Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Bravo 1.6 - Brak płynnego przełączania na gaz - sekwencja

boch 21 Lip 2013 14:00 3630 18
  • #1 21 Lip 2013 14:00
    boch
    Poziom 13  

    Witam

    Problem dotyczy sekwencyjnej instalacji gazowej ESGI2 opartej o listwę wtryskową Master i reduktor Alaska Tomasetto AT09. Instalacja założona we Fiacie Bravo 1.6 16V 90 KM. Problem dotyczy momentu pierwszego przełączenia na gaz. Kiedy dochodzi do przełączenia, silnikiem telepie na wolnych obrotach. W czasie jazdy przełączenie objawia się delikatnym szarpaniem. Trwa to ok. 10 sekund, później wszystko wraca do normy. Temperatura przełączania 40 stopni, obroty 1200 obr/min. Listwa ma przejechane ok. 7 tys. km. Reduktor świeżo zregenerowany, Ciśnienie robocze ok. 1,25 bara. fitry tuż po wymianie. Niestety bez pozytywnych rezultatów. Zmiana wartości parametrów przełączania "czas sekw. cylindra" oraz adaptacja też w niczym nie pomagają. Sprawdziłem wtyczki na listwie. Kolory przewodów na wtyczkach od strony rozrządu: zółty, zielony, czerwony, niebieski. Czyli wydaje się, że prawidłowo. Pozostaje jedynie listwa. Czy jest możliwe aby zakleiły się wtryski po przejechaniu 7 tys. km?

    0 18
  • #2 21 Lip 2013 14:44
    damian475
    Poziom 15  

    A może staranna kalibracja rozwiąże problem.

    0
  • #3 21 Lip 2013 14:54
    boch
    Poziom 13  

    kalibracja listwy? być może załatwi, ale serwis w którym ją wymieniałem kalibracji nie zrobi, ponieważ nie mają do tego odpowiedniego sprzętu. w razie problemów z listwą wymieniają na nową. na razie chciałem ustalić czy faktycznie będzie to wina listwy zanim pojadę 30 km zawracać komuś głowę ;)

    0
  • #4 21 Lip 2013 21:37
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    boch napisał:
    pierwszego przełączenia na gaz

    Jak zimne wtryski i reduktor to tak się może dziać,
    Spróbuj nagrzac autko do 90;C na benzynie w i wtedy przełaczyć na LPg to wiele wyjaśni.

    0
  • #5 21 Lip 2013 21:53
    dabu
    Poziom 31  

    A ja bym polemizował. Dobry gazownik powinien sobie dać radę, wydłużyć czas nakładania się map, sekwencyjne włączanie wtrysków, zamiast wszystkich naraz po przełączeniu, otwieranie tylnego zaworu szybciej bo może gdzieś gaz ucieka przed listwą lub na. Wiele możliwości, ogarnięty człowiek zrobi to w 15 minut.

    0
  • #6 21 Lip 2013 22:01
    boch
    Poziom 13  

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Jak zimne wtryski i reduktor to tak się może dziać

    może, ale nie powinno. przez jakiś czas po założeniu listwy wszystko było ok. dodam, że nie tankuję trefnego gazu. mam kartę stałego klienta na najpopularniejszym polskim CPN'ie ;)

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Spróbuj nagrzac autko do 90;C na benzynie w i wtedy przełaczyć na LPg to wiele wyjaśni.

    dzięki, ale taką próbę robiłem dwukrotnie. niestety. jak telepało, tak telepie. czyli nie chodzi o temperaturę.

    dabu napisał:
    A ja bym polemizował. Dobry gazownik powinien sobie dać radę, wydłużyć czas nakładania się map, sekwencyjne włączanie wtrysków, zamiast wszystkich naraz po przełączeniu, otwieranie tylnego zaworu szybciej bo może gdzieś gaz ucieka przed listwą lub na. Wiele możliwości, ogarnięty człowiek zrobi to w 15 minut.

    o sekwencyjnym włączaniu wtrysków pisałem wcześniej. były zmieniane wartości od skrajnie niskich poprzez średnie, aż do skrajnie wysokich.

    0
  • #7 21 Lip 2013 22:09
    gimak
    Poziom 36  

    A czy jest przypadkiem tak, że przez te 10 sek silnik dostaje dwa paliwa równocześnie i się dusi?

    0
  • #8 21 Lip 2013 22:11
    dabu
    Poziom 31  

    Ale czytaj dalej, może gaz gdzieś ucieka i zanim ciśnienie dobije prawidłowe będzie kulał, w skrajnym przypadku mapa może być zryta. Jak możesz zamieść screeny z ustawień.

    0
  • #9 21 Lip 2013 22:21
    boch
    Poziom 13  

    gimak napisał:
    A czy jest przypadkiem tak, że przez te 10 sek silnik dostaje dwa paliwa równocześnie i się dusi?

    też o tym myślałem. tylko dlaczego? oprogramowanie ESGI2 posiada jedynie:

    1. Czas przełączania
    - zwłoka czasowa pomiędzy otwarciem elektrozaworów a włączeniem wtryskiwaczy celem stabilizacji ciśnienia gazu

    2. Sekwencja cylindrów
    - opóźnienie w ms sekwencyjnego przełączania pomiędzy poszczególnymi cylindrami celem płynnego przełączenia silnika z benzyny na gaz.

    ewidentnie brakuje funkcji "podgrzewania wtryskiwaczy" którą zaimplemenotwano dopiero w kolejnej wersji sterownika. to by prawdopodobnie załatwiło sprawę. ale żeby nie było, jutro postaram się wydłużyć czas z punktu 1. nie pamiętam ile jest obecnie. przy okazji zrobię zrzuty ekranowe i sprawdzę testerem szczelność pomiędzy filtrem fazy lotnej, a listwą.

    0
  • #10 22 Lip 2013 08:45
    gimak
    Poziom 36  

    Z tekstu ja bym wnioskował, że to dzieję się przy każdym przełączaniu obojętnie zimny czy ciepły silnik, więc opcja "podgrzewanie wtryskiwaczy" wg mnie nic nie da.
    Pisząc o dwóch paliwach miałem na myśli, chwilowe nakładanie się - równoczesny wtrysk benzyny i gazu w momencie przełączenia, bo o takiej możliwości ustawienia niektórych instalacji czytałem na forum. Nie wiem jak wygląda przełączanie jak się rozjadą mapy, a konkretnie korekty (duże różnice między gazem i benzyną), przy źle ustawionej instalacji. Czy wtedy nie występują te poszarpywania do momentu dopasowania przynajmniej korekty krótkoterminowej. To takie moje gdybanie wynika z tego, że u mnie czasem (sporadycznie) też przy przełączeniu nastąpi lekkie szarpnięcie i z analizy przebiegu korekt wnioskuję, że może to występować jak w momencie przełączenia, korekta krótkoterminowa mocno ucieknie od średniej (ok. 8%) - w moim przypadku od zera.

    0
  • #11 22 Lip 2013 09:04
    boch
    Poziom 13  

    boch napisał:
    Problem dotyczy momentu pierwszego przełączenia na gaz.

    tak jak napisałem, zjawisko pojawia się tylko przy pierwszym przełączeniu. poźniej każde następne odbywa się gładko. co do rozjechanych czasów... nie wykluczam. listwy Master starego typu charakteryzowały się z tego co słyszę dużymi rozjazdami po temperaturze w związku z czym instalatorzy mają problem z prawidłowym ustawieniem instalacji - na zimnym zalewa, a na rozgrzanym robi się ubogo (sterownik nie posiada korekcji po temperaturze). jakby nie było temperatura reduktora nie ma znaczenia. czy ma 40 czy 90 stopni, pierwszemu przełączeniu zawsze towarzyszy trzęsawka silnika na wolnych obrotach. to się pojawiło z czasem, także niewykluczone, że winę ponoszą posklejane tłoczki.

    0
  • #12 22 Lip 2013 16:34
    dabu
    Poziom 31  

    By było trzeba zobaczyć co się dzieje z czasem wtrysku podczas przełączania. Powinien stać na podobnym poziomie, jak gwałtownie się zmienia to możesz mieć przyczyne.

    0
  • #13 22 Lip 2013 22:43
    boch
    Poziom 13  

    czasy wtrysków po pierwszym przełączeniu sprawdzę dopiero w sobotę. dzisiaj wrzucam obiecaną mapkę (rozgrzany silnik):

    Fiat Bravo 1.6 - Brak płynnego przełączania na gaz - sekwencja

    czas przełączania zmieniłem z 2 do 30 sekund. wskazaniami sondy proszę się nie sugerować. nie jest podłączona. następnym razem wrzucę screena z mapką w trakcie pierwszego przełączania na gaz.

    0
  • #14 22 Lip 2013 23:23
    Yano_X
    Poziom 22  

    Witam
    Miałem analogiczny przypadek u siebie na STAG 200 i tak jak gimak, obstawiam zbyt długi czas przełączania cylindra. W moim przypadku domyślna wartość to 200ms, aby uzyskać płynne przełączanie musiałem zejść do 30ms.

    0
  • #15 22 Lip 2013 23:26
    boch
    Poziom 13  

    na razie tak jak widać na screenie ustawiłem wartość na 500. do tej pory było 200ms. odpowiedź będzie jutro rano ;) ale możecie mieć rację i prawdopodobnie trzeba było pójść w drugą stronę. zwłaszcza, że wtryski Master lubią na nierozgrzanym silniku zalewać... mimo wszystko pamiętam, że miałem kilkakrotnie przez gazownika tą wartość zmienianą eksperymentalnie w obie strony. bez ciekawszych rezultatów. spróbować ponownie nie zaszkodzi.

    0
  • #16 22 Lip 2013 23:37
    Yano_X
    Poziom 22  

    Ja też podchodziłem do tego kilka razy, ponieważ szarpanie było mniej odczuwalne po rozgrzaniu silnika, natomiast na zimnym telepało nim przez ok 15s tak jak by pracował na dwa cylindry. Ponadto, możesz zjechać z czasem przełączania poniżej 10 s.

    0
  • #17 23 Lip 2013 07:44
    boch
    Poziom 13  

    no niestety, żadnej poprawy. jutro od rana spróbuję z wartością 30 ms. mnie się jednak wydaje, że to próżny trud. listwa, o której wspominałem cieszy się fatalną renomą u polecanych instalatorów - ogromne rozjazdy po temperaturze. gwarant czyli warsztat LPG, w którym listwę wymieniałem już sie miga od wymiany twierdząc, że gdyby listwa była uszkodzona, to pracowałaby nieprawidłowo przez cały czas...

    0
  • #18 23 Lip 2013 09:12
    Yano_X
    Poziom 22  

    Możesz jeszcze ustawić na 0ms (przełączanie bez opóźnienia).

    0
  • #19 23 Lip 2013 22:34
    boch
    Poziom 13  

    gimak napisał:
    Z tekstu ja bym wnioskował, że to dzieję się przy każdym przełączaniu obojętnie zimny czy ciepły silnik, więc opcja "podgrzewanie wtryskiwaczy" wg mnie nic nie da.

    to zależy jak realizowana jest funkcja podgrzewania wtryskiwaczy. zacytuję za instrukcją nowszej wersji sterownika ESGI2-Black
    Cytat:
    Rozgrzewanie wtryskiwaczy
    - funkcja przydatna podczas rozruchu w niskich temperaturach, system podczas oczekiwania na
    osiągnięcie właściwej temperatury reduktora, uruchamia wtryskiwacze gazowe przy zamkniętych
    elektrozaworach gazu zapewniając właściwą pracę po przełączeniu silnika na gaz.
    - w celu aktywacji zaznaczyć właściwe okno.

    i tak coś mi świta, że jeśli wtryskiwacze są "posklejane" i tuż po ich załączeniu musi minąć jakaś chwila aż zaczną pracować stabilnie, to dla mnie taka funkcja w moim przypadku ma sens.
    ustawiłem właśnie czas sekwencji na 10 ms. przy wartości 0 było małe zachwianie przy przełączaniu w drugą stronę czyli LPG/benzyna. jutro napiszę coś więcej.

    edit: 10 ms również nie powoduje żadnych zmian w pracy silnika podczas pierwszego przełączenia na gaz. prawdopodobnie czeka mnie czyszczenie listwy lub jej wymiana na inną.

    0