Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik zaburtowy Yamaha 4AC - rzucił palenie

21 Lip 2013 11:15 4905 10
  • Poziom 10  
    Silnik zaburtowy Yamaha 4AC 6E0 nie pali
    po sprawdzeniu na świecy iskra jest słabiutka i chwilami zanika a świeca jest zalana paliwem, podłożyłem drugą cewkę zapłonową z jakiegoś agregatu-bez zmian. Zapłon CDI. Zmierzyłem napięcia z cewki zasilającej 40V przy 1000 obr i 80V przy 3000 obr z cewki sterującej odpowiednio 0.8V i 1.4V. Czy te napięcia są wystarczające?
    I teraz pytanie, podejrzewam moduł i czym go można zastąpić? Moduł ma 6 przewodów: masa ,wyjście na cewkę zapłonową, wejście czujnika położenia wolnych obrotów,wejście czujnika szybkich obrotów dwa przewody i wejście z cewki zasilającej,czy też padła cewka zasilająca bo wg serwisówki ma trochę za małą oporność 190 om zamiast 250 ?
  • Poziom 42  
    Napięcia cewki zasilającej wg. mnie za małe. Czyżby w serwisówce nie było na ten temat nic napisane?
    Czy mógłbyś ją zamieścić. Może inni "wypatrzą" więcej niż ty?
    Sam jestem ciekaw zasady działania tych dwóch impulsatorów.
    Ze znalezieniem taniego zamiennika modułu będzie poważny problem.
  • Poziom 39  
    Przypuszczam, że to jest tym bardziej dolegliwe, bo zdarzyło się na urlopie.
    Miałem podobny przypadek, ale z silnikiem dwucylindrowym i jeden cylinder marudził (słabsza iskra) - doraźnie pomogło zmniejszenie przerwy na świecy w tym cylindrze i urlop się udał.
  • Poziom 10  
    Dostałem drugą cewkę zasilającą o oporności mieszczącej się w granicach tolerancji,ale silnik na to nie zareagował tyle że iskra przestała zanikać,w serwisówce brak jest jakichkolwiek napięć są tylko oporności na szczęście to nie na urlopie.
    Instrukcja serwisowa Yamaha 88-2000r. 2T
    Mój silnik jest z roku 1994
  • Poziom 42  
    Serwisówka niezła, choc faktycznie brak informacji o wymaganych napięciach cewek.
    Jednak bardzo dobrze rozpisane są rezystancje dla kazdej z cewek tzn. ładującej, 2 x impulsator (różne rezystancje a jedna w zakresie cewki ładującej czy nie ma pomyłki?) oraz cewka WN.
    Na stronie 8-12 są rozpisane rezystancje na pinach modułu zapłonowego. Czy robiłeś pomiary wg. tej tabeli?
  • Poziom 10  
    dokonałem następnych pomiarów ;
    oporności wszystkich cewek się zgadzają,ale moduł tragedia zamiast oporności w kiloomach mam jakieś wartości w mega,żadna wartość się nie zgadza,więc starym zwyczajem moduł w nitro a jutro biorę się za skubanie silikonu.Ciekawe czy jakiś motorower lub motocykl Yamahy nie miał podobnego modułu wg tej zasady działania
    Na stronie 29 instrukcji jest schemat modułu,ciekawe skąd on wie czy ma czytać wolne obroty czy szybkie ?
  • Poziom 42  
    krzysztof Kostanecki napisał:
    Na stronie 29 instrukcji jest schemat modułu,ciekawe skąd on wie czy ma czytać wolne obroty czy szybkie ?


    Strona ze schematem modułu to 2-9 a nie 29!
    Moduł nie ma żadnej logiki. To prościzna. Zasada opiera się na różnej ilości zwojów impulsatorów. Ten od wysokich obrotów jest pierwszy w kolejności ruchu znacznika. Gdy jest małe RPM to napięcie przez niego generowane jest zbyt małe aby wyzwolić tyrystor i dopiero drugi impulsator od dużej ilości zwojów wyzwala ten sam tyrystor.
    Dla duzych RPM napięcie pierwszego impulsatora jest wystarczające do wyzwolenia tyrystora i zostaje on wyzwolony. Późniejszy drugi impuls wyzwalający nie nowego nie wnosi poza podgrzewaniem bramki tyrystora.
    Układ zapewnia dwa wyprzedzenia zapłonu z pasmem RPM (kilkaset) w którym zapłon jest przypadkowo wyprzedzony mniej lub więcej - dwie wartości.
    Moduł możesz zrobić sobie sam za kilka zł.
    Największym problemem będzie dobranie tyrystora ("czułość obwodu bramki) i rezystorów bramkowych aby zapewnić właściwe położenie granicy zmiany wyprzedzenia zapłonu.
    Może uda ci się zmierzyć/odczytać wartości rezystorów i typ tyrystora przy "demolce" modułu.
  • Poziom 10  
    Rozrysowałem schemat modułu ale nie rozumiem jak uzyskać takie wyniki pomiarów jak w tabelce tego układu.Według mnie to niemożliwe,bo mierzenie omomierzem tyrystora jest bez sensu,
    wydaje mi się że pojemności w obwodach wejściowych mają zasadniczy wpływ na kąt wyprzedzenia zapłonu.
    Zauważyłem że pierwszy impuls z zewnętrznego czujnika wypada jakieś 3 mm przed ZZ ,może po prosty zrezygnować ze zmiany kąta wyprzedzenia ,wiele małych silników pracuje na stałym zapłonie.
  • Poziom 2  
    Hej
    Udało Ci się go naprawić??
  • Poziom 10  
    Tak silnik jest naprawiony, uszkodzone były dwa elementy: cewka zasilająca, kondensator i moduł. Wpierw wymieniłem cewkę na taką o prawidłowej oporności, a potem udało mi się pożyczyć taki moduł i silnik odpalił. Potem to już było prosto, w module wymieniłem tyrystor, kondensator ładujący i elektrolity. :idea:
  • Poziom 2  
    Brawo! Dzięki za wyjaśnienie.