Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC

BANANvanDYK 12 Jul 2013 23:12 25959 25
IGE-XAO
  • #1
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Witam.
    Na wstępie chciałbym prosić o manual do skrzyni biegów lub jego sterownika, ew. schemat podłączenia sterownika.

    Otrzymałem sam sterownik do sprawdzenia. Otrzymałem informacje przez trzecią osobę, że po pół godziny ciągnik się zatrzymuje i nie można ruszyć ani do przodu, ani do tyłu.
    Sterownik SAGEM ITC. Fizycznie wszystko ok, poza przysmażoną cyną przy diodzie na zasilaniu sterowników L294. Układy scalone sprawdzone dokładnie, przy prądzie 1.6A nie grzeją się nadmiernie. Układy te są sterowane napięciowo i regulują w ten sposób prąd cewek elektrozaworów (jeden na sprzęgło do przodu i drugi na sprzęgło do tyłu). Podejrzenie padło na uszkodzenie cewki elektrozaworów, ale okazuje się że są one sprawne (rezystancja obu 3Ω). Pozostałe sterowniki czterech elektrozaworów są typu "on/off".
    Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC
    Gdy przyjechałem do ciągnika, w pierwszej kolejności posprawdzałem rezystancję cewek elektrozaworów i są one w porządku - dwa sprzęgłowe po 3Ω i cztery do półbiegów po 11Ω.
    Zrysowałem połączenia sterownika, jednak pozostały mi cztery przewody których przeznaczenia nie jestem w stanie określić. Brak na nich napięcia oraz rezystancji.
    W instalacji są dwa czujniki o rezystancji 50Ω, których nie mogłem zlokalizować ani określić od czego służą.
    Dwa czujniki o rezystancji 120Ω są wkręcone w lewą stronę skrzyni biegów, ich odpięcie blokuje działanie skrzyni biegów, ale podczas pracy rezystancja nie zmienia się. Na jednym przewodzie jest niebieska opaska, a na drugim czerwona.
    Potencjometr na "zadajniku" sprzęgła i dwa przełączniki są sprawne.

    Dodam że kontrolka "wykrzyknik w kółku" miga cały czas, co wzbudza moje wątpliwości.
    Czerwona lampka akumulatora nie świeci się, działa za to zielona lampka ładowania u dołu konsoli (standardowa).

    Co do nieznanych przewodów:
    Kombinacja zwarcia do masy poprzez kontrolkę zacisków nr. 2 i 3 złącza "prądowego" wygasza kontrolkę.
    Zwarcie do masy zacisku 20 złącza "prądowego" powoduje przyśpieszenie migania kontrolki.
    Na zaciskach 1 i 19 złącza "sterowania" nie ma reakcji.

    Proszę o podpowiedź jakie przyczyny mogą powodować miganie kontrolki systemu skrzyni biegów?

    Rozpiska wtyczek (nie wypisane numery - brak przewodów we wtyczce)
    Złącze "prądowe"

    1 + akumulatora
    2 ??? czujnik 50Ω prędkości obrotowej silnika (na kole zamachowym)
    3 ??? czujnik 50Ω
    -
    5 czujnik 50Ω czujnik prędkości z boku skrzyni biegów (przedni - prędkość za sprzęgłami)
    6 czujnik 50Ω
    -
    8 czujnik 50Ω czujnik prędkości z boku skrzyni biegów (tylny)
    9 czujnik 50Ω
    -
    11 czujnik ciśnienia/temperatury na wyspie (oryginalny, z wyprowadzonymi przewodami, styk NO)
    12 czujnik ciśnienia na wyspie (nieoryginalny, na wsuwki, styk NC)
    13 EZ półbiegu
    14 EZ półbiegu
    15 EZ półbiegu
    16 EZ półbiegu
    -
    18 MASA
    -
    20 ??? wyjście prędkości obrotowej silnika do komputerka A.C.E.T.
    21 MASA ze sterownika
    -
    -
    -
    -
    26 czujnik 120Ω - wodziki półbiegów góra
    27 czujnik 120Ω - wodziki półbiegów góra
    28 czujnik 120Ω - wodziki półbiegów dół
    29 czujnik 120Ω - wodziki półbiegów dół
    30 EKRAN
    31 EZ sprzęgła E1
    32 EZ sprzęgła E1
    33 EZ sprzęgła E2
    34 EZ sprzęgła E2
    35 EKRAN


    Złącze sterowania

    1 ??? złącze diagnostyczne (TXD/RXD?)
    2 + stacyjka
    3 kontrolka przód średnie
    4 kontrolka przód szybkie
    5 kontrolka przód wolne
    6 kontrolka tył spacerowe
    7 kontrolka ciśnienia oleju
    8 kontrolka (temperatury oleju?)
    9 kontrolka akumulatora
    10 kontrolka ostrzegawcza (!)
    -
    12 wejście przełącznika kierunku jazdy do przodu
    13 wejście przełącznika kierunku jazdy do tyłu
    -
    -
    16 potencjometr pedału sprzęgła (zasilanie 3.3V)
    17 potencjometr pedału sprzęgła (styk)
    18 potencjometr pedału sprzęgła (masa potencjometru)
    19 ??? - złącze diagnostyczne (TXD/RXD?)
    20 MASA
    -
    22 kontrolka STOP + Buzzer
    -
    -
    -
    -
    -
    -
    29 przycisk półbieg w dół
    30 przycisk półbieg w górę
    -
    -
    -
    34 czujnik sprzęgła I skok (początek wciśnięcia)
    35 czujnik sprzęgła II skok (pełne wciśnięcie)
  • IGE-XAO
  • #2
    ftp.kowal
    Level 35  
    Życzę powodzenia. Walczyłem w zeszłym roku z taką Renówką. Działa na takiej zasadzie że. W skrzyni masz tylko dwa sprzęgła przód i tył. Półbiegi zmieniają się mechanicznie po dostaniu oleju na tłoczek. Przebija przesuwki. Na których są umieszczone te dwa czujniki. W momencie gdy z czujniki nie wyjdzie sygnał do sterownika ze biegi mechaniczne są przełączone. Sterownik nie wyśle sygnału do elektrozaworów jazdy przód/tył. Skoro są opaski czyli ktoś już się dobierał. Czujniki są indukcyjne więc praktycznie ich nie sprawdzisz ale na razie zostaw je w spokoju. Wystarczy że któż zamienił przewody od elektrozaworów półbiegów i ciągnik nie będzie jechał. A jak sam widzisz tam można je zmienić i to bardzo łatwo.
  • #3
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Kolorowe opaski na przewodach są fabryczne. Sprawdzaliśmy odwrócenie przewodów, ale wówczas nie dało się przełączyć kierunku jazdy przód-tył. Normalnie przełączanie kierunku jazdy działa bez problemów.
    Co z pozostałymi czujnikami? Od czego są te dwa po 50Ω? Co z pozostałymi nieznanymi przewodami? Nie ma jeszcze jakiś czujników typu temperatura, poziom oleju, prędkość?
    Skoro są tam dwa sprzęgła (przód i tył), to zmianę półbiegów należy dokonywać przy wciśniętym pedale sprzęgła, czy przy zmianie półbiegów sprzęgło jest automatycznie rozłączane? Mechanikowi nie podobało się, że skrzynia hałasuje przy zmianie półbiegu, a przy wciśniętym pedale wchodzą gładko. Raz w pewnym momencie skrzynia zblokowała się tak, że silnik od razu się zatrzymał.
    Sterownik ma jakąś funkcję diagnostyczną przez np. kody migowe?


    EDIT:
    Dobra, źle zrozumiałem zasadę działania tych sprzęgieł. Tam jest "podwójne" sprzęgło dla szybkiej zmiany biegów poprzez przełączenie napędu z jednego do drugiego sprzęgła, a nie osobne sprzęgła "do przodu" i "do tyłu".
    Sprzęgło E1 załącza bieg przód średni.
    Sprzęgło E2 załącza bieg przedni wolny i szybki oraz wsteczny spacerowy.
    Szybka zmiana biegów pomiędzy przód wolny a przód średni odbywa się poprzez przełączenie sprzęgieł.
    Szybka zmiana biegów pomiędzy przód średni a przód szybki jest możliwa ze względu na brak przenoszonego napędu przez koła zębate reduktora półbiegów.
    Zmiana pomiędzy przedni szybki a przedni wolny raczej nie może się odbyć bez rozłączenia napędu.

    Dowiem się w końcu od właściciela które przełożenia nie działają, to będzie można wywnioskować z którym sprzęgłem lub wodzikiem jest problem.

    Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC
  • IGE-XAO
  • #4
    ftp.kowal
    Level 35  
    To jest troszkę skomplikowane. Bo w momencie gdy nie przełączy przesuwki ciągnik nie pojedzie a na wyświetlaczu zacznie migać kontrolka. Tam trzeba kalibrować skrzynię biegów. Dwa elektrozawory przód tył są sterowane napięciem 7.5v i prądem 2A. Musiałbym zobaczyć jeszcze raz ten blok elektrozaworów to by mi się przypomniało. Są dwa czujnik prędkości skrzyni z prawej strony ciągnika. Napisz dokładnie co się dzieje z ciągnikiem.
  • #5
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Byłem dzisiaj przy ciągniku.
    Zmostkowanie rezystorem 47Ω pinów 2-3 złącza "prądowego" skutkuje brakiem migania kontrolki (!).
    Sterownik ma złącze diagnostyczne w postaci dużej kostki z czterema przewodami umieszczoną pod kierownicą (obok bezpieczników). Prawdopodobnie to jest TXD/RXD w logice TTL, ale nie sprawdzałem dokładnie.
    Dowiedziałem się od właściciela że gdy problem wystąpił, to nie dało się zmienić biegów, można było jechać tylko do przodu na średnim półbiegu, przy czym kontrolka (!) świeciła cały czas, a sterownik mocno się nagrzewał. To by świadczyło o niesprawności sprzęgła E2 lub czujników położenia wodzików.
    Jeden czujnik ciśnienia oleju na wyspie wygląda na nieoryginalny (połączenia na wsuwki).
    Przeszukałem całą instalację w poszukiwaniu brakujących czujników. Skończyło się tym, że znalazłem uszkodzony czujnik prędkości umieszczony w przekładni do napędu przedniej osi (na samym dole skrzyni biegów. Po wyjęciu okazało się że ma zmieloną końcówkę. Na obecną chwilę będę wymieniał ten czujnik w celu wyeliminowania błędu ciągle migającej kontrolki (!). Czujnik ma przewód o długości ok. 140 cm. Gdzie dostanę taki czujnik?
    Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC
    Nie mogłem odnaleźć przeznaczenia dwóch przewodów w złączu prądowym - na pinie 20 mam cały czas masę, a na pinie 21 dziwną wartość rezystancji (na każdej pozycji omomierza inną). Mechanik sugeruje że może to być połączenie z czujnikiem hamulca i załączaniem napędu na przednią oś, aby podczas hamowania napęd był przekazywany na wszystkie koła.
    Naniosłem poprawki na rozpiskę złącz w pierwszym poście.
  • #6
    ftp.kowal
    Level 35  
    Z tego co pamiętam to uszkodzony z czujników włączał tryb awaryjny. I możliwy był zjazd z pola tylko na drugim półbiegu. Rozbierał ktoś skrzynie? Jeden z czujników które znajdują się po lewej stronie ten od zmiany półbiegów. Powinien mieć przedłużkę taką około 50mm. Jeśli jej nie będzie czujnik będzie pokazywał ze jedna przesuwka jest przesunięta i załączony jest nie ten bieg który powinien być.
  • #7
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Na próbę został przełożony czujnik prędkości wału korbowego w miejsce uszkodzonego czujnika prędkości skrzyni biegów. Kontrolka ostrzegawcza nie miga, ale dopóki nie uruchomi się silnika. Po uruchomieniu silnika lub odpięciu czujnika ciśnienia oleju (dla symulacji pracy silnik) kontrolka ostrzegawcza zaczyna powoli migać. W dodatku gaśnie po zatrzymaniu pracy silnika.
    Próbowałem zrobić kombinacje ze wszystkimi czujnikami prędkości, ponieważ jeden czujnik generował sygnał za sprzęgłami. Niestety nic to nie dało.
    Odłączenie czujnika indukcyjnego wodzików od razu wywala błąd (szybkie miganie kontrolki).
    Na potencjometr sprzęgła idzie 3.3V, z czego 2.8V występuje po jego podłączeniu. Co ciekawe odłączenie potencjometru sprzęgła nie wywołuje błędu sterownika.
    Nadal nie wiem do czego służą zaciski 20 i 21 (sygnał i masa). Podawanie napięcia 12V nie powoduje żadnej różnicy. Na wejściu 20 utrzymuje się potencjał bliski zeru, więc raczej to jest wejście typu sink. Kostka od tego wejścia znajduje się na samym końcu wiązki od sterownika Tractoshift, obok wtyczki od czujnika prędkości z dolnej przekładni. Wcześniej była podłączona do wiązki od radaru.
    Dodaję jeszcze zdjęcie przewodów przy wyspie elektrozaworowej widocznej po odkręceniu podłogi oraz foto czujników indukcyjnych wodzików półbiegów.
    Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC
  • #9
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Na pewno czujnik prędkości na kole zamachowym jest potrzebny? Bo się tak zastanawiałem czy czasem on nie powinien być podłączony bezpośrednio do sterownika skrzyni biegów, a ta nieznana kostka podłączona do instalacji w miejscu tego czujnika.
    Patrząc na katalogi części, tam jest jeden rysunek z ACET, gdzie czujnik od przekładni na dole jest podłączony bezpośrednio do tego komputerka. Nie wiem jednak co to za czujnik z tarczą (nr. 7)
    Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC
    Z drugiej strony, sterownik skrzyni ma wejścia na trzy czujniki prędkości i nie można pozostawić jednego niepodłączonego.
    Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC
    Tu mnie jeszcze zastanawia do czego jest ten czujnik (nr 9), znaleźć go zbytnio nie mogłem, natomiast wg. katalogu jest on użyty w Tractoshift/Tractronic.
    [url=https://obrazki.elektroda.pl/6654584000_1374124257.png]Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC

    Tu jeszcze jest rysunek wiązki do sterownika skrzyni biegów. Wiązka nr. 2 jest do innej wersji (inny przełącznik kierunku jazdy). Nie wiem co to może być za czujnik wkręcony do skrzyni biegów (na rysunku po lewej). Tam innych czujników prócz czujników prędkości i czujnika biegów (podłączony prawdopodobnie do ACET, wszystkie przewody różowe) nie dostrzegłem. Do niego może nieznana kostka? Na tym rysunku widać że czujnik prędkości koła zamachowego jest podłączony bezpośrednio do sterownika skrzyni biegów.
    Jeszcze jest rysunek z całymi wiązkami, tam znowu (chyba) nieznana kostka jest połączona z wiązką radaru.
  • #10
    BANANvanDYK
    Level 40  
    To był właściwy trop. Problem rozwiązany :D
    Powodem był właśnie ten czujnik obrotów silnika. Wcześniej był podłączony bezpośrednio do ACET, a okazało się że wiązka Tractoshift powinna być wpięta pomiędzy czujnik a ACET.
    Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC
    Komputer w końcu przestał wyświetlać błąd, natomiast na komputerku ACET wyświetlała się prędkość silnika.
    To samo zrobiłem z czujnikiem prędkości z przekładni na dole skrzyni biegów, został wpięty poprzez wiązkę od Tractoradar. Komputerek ACET wyświetla prędkość jazdy, a ona jest także wyświetlana na komputerku Tractoradar.
    Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC

    Skrzynia działa prawidłowo, mechanik ją testował i nie pokazał się alarm. Jednak dziwna sprawa z tymi sprzęgłami. Oba lekko ciągną, że utrudnia to nieco zmianę biegów na postoju. Ponadto ciągnik gwałtownie reaguje na pedał sprzęgła, że aż przy ruszaniu na wyższych biegach ma ciężko i miga kontrolka ostrzegawcza. Przy zmianie półbiegów bez sprzęgła skrzynia nadal jęczy. Próbowałem zamienić dwa czujniki prędkości na skrzyni biegów, ale to nie przynosiło różnicy, ponadto pojawiało się szybkie miganie kontrolki ostrzegawczej po puszczeniu sprzęgła na luzie.

    Jeszcze zdjęcia tego sajgonu w instalacji, może się komuś przyda.
    Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC
  • #11
    ftp.kowal
    Level 35  
    Mechanik skalibrował skrzynie? Najpewniej nie. Potrzebne urządzenie koszt koło 7 tys zł. W Polsce kilka osób posiada. Ale jak się pytałem o dojazd to nie chcieli za bardzo a dodatkowo niektórzy stwierdzili że jeśli skrzynia była rozbierana to oni nie ufają mechaniką i muszą sami rozebrać i złożyć. To jeszcze nie był wielki sajgon. U mnie były dodatkowe przewody jakies puszczane jedna wielka plątanina.
  • #12
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Zobaczymy co właściciel powie na temat kalibracji skrzyni. Wątpię aby chciał się jeszcze w to bawić, tym bardziej, że do tego nie ma nigdzie oprogramowania ani informacji serwisowych. Najwyżej zadzwonię do serwisu Claasa, ciekawe czy coś mi powiedzą.
    Właściciel ma do przejechania ciągnikiem koło 35 km, więc jeśli nadal będzie problem, to się znowu objawi. Wcześniej przyjechał jadąc wyłącznie do przodu.
  • #14
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Właściciel od razu powiedział że bez oprogramowania to nie ma co zrobić, więc trzeba sobie dać spokój z tym problemem.
    Ciągnik pojechał, a ja jak narazie telefonu nie miałem. Tak więc temat zamykam.
    Dodam że katalog części jest dostępny na stronie tractoor.pl
  • #15
    lechm56
    Moderator
    Temat odblokowano na wniosek autora.
  • #16
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Witam po przerwie.

    Moim pacjentem był Renault 155.54, rocznik 1995, przebieg 14000 mth, biedaversion, ze skrzynią z rewersem (dźwignią przy kierownicy). Sterownik skrzyni V3.2, po dodatkowej naklejce V6.2, a w środku program V7.5.
    Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC
    Objawy usterki które doświadczyłem:
    – Pierwsze włączenie zapłonu — awaria — ciągłe świecenie kontrolki oraz ciągły sygnał dźwiękowy, spowodowany wystawieniem sygnału DIAG w driverach L294 sprzęgieł. Drugie włączenie zapłonu — brak awarii. Sytuacja powtarzała się przy następnym włączeniu po odczekaniu np. 1 minuty. Stan awarii powoduje zablokowanie działania sterownika i objawy podane poniżej nie mogą zostać wywołane.
    – Pociągnięcie za dźwignię rewersu (rozłączenie styku pozycji N) — na ACET pojawia się prędkość obrotowa silnika (około 500 RPM).
    – Po przełączeniu dźwigni rewersu na pozycję F — sterownik silnika w ciągu 5 sekund wysterowuje sprzęgło, w trakcie zwiększania wysterowania prędkość wskazywana przez ACET jeszcze bardziej wzrasta. Przy pełnym wysterowaniu wskazywał 310 RPM i o tyle samo zawyżał wskazania przy pracującym silniku.
    – Zdarzało się zadziałanie zabezpieczeń układów L294 — prąd sprzęgła wzrastał poza dopuszczalną wartość (przekroczenie 1V na rezystorze pomiarowym i 4A prądu cewki). Sterownik wywalał awarię (ciągłe świecenie + sygnał dźwiękowy).
    Przebieg sterujący sprzęgłami ma kształt piłokształtny (sygnał cyfrowy jest zamieniany na sygnał analogowy w układzie całkującym RC z kondensatorem elektrolitycznym 1µF). Przy pociągnięciu dźwigni rewersu elektrozawory sprzęgieł są wysterowywane małym prądem, a przy pełnym załączeniu sprzęgła prądem 3.5A.


    Wiązka instalacji elektrycznej w nowszym modelu jest trochę lepiej zaprojektowana i nie ma takiej plątaniny kabli na skrzyni i silniku jak w starszej Nectrze. Główna różnica: sygnał prędkości silnika wpina się pomiędzy dwa złącza 9-pinowe (od wiązki silnika do wiązki deski rozdzielczej) i co najważniejsze — została przerwana pętla masy — brak przewodu masowego od sterownika silnika do ACET. Zasilanie sterownika skrzyni jest podłączone bezpośrednio do akumulatora i biegnie przez okrągłe złącze wielowtykowe przy wyspie elektrozaworowej skrzyni biegów. Natomiast instalacja w desce rozdzielczej dalej wygląda jak spaghetti. Przełącznik rewersu przy kierownicy jest trzypozycyjny, posiada dodatkowy styk NC połączony do bocznego złącza styk nr. 33 (na pozycji N jest przerwa, po ruszeniu dźwignią jest masa).
    Przebiegi impulsowe występujące w zasilaniu sterownika skrzyni (wywołane prądem elektrozaworów sprzęgieł) i różnica potencjałów pomiędzy sterownikiem skrzyni a ACET wywołują naliczanie prędkości obrotowej. Można by to poprawić dokładając dodatkową (brakującą) masę sygnału prędkości, licznik wskazywał poprawnie, ale to nie rozwiązywało pozostałych problemów. Sam sygnał prędkości (z trzech czujników) jest przetwarzany w komparatorze LM2901 i następnie przekazywany na wyjścia sterownika (tylko sygnał prędkości silnika, przez dwa tranzystory i kondensator różniczkujący). W rzeczywistości sterownik silnika nie odczytywał prędkości silnika.
    Przyczyną był uszkodzony "złoty" kondensator ROE (Roederstein) EBM 470µF/25V, kondensator klasy hi-end znany ze sprzętu audiofilskiego. Pomiar miernikiem wskazał prawidłową pojemność, jednak dołączenie do niego kondensatora 22µF już rozwiązywało połowę objawów, prócz 310 RPM przy pełnym wysterowaniu sprzęgła. Dopiero użycie 2x100µF rozwiązało wszystkie problemy. Niestety nie posiadam testera ESR dlatego odnalezienie problemu zajęło mi 5 dni, z tego dwa dni inżynierii wstecznej na stole (gdzie nie było objawów) i dwa dni na wyjeździe zabierając ze sobą wszystkie narzędzia i oscyloskop.
    Dopiero teraz miałem możliwość wykonania pomiaru ESR kondensatora i wyszło:
    Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC

    Wg. noty katalogowej wartość ESR tego konensatora nie powinna przekraczać 0.48Ω przy 100 Hz. Jeżeli ktoś ma podobne objawy i w środku kondensator ROE (starsze sterowniki miały kondensatory innego producenta — patrz foto w pierwszym poście) to warto sprawdzić czy dołączenie do niego drugiego kondensatora celem zmniejszenia ESR nie rozwiązuje problemu. Po naprawie skrzynia działa perfekcyjnie, przełączanie półbiegów odbywa się praktycznie bez hałasu, natomiast przełączanie jazdy przód-tył może się odbywać także w czasie jazdy (z dwusekundowym opóźnieniem).


    Co warto wiedzieć.
    Bieg II jest przełożeniem bezpośrednim (1:1) obsługiwanym przez niezależne sprzęgło, więc niezależnie od położenia wodzików.
    Przełączanie wodzików odbywa się impulsami 0.5-sekundowymi na cewki elektrozaworów (pracujących bistabilnie).
  • #17
    Kmelo 99
    Level 8  
    Witam po raz kolejny mierzę się z problemem w moim traktorze renault 120.54 . skrzynia z rewersem oraz półbiegami
    Tym razem na stałe został na załączonej jeździe do przodu (po odpaleniu jak tylko pompa wytworzy ciśnienie zdolne zapiąć kosz jazdy do przodu traktor jedzie niezależnie w jakiej pozycji jest rewers , po wrzuceniu jazdy do przodu( traktor cały czas jedzie samowolnie do przodu ) słychać zgrzyt tak jakby sterownik przygotowywał wodziki do jazdy w przód , po wrzuceniu luzu traktor jedzie wciąż do przodu po wrzuceniu kierunku do tyłu traktor jedzie do przodu lecz zgrzyt w skrzyni jest słyszalny tak jakby próbował wrzucić wsteczny (ustawiał wodziki do jazdy do tyłu ) ,mało tego brak jakiejkolwiek reakcji na sprzęgło , krótko po odpaleniu reakcja była znikoma , sugerując się wcześniejszymi informacjami pomierzę wartości poszczególnych elektrozaworów . proszę o pomoc w znalezieniu przyczyny

    po pomiarach elektrozawory swoją rezystancją nie odbiegają znacząco od podanej wcześniej wartości :

    elektrozawory kierunku jazdy :
    -przód 2,7 Ω
    -tył 2,5 Ω

    elektrozawory ON/OFF na brzegach bloku
    po około 11,5 Ω

    wszystkie elektrozawory zostały wymyte w myjce ultradźwiękowej . pracują płynnie .

    traktor zaczął po tej operacji jeździć odzyskał pełną sprawność działa rewers jak i półbiegi jednak podczas załączania kierunku jazdy do przodu bądź tyłu słychać zgrzyt (występuje on zwłaszcza przy wrzucaniu kierunku jazdy w tył ) . przy przełączaniu półbiegów również niekiedy słychać zgrzyt ( nie występuje on stale na tych samych półbiegach )

    jazda jest najbardziej płynna przy II półbiegu ( biegu bezpośrednim )

    sprzęgło zaczęło działać lecz jest ono 0/1 brak mu jakiejkolwiek płynności

    w drugim trybie pracy skrzyni (brak półbiegów - szybka zmiana kierunku jazdy)
    nie słychać żadnych niepokojących zgrzytów wszystko chodzi płynnie .

    ciśnienie na wyspie elektrozaworów 23,5 bara przy obrotach jałowych
    (1100 obr/min )
  • #18
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Należałoby upewnić się czy skrzynia jest sprawna pod względem mechanicznym – sprzęgła, synchronizatory, koła zębate. Następnie sprawdzić czy zawory proporcjonalne sprzęgieł pracują prawidłowo, tzn. ciśnienia na sprzęgłach względem prądu wysterowania elektrozaworów. Od jednego użytkownika z okolic dowiedziałem się że te elektrozawory można regulować ręcznie, w jaki sposób i jak to działa nie wiem.
    Sprawdź czy przypadkiem nie masz opiłków w oleju przekładniowym. Byłem u jednego człowieka z powodu wariowania EHRu, a wyszło że rozdzielacz podnośnika zamiast pozostawać na STOP to przeprowadzał opuszczanie (sterownik wymuszał ciągłe podnoszenie). Padła nowa pompa hydrauliczna (3-sekcyjna), już nie dawała podnieść maszyny i przestał działać układ kierowniczy. Pompa złom, a okazało się że ktoś naprawiał wcześniej skrzynię i zostały w oleju odłamki które rozwaliły pompę...
    W tamtym 155.54 od kondensatora skrzynia działała idealnie. Żadnego jęczenia przy zmianie półbiegów, żadnego zgrzytania przy zmianie półbiegów i wrzucaniu wstecznego (również w trakcie jazdy).
  • #19
    Kmelo 99
    Level 8  
    Wtam Problem został rozwiązany przyczyna czysto mechaniczna . pęknięcie pierścienia segera odpowiadającego za trzymanie sprężyn talerzowych kosza jazdy w przód za wszystkie porady szczerze dziękuję .

    został tylko problem czysto elektryczny . pozostał błąd niskiego poziomu płynu hamulcowego który nawet po miesięcznym odłączeniu akumulatora nie znika . po pierwszym przekręceniu stacyjki wyrzuca błąd krytyczny skrzyni biegów i rozłącza jazdę w każdym kierunku . po zgaszeniu i ponownym odpaleniu brak błędu żadnych problemów ze sterownikiem skrzynia pracuje gładko i bez szarpnięć .. jeżdżę z tym błędem już drugi rok..
  • #20
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Kontrolka układu hamulcowego nie ma nic wspólnego ze skrzynią biegów, to są zupełnie oddzielne wiązki instalacji. Kontrolki są połączone z modułem ostrzegawczym kontrolki "STOP" i sygnału dźwiękowego, umieszczonego tam gdzie bezpieczniki i przekaźniki.
    Za pojawianie się błędu krytycznego po pierwszym włączeniu stacyjki może być odpowiedzialny kondensator elektrolityczny któremu wzrosło ESR. Możesz spróbować dolutować się do niego innym kondensatorem np. 100–220 µF na napięcie min. 25 V
  • #21
    Kmelo 99
    Level 8  
    Moja radość była zbyt pochopna .. post napisałem gdy kończyłem ją składać . Po złożeniu odpaleniu renault wyjechała z garażu przejechała jeszcze 50 metrów trochę w tył trochę w przód i traktor stanął jak wryty . Czuć było tylko lekkie bujnięcie do przodu bądź tyłu po wrzuceniu rewersu . Rozebrałem jeszcze raz kabinę . Pokrywy skrzyni . Rurka zasilająca kosz niedokładnie weszła w swoje miejsce . Błąd został poprawiony. Oringi na rurkach wymienione. Dokładnie sprawdzałem przy składaniu czy rurki weszły w gniazda a po odpaleniu traktor nie jedzie . Kompletnie żadnej reakcji tak jak wcześniej czuć tylko lekkie bujnięcie w przód bądź tył tak jakby chciał ale nie miał siły . Pomysły się kończą nerwy też . Skrzynia poza błędem wywołanym prawdopodobnie kondensatorem jak w poście wyżej nie wyrzuca żadnych ale to żadnych błędów . obstawiał bym uciekające ciśnienie bo gdyby któryś elektrozawór nie przestawił wodzika to sterownik skrzyni dostał by błąd z czujnika położenia wodzikuw . Usterkę elektryczną raczej odrzucam
  • #22
    Rowan
    Level 16  
    A sprawdzałeś czy wysterowuje elektrozawory? Sprawdzałeś ciśnienie systemowe? Skoro nie zgłasza błędu, to ciśnienie musi byc ok. Chyba, że czujnik masz zmostkowany.
  • #23
    Kmelo 99
    Level 8  
    Sprawdzałem dokładnie zawory boczne typu On/ Off . Działają bez zastrzeżeń zgodnie z załączonym kierunkiem jazdy przesuwają przesówke rewersu . Zostały mi tylko zawory proporcjonalne do po mierzenia wykonałem próbę sprężonym powietrzem ustawiając przesówke rewersu w kierunku jazdy do przodu i odpalałem traktor załączając jazdę do przodu . Zero reakcji co moim zdaniem wskazuje na kosze i ich sterowanie . Czy boczne zaślepione wyjścia w bloku sterowania są punktami pomiarowymi koszy ?

    Dodano po 3 [godziny]:

    Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC Renault Nectra 120-54 - sterownik skrzyni biegów TRACTONIC
    Do poziomu 5.10 V powoli narasta napięcie na elektrozawoże jazdy w przód
    Do poziomu 5.40 V powoli narasta napięcie na elektrozawór że jazdy w tył moim zdaniem są one sprawne . Czujnik ciśnienia sprawny działający nie zmostkowany. Zastanawiające jest to że traktor lekko buja się do przodu u tyłu podczas załączania jazdy w wybranym kierunku . Poluzowałem rurki od sterowania przesuwką rewersu olej wycieka w momencie włączenia rewersu więc ciśnienie idzie na przesuwki . Jedyne co mi przychodzi do głowy to nieszczelność w piaście zasilającej kosze i brak zapięcia koszy
  • #24
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Lepiej mierzyć natężenie prądu cewek elektrozaworów proporcjonalnych a nie mierzyć napięcie. Najwygodniej przez założenie miernika cęgowego na jeden z przewodów.
    Czy są punkty pomiarowe ciśnienia, nie wiem. Nie robię tych ciągników na codzień i nie mam serwisówki od wyspy, aczkolwiek wiem kto ma.
  • #25
    Kmelo 99
    Level 8  
    Po bardzo długiej przerwie wywołanej postojem u mechanika skrzynia została rozebrana i poprawnie złożona , teraz pojawił się czysto elektryczny problem .
    Traktor strasznie szarpie do tego stopnia że można spać że siedzenia .
    Ciśnienia jak i przepływu są ustawione prawidłowo ,
    Jedyne widoczne błędy to pedał sprzęgła . Działa on na zasadzie 2 potencjometrów .
    Jeden zmniejsza swoją rezystancję drugi zwiększa podczas wciskania problem w tym jakby jedną ze ścieżek była nadpalona ponieważ ma niższą wartość początkową i końcową względem drugiej ścieżki potencjometra.
    Przez różnicę w rezystancji podczas puszczania sprzęgła następuje momentalnie łupnięcie i szarpniecie traktora cewka jazdy obojętnie czy to przód czy tył dostaje strzał w postaci 12v na czas bardzo krótki w granicach sekundy kontrolka z wykrzyknikiem mignie na sekundę . Dopiero kontynuując powolne puszczanie sprzęgła zawór jest powoli wysterowywany i traktor zaczyna jechać

    Druga nieprawidłowość to lekko dosłownie minimalnie starty czujnik obrotów silnika który trzyma poprawną rezystancje ale może gubić sygnał co objawia się brakiem możliwości zmiany podbiegów na zimnym silniku
  • #26
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Na pedale sprzęgła jest jeden potencjometr, spójrz w rozpiskę pinoutu na początku tematu. Może źle na niego patrzysz i mierzysz. Poza tym na pedale są dwa przełączniki, ale służą w instalacji elektrycznej ciągnika.
    Masz wersję z przełącznikiem pod kierownicą czy z przełącznikiem na desce (obok kontrolek)? Ruszanie z rewersu działa normalnie czy też szarpie? Jedna osoba mi powtarza że sprzęgła kalibruje się ręcznie śrubkami na elektrozaworze. Mrugnięcie kontrolki oznacza poślizg sprzęgła.
    Gdybyś miał uszkodzony czujnik na silniku, to nie by nie działał obrotomierz na liczniku ACET, chyba że licznik Ci nie działa poprawnie.