Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zelmer 294.5SLNP - Schemat układu zasilającego silnika krajalnicy.

marvin82 11 Jul 2013 11:18 6231 8
  • #1
    marvin82
    Level 13  
    Witam, po uderzeniu pioruna uszkodzeniu uległa krajalnica. Po rozebraniu okazało się, że spalony jest bezpiecznik, jednak po wymianie uszkodziły się dwie cewki.

    Moje pytanie brzmi jaką rolę spełniają te cewki i czy są niezbędne do działania, według mnie to po prostu filtr sieciowy i powinno działać również bez tego, jednak nie działa, spalił sie bezpiecznik.
    Jeśli jednak muszą być, to jak je dobrać. Silnik 230V DC, moc nominalna 120W, maks 200W. Mostek zamontowany to RS207, kondensator 0.1uF.
    Ewentualnie jak mogę sprawdzić silnik?

    Zelmer 294.5SLNP - Schemat układu zasilającego silnika krajalnicy. Zelmer 294.5SLNP - Schemat układu zasilającego silnika krajalnicy.
  • #2
    dzi_dziuś
    Home appliances specialist
    A kondensator i mostek sprawdziłeś ?. Coś za cewkami robi Ci zwarcie i wypadałoby to sprawdzić. Ewent. odłącz silnik i zobacz czy dalej leci bezpiecznik.
  • #3
    movzx
    Level 39  
    marvin82 wrote:
    bezpiecznik, jednak po wymianie uszkodziły się dwie cewki
    Przy prądzie 1,25A? Dość niezwykłe.
    Cały zasilacz kosztuje z 30 złotych, ale najpierw znajdź przyczynę awarii. Całość nie wygląda na specjalnie skomplikowaną.
  • Helpful post
    #4
    DominTR3B
    Level 27  
    Wymień mostek i kondensator,dolutuj równolegle z kondensatorem warystor 275V zabezpieczający ,nawiń od nowa cewki lub zastosuj podobne.Kosztuje to tylko pare złoty.
    Zmierz cewke silnika prądu stałego (ok.200 Ω),może komutator ma zwarcie.
  • Helpful post
    #5
    Piotrek-787
    Level 15  
    Cewki i kondensator w tym układzie stanowią filtr przeciwzakłóceniowy, tak wiec nie są niezbędne do prawidłowej pracy urządzenia. Jak już zostało wyżej wspomniane zlokalizuj źródło zwarcia, możliwości są dwie albo silnik albo mostek, z większym prawdopodobieństwem na to drugie.
  • #6
    marvin82
    Level 13  
    dzi_dziuś wrote:
    A kondensator i mostek sprawdziłeś ?. Coś za cewkami robi Ci zwarcie i wypadałoby to sprawdzić. Ewent. odłącz silnik i zobacz czy dalej leci bezpiecznik.

    Kondensator i mostek kupiłem nowe więc powinny być dobre.

    DominTR3B wrote:
    Zmierz cewke silnika prądu stałego (ok.200 Ω),może komutator ma zwarcie.

    Rezystancja wyszła ok 160 Ω.

    Dzisiaj znalazłem jeszcze inny mostek, zaraz przetesuje.

    Co do cewek też uważam, że to filtr i powinno działać bez nich, obawiam się że to silnik.

    Dodano po 36 [minuty]:

    Silnik działa na samym mostku, bez cewek i kondensatora. Będą jakieś konsekwencje usunięcia tych elementów?
  • #7
    tom71
    Level 19  
    marvin82 wrote:
    Będą jakieś konsekwencje usunięcia tych elementów?

    Tak. Podczas krojenia, możesz słyszeć krajalnicę w radioodbiorniku i przy następnej burzy silnik może nie przetrzymać. Z opisu usterki wynika, że powodem zwarcia był kondensator i często jest tak, że nowy jest już zepsuty.
  • #8
    movzx
    Level 39  
    tom71 wrote:
    Podczas krojenia, możesz słyszeć krajalnicę w radioodbiorniku
    Nie tylko on, ale też wszyscy okoliczni sąsiedzi. To trochę jak z paleniem na balkonie - niby nie zabronione ale można wyjść na chama.
  • #9
    marvin82
    Level 13  
    movzx wrote:
    tom71 wrote:
    Podczas krojenia, możesz słyszeć krajalnicę w radioodbiorniku
    Nie tylko on, ale też wszyscy okoliczni sąsiedzi. To trochę jak z paleniem na balkonie - niby nie zabronione ale można wyjść na chama.

    Najbliższy sąsiad mieszka jakieś 30 m od mojego domu, to może nie słyszałby. :D
    Wymieniłem wszystkie elementy, koszt znikomy, wszystko działa jak należy.
    Chodziło mi głównie o funkcję tych cewek, tak myślałem, że to filtr.