Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)

pedrobanani 18 Lip 2013 09:14 11379 26
  • #1 18 Lip 2013 09:14
    pedrobanani
    Poziom 9  

    Witam. Ponieważ w moim motocyklu padło koło magnesowe i kupiłem takowe od nowszego modelu muszę przerobić instalację elektryczną (stara miała dwa impulsatory zapłonu a w nowej jest jeden). Trzeba zmienić moduł zapłonowy i tu moja prośba o rozpisanie znaczeń poszczególnych kabli dochodzących do modułu.
    Pewny jestem tylko:
    Czarny z żółtym-masa;
    Zielony do cewki zapłonowej;
    Zielonobiały- sygnał obrotomierza;
    Czarny z białym-cewka zapłonowa 2;
    Czarny-impulsator;
    Żółty impulsator.
    Nie mam pewności co do:
    brązowo-białego, zielonoczarnego, czarno-czerwonego i szarego.
    Proszę o pomoc. :cry:

    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)

    0 26
  • Pomocny post
    #2 18 Lip 2013 10:14
    Alfax
    Poziom 28  

    Witam
    Biały-brązowy: +12V (dochodzi z Junction box przez bezpiecznik Ign)
    Zielono-czarny: wejście sygnałów z czujników: rozłożenia stopki, biegu jałowego, wciśnięcia dźwigni sprzęgła
    Czarny-czerwony: wejście sygnału naciśnięcia przycisku startera
    Szary: +12V przez wyłącznik zapłonu
    Pozdrawiam

    0
  • #3 18 Lip 2013 10:40
    pedrobanani
    Poziom 9  

    Teraz pytanie, czy na białobrązowym +12V jest cały czas? A na czarno-czerwonym prąd (+12V) jest tylko wtedy gdy trzymamy przycisk rozrusznika? I w zielonoczarnym czy jest to możliwe że po daniu sygnału (masy) z jednego z czujników pojawia się prąd a normalnie jest masa?
    Dodam jeszcze schemat obecnej instalacji i to jak widzę zamianę kabli:
    żółty/czarny = masa = żółty/czarny;
    zielony = cewka = czarny;
    czarny/biały = cewka = zielony/biały;
    zielony/biały = obrotomierz="pusty";
    szary = + po zapłonie=czerwony;
    brązowy/biały = + stały= trzeba by pociągnąć z brązowego;
    zielony/czarny= czerwony/biały;
    czarny/czerwony=sygnał 9=12V)=czarny z wyłącznika zapłonu
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)

    1
  • #4 18 Lip 2013 11:29
    Alfax
    Poziom 28  

    pedrobanani napisał:
    Teraz pytanie, czy na białobrązowym +12V jest cały czas?

    Nie, pojawia się po włączeniu zapłonu
    pedrobanani napisał:
    A na czarno-czerwonym prąd (+12V) jest tylko wtedy gdy trzymamy przycisk rozrusznika?

    Tak
    pedrobanani napisał:
    I w zielonoczarnym czy jest to możliwe że po daniu sygnału (masy) z jednego z czujników pojawia się prąd a normalnie jest masa?

    Tu nie jestem pewny, muszę się zastanowić.

    0
  • #5 18 Lip 2013 12:46
    pedrobanani
    Poziom 9  

    to jeszcze schematy do starej instalacji
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji) GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)

    Dodano po 13 [minuty]:

    Alfax napisał:
    pedrobanani napisał:
    Teraz pytanie, czy na białobrązowym +12V jest cały czas?

    Nie, pojawia się po włączeniu zapłonu


    Skąd to wynika?

    0
  • #6 18 Lip 2013 12:55
    Alfax
    Poziom 28  

    pedrobanani napisał:
    I w zielonoczarnym czy jest to możliwe że po daniu sygnału (masy) z jednego z czujników pojawia się prąd a normalnie jest masa?

    Z zielono-czarnym jest tak: w Junction box są do niego podłączone 3 diody, które z kolei łączą się z czujnikiem biegu jałowego, rozłożenia stopki bocznej i przekaźnikiem rozrusznika wewnątrz Junction box. I aby silnik działał (aby dało się go uruchomić) przynajmniej jedna z tych diod musi być połączona z masą (przez odpowiedni łącznik czy styk). Czyli inaczej mówiąc - mierząc napięcie na tym przewodzie, w normalnym stanie, powinno być tam blisko 0V.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Kolego, jak chcesz coś napisać, nie edytuj swoich postów, zwłaszcza, gdy potem już ktoś coś napisał, tylko pisz kolejne. Nikt nie będzie przeglądał po kilkakroć tego, co już napisałeś, by sprawdzić czy nie dałeś tam kolejnego pytania.
    pedrobanani napisał:

    Alfax napisał:
    pedrobanani napisał:
    Teraz pytanie, czy na białobrązowym +12V jest cały czas?

    Nie, pojawia się po włączeniu zapłonu


    Skąd to wynika?

    Wynika to z analizy schematu.

    0
  • #7 18 Lip 2013 14:06
    pedrobanani
    Poziom 9  

    czyli jak podłączę zielonoczarny do białoczerwonego to będzie bobrze?
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji) Ma on chyba taką samą funkcję.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Przepraszam za edycję i naiwne pytania ale po prostu chciałbym to zrozumieć. Nieważne skupmy cię na tych kabelkach.

    Dodano po 54 [minuty]:

    Dobra rozkminiłem to z tym brązowo-białym. Stały + to na schemacie przewód biały, który idzie do stacyjki i stamtąd jest przekazywany na pozostałe. :D

    0
  • Pomocny post
    #8 18 Lip 2013 14:23
    Alfax
    Poziom 28  

    pedrobanani napisał:
    czyli jak podłączę zielonoczarny do białoczerwonego to będzie bobrze?

    Tak, czarno-zielony odpowiada biało-czerwonemu w nowym module.

    0
  • #9 18 Lip 2013 14:34
    pedrobanani
    Poziom 9  

    Więc dla podsumowania tematu napiszę jeszcze raz do jakich wniosków doszedłem

    Nowy moduł Stary moduł

    1.żółty/czarny = masa = żółty/czarny;
    2. zielony = cewka 2 = czarny;
    3. czarny/biały = cewka1 = zielony/biały;
    4. zielony/biały = obrotomierz = "pusty";
    5. szary = + po zapłonie = czerwony;
    6. brązowy/biały = + po zapłonie = można by pociągnąć z czerwonego
    7. zielony/czarny = sygnałowy= czerwony/biały;
    8. czarny/czerwony = sygnał (+12V)= czarny z wyłącznika zapłonu

    Proszę o sprawdzenie ewentualne poprawki i sugestie. :please:

    0
  • #10 18 Lip 2013 15:21
    Alfax
    Poziom 28  

    Pozostaje jeszcze kwestia przewodu czerwonego w nowym module. Jest to przewód, który podaje zasilanie, i na schemacie z nowym modułem idzie on przez Engine Stop Switch. Na schemacie ze starym modułem tego nie ma i łącząc po prostu przewód biało-brązowy (stary) i czerwony (nowy) nie miałbyś możliwości gaszenia silnika przyciskiem bezpieczeństwa. Dlatego tu należało by wykonać pewną przeróbkę instalacji, którą pokażę za chwilę, jak dorysuję co trzeba na schemacie.

    Dodano po 44 [minuty]:

    Ja podłączenie nowego modułu widzę w ten sposób:
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)

    A poniżej zmiana w instalacji motocykla do podłączenia nowego modułu:
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)

    Pozdrawiam

    0
  • #11 24 Lip 2013 09:30
    pedrobanani
    Poziom 9  

    Troszkę się nie zrozumieliśmy w chwili obecnej mam instalację jak w moim drugim poście i chcę do niej zaadaptować moduł z pierwszego schematu. Znaczenie kabli jednak już znam i właśnie tak podpiąłem do swojej instalacji moduł z 10 pinami. Mimo to iskry na świecach niema. Pomyślałem, że spaliłem moduł i poprosiłem znajomego, który ma taki motocykl o podmiankę. Okazało się że jest sprawny. mam też sprawny impulsator, cewki, świece itd. a iskry jak nie było tak niema. Normalnie załamka to wbrew schematom i logice :cry: Już brakuje mi pomysłów.

    Dodano po 43 [minuty]:

    Znalazłem jeszcze schemat instalacji zapłonowej z modułem,który chcę wszczepić
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)

    (dla porównania z tym co jest teraz na moto)
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)

    0
  • #12 24 Lip 2013 10:32
    Alfax
    Poziom 28  

    Witam
    Cóż, nieporozumienie zawsze może mieć miejsce, kiedy się nie rozmawia bezpośrednio, tylko pisze na forum - kontakt wzrokowy jednak znacznie ułatwia porozumienie.
    Ale do rzeczy: przepraszam cię kolego, jeśli błędnie interpretowałem jakieś dane. Chętnie ci pomogę w walce z modułem i spróbuję podać sposób podłączenia. W związku z tym mam prośbę: zamieść jeszcze raz dwa schematy, jeden z podpisem "aktualny schemat mojego motocykla" i drugi z opisem "schemat motocykla, z którego chcę przełożyć moduł do mojego moto". To pozwoli na jednoznaczną identyfikację instalacji i uniknięcie błędów.
    Pozdrawiam

    0
  • #13 24 Lip 2013 12:52
    pedrobanani
    Poziom 9  

    "aktualny schemat mojego motocykla"
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)

    Dodano po 1 [minuty]:

    "schemat motocykla, z którego chcę przełożyć moduł do mojego moto"

    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)

    Dodano po 5 [minuty]:

    tak by to wyglądało
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)

    Dodano po 1 [godziny] 43 [minuty]:

    A tak to wygląda na schemacie i tak mam to podłączone w motocyklu.
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)
    Mimo to iskry niema.

    0
  • Pomocny post
    #14 24 Lip 2013 13:16
    Alfax
    Poziom 28  

    Tak. Teraz się dużo wyjaśniło. Wygląda na to, że ja traktowałem schematy odwrotnie, niż było w rzeczywistości.
    Ale do rzeczy. Poniżej podaję w tabelce sposób dołączenia nowego modułu - myślę, że tym razem wszystko będzie ok ;-)
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)
    I jeszcze schemat z naniesionymi dodatkowymi połączeniami wraz z opisami (rysowałem czerwonymi liniami):
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)
    Pozdrawiam i życzę sukcesu :-)
    Aha, i jeszcze jedno: kolega jako schemat motocykla z którego chce przełożyć moduł załączył układ od modelu amerykańskiego. Ja przy analizie oparłem się o schemat wersji europejskiej (który załączam poniżej). Nie ma to raczej większego znaczenia, bo najbardziej interesujące nas części schematu są takie same (choć i są różnice - np. inna stacyjka), ale żebyśmy obaj wiedzieli o czym mowa - proszę:
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)

    0
  • #15 24 Lip 2013 13:25
    pedrobanani
    Poziom 9  

    Wygląda na to, że mam podłączony inaczej tylko SZARY przewód (również jest na nim napięcie po zapłonie ale jeszcze i wyłączniku bezp. przy kierownicy) więc tak czy siak prąd tam jest. Ale zmienię to jeszcze wieczorkiem i dam znać co i jak. Dzięki za rozpiskę.

    0
  • #16 25 Lip 2013 08:30
    pedrobanani
    Poziom 9  

    Niestety mimo usilnych starań i kombinacji sprawa z pozornie łatwej stała się beznadziejna. Moduł podłączony wg schematu a iskry brak. Ja już nie mam pomysłów :cry:
    Dzięki jeszcze raz za zainteresowanie tematem i pomoc Alfax.

    0
  • #17 25 Lip 2013 08:35
    Alfax
    Poziom 28  

    Przykra sprawa, ale nie poddawaj się. Jeżeli wszystko jest sprawne, to może jest to kwestia jakiegoś błędu przy podłączaniu, typu pomylone przewody. Często pomaga odłożenie roboty na jakiś czas i spojrzenie potem na świeżo.
    Dobrze było by też, gdyby ktoś inny przejrzał i zweryfikował to, co tu razem wymyśliliśmy - to świeże spojrzenie często pomaga...
    Pozdrawiam

    0
  • #18 25 Lip 2013 09:03
    pedrobanani
    Poziom 9  

    Jedyne co mogę jeszcze zrobić to podłącze swój stary moduł i zobaczę czy na nim będzie iskra. (Tylko wypiąłem piny z kostki a nie zapisałem gdzie który był :shii: może ktoś podrzuci mi dzisiaj fotkę). Iskra powinna być na świecach choć oczywiście nie będzie ona w odpowiednim momencie. No cóż zobaczymy może to rzuci jakieś nowe światło na sprawę.
    Kable sprawdzałem już chyba ze 100 razy. Znajomy przyjechał do mnie Kawką z nową instalacją i sprawdzaliśmy przewód po przewodzie co i jak i w jednym i drugim moto było to samo. Mój moduł u niego działał a jego u mnie nie, impulsator wpięty w jego instalację dawał sygnał, świece na jego silniku dawały iskrę, zresztą jak u siebie dotykam kabel masowy do wsuwki przy cewce to iskra się pojawia. Do modułu dałem zasilanie i masę bezpośrednio z akumulatora i bez efektu.
    Ta sprawa nadaje się chyba dla Fox'a Mulder'a i agentki Scully

    0
  • #19 25 Lip 2013 09:25
    Alfax
    Poziom 28  

    pedrobanani napisał:

    A tak to wygląda na schemacie i tak mam to podłączone w motocyklu.
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)
    Mimo to iskry niema.

    Najgłupszy z możliwych problemów: na oko wszystko dobrze, a nie działa. Ale wiesz, tak teraz przeglądałem Twój schemat i przyszła mi myśl, (na pewno głupia, ale...): może jak próbowałeś uruchomić moto na nowym module, to miałeś wyłączony w którymś momencie Engine Stop Switch? Wiem, głupie, ale w ferworze walki czasem dzieją się różne głupie rzeczy...

    0
  • #20 25 Lip 2013 09:53
    pedrobanani
    Poziom 9  

    pedrobanani napisał:
    Do modułu dałem zasilanie i masę bezpośrednio z akumulatora i bez efektu

    To by chyba załatwiło sprawę ;)

    0
  • #21 25 Lip 2013 10:01
    Alfax
    Poziom 28  

    pedrobanani napisał:
    pedrobanani napisał:
    Do modułu dałem zasilanie i masę bezpośrednio z akumulatora i bez efektu

    To by chyba załatwiło sprawę ;)

    :crazyeyes: No właśnie. Ślepota i mnie już ogarnęła...

    0
  • #22 28 Lip 2013 21:50
    pedrobanani
    Poziom 9  

    Wczoraj znów miałem promyk nadziei na rozwiązanie zagadki. A mianowicie podpiąłem stary moduł zgodnie z opisem kolegi z forum GPZ, iskry jednak nie było. Problem jak się okazało tkwił w uszkodzonej diodzie w skrzynce bezpieczników. Po wlutowaniu dobrej diody iskra się pojawiła. Już prawie byłem pewien, że jak podepnę nowy moduł moje utrapienie się zakończy i .........DOOPA.
    A tu foto skrzynki z wlutowaną diodą.
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)

    0
  • #23 29 Lip 2013 08:35
    Alfax
    Poziom 28  

    pedrobanani napisał:
    Już prawie byłem pewien, że jak podepnę nowy moduł moje utrapienie się zakończy i .........DOOPA.

    Znowu spaliła się ta dioda?

    0
  • #24 29 Lip 2013 12:14
    pedrobanani
    Poziom 9  

    Nie, po prostu na starym module iskra jest, po wpięciu nowego niema. Zakładając iż wszelkie zmiany w instalacji są przeprowadzone prawidłowo a na 99,9% są (nie po to takie tęgie głowy jak nasze :lol: nad tym pracowały) wniosek nasuwa się 1.....(jaki?)

    Dodano po 3 [godziny] 2 [minuty]:

    I jeszcze filmik poglądowy, żeby nie było:
    Link

    0
  • #25 31 Lip 2013 09:13
    pedrobanani
    Poziom 9  

    Jedyny wniosek jaki mi się nasunął to "wina" modułu więc kupiłem drugi. Niestety i tym razem iskry brak :cry: WTF?

    Dodano po 32 [minuty]:

    Alfax napisał:
    I aby silnik działał (aby dało się go uruchomić) przynajmniej jedna z tych diod musi być połączona z masą (przez odpowiedni łącznik czy styk). Czyli inaczej mówiąc - mierząc napięcie na tym przewodzie, w normalnym stanie, powinno być tam blisko 0V.

    Może tu jest problem bo u mnie "normalnie" czyli na zapłonie i biegu jałowym (luzie) jest 12V a po wbiciu biegu 0V

    0
  • #26 02 Sie 2013 14:12
    pedrobanani
    Poziom 9  

    Tutaj może być odpowiedź na moje bolączki.
    "It sounds to me like you've missed the "security" resistor out. On the
    switch that goes on the back of the key-barrel there is a 100 ohm resistor.
    When the engine is on, this is connected between +12V and the gray wire
    which goes all the way back to the ECU. So basically what you need is to
    find a 12V source that comes on when the ignition's switched on and connect
    the gray wire to it through a 100 ohm resistor. "

    Dodano po 2 [godziny] 3 [minuty]:

    http://translate.googleusercontent.com/transl...=ALkJrhjIl7jVGpZbGAKt4t4GDJJL17kbjA[url=]Link[/url]
    Jeśli ktoś dobrze kuma angielski to może potwierdzi moje przypuszczenie, że tu jest analogiczna sytuacja?

    Dodano po 1 [godziny] 18 [minuty]:

    Z tego co jeszcze wyczytałem prawdopodobnie w nowszych modelach z tyłu stacyjki jest wpięty rezystor który ma zmniejszać napięcie na szarym przewodzie do 9V. Miała to być taka forma zabezpieczenia przed odpaleniem motocykla przez "niepowołane osoby" metodą "na krótko". To wydaje się mieć sens. Z mojego filmiku wynika że na szarym mam ponad 12V i może tu jest szkopuł. Oby,oby! :roll:

    Dodano po 3 [minuty]:

    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)
    Mam nadzieję, że tym postem nie pomagam "Lepkim Rączkom"

    0
  • #27 17 Sie 2013 11:41
    pedrobanani
    Poziom 9  

    I sprawa w końcu się wyjaśniła obie instalacje różnią się stacyjkami (na żadnym schemacie niema takiej informacji i stąd całe zamieszanie) . Żeby nie zmieniać stacyjki wstawiłem na szarym przewodzie rezystor (ma być taki 100 Ohm, 1/2 watt, 5% tolerancji) i bestia zagadała. Mojemu szczęściu nie było końca :lol: :lol:

    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)
    I na koniec zdjęcie z natury
    GPZ 500 - Zmiana modułu zapłonowego (rozpisanie instalacji)

    Dzięki za pomoc. Temat do zamknięcia.
    LwG.

    0