Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

volvo v40 1,8 1996 lpg - Pokrzywione lamerki chłodnicy po myciu ciśnieniowym.

okular766 15 Lip 2013 11:26 2895 21
  • #1 15 Lip 2013 11:26
    okular766
    Uczeń

    Myłem z przodu auto pod ciśnieniem karcherem po chłodnicy.
    Teraz widzę ze pod maską większość blaszek, lamerek pod zderzakiem jest pogiętych i pokrzywionych.
    Przejmować się tym? Da się to jakoś naprawić?
    Temp silnika przy 30st i więcej 4/10 skali nigdy powyżej.
    Wentylator chłodnicy włącza się bardzo rzadko wyłącznie w mega upały + klima on+korek.

    dzięki

    0 21
  • #2 15 Lip 2013 11:36
    polonez15
    Poziom 32  

    Ja bym nie brał do siebie tego, aczkolwiek na pewno to nie pomaga, ale czy szkodzi? Zależy od danego przypadku...

    0
  • #3 15 Lip 2013 11:40
    okular766
    Uczeń

    sęk w tym ze nie wiem czy to sie stalo po myciu czy juz tak bylo
    chlodnica jest oryginalna z 1996 roku

    0
  • #4 15 Lip 2013 11:46
    polonez15
    Poziom 32  

    Nie ma znaczenia, jak nie cieknie to "olej to". Jak zauważysz spadek wydajności chłodzenia w upały to wymieniaj...

    0
  • #5 15 Lip 2013 15:50
    okular766
    Uczeń

    a da sie jakoś to wyprostować? no bo pod grilem jest ok pod zderzakiem ok a lamerki poniżej zderzaka nie są niczym osłonięte i prawie wszystkie są pogięte

    0
  • #6 15 Lip 2013 16:09
    polonez15
    Poziom 32  

    Nie ma sensu, chłodnica się zapewne posypie.

    0
  • #7 15 Lip 2013 17:36
    okular766
    Uczeń

    ale plyn jest w rurach a nie w tych lamerkach nie?

    0
  • #9 16 Lip 2013 17:07
    okular766
    Uczeń

    to jak lamerki są pokrzywione tak ze przeplywu nie ma to co zwiazku z tym?

    0
  • #10 16 Lip 2013 19:08
    Karoligor
    Poziom 14  

    Przepływ będzie, mają za zadanie odprowadzać ciepło, nie przejmuj się tym że są pokrzywione.

    0
  • #11 17 Lip 2013 12:51
    okular766
    Uczeń

    a po co są te wiatraki? i przy ilu się włączają

    0
  • #12 17 Lip 2013 13:34
    adam951
    Poziom 14  

    Ten wentylator masz po to że jak stoisz w miejscu z pracującym silnikiem to on się załącza w celu wymuszenia przepływu powietrza, a co za tym idzie ciepło oddawane jest do otoczenia. Bo jak jedziesz to przepływ powietrza przez chłodnicę wymuszany jest przez ruch pojazdu.
    A przy ilu stopniach się włącza to najlepiej sobie spojrzeć na wskaźnik. Ale pewnie można tą informację gdzieś znaleźć, wujek Google może pomoże. ;)

    0
  • #13 17 Lip 2013 13:47
    okular766
    Uczeń

    ale ja mam 2
    1 jest od klimy ten mniejszy i chodzi jak sprezarka klimy pracuje wiec wlacza sie cyklicznie
    a 2 wiekszy od chlodnicy wciaga powietrza z przodu i dmucha na silnik i wlacza sie jak auto stoi, i trzeba nieźle pogazować i jeszcze klima musi byc wlaczona i conajmniej 30st na zewnątrz, bardzo trudno go zalaczyc
    ale jak sie zalacza temp nadal pokazuje 2/3 ani mm wiecej

    0
  • #14 17 Lip 2013 14:07
    adam951
    Poziom 14  

    Bo ten wentylator odpowiada za to żeby silnika nie przegrzać. Włącza się po to żeby temperatura spadła. Jeżeli nie wchodzi więcej niż na 2/3 skali po załączeniu wentylatora to bardzo dobrze. Świadczy to o dobrym stanie silnika i układu chłodzącego. Gdyby Ci się nie załączył to wtedy wskazówka poszybowałaby wyżej (broń Boże tego sprawdzać!).
    No a z tym od klimatyzacji już sam sobie odpowiedziałeś.

    0
  • #15 17 Lip 2013 15:43
    okular766
    Uczeń

    aha a dlaczego wersja diesla ma lampkę ukl chłodzenia a wersje benzynowe jej nie mają?
    No i dlaczego nigdy wentylator nie chodzi po wyłączeniu auta, w CC chodził nawet 15min.

    0
  • #16 17 Lip 2013 18:51
    adam951
    Poziom 14  

    Hmm... Nie przychodzi mi do głowy inne wytłumaczenie niż takie że po prostu producent sobie wymyślił taki "bajer". A tak na poważnie to to na pewno czemuś służy, ale czemu - tego nie wiem. Nie znam dokładnej specyfikacji tego samochodu więc nie odpowiem na to pytanie.
    Skoro zgasisz auto (bądź po Twojemu - "wyłączasz") to silnik nie wykonuje pracy, pompa chłodziwa nie pracuje, nie ma obiegu chłodziwa w układzie chłodzącym, nie ma sensu chłodzić chłodnicy bo to nic nie da. No i oczywiście skoro masz zgaszony samochód to silnik nie wykonuje pracy, co za tym idzie nie wydziela ciepła więc nie ma potrzeby redukowania temperatury. Sama z siebie nie wzrośnie.
    A jeżeli w CC po wyłączeniu zapłonu chodził wentylator to albo to nie był wentylator na chłodnicy, albo coś było nie tak z elektryką. Bo nie ma prawa chodzić. Szczególnie gdy wyciągniesz kluczyk ze stacyjki. Chociaż podejrzewam że ktoś (nierozgarnięty "mechanik" bądź poprzedni właściciel) mógł sobie ominąć część instalacji związaną ze stacyjką i przepuścił czujnik przez wentylator wprost do akumulatora. Coś takiego jest bardzo niewskazane ze względu na to że po wyciągnięciu kluczyka walczy się o energię w akumulatorze potrzebną do rozruchu (szczególnie w Dieslach). Już pomijam pobory energii związane z komputerem, centralką itp. Po wyjęciu kluczyka jedyne co powinno pracować to komputer i centralka alarmowa.

    0
  • #17 17 Lip 2013 18:56
    Przemo9826
    VIP Zasłużony dla elektroda

    adam951 napisał:
    Po wyjęciu kluczyka jedyne co powinno pracować to komputer


    Który?

    adam951 napisał:
    Bo nie ma prawa chodzić.


    Wychodzi Twoja bardzo słaba wiedza na temat samochodu. Zadanie domowe: jak masz samochód, idź do niego odpal go trzymaj na obrotach aż włączy się wentylator i zgaś auto, opowiedz co zaobserwowałeś.

    Autorowi też polecam ten eksperyment.


    okular766 napisał:
    aha a dlaczego wersja diesla ma lampkę ukl chłodzenia a wersje benzynowe jej nie mają?


    Zadzwoń do producenta i zapytaj.

    0
  • #18 17 Lip 2013 19:33
    Karaczan
    Poziom 39  

    Niektóre auta mają tak że wentylator może pracować na wyłączonym kluczyku. Ma to chłodzić nie tyle chłodnicę co zwyczajnie dmuchać na silnik. W niektórych przypadkach na mocno przegonionym aucie, po wyłączeniu może dojść do tzw spiętrzenia temperatury.
    Silnik jest mocno gorący, pod maską gorąco, nie ma obiegu płynu chłodniczego i temperatura nie spada, a może nawet wzrosnąć! Oczywiście na krótko, bo w końcu spadnie. Ale te parę minut może być szkodliwe dla silnika.
    Niektórzy producenci się więc zabezpieczają, inni nie. I nawet u tych którzy się zabezpieczają przed spiętrzeniem, nie w każdym modelu silnika ten układ jest. Jest to więc zależne od konstrukcji silnika.

    0
  • #19 18 Lip 2013 00:08
    adam951
    Poziom 14  

    Przemo9826 napisał:
    adam951 napisał:
    Po wyjęciu kluczyka jedyne co powinno pracować to komputer


    Który?




    Pokładowy - o ile występuje.



    Przemo9826 napisał:


    Wychodzi Twoja bardzo słaba wiedza na temat samochodu. Zadanie domowe: jak masz samochód, idź do niego odpal go trzymaj na obrotach aż włączy się wentylator i zgaś auto, opowiedz co zaobserwowałeś.


    Nie będę się bronił przed tym stwierdzeniem, bo w tym temacie jestem raczej hobbystą praktykiem. Ale... Skoda Favorit 136 (wiem, wiekowe już trochę auto; silnik 1.3 benzyniak) - wentylator zależny od zapłonu. Aczkolwiek jak mi padł czujnik zrobiłem sobie ręcznie na przełączniku omijając zapłon. Ford Fiesta MK3 (silnik 1.3 benzyniak) - pomijając fakt że nawet w obecnym stanie silnika (nieciekawym) ciężko go dogrzać do temperatury załączenia wentylatora - nigdy w nim nie zaobserwowałem żeby pracował po zgaszeniu auta. VolksWagen Polo 6N2 (1.9 SDI) również nie zauważyłem takiego przypadku.
    I tutaj należy zgodzić się z kolegą Karaczan'em:
    Karaczan napisał:
    Niektóre auta mają tak że wentylator może pracować na wyłączonym kluczyku.


    EDIT:
    Aż z ciekawości przy rozmowie z kolegami poruszyłem ten temat, i niektórym faktycznie wentylator chodzi po wyłączeniu silnika. Przynajmniej dowiedziałem się czegoś nowego. ;>

    0
  • #20 18 Lip 2013 15:33
    okular766
    Uczeń

    Dzięks Panowie
    a konkretnie:

    1/o jaki komputer chodzi? Chodzi Ci o taki co mam spalanie, dystans etc? Ja takiego komputera nie mam pokładowego, a jedynie licznik cyfrowy, licznik dzienny cyfrowy, zegar cyfrowy i kod radia no i liczniki się świeca jak wyłączę auto. Ja mam komputer w aucie?

    2/Zrobiłem tak, konkretnie w garażu (temp 25-30st) odpaliłem auto i zostawiłem je tak na prawie godzinę, z przodu auta było z pół metra wolnej przestrzeni.
    Co ciekawe jak auto się nagrzewało spr. ręką chłodnicę była gorąca (pewnie od skraplacza klimy), wentylator klimy pracował non stop a chłodnicy tez! cyklicznie nawet po 1 min od odpalenia, a wąż ten górny do chłodnicy był zimny to jak to możliwe że went. startował? Wyjaśnicie mi?

    3/Po paru min. jak wszedł na 1/3 skali rura górna zrobiła się gorąca i poszedł na wielki obieg tak/ no i wentylator klimy pracował non stop a chłodnicy co kilka minut włączał się na paręnaście sekund, tak ma być? No i po godzinie nadal temp była 1/3 skali ani mm wyżej, dlaczego? Termostat otwiera się przy 92C a wentylator startuje chyba przy 102C to jak to możliwe że połowy skali nie osiągnął?

    4/
    Co ciekawe jak klimę wyłączę to się żaden wentylator nie włącza czemu?

    5/No i jak wył. silnik gdy wentylator chłodnicy był OFF to się nie włączał, ale jak wył. silnik jak się kręcił to jeszcze przez 2-3sekundy pracował po wyłączeniu zapłonu. Wg instrukcji może pracować aż do 15min <wow> To dlaczego nie pracuje?

    6/Ogólnie to benzyny się bardziej grzeją czy diesle? Myślałem że benzyny, ale widzę że kontrolkę czerwoną od układu chłodzenia ma większość diesli a benzyny jej nie mają, np u mnie nie ma a w dieslu 1,9 TD jest i w każdym innym dieslu jest w volvo.

    dzięki

    0
  • #21 18 Lip 2013 16:41
    polonez15
    Poziom 32  

    Nie potrzebnie wnikasz w sprawę. Wszystko masz OK i tyle. Nie wiem jak sterowany jest wentylator klimy, tu nie pomogę, ale może być opcja, że nie od razu się włącza ( ale nie musi).

    0
  • #22 19 Lip 2013 17:45
    okular766
    Uczeń

    aha a rozwiniecie mi odp. na ww. pytania

    0