkami.[/b]
  • #952
    lukaz
    Level 13  
    Thew_666 piszesz , że 180 litrów wiatrakiem zagotowałeś , a jaka jego średnica?
    Ostatnio w końcu uruchomiłem swój 1,6m raptor11 96V od Missouri wind and solar i po ostatniej nocnej wichurze niemal sfajczyłem swój inwerter i go odłączyłem zostawiając tylko świetlówkę 30W .
    Obecnie dołożyłem 6 diod zenera dużej mocy i grzejnik halogenowy w szereg by nie doszło do poprzedniej sytuacji , że na inwerter o napięciu max 150V poszło prawie 400V.
    Wiatrak mój morz jakoś wybitnie dużo mocy nie robi ale jest niezwykle wytrzymały .
    Podejrzewam że masz 4m średnicy , jak wygląda sprawa pracy w twoim przypadku przy bardzo silnym wietrze?
  • #953
    putas
    Renewable energy sources specialist
    rwxw wrote:
    Zastanawiałeś się nad wykorzystaniem Arduino zamiast LK ? Cenowo wychodzi nawet taniej, a możliwości są chyba większe.

    LK już znam i działa, a Arduino nigdy nie miałem. I nie znam się na programowaniu :cry: :cry:
  • #954
    wichurek1
    Level 10  
    Putas

    Arduino nie jest ani za bardzo drogie, ani za bardzo trudne. Jak masz trochę czasu to dasz radę. Tutaj przykład małego, ale fajnego rozwiązania [url=http://www.youtube.com/watch?v=3noaWbw2bJQ/url]



    pozdrawiam
  • #956
    Thew_666
    Level 20  
    lukaz wrote:
    Thew_666 piszesz , że 180 litrów wiatrakiem zagotowałeś , a jaka jego średnica?
    Ostatnio w końcu uruchomiłem swój 1,6m raptor11 96V od Missouri wind and solar i po ostatniej nocnej wichurze niemal sfajczyłem swój inwerter i go odłączyłem zostawiając tylko świetlówkę 30W .
    Obecnie dołożyłem 6 diod zenera dużej mocy i grzejnik halogenowy w szereg by nie doszło do poprzedniej sytuacji , że na inwerter o napięciu max 150V poszło prawie 400V.
    Wiatrak mój morz jakoś wybitnie dużo mocy nie robi ale jest niezwykle wytrzymały .
    Podejrzewam że masz 4m średnicy , jak wygląda sprawa pracy w twoim przypadku przy bardzo silnym wietrze?


    U mnie 3,2 metra średnicy prądnica 2,2kW
    Tylko śmigła nie są takie jak większość poprzednio też miałęm 3,2metra ale szeroki płat szybciej startowały ale mniejsze obroty to ten starszy wiatrak akurat wrzucone mam ostatnio 2 filmy jak działa zabezpieczenie przeciw burzowe na składanym ogonie samoczynnie mechanicznie bez siłowników i elektroniki:
    http://www.youtube.com/watch?v=WydtOp2QkMY
    http://www.youtube.com/watch?v=-EOvMMrhKjg

    Gdy jest silny wiatr wiatrak jest mocniej obciążany również przez sterowniki.
    Tutaj obecny wiatraczek:
    http://www.youtube.com/watch?v=V3KtYEArZmw
    http://www.youtube.com/watch?v=jFO2xmbgRNA

    Z produktami misuri znam się kiedyś miałem Hornet prądnice a potem misuri jakąś
    ale te ich cieniutkie śmigiełka z plastiku to lipa bo miałem np 1,6 i 6 łopat to lepsze 3 łopaty 2m średnicy były nasze krajowe niż to.

    Dodano po 1 [minuty]:

    putas wrote:
    Ktoś chyba usłyszał Waszą dyskusję czy lepszy jest solar, czy PV. :D :D :D
    I jest hybryda Kolektor słoneczny HYBRYDOWY-ciepło+PRĄD190wat 24V
    Cena niemała, ale podaję jako ciekawostkę.


    Tak hybrydę znam już dawno jest taki produkt już z rok może dwa na rynku ale niestety cena zabija.
  • #957
    Thew_666
    Level 20  
    Panowie idą chude miesiące
    % produkowanej mocy w skali na miesiące

    styczeń 3,4%
    luty 5,2%
    marzec 8,7%
    kwiecień 10,9%
    maj 12,5%
    czerwiec 12,2%
    lipiec 12,6%
    sierpień 12%
    wrzesień 8,8%
    październik 7%
    listopad 3,8%
    grudzień 2,8%
  • #958
    putas
    Renewable energy sources specialist
    To i tak nieźle, bo u mnie ostatnio była produkcja ujemna -200>300W...
    ...ale to przez błąd oprogramowania :D :D :D :D :D
    A tak na serio u mnie 300-700Wh dziennie. Chociaż na oświetlenie i TV wystarczy.
  • #959
    Thew_666
    Level 20  
    Dzisiaj mam 800Wh z balkonu czyli z 2,7kWp
    nie wiem ile w grzanie z trackera poszło brak pomiaru.
    Czekamy przejdą deszcze może błyśnie słoneczko.

    Dodano po 51 [sekundy]:

    Pewnie w takie dni więcej zjada falownik niż produkuje ;)
    Wnioskuje na podstawie tego co produkuje regulator etracer na ładowanie tylko z 6 ogniw ;)

    Dodano po 43 [sekundy]:

    Aha własnie do tego 400Wh w baterie poszło dodatkowo z innego systemu ale też system jest bateryjny teraz w cieniu budynku.
  • #960
    prose
    Level 35  
    Dzisiaj dołożyłem 480W znowu zabawa, u mnie dzisiaj tylko 500 W.
    Teraz mam 3480 W PV .A dachu sporo jest.