Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

volvo v40 1,8 1996 lpg - Pokrzywione lamerki chłodnicy po myciu ciśnieniowym.

okular766 15 Jul 2013 11:26 3513 21
  • #1
    okular766
    Pupil
    Myłem z przodu auto pod ciśnieniem karcherem po chłodnicy.
    Teraz widzę ze pod maską większość blaszek, lamerek pod zderzakiem jest pogiętych i pokrzywionych.
    Przejmować się tym? Da się to jakoś naprawić?
    Temp silnika przy 30st i więcej 4/10 skali nigdy powyżej.
    Wentylator chłodnicy włącza się bardzo rzadko wyłącznie w mega upały + klima on+korek.

    dzięki
  • #2
    polonez15
    Level 33  
    Ja bym nie brał do siebie tego, aczkolwiek na pewno to nie pomaga, ale czy szkodzi? Zależy od danego przypadku...
  • #3
    okular766
    Pupil
    sęk w tym ze nie wiem czy to sie stalo po myciu czy juz tak bylo
    chlodnica jest oryginalna z 1996 roku
  • #4
    polonez15
    Level 33  
    Nie ma znaczenia, jak nie cieknie to "olej to". Jak zauważysz spadek wydajności chłodzenia w upały to wymieniaj...
  • #5
    okular766
    Pupil
    a da sie jakoś to wyprostować? no bo pod grilem jest ok pod zderzakiem ok a lamerki poniżej zderzaka nie są niczym osłonięte i prawie wszystkie są pogięte
  • #6
    polonez15
    Level 33  
    Nie ma sensu, chłodnica się zapewne posypie.
  • #7
    okular766
    Pupil
    ale plyn jest w rurach a nie w tych lamerkach nie?
  • #9
    okular766
    Pupil
    to jak lamerki są pokrzywione tak ze przeplywu nie ma to co zwiazku z tym?
  • #10
    Karoligor
    Level 14  
    Przepływ będzie, mają za zadanie odprowadzać ciepło, nie przejmuj się tym że są pokrzywione.
  • #11
    okular766
    Pupil
    a po co są te wiatraki? i przy ilu się włączają
  • #12
    adam951
    Level 14  
    Ten wentylator masz po to że jak stoisz w miejscu z pracującym silnikiem to on się załącza w celu wymuszenia przepływu powietrza, a co za tym idzie ciepło oddawane jest do otoczenia. Bo jak jedziesz to przepływ powietrza przez chłodnicę wymuszany jest przez ruch pojazdu.
    A przy ilu stopniach się włącza to najlepiej sobie spojrzeć na wskaźnik. Ale pewnie można tą informację gdzieś znaleźć, wujek Google może pomoże. ;)
  • #13
    okular766
    Pupil
    ale ja mam 2
    1 jest od klimy ten mniejszy i chodzi jak sprezarka klimy pracuje wiec wlacza sie cyklicznie
    a 2 wiekszy od chlodnicy wciaga powietrza z przodu i dmucha na silnik i wlacza sie jak auto stoi, i trzeba nieźle pogazować i jeszcze klima musi byc wlaczona i conajmniej 30st na zewnątrz, bardzo trudno go zalaczyc
    ale jak sie zalacza temp nadal pokazuje 2/3 ani mm wiecej
  • #14
    adam951
    Level 14  
    Bo ten wentylator odpowiada za to żeby silnika nie przegrzać. Włącza się po to żeby temperatura spadła. Jeżeli nie wchodzi więcej niż na 2/3 skali po załączeniu wentylatora to bardzo dobrze. Świadczy to o dobrym stanie silnika i układu chłodzącego. Gdyby Ci się nie załączył to wtedy wskazówka poszybowałaby wyżej (broń Boże tego sprawdzać!).
    No a z tym od klimatyzacji już sam sobie odpowiedziałeś.
  • #15
    okular766
    Pupil
    aha a dlaczego wersja diesla ma lampkę ukl chłodzenia a wersje benzynowe jej nie mają?
    No i dlaczego nigdy wentylator nie chodzi po wyłączeniu auta, w CC chodził nawet 15min.
  • #16
    adam951
    Level 14  
    Hmm... Nie przychodzi mi do głowy inne wytłumaczenie niż takie że po prostu producent sobie wymyślił taki "bajer". A tak na poważnie to to na pewno czemuś służy, ale czemu - tego nie wiem. Nie znam dokładnej specyfikacji tego samochodu więc nie odpowiem na to pytanie.
    Skoro zgasisz auto (bądź po Twojemu - "wyłączasz") to silnik nie wykonuje pracy, pompa chłodziwa nie pracuje, nie ma obiegu chłodziwa w układzie chłodzącym, nie ma sensu chłodzić chłodnicy bo to nic nie da. No i oczywiście skoro masz zgaszony samochód to silnik nie wykonuje pracy, co za tym idzie nie wydziela ciepła więc nie ma potrzeby redukowania temperatury. Sama z siebie nie wzrośnie.
    A jeżeli w CC po wyłączeniu zapłonu chodził wentylator to albo to nie był wentylator na chłodnicy, albo coś było nie tak z elektryką. Bo nie ma prawa chodzić. Szczególnie gdy wyciągniesz kluczyk ze stacyjki. Chociaż podejrzewam że ktoś (nierozgarnięty "mechanik" bądź poprzedni właściciel) mógł sobie ominąć część instalacji związaną ze stacyjką i przepuścił czujnik przez wentylator wprost do akumulatora. Coś takiego jest bardzo niewskazane ze względu na to że po wyciągnięciu kluczyka walczy się o energię w akumulatorze potrzebną do rozruchu (szczególnie w Dieslach). Już pomijam pobory energii związane z komputerem, centralką itp. Po wyjęciu kluczyka jedyne co powinno pracować to komputer i centralka alarmowa.
  • #17
    Przemo9826
    VIP Meritorious for electroda.pl
    adam951 wrote:
    Po wyjęciu kluczyka jedyne co powinno pracować to komputer


    Który?

    adam951 wrote:
    Bo nie ma prawa chodzić.


    Wychodzi Twoja bardzo słaba wiedza na temat samochodu. Zadanie domowe: jak masz samochód, idź do niego odpal go trzymaj na obrotach aż włączy się wentylator i zgaś auto, opowiedz co zaobserwowałeś.

    Autorowi też polecam ten eksperyment.


    okular766 wrote:
    aha a dlaczego wersja diesla ma lampkę ukl chłodzenia a wersje benzynowe jej nie mają?


    Zadzwoń do producenta i zapytaj.
  • #18
    Karaczan
    Level 41  
    Niektóre auta mają tak że wentylator może pracować na wyłączonym kluczyku. Ma to chłodzić nie tyle chłodnicę co zwyczajnie dmuchać na silnik. W niektórych przypadkach na mocno przegonionym aucie, po wyłączeniu może dojść do tzw spiętrzenia temperatury.
    Silnik jest mocno gorący, pod maską gorąco, nie ma obiegu płynu chłodniczego i temperatura nie spada, a może nawet wzrosnąć! Oczywiście na krótko, bo w końcu spadnie. Ale te parę minut może być szkodliwe dla silnika.
    Niektórzy producenci się więc zabezpieczają, inni nie. I nawet u tych którzy się zabezpieczają przed spiętrzeniem, nie w każdym modelu silnika ten układ jest. Jest to więc zależne od konstrukcji silnika.
  • #19
    adam951
    Level 14  
    Przemo9826 wrote:
    adam951 wrote:
    Po wyjęciu kluczyka jedyne co powinno pracować to komputer


    Który?




    Pokładowy - o ile występuje.



    Przemo9826 wrote:


    Wychodzi Twoja bardzo słaba wiedza na temat samochodu. Zadanie domowe: jak masz samochód, idź do niego odpal go trzymaj na obrotach aż włączy się wentylator i zgaś auto, opowiedz co zaobserwowałeś.


    Nie będę się bronił przed tym stwierdzeniem, bo w tym temacie jestem raczej hobbystą praktykiem. Ale... Skoda Favorit 136 (wiem, wiekowe już trochę auto; silnik 1.3 benzyniak) - wentylator zależny od zapłonu. Aczkolwiek jak mi padł czujnik zrobiłem sobie ręcznie na przełączniku omijając zapłon. Ford Fiesta MK3 (silnik 1.3 benzyniak) - pomijając fakt że nawet w obecnym stanie silnika (nieciekawym) ciężko go dogrzać do temperatury załączenia wentylatora - nigdy w nim nie zaobserwowałem żeby pracował po zgaszeniu auta. VolksWagen Polo 6N2 (1.9 SDI) również nie zauważyłem takiego przypadku.
    I tutaj należy zgodzić się z kolegą Karaczan'em:
    Karaczan wrote:
    Niektóre auta mają tak że wentylator może pracować na wyłączonym kluczyku.


    EDIT:
    Aż z ciekawości przy rozmowie z kolegami poruszyłem ten temat, i niektórym faktycznie wentylator chodzi po wyłączeniu silnika. Przynajmniej dowiedziałem się czegoś nowego. ;>
  • #20
    okular766
    Pupil
    Dzięks Panowie
    a konkretnie:

    1/o jaki komputer chodzi? Chodzi Ci o taki co mam spalanie, dystans etc? Ja takiego komputera nie mam pokładowego, a jedynie licznik cyfrowy, licznik dzienny cyfrowy, zegar cyfrowy i kod radia no i liczniki się świeca jak wyłączę auto. Ja mam komputer w aucie?

    2/Zrobiłem tak, konkretnie w garażu (temp 25-30st) odpaliłem auto i zostawiłem je tak na prawie godzinę, z przodu auta było z pół metra wolnej przestrzeni.
    Co ciekawe jak auto się nagrzewało spr. ręką chłodnicę była gorąca (pewnie od skraplacza klimy), wentylator klimy pracował non stop a chłodnicy tez! cyklicznie nawet po 1 min od odpalenia, a wąż ten górny do chłodnicy był zimny to jak to możliwe że went. startował? Wyjaśnicie mi?

    3/Po paru min. jak wszedł na 1/3 skali rura górna zrobiła się gorąca i poszedł na wielki obieg tak/ no i wentylator klimy pracował non stop a chłodnicy co kilka minut włączał się na paręnaście sekund, tak ma być? No i po godzinie nadal temp była 1/3 skali ani mm wyżej, dlaczego? Termostat otwiera się przy 92C a wentylator startuje chyba przy 102C to jak to możliwe że połowy skali nie osiągnął?

    4/
    Co ciekawe jak klimę wyłączę to się żaden wentylator nie włącza czemu?

    5/No i jak wył. silnik gdy wentylator chłodnicy był OFF to się nie włączał, ale jak wył. silnik jak się kręcił to jeszcze przez 2-3sekundy pracował po wyłączeniu zapłonu. Wg instrukcji może pracować aż do 15min <wow> To dlaczego nie pracuje?

    6/Ogólnie to benzyny się bardziej grzeją czy diesle? Myślałem że benzyny, ale widzę że kontrolkę czerwoną od układu chłodzenia ma większość diesli a benzyny jej nie mają, np u mnie nie ma a w dieslu 1,9 TD jest i w każdym innym dieslu jest w volvo.

    dzięki
  • #21
    polonez15
    Level 33  
    Nie potrzebnie wnikasz w sprawę. Wszystko masz OK i tyle. Nie wiem jak sterowany jest wentylator klimy, tu nie pomogę, ale może być opcja, że nie od razu się włącza ( ale nie musi).
  • #22
    okular766
    Pupil
    aha a rozwiniecie mi odp. na ww. pytania