Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Golf IV, 1,9TDI, ASV, rok 2001 - Schemat climatronica - nie działa klima

17 Lip 2013 17:41 7530 23
  • Poziom 10  
    Witam.

    Poszukuję schematu climatronica w Golfie IV, 1,9TDI, silnik ASV, rocznik 2001. Od razu wspomnę, iż szukałem bardzo długo i nie znalazłem odpowiedniego. Posiadam dwa odzielne niezależne wiatraki, jeden od chłodnicy wody drugi od klimy. Działają one niezależnie od siebie. Dodatkowo czujnik ciśnienia czynnika klimy jest 3-pinowy. Wszystkie schematy na które się natknąłem są od innego silnika i mają albo 4 pinowy czujnik albo wiatraki połączone razem które pracują jednocześnie.

    Schematu szukam dlatego, że na wtyczce dochodżącej do sprężarki mam stałe napięcie ok 3-4 Volt a po włączeniu klimy napięcie jest takie samo ale ma impulsy raz 8V raz 9V raz 7V. Może ich po prostu nie widać i jest to 12Volt tylko miernik nie nadąża zczytać ale dlaczego tylko pojedyncze impulsy. Są to regularne impulsy co kilka sekund. Przez to sprzęgiełko nie startuje. Czy ktoś spotkał się z taką sytuacją?

    Pozdrawiam i proszę o pomoc
    Maciej
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 39  
    Klima ma samodiagnozę. Podpinałeś coś?
  • TermopastyTermopasty
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Ja jeszcze nie miałem do czynienia z takim systemem gdzie są osobne wiatraki.
    Na jakiej podstawie to stwierdziłeś?
    To że presostat jest 3 pinowy nie jest żadną nowością. Starsze golfy 4 miały presostat 4 pinowy a te po 99 miały już 3 pinowy.
  • Poziom 10  
    Rocznik 2001, już uzupełniłem. Na jakiej podstawie to stwierdziłem? Z obserwacji ale może się mylę. Jak włączam klimę to włącza mi się tylko mały wiatrak. Wcześniej miałem golfa 3 i myślałem że takie rozwiązanie jest stosowane ale nigdy nie przyglądałem się temu tak dokładnie. Mówicie że powinny razem startować po włączeniu klimy? Po zagrzaniu się płynu chłodniczego też powinny razem startować? Bo jeśli tak to jutro sprawdzę czy jest połączenie pomiędzy nimi i czy duży startuje na sztywno z aku. Samodiagnoza Climatronica nic nie wykazuje.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Możliwe że masz uszkodzony np. pierwszy bieg w jednym z wentylatorów i przez to działa tylko jeden na włączonej klimie.
  • Poziom 10  
    Dzięki za schematy. Jak patrze na nie to też wiatraki są razem zmostkowane. Czyli po włączeniu klimy powinny włączyć się 2 wentylatory na 1 biegu? Po osiągnięciu dużej temperatury płynu chłodzącego też powinny włączyć się 2 wentylatory nawet przy wyłączonej klimie na 1 biegu a po osiągnięciu 2 progu temperatury obydwa wiatraki na 2 biegu powinny się kręcić? Dobrze rozumiem. Jeśli tak to muszę mieć albo jeden silniczek uszkodzony albo nie dochodzi prąd kablem. Z tym że nie powinno to chyba wpływać na napięcie dochodzące do sprzęgła sprężarki. Dlaczego tam mam coś ok 4 Voltów niezależnie od stanu włącznika klimy.
  • Poziom 19  
    Znalazłbym ten sterownik wentylatorów oznaczony na schemacie jako j293, który włącza też sprzęgło sprężarki. Powinien się on znajdować z przodu samochodu gdzieś przy lewej podłużnicy. Sprawdziłbym wszystkie zasilania i masy na początek na nim wg schematu. Podłączyć komputer i popatrzyć na błędy w climatronicu też by nie zaszkodziło.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Powinny chodzić 2 jednocześnie - przy klimie na 1 biegu, przy temperaturze ok 105 stopni powinien sie włączyć 1 bieg (nie włączy sie jak jest klima włączona bo nie osiągnie takiej temperatury), drugi bieg przy wyższej temperaturze.
    Podstawa to masy na sterowniku wentylatorów i wszystkie plusy.
    W tej chwili włączają się wentylatory? Jeżeli nie to zacznij od sprawdzenia zasilania. Jeżeli wentylatory włączają się po włączeniu klimy a nie włącza się kompresor to może być uszkodzony sterownik.
    Przydało by się jeszcze sprawdzić jaka sterownik widzie temperaturę bo może nie włączać klimy bo widzi zbyt niską.
  • Poziom 17  
    sprawdź bezpieczniki te na akumulatorze i ich gniazda
  • Poziom 10  
    Po włączeniu klimy startuje jeden wentylator, ten mniejszy. Możliwe że drugi jest uszkodzony. Do sterownika narazie nie wiem jak się dostać, od góry czy od dołu. Od dołu nie mam jak bo nie mam kanału a od góry nie wiem czy będe w stanie go dostać bo jest strasznie ciasno. Bezpieczniki są w porządku, sprawdzałem. Klima była uzupełniana miesiąc temu, samochód stał 2 tygodnie i było ok. Potem jeździłem może z 2 dni i jak wracałem do domu klima nagle przestała działać. VAG błędu żadnego nie pokazał. Czy jak jest za mało czynnika to powinno na VAG-u to wykazać?
  • Specjalista grupy V.A.G.
  • Poziom 19  
    Z tego co widze po schematach w tym modelu nie ma czujnika F129, zamiast niego jest G65 który generuje sygnał prostokątny o zmiennym współczynniku wypełnienia w zależności od ciśnienia. W VAG-u powinieneś zobaczyć w blokach pomiarowych wartość aktualną ciśnienia, oczywiście gdy jest zbyt małe ciśnienie to się na załączy sprężarka.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    Tak zgadza się, F129 zmienił się w G65 dlatego pytałem o wartość napięcia na jego wyjściu.
    Można zmierzyć zwykłym miernikiem to napięcie. Przy ok 3V powinna klima się załączyć.
  • Poziom 10  
    Błędu nie było w ogóle a napięcie będę musiał dopiero sprawdzić.
  • Poziom 10  
    Dobra sprawdziłem duży wentylator - nie działa, więc wymontowałem w celu wymiany lub naprawy. Jak się uda rozebrać to może naprawię, nowy w KTD 150 zł :(
    Wymontowałem także sterownik wentylatorów w celu sprawdzenia styków czy nie zaśniedziałe itd. Wszystko czyste, jeden gruby pin 30a lekko żółty czyli trochę się grzał. Teraz mam pytanie czy ktoś ma schemat samego sterownika wentylatorów lub opis pinów co do czego się podłącza. Numer mojego sterownika to 1J0 919 506Q.
    Czy ktoś może wie jak sprawdzić czy sterownik jest sprawny mając go wymontowanego, czy w ogóle da się jakoś to zrobić?
  • Specjalista grupy V.A.G.
  • Poziom 10  
    Ta wtyczka jest na 14 pinów.
  • Poziom 10  
    Jeśli chodzi o wentylator, sprawa jest jasna. Jedna ze szczotek nie ruszała się w prowadnicy plastikowej ponieważ prowadnica się podtopiła od dużej temperatury. Prowadnicę podpiłowałem, szczotkę wyczyściłem wszystko przedmuchałem sprężonym powietrzem i powinno działać. Przewodność pomiędzy stykami wtyczki jest - wcześniej nie było. Dzisiaj powinien przyjś też sterownik wentylatorów który zamówiłem, zamontuję i zobaczymy czy klima zadziała.
  • Poziom 19  
    drunk_bear napisał:
    Teraz mam pytanie czy ktoś ma schemat samego sterownika wentylatorów lub opis pinów co do czego się podłącza. Numer mojego sterownika to 1J0 919 506Q.


    Opis pinów masz na schematach, które wstawiłem. Chyba nie chce Ci się do nich zajrzeć albo nie umiesz ich czytać. Opiszę piny wg schematu:

    Kostka 14 pinowa:
    Pin 4 - terminal 30 czyli "plus stały", kolor czerwono-szary
    Pin 6 - terminal 31 czyli masa, brązowo-czarny
    Pin 10 - sterowanie plusem sprzegła sprężarki, zielono-czarny
    Pin 2 - sygnał czujnika ciśnienia, biały
    Pin 9 - terminal 15 "plus po zapłonie", czarno niebieski
    Pin 7 - czerwono zółty, sygnał plusa z wlącznika F18 na chłodnicy

    Kostka 4 pinowa:
    Pin 1 - terminal 30 czyli "plus stały", czerwono-czarny
    Pin 3 - terminal 30 czyli "plus stały", czerwony
    Pin 4 - czerwono-czarny, plus na wentylatory najszybszy bieg
    Pin 2 - czerwono- biały, plus na wentylatory chyba bieg wolny (przez rezystor w wiatraku)

    Powinno się zgadzać z Twoim autem. Sprawdziłbym zasilania i masy pod obciążeniem, próbówka czy miernik mogą nie wystarczyć.
    Nie opisałem wszystkich sygnałów, masz to na schematach, polecam nauczyć się je czytać to się może przydać. Jak byś miał konkretne jeszcze pytanie co do schematów to mogę pomóc.
  • Poziom 10  
    Tak przyznaje, nie jestem dobry w czytaniu schematów. Szczególnie takich podzielonych na wiele części. Cały czas się uczę. Dzięki twojemu opisowi wyczaiłem co jak się oznacza i co znaczą poszczególne numery. Jakbyś mógł mi jeszcze powiedzieć co znaczą cyfry w prostokątach np pin nr 9 z wtyczki 14-pinowej leci do 4 w prostokącie, oraz jak poznać że akurat do złącza dochodzi plus albo masa albo jakiś sygnał. Tam gdzie widzę bezpiecznik lub znak + to nie ma problemu ale czasem nie ma nic w opisie..
  • Poziom 19  
    Przy każdej części schematu, na samym dole jest kreska pozioma a pod nią liczby w kolejności rosnącej. I teraz jeżeli w prostokącie jest 4 to idziesz do góry w tym przypadku (do pierwszej strony ze schematem) i tam na dole pod wspomnianą kreską znajdujesz liczbę 4 a nad nią z kolei znajdujesz 85 w prostokącie to jest dalszy ciąg tego sygnału/przeodu. Dalej widać, że przez bezpiecznik dochodzi do D/15. D jest oznaczeniem stacyjki (ignition switch) a 15 to terminal 15 wg normy DIN czyli "plus po zapłonie". http://pl.wikipedia.org/wiki/DIN_72552

    Masa też zawsze jest opisana jako 'earth connection', 'earth point' lub terminal 31 wg DIN.

    Jak coś jeszcze niejasne, pytaj; jeśli będę wiedział napisze.
  • Poziom 10  
    Dzięki wielkie.

    Teraz wiele magicznych rzeczy zaczyna przypominać realne połączenia :) Dużo więcej teraz mi to mówi. Widać nie wszystko zapisane jest na schematach, trzeba też wiedzieć gdzie sięgnąć.
    Jak będe miał więcej pytań to nieomieszkam się zapytać. Jeszcze raz dziękuję.
  • Poziom 10  
    Sukcess. Klima działa ! Problem został rozwiązany ale był conajmniej dziwny.
    Wina leżała w samym sprzęgiełku klimy. Usterka elektryczno-mechaniczna. Niestety konieczna była wymiana sprężarki. Założyłem używkę za 250 i na razie działa choć wydaję mi się że trochę za głośno. Może to kwestia że mam pozdemowane osłony, tę boczną i spodnią i może dlatego mi się wydaje lub bardzo szybko padnie. Przynajmniej wiem, że inne podzespoły działają.

    Jeżeli chodzi o samą diagnozę w klimatroniku to informuję innych, że wcale nie jest tak prosto jak się wydaje. Po naprawie sprawdziłem kilka rzeczy i wysunąłem kilka wniosków spostrzeżeń:

    1) Na kostce dochodzącej do sprzęgiełka wcale nie ma stałego 12 Volt. Prawdopodobnie Climatronic działa na innej zasadzie. Przy zgaszonym zilniku na stykach jest stałe 3-4 Volty. Przy włączonym silniku AC/off tak samo 3-4 Volty. Przy AC/on czyli gdy klima jest załączona takie samo napięcie stałe ale dodatkowo są impulsy ok 9V lub 12V tylko są tak krótkie że miernik elektroniczny ma problemy z ich wyłapaniem.

    2) Przy sprawnym układzie, odpowiednim ciśnieniu czynnika obydwa wentylatory się włączają.

    3) Przy spuszczonym czynniku czyli braku wentylatory nie działają a na panelu climatronica przy diagnozie wyświetla kod 318 czyli zadziałanie zaworu bezpieczeństwa lub jak w tym przypadku brak ciśnienia. Po wykasowaniu kodu cały czas się pojawia przy nowej diagnozie do momentu uzupełnienia klimy.

    Czy wie ktoś na jakiej zasadzie działa to sprzęgiełko klimy? Model sprężarki to 1J0820803K. Czyżby te impulsy powodowały przełączanie się sprzęgła? Czy jest ona sterowana przez jakąś elektronikę samą w sobie?

    Pozdrawiam