Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jawa 350 ts - nowy regulator i nie działa

16 Lip 2013 16:22 6036 28
  • Poziom 8  
    Witam!
    Ocaliłem Jawę 350 ts przed złomowiskiem .Wyremontowałem ten motor ale utknąłem przy ładowaniu. Był w niej regulator od poloneza ale po uruchomieniu silnika nie gasła kontrolka ładowania, wymieniłem na nowy taki sam regulator i kontrolka po uruchomieniu od razu zgasła ale ładowanie na wolnych obrotach to 16 V jak dodaje to rośnie. Wnioskuje że chodzi o regulator, ale sprawdziłem prostownik omomierzem styki xyz we wszystkie strony i na wyświetlaczu nic się nie pokazało ma ktoś jakiś pomysł?
    [3.12.2020, webinar] Zagadnienia pomiarowe w nowoczesnej inżynierii materiałowej. Zarejestruj się
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • Poziom 17  
    Kolego mam schemacik elektryczny , sprawdź połączenia. Miałem kiedyś ( jawe ) a dokładnie CZ 350 ale tam była prądnica 6 V
    Jawa 350 ts - nowy regulator i nie działa
  • Poziom 8  
    Spoko znam schemat na tym forun sprawdziłem wszystkie posty ale w jednym jest że do wtyczki 15 podłączony jest kabel od szczotki a 67 zasilanie .Jednak jest inaczej pod postem z kinku który podałeś kable są odwrotnie na szczotke z 67
  • Poziom 23  
    67 szczotki 15 plus i masa na obudowę, porządna masa.
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • Poziom 39  
    Zapewne jednak regulator ma zwarcie na tranzystorze wykonawczym. Dla diagnozy proponuję podawanie na DF alternatora napięcia regulowanego np potencjometrem do 20 Ohm lub żarówkami o różnej mocy (12V).
  • Poziom 42  
    Regulator do naprawy lub na złom.
    Sprawdź prostownik, jak pisali koledzy. To pięta achillesowa Jawy. Ja bym powiedział, że te prostowniki to straszny badziew. :cry: i proponował za kilka zł zrobić prostownik 9 diod (a nie 6) własnoręcznie.
    Druga baaardzo ważna sprawa to połączenia masy w Jawie/CZ. Sprawa o tyle ciekawa, że ich ....nie ma! Knedle oszczędzili kilka halerzy na kabelkach. Połącz grubym kablem (2.5 mm2) silnik, "-" aku, "-" prostownika w jednym punkcie na ramie. Pozbędziesz się wieeelu problemów Jawerów i nie będziesz mógł wejść do klubu ludzi którym "się iskra zgubiła" ... :D
  • Poziom 39  
    Witam
    Jeżeli miałeś regulator elektroniczny z Poloneza firmy (Jezpol),to przy błędnym podłączeniu uszkodziłeś go(zasilanie dałeś na 67 a do 15 podłączyłeś szczotki).
  • Poziom 8  
    Nie inaczej sugerowałem sie tym postem z linku po wyrzej podłączyłem 15 do szczotek a 67 podwójny zasilający i klops zamieniłem kable i jet to samo kontrolka gasnie a ładowanie 16v/19v na wolnych obrotach. Druga sprawa to prostownik powiniwn jeżeli przykładam kable miernika względem xyz i masy to powina wyskoczyć jakaś wartosc a nic sie nie dzieje .
  • Poziom 42  
    Poczytaj troszkę o diagnostyce prostowników trójfazowych, bo na razie jesteś zielony.
    Odpowiadając na twoje pytanie: I tak i nie... Zależy czym(miernik) i jak mierzysz(zakres pomiarowy) oraz gdzie przytykasz która sondę pomiarową.
    Prawidłowo ma raz być przepływ prądu i wskazania miernika a raz nie. Poza tym prostownik powinien być wypięty z instalacji!
  • Poziom 39  
    Jeżeli dajesz miernik n X Y Z i do masy to nic nie pokaże, bo jest uzwojenie trójfazowe jak pisze kolega wcześniej, będzie tylko napięcie miedzy XYZ. Jeżeli byś znalazł połączenie tych uzwojeń (środek gwiazdy ) to wtedy tak. Lecz nie jest ono masowane do pojazdu.

    Dodano po 3 [minuty]:

    dając 1 na szczotki i podwójny na 67 jest źle. Jeżeli tak miałeś wcześniej, to uszkodziłeś regulator.
  • Poziom 39  
    Może i tak. Mostek prostowniczy będzie dobry, tylko regulator padnięty.
  • Poziom 39  
    Jeśli dobrze rozumiem twój opis (w czasie pracy silnika mierzysz napięcie AC) względem masy to masz prawidłowy wynik. Sprawdzaj między fazami. Ale faktycznie prostownik raczej sprawdzaj po odłączeniu od instalacji i żarówką sporej mocy. Różne inne sposoby przy braku wprawy mogą doprowadzić do fałszywych wniosków. W zależności od konstrukcji regulatora przy odwrotnym przyłączeniu mogła się uszkodzić dioda Zenera i teraz nie ma napięcia odniesienia. Zarówno prostowniki trzyfazowe jak i regulatory są w handlu i nie specjalnie kosztowne.
  • Poziom 39  
    Zmienne napięcie zmierzy jedynie między fazami,nie względem masy.

    Dodano po 2 [minuty]:

    midas29 napisał:
    ładowanie na wolnych obrotach to 16 V jak dodaje to rośnie

    To oznacza że mostek jest sprawny.
  • Poziom 42  
    Względem masy coś pewnie zmierzy bo jest prostownik i może być uszkodzony lub jakieś siano w instalacji. Multimetr ma dużą rezystancję wew. więc coś pewnie pokaże.
    Ale faktycznie mczapski coś pokiełbasił.
    Proponuję zaprzestać robić mu wodę z mózgu. Te dyskusje nic nie wnoszą do tematu.
  • Poziom 39  
    Miałem na myśli pomiar faz bez prostownika.
  • Poziom 8  
    Tak co do prostownika to jestem zielony ,pomiary robiłem według opisu z jakiegos postu z tego forum .Cała instalacja w tym motorze jest nowa mam na myśli okablowanie . wszystko gra tylko brakuje mi ładowania .Co do regulatora to nie ukrywam że jestem nie zadowolony z błędnego opisu jak podłączyć kable .W sklepie którym kupowałem ten regulator mają identyczny ale 9d więc ten to raczej sie nie sprawdzi z tym prostownikiem. A co myślicie o tym z fiata 126p z prądnicą chodzi mi o regulator taką metalową puszke ?
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Zapomnij o puszkach! Weź regulator do 9d. Nie wiem skąd to głupie rozróżnienie. Z resztą przerobienie prostownika na 9d to tylko dołożenie trzech diod za 60gr i wywalenie tego idiotycznego przekaźnika lampki ładowania + minimalne zmiany w instalacji. Wg. mnie trzeba i tak to zrobić. Jawa ma całkiem fajny alternator, ale osprzęt do niego oraz instalacja to porażka.
    Czy masz masę ciągniętą kablem?
    Poszukaj na http://www.jawacz.pl Tam znajdziesz wiele ciekawych informacji.
  • Poziom 8  
    Tak od klemy minusowej mam kabel z odnogami do każdego ustrojstwa nawet do silnika.
  • Poziom 39  
    No cóż . Kolejny przykład jak to grupa nawiedzonych nie potrafi doradzić w prostych sprawach. A do tego te osobiste wycieczki. W jakim celu to udowadnianie swojej wyższości? Czy chodzi o jakieś traumatyczne przeżycia i leczenie kompleksów? A wypowiedź była taka: jeżeli przykładam kable miernika względem xyz i masy to powina wyskoczyć jakaś wartosc a nic sie nie dzieje .
    Kolego midas29, praktyczna prośba - wykonaj czynności sprawdzenia działania alternatora jak napisałem i coś nam podaj.
    A przekaźnik lampki kontrolnej w takim przypadku jest kontrowersyjny i chyba faktycznie zbędny. Być może chodzi o trudne do oceny w przypadku motocykla, czy lampka świeci się (lekko), czy też nie. Ja bardziej preferowałbym miernik/wskaźnik napięcia w zakresie 10 - 16 V.
  • Poziom 42  
    Nie chodzi o osobiste wycieczki tylko o poprawność przekazywanych informacji. Jest to o tyle ważne że autor tematu już poniósł straty polegając na złych/wprowadzających w błąd radach.
    Swoją drogą ten sam autor ma wyraźną trudność w precyzyjnym przekazywaniu informacji. Każdy z pomagających te niepełne informacje interpretuje inaczej i wychodzą takie "kwiatki" jak wyżej.
    Właściwie było tak:
    midas29 napisał:
    Druga sprawa to prostownik powiniwn jeżeli przykładam kable miernika względem xyz i masy to powina wyskoczyć jakaś wartosc a nic sie nie dzieje .

    w następnym poście było tak:
    midas29 napisał:
    Tak co do prostownika to jestem zielony ,pomiary robiłem według opisu z jakiegos postu z tego forum .

    Czyli każdy z pomagających był u ... wróżki. Ja też. Przyznaję się bez bicia. :cry:
    Autor nie podał metody. Tylko wyniki.

    W zasadzie temat do zamknięcia. Diagnoza postawiona. Dodatkowe działania zalecone. W zasadzie autor nic nie robi tylko wylewa żale...
  • Poziom 39  
    Ja u wróżki nie byłem .pomiar stojana robi się między fazowo nie względem masy ,bo takowej nie ma,jedynie alternatory Kanta miały wyprowadzony środek gwiazdy ,czyli sztuczną masę która służyła do kontrolki(przekaźnika).Jeżeli miał ładowanie 16V i więcej ,to mostek raczej dobry ,tylko wina regulatora,czyż nie.
  • Poziom 42  
    nikusert. Byłeś, byłeś. Skąd wiesz co chciał osiągnąć autor tematu? Co, jak i w jakiej sytuacji mierzył???
    Nie wiadomo czy wypiął prostownik z instalacji i mierzył rezystancje?
    Czy może mierzył napięcia faza-masa, jak ty sądzisz.
    A może silnik nie pracował? A może... Nie wiemy. Nie był łaskaw napisać!

    Taka "gdybologia" nie ma sensu.
  • Poziom 39  
    midas29 napisał:
    kontrolka gaśnie a ładowanie 16v/19v na wolnych obrotach

    To świadczy że ładowanie jest,nie było potrzeby sprawdzania uzwojeń. Co do pomiaru uzwojenia nie podał
    midas29 napisał:
    Druga sprawa to prostownik powinien jeżeli przykładam kable miernika względem xyz i masy to powinna wyskoczyć jakaś wartość a nic sie nie dzieje
    .
    Nie podał na jakich wskazaniach był miernik oporność czy napięcie. Nie ważne ,miał napięcie tylko wysokie, stąd moja diagnoza że regulator. To że niepotrzebnie wgłębiał się w pomiar mostka i uzwojenia
    midas29 napisał:
    przykładam kable miernika względem xyz i masy to powinna wyskoczyć jakaś wartość a nic sie nie dzieje .

    To odpisałem że źle robi pomiar.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Jeżeli zwarcie do masy, to dobry pomiar, jeżeli pomiar napięcia na zapalonym silniku to źle.
  • Poziom 42  
    Jak sobie miło gdybamy to:
    nikusert napisał:
    midas29 napisał:

    Cytat:
    kontrolka gaśnie a ładowanie 16v/19v na wolnych obrotach


    To świadczy że ładowanie jest,nie było potrzeby sprawdzania uzwojeń. Co do pomiaru uzwojenia nie podał


    To wcale nie musi świadczyć że ładowanie jest! To Jawa z przekaźnikiem kontrolki ładowania. Mogą być różne "cuda". Poza tym na prawidłowym(!) biegu jałowym czyli ok 1.1k RPM alternator nie ma szans dać tak dużego napięcia nawet na pełnym wzbudzeniu.
    Dwie cewki WN biorą sporo prądu.
    No chyba że miernik zbiera śmieci z układu zapłonowego lub problemy z masą, ale pisał że ma zrobioną kablem(?).
    "Gdybiemy" dalej???
  • Poziom 8  
    W poniedziałek jade do sklepu po nowy regulator kupie taki sam ale tym razem dam plus na 15 a szczotke na 67 . Na wcześniejszym regulatorze nie było napiecia na szczotce i kontrolka się paliła .Po zmianie na nowy i przepięciu kabli jak się należy zrobiłem próbe tylko 2 razy na 2 sekundy wkręciłem motur na 3000 obrotów efekt był taki że zabrakło skali na multimetrze więc przełączyłem na 200v i pokazało 39v normalnie mnie przeraziło 8-O . A prostownik zrobił się ciepły .
  • Poziom 42  
    Jeżeli napięcie z podłączonym aku sięga 40V, to: aku =szrot lub uszkodzenia są większe niż padnięty regulator lub coś źle jest podłączone/nie łączy (np. masa).
    Prostownik należy i tak sprawdzić.