Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sonel MPI 540Sonel MPI 540
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zdolność wyłączania - bezpiecznik rurkowy

14 Lip 2013 12:16 5052 28
  • Poziom 15  
    Dzień dobry

    W tymczasowej rozdzielce mam bezpiecznik rurkowy 10A 250V AC, chciałbym go wymienić na 16A 250V, co bym mógł podpiąć szlifierkę czy spawarkę.

    Z tego co znalazłem bezpieczniki różnią zdolnością wyłączenia, która oscyluje od 150A poprzez 300A i 750A do 1kA.

    Jaki będzie najwłaściwszy? Na jakiej zasadzie się go dobiera? Czym właściwie jest ów zdolność wyłączania?
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • Poziom 26  
    Tu chodzi o prądy zwarciowe. Aby dobrać właściwy należy wykonać pomiar pętli zwarcia. To jest ważne np. dobierzesz zbyt słaby bezpiecznik to występujące prądy zwarciowe mogą być na tyle duże że nastąpi ich eksplozja.
  • Poziom 23  
    Chyba żaden ze wskazanych przez Ciebie, jeżeli mają rzeczywiście takie prądy wyłączalne (choć myślę, że mają większe...). Załóż normalny bezpiecznik instalacyjny (wtedy na pewno będzie miał właściwą zdolność wyłączeniową) lub wyłącznik.
    Małe bezpieczniki są niepraktyczne przy dużych prądach - gniazda się wypalają.

    Zdolność wyłączeniowa informuje o dopuszczalnym prądzie, jaki dany aparat (i w określonych warunkach) może pewnie rozłączyć. Zbyt mała może skutkować zniszczeniem aparatu i chronionych urządzeń - prąd zostanie przerwany dopiero zabezpieczeniem nadrzędnym. Dobór tego parametru zależy od spodziewanego prądu zwarcia - a ten wynosi najmniej kilkaset amperów.
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • Poziom 25  
    Tak jak koledzy wyżej napisali, prąd zwarciowy zależy od impedancji pętli zwarcia. A ta z kolei zależy m.in. od odległości punktu zwarcia od stacji trafo i od impedancji samych przewodów. W budynkach mieszkalnych z reguły nie występują prądy zwarciowe większe niż 6kA. Dlatego też, powszechnie stosuje się w nich wyłączniki nadprądowe o zdolności wyłączenia 6kA. A tak poza tym, to sprawdź jaki jest przekrój przewodu zabezpieczonego tym 10Amperowym bezpiecznikiem. Bo jeśli 1,5mm2 to nie możesz założyć 16A.
  • Poziom 15  
    Przewody są 2,5mm2. Wcześniej są wyłączniki nad prądowe. Parametry bezpieczników podaje z kart katalogowych z tme . eu
  • Poziom 25  
    A jakie ma parametry ten wcześniej zainstalowany wyłącznik? Swoją drogą - dziwna sytuacja - topiki poprzedzone wyłącznikami nadprądowymi. Nie masz problemu z selektywnością?
  • Poziom 15  
    Wcześniej jest cała instalacja wykonana przez elektroników w tej chwili nie mogę sprawdzić. W każdym bądź razie w tej rozdzielce podpiete mam 2 gniazda standardowe i jedno na siłę i w tym na siłę jest dodatkowo zwykłe gniazdo które ma dodatkowe zabezpieczone tym topikiem (20x5) 10A 250V AC - który miał być wymieniony przez elektryków na 16A. Czyli w zasadzie ten topik będzie zabezpieczał jedno gniazdko. Myślę, że teraz wysłowiłem się zrozumiale.
  • Poziom 25  
    Skoro twierdzisz, że przewód to 2.5mm2 to wstaw wkładkę topikową 16A ze zdolnością zwarciową 6kA. Jeśli nie wiesz jakie zabezpieczenie masz zainstalowane wcześniej, nie będziesz miał pewności, że oba zabezpieczenia będą działały selektywnie.
  • Poziom 25  
    O losie, nie skojarzyłem wcześniej. 5x20mm to są bezpiecznki stosowane w elektronice, a nie do zabezpieczania instalacji elektrycznych! Najlepiej będzie jak zrobisz zdjęcie tej instalacji (rozdzielnicy) i wstawisz tutaj.
  • Poziom 25  
    O proszę. Pierwszy raz widzę takie gniazdo z tego typu zabezpieczeniem. No to skoro nie ma większych niż 1kA, to jesteś skazany na właśnie taki.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 15  
    Mam przez to rozumieć, że dla mnie ten parametr jest raczej nie istotny grunt by było to 16A 250V AC i był zwłoczny ze względu na podłączanie transformatorów i silników bez systemu łagodnego startu?
  • Specjalista elektryk
    username napisał:
    Mam przez to rozumieć, że dla mnie ten parametr jest raczej nie istotny grunt by było to 16A 250V AC i był zwłoczny ze względu na podłączanie transformatorów i silników bez systemu łagodnego startu?
    Niekoniecznie w tym obwodzie można zastosować zabezpieczenie 16A, mimo, że jest przewód o odpowiednim przekroju ze względu na obciążalność. Musi być spełniony również warunek samoczynnego wyłączenia zasilania. Bez tego nie można dobrać bezpiecznika.

    Reasumując: niezbędny jest pomiar impedancji pętli zwarcia. Następnie należy wyznaczyć spodziewany prąd zwarcia. Mając te 2 wartości można dobrać bezpiecznik ze względu na SWZ jak i zdolność wyłączania.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 15  
    W obwodzie mam przepieciówkę (OBO V25 B+C) i różnicówkę 16A. Czyli zdolność wyłączenia jest w moim przypadku nie ważna?
  • Specjalista elektryk
    username napisał:
    różnicówkę 16A
    Prosimy o zdjęcie tego aparatu. 16A to mało jak na prąd znamionowy torów prądowych, ale bardzo dużo jak na znamionowy prąd różnicowy. Ogranicznik przepięć nie ma znaczenia w tym przypadku.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 23  
    Gniazdo siłowe jest na 16A i ma już swoje zabezpieczenie (trójfazowe) w rozdzielnicy, a to małe gniazdko jest tylko odgałęzieniem tego już zabezpieczonego obwodu.
    Po prostu wywal ten śmieszny bezpieczniczek i wstaw kawałek solidnego miedzianego drutu...

    Moderowany przez retrofood:

    Na drugi raz będzie ostrzeżenie.

  • Poziom 15  
    Mam dostęp tylko do faktur, esy faktycznie czułe na 30mA. O ciągłość PE się nie martwię, instalacja odbierana 2 tygodnie temu..

    JWitek tyle, że specjalnie kupowałem gniazdo z dodatkowym zabezpieczeniem by jak co nie latać do skrzynki. Bezpieczniki kosztują grosze, kiedy dodatkowe zabezpieczenie może okazać się bezcenne.
  • Poziom 23  
    Kiedyś, największe spotykane bezpieczniki 5X20 to były 6,3A i już wtedy były problemy, mimo bakelitowych oprawek. Teraz mamy oprawki z termoplastów i bezpieczniki 10 a nawet 16A (nie mogłem uwierzyć gdy to zobaczyłem pierwszy raz). Nigdy czegoś takiego bym nie zamontował.
  • Poziom 24  
    JWitek napisał:
    Kiedyś, największe spotykane bezpieczniki 5X20 to były 6,3A i już wtedy były problemy, mimo bakelitowych oprawek. Teraz mamy oprawki z termoplastów i bezpieczniki 10 a nawet 16A (nie mogłem uwierzyć gdy to zobaczyłem pierwszy raz). Nigdy czegoś takiego bym nie zamontował.
    Dlaczego?:) Później wszystko idzie ładnie wyskrobać:) Albo gniazdo wymienić:)
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 24  
    Bronek22 napisał:
    gogi20 napisał:
    JWitek napisał:
    Kiedyś, największe spotykane bezpieczniki 5X20 to były 6,3A i już wtedy były problemy, mimo bakelitowych oprawek. Teraz mamy oprawki z termoplastów i bezpieczniki 10 a nawet 16A (nie mogłem uwierzyć gdy to zobaczyłem pierwszy raz). Nigdy czegoś takiego bym nie zamontował.
    Dlaczego?:) Później wszystko idzie ładnie wyskrobać:) Albo gniazdo wymienić:)

    Kolega prawidłowo pisze. Ja miałem sytuacje, gdzie wylatywały na zwarciu bezpieczniki rurkowe 8-10A. Rurka sie rozlatuje, w najgorszym wypadku w środku wszystko się rozpyla. Wiec jak rozumieć stosowanie takiego bezpiecznika w energetyce ?
    Bezpiecznik jest, na 230V ma CE. Nadaje się na wyjście prostownika akumulatora.
    Do energetyki się nie nadaje.
    To 'dlaczego?' napisałem ironicznie:) Też myślę, że do takich zastosowań się nie nadają.
  • Poziom 23  
    Najgorsze jest to, że długotrwały przepływ prądu bliskiego znamionowemu też niszczy te oprawki. Wytapiają się i tracą kontakt. A zakładają to badziewie nawet w nowoczesnych maszynach w przemyśle.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 1  
    Wkładki topikowe rurkowe (zwane miniaturowymi) są najczęściej w 2 wielkościach: 5x20 i 6x32 mm, występują zwykle od 125 do 690V i na prądy najczęściej do 10A. Ponieważ nie ma tu charakterystyk jak np. w NH, dlatego dzieli się je na szybkie (dla elektroniki) i zwłoczne.
    Odnośnie wytrzymałości zwarciowej to szklane mają stosunkowo małą (kilkadziesiąt-kilkaset A), ale są tanie, natomiast droższe ceramiczne mają np. do 10kA.

    W tym przypadku sugerowałbym jednak zastosowanie normalnych wkładek: albo D01 16A albo cylindryczne np. 8x32 lub 10x38 mm
  • Poziom 11  
    Nie chcę zakładać tematu dla tak banalnego pytania (dla znawców), jak bezpiecznik.
    Przeczytałem kilka tematów związanych z bezpiecznikami w prostownikach i o prostownikach, ale treści są na tak wysokim poziomie, że nikomu nawet do głowy nie przychodzi by się rozwodzić nad jakimś tam bezpiecznikiem.
    Ale do rzeczy...
    Czy bezpiecznik 25A wyjęty z prostownika z miejsca, w którym jest napis "Over Load", jest takim zwykłym bezpiecznikiem, mimo że szklany?
    Chciałbym kupić od razu z obudową plastikową, bo "stara" się gdzieś zapodziała.
    A na niewiele by się też zdała, bo była sfatygowana.

    Prostownik Made in China...
    http://www.globalmarket.com/product-info/high-quality-battery-charger-1691856.html


    [edit]:
    Sam sobie zadaję pytania i sam na nie odpowiadam...
    Obudowa bezpiecznika wydaje się być podobna do złudzenia, którą miałem.
    http://www.ebay.ie/itm/2-x-Chassis-Panel-Moun...al_Components_Supplies_ET&hash=item3cc6ef9f5d

    A bezpiecznik... myślę, że po prostu założę szklany 25 amp. i po temacie. :smoke: