Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford Transit 2,5 D - Jaki silnik do Transita?

ArturzWrocławia 19 Lip 2013 20:16 12294 12
  • #1 19 Lip 2013 20:16
    ArturzWrocławia
    Poziom 2  

    Mam zamiar poddać się w walce i nie regenerować pompy CAV LUCAS tylko wymienić cały silnik ze skrzynią. Marzy mi się skrzynia piątka zamiast tej co jest oryginalnej czwórki. Budę mam zdrową a samochód do roboty się nadaje, więc szkoda mi go złomować z powodu pompy i mam pytanie. Jaki silnik mogę wstawić ze skrzynią piątka żeby mi pociągnął transita z towarem razem ok 3400 kg? Mam budżet 2000 zł. czy mam jakieś szanse?

    0 12
  • #2 19 Lip 2013 20:44
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    Wszystkie mocniejsze wersje silnika 2,5D to silniki z układem wtryskowym Lucas Epic z turbiną i z elektroniczna kontrolą. Moce 86, 100 i 115 KM.
    Ale praktycznie montowanie Epica nie ma sensu, bo to wyjątkowo skomplikowana instalacja elektryczna i podciśnieniowa.
    Więc w rachubę wchodzą silniki wolnossące na mechanicznym Boschu - moce mają 70, 76 i 80 KM (praktycznie jeden diabeł).
    Przy skrzyni 5-tce MT75 masz inne podłączenie wału, będziesz musiał zmienić wał.
    Unikaj skrzyni późniejszej po 1997 roku, bo mają wyjście elektryczne na licznik, musiałbyś zmieniać zegary, czujnik paliwa i całą wiązkę... Szukaj skrzyni z linką.
    Silniki z Boschem mają kilka wersji układów ssących, są często z tzw baranami i filtrem na nadkolu. Z tym jest więcej roboty, lepiej brać wersję z filtrem na silniku.
    Będziesz miał trochę roboty z układem zasilania, bo twój silnik nie ma (chyba) pompy podającej na silniku, te z Boschem mają. Staraj się kupić silnik z przewodami, filtrem, itd.
    Duży kłopot to układ świecy płomieniowej, w silnikach z Boschem jest inny układ inaczej zasilany, świeca o innej mocy itd. Ale bywają silniki bez świecy (najczęściej angliki) i palą na mrozie dobrze - byleby miał spręż, to odpali bez świecy.

    ArturzWrocławia napisał:
    Jaki silnik mogę wstawić ze skrzynią piątka żeby mi pociągnął transita z towarem razem ok 3400 kg?
    Kwestia przełożenia mostu... W skrzyni MT75 bieg 4-ty jest biegiem bezpośrednim, tak jak w skrzyni 4 -rce i można na nim spokojnie z dużym ładunkiem posuwać autostradowo. A 5-ty traktować jako nadbieg. Nie będzie problemu...

    0
  • #3 19 Lip 2013 20:55
    ArturzWrocławia
    Poziom 2  

    Ok. dziękuję. Ale może od jakiegoś innego auta można silnik przełożyć bo coś słyszałem że od Scorpio 2,4D silniki prawie pasuja i niema z tym zbyt dużo pracy albo może od innego busa typu Peugeot BOXER lub Fiat DUCATO itp ?
    Jakieś pomysły bądź propozycje?

    0
  • #4 19 Lip 2013 21:35
    bandi21
    Poziom 29  

    ja mam transita 70 koni lawetę na bliźniakach i woziłem nim auta z Niemiec z dodatkową przyczepą lawetą więc u ciebie tez da radę.

    1
  • #5 19 Lip 2013 21:53
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    ArturzWrocławia napisał:
    może od jakiegoś innego auta można silnik przełożyć bo coś słyszałem że od Scorpio 2,4D silniki prawie pasuja
    Prawie? Chyba lubisz szukać kłopotów...

    0
  • #6 14 Lis 2013 18:04
    transit1984
    Poziom 8  

    witam mam okazje kupic transita z 98r z silnikiem 2.5tdi ale ma uszkodzona pompe wtryskowa lucas epic cieknie z niej paliwo ponoc z glownego walka naprawa przekracza 3tys zl. ten silnik chcialbym zamontowac w moim transicie 92r obecnie mam tzw. banana 80 km rzecz polega na tym ze chcialbym tamten silnik 2.5 tdi zamontowac w moim transicie ale zamontowac w nim pompe bosch mechaniczna z mojego banana 80km czy taka przerobka jest mozliwa i czy wszystko bedzie dzialalo jak trzeba? wiadomo tdi ma przeszlo 100km a mojemu fordzikowi przydalo by sie wiecej koni ale jest jeszcze jeden problem ten tdi ma ponoc przejechane 600tys km i nie wiem czy to nie za duzo niby odpala zima dobrze i przed zakupem mam mozliwosc sprawdzic sprezanie tylko czy to wystarczy by miec pewnosc ze ten silnik jest dobry i czy jeszcze troche pojezdzi?

    1
  • #7 14 Lis 2013 18:28
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    Silniki z układem Lucas Epic mają moce 86 KM (90% wszystkich), 100 KM (9%) i ten 1% to rodzynki o mocy 115 KM.
    Jeżeli chcesz sprawdzić silnik czy jeszcze się do czegoś nadaje, to sprawdź spręż. Epic ma silnik nieco odprężony ze względu na turbinę, nominalnie powinien mieć 33 bary (wolnossący 34), jeżeli jeszcze ma 29 barów i różnice nie są większe jak 2 bary - to silnik jest ok.
    Aby wykorzystać ten silnik z Epica wsadzając Boscha, musisz mieć najlepiej pompę po 1995 roku (ma podwyższone ciśnienie) i ewentualnie starsze wtryski od Boscha (1992-1995) - mają nieco niższe ciśnienie otwarcia. Uzyskasz większą dawkę wtrysku, co w połączeniu z turbinką powinno dać moc nieco zbliżoną do Epica rzędu 80KM. Na Boschu nie ma szans na 86 lub 100KM. Oryginalny kpl wtrysków i pompy Boscha da ci moc rzędu 70 KM.
    Natomiast wtryskiwacze od Epica z Boschem nie pracują najlepiej - ponoć silniki wychodzą słabiutkie...
    Moim zdaniem każda taka przeróbka to jest trochę... eksperyment.

    Ja tam bym wolał zrobić Epica...

    2
  • #8 14 Lis 2013 20:58
    transit1984
    Poziom 8  

    czy jest inny sposob sprawdzenia tego tdi (oprocz sprawdzenia tego w dowodzie) ile koni ma ten silnik? jezeli twierdzisz ze ten tdi na pompie boscha moze miec tylko 70km to w takim wypadku wole zostac przy swoim 80 konnym osiolku tylko jak podniesc mu moc na dzien dzisiejszy jezdzi z predkoscia 80 km/h a jak sie rozbuja i to z gorki to dojdzie do 95km/h dlatego chcialem tego tdi marzy mi sie a zeby moj transit szedl 120 lub 130 km/h ale czy to mozliwe? ogolnie to musze sprawdzic sprezanie przy swoim bananie bo przy minusowych temperaturach nie chce odpalic a mam 6io miesieczny akumulator boscha gdyby nie grzalka w silniku na 220v to zima byla by kompletna porazka prawdopodobnie nie dziala swieca plomieniowa wymienilem ja na nowa bo stara to byla cala zawalona kupilem uzywany ale bez przerobek przekaznik swiecy plomieniowej u mnie akurat na 10pin bo stary byl jakos przerabiany bo mial dolutowany jakis kabelek do ukladu wydaje mi sie ze poprzedni wlasciciel wymienil w nim silnik bo pod maska jest totalny balagan jakies wiszace wtyczki nigdzie nie podlaczone i takie tam dlatego wlasnie chcialem wymienic silnik na inny ale z cala wiazka zeby to wszystko mialo rece i nogi a przy tym zyskac troche mocy. no chyba ze kupie uzywanego epica ale to tez nigdy nie wiadomo na co sie trafi a niestac mnie na wydatek rzedu 3tys zl na zrobienie samej pompy chyba ze ktos by sie podjal za mniejsze pieniadze regeneracji tego epica

    0
  • #9 14 Lis 2013 23:12
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    Teoretycznie wszystko jest do zrobienia i uparci ludzie coś tam dłubią...
    Ale: bądź rozważny i nie szukaj kłopotów, bo przeróbki Epica to zawsze wielka niewiadoma. Jeżeli masz nawet najsłabszego Epica to jest nominalnie 86 KM i nawet z najwolniejszym mostem Salisbury (sześć szpilek) na bliźniakach powinien 110 km/godz pomykać. A model FT100 (niski, krótki) na szybkim moście Timken (pięć szpilek) 140 leci bez problemu.
    Więc masz coś zwalone, na pewno silnik nie ma kompresji skoro tak słabo pali na zimno, myślę też że wtryskiwacze masz już wykończone (leją) i pytanie czy statyczny kąt wtrysku (ustawiany na rozrządzie) jest prawidłowy.
    Więc ja bym zrobił tak:
    - sprawdził sprężanie
    - sprawdził wtryskiwacze jak mocno leją (nie ma... nielejących),
    - sprawdził ustawienie statycznego kąta wtrysku.

    Jeżeli silnik nie ma sprężu - to szukałbym zdrowej używki silnika z Epicem, albo z ostatnich lat - wtedy pompa się nie nadaje (czyli bierzesz sam słupek i przekładasz graty), albo z twojego modelu ze sprawną pompą (najlepiej).

    Epic przed 1995 rokiem i po ma niezamienne pompy, bo ma inny system sterowania. A przekładanie całej instalacji wraz z ECU pod nowy model pompy - to jest... masakra.

    Obok numeru silnika masz wybity kod silnika - jeżeli go znasz , to wiadomo jaki to układ wtryskowy, lata produkcji i jaka moc. Jeżeli nr silnika jest identyczny jak końcówka VIN-u - to jest to oryginalny, niezmieniany, fabrycznie zamontowany silnik.

    Bez kasy nic nie zdziałasz - trzeba niestety zawsze zainwestować parę złotych w diesla, taka jest prawda.

    Jeżeli upierasz się przy pompie Boscha, to przykładowy dobry wybór do Epica to ostatni Bosch z silnikiem "Banany" (lub inaczej "Barany"), czyli silnik 4HB, z lat 1995-2000:

    Bosch P.N. 0 460 414 154
    Bosch Type: VE4/11F2000R711
    FORD P.N. 964T9 A543 AA

    To ta pompa:

    Ford Transit 2,5 D - Jaki silnik do Transita?

    0
  • #10 15 Lis 2013 18:43
    transit1984
    Poziom 8  

    no moj transit to laweta z pojedyncza kabina most na kole pojedynczym na sześć szpilek silnik wedlug dowodu rej. ma 59kw tzw banan lub baran waga realna troche ponad 2t. Tak ogolnie to jestem wyuczonym mechanikiem ale nie pracuje w tym zawodzie wiec polegam na twojej opini tylko ciezko mi uwierzyc aby silnik 2,5 tdi po zmianie pompy z epica na zwykla pompe mechaniczna stracil az tyle na mocy a co do pompy epica to czytalem juz na kilku forach iz sa one awaryjne i kosztowne w naprawie dlatego tez chcialem zalozyc ta pompe mechaniczna bo slyszalem ze ludzie tak robia i jest ok ale boje sie ze niestety mozesz miec racje w zwiazku z tym spadkiem mocy przy takiej przerobce bo z twoich wypowiedzi mozna wywnioskowac iz masz stycznosc na codzien z pompami

    0
  • #11 15 Lis 2013 20:15
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    transit1984 napisał:
    z twoich wypowiedzi mozna wywnioskowac iz masz stycznosc na codzien z pompami
    Przede wszystkim z Transitami, pompiarzem nie jestem.

    Co do Epica - na pewno układ jest bardziej zawodny niż mechaniczny Bosch. Ale głównie są to liczne, ale upierdliwe duperele które skutkują wchodzeniem w tryb awaryjny. Bosch tego nie ma - nawet jak jest poważnie zwalony - silnik dymi, stuka, nie ma osiągów - ale pracuje.
    Natomiast diagnozowanie Epica leży całkowicie w całej Europie - wszystkie tzw "ogólnowojskowe" testery przy Epicu pokazują wyniki zupełnie bez sensu, a testerów dedykowanych temu systemowi jest jak na lekarstwo. Nawet fordowskie ASO nie mają ich...

    Generalnie ta pompa Lucasa w Epicu pracuje - z resztą jak wiele innych - całkowicie zalana paliwem. Paliwo musi być pod określonym ciśnieniem, bo wykorzystywane jest jako czynnik hydrauliczny (wykonawczy) dla nastawników kąta i dawki wtrysku. Jeżeli tylko zakłócone zostanie te ciśnienie (zapowietrzenie, awaria pompy podającej, zaworu zwrotnego, a głównie zaworu start-stop) to nastawniki źle się pozycjonują i system wchodzi w tryb awaryjny. A sczytywane błędy są zupełnie od czapy.
    Moim zdaniem ok. 80-90% awarii EPIC-a to awaria zaworu start-stop.

    Co do osiągów silnika turbo z Epica z założoną pompą Boscha - wszyscy narzekają na zmniejszenie osiągów, jednak nikt nie pojechał na hamownię. Więc tak na prawdę do końca nie wiadomo co się uzyska, tym bardziej, że pompy Boscha w Transicie i wtryskiwacze Stanadyne mają mnóstwo odmian.

    Zamiana na pompę Boscha jest bardzo popularna - nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Chyba przede wszystkim z tego względu, że ciężko jest kupić dobrą pompę Lucasa jeśli oryginalna jest już wyeksploatowana - pomp Boscha na rynku jest mnóstwo i łatwo jest ją sprawdzić na stole.
    Ale osiągi są nieco mniejsze...
    Myślę, że Bosch z silnika 76Km z lat 1995-2000 i ze starszymi wtryskami z silnika boschowskiego 76 KM powinien dać podobną moc. Ale tylko tak ludzie gadają - nikt tego nie sprawdził.

    Słyszałem też w dobrym dużym warsztacie Transita, że zostawiają przy zamianie na Boscha wtryskiwacze Epica - pytanie które? - czy to był EPIC z lat 1992-1995 czy późniejszy...

    0
  • #12 15 Lis 2013 21:30
    transit1984
    Poziom 8  

    a jak bym wstawil silnik 2,0 bez one maja ponad 100 koni tylko niewiem jak benzyna poradzi sobie z zaladowanym transitem i czy bedzie pasowal wal i dyfer? benzyna jest prostsza w obsludze i tansza w ekspluatacji i mozna zalozyc gaz znalazlem taki egzemplaz za 2100zl to tyle jeszcze jestem sklonny zaplacic no i oczywiscie ten silnik przelozylbym do mojego transita macie jakies informacje jak one sobie radza takie benzynki w transicie?

    0
  • #13 15 Lis 2013 23:20
    wojciechjanusz
    Poziom 26  

    Ale musiałbyś wkładać go razem ze skrzynią (od diesla 2,5 nie pasuje), inny wał plus sporo przeróbek w komorze, wydech, elektryka.
    Trudno powiedzieć jakie masz przełożenie mostu - znając VIN można to sprawdzić z ETIS-a.
    Ale wątpię czy nawet na gazie laweta będzie ekonomicznie palić w porównaniu do diesla... Benzynowe Transity to wersje najczęściej osobowe, małe, krótkie.
    Zdecydowanie radzę wybrać jedną z dwóch opcji: naprawa EPIC-a lub przejście na Boscha.

    1
  Szukaj w 5mln produktów