Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter

Hetzer 24 Lip 2013 16:23 11523 7
  • Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter

    Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter
    W tym projekcie przedstawiono niedrogi, kilkusilnikowy tri-copter, który wykonany został przy użyciu drewna, opasek zaciskowych i 8 śrub.
    Autor projektu użył tri-coptera w celu przetestowania kontrolerów serwomechanizmów. Oderwanie urządzenia od ziemi stanowiła co prawda wyzwanie, jednak szczęśliwie udało się, a samo urządzenie może posłużyć innym jako bardzo ciekawy pomysł na projekt.
    Przedstawione tu urządzenie jest niejako adaptacją innego projektu autora, który aktualnie jest umieszczony w serwisie Kickstarter, można go obejrzeć pod tym linkiem Link lub szukając frazy Blue-Rx.

    Krok 1: Lista elementów
    Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter




    -Kilka różnych kawałków drewna
    -Kilka wkrętów
    -Klej na gorąco
    -Opaski zaciskowe
    -Przewód o średnicy ok. 2mm
    -Koszulki termokurczliwe
    -Złącza do baterii
    -3 Śmigła (GWS 10 x 4.7) $17.94
    -3 Silniki (1300kV) $21.98
    -3 Kontrolery silników (18 Amp) $21.45
    -Ogniwo (LiPo ~3000mAh) $13.73
    -Ładowarka $27.29
    -Serwomechanizm $4.37
    -Przewody do serwomechanizmu $2.16
    -Kontroler radiowy $53.82
    -Płytka sterowania silnikami $12.99
    -Programator AVR lub Arduino ISP $14.99

    Koszt całkowity: poniżej 200$

    Krok 2: Wykonywanie ramki

    Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter
    Ramkę wykonaj z prostopadłościennych kawałków drewna. Najlepsze do tego będzie mocne, wytrzymałe i jednocześnie lekkie drewno, choć w zasadzie moc naszego tri-coptera byłaby wystarczająca, aby unieść ramkę wykonaną niemal z każdego materiału. Ramiona mają długość 12 cali i są rozmieszczone tak jak widać na zdjęciu powyżej, na kształt gwiazdy. Dwa ramiona naprzeciwko serwomechanizmu są ramionami przednimi i są rozmieszczone nieco bliżej siebie niż tylnie ramie, dla poprawienie estetyki. Ramiona są przyklejone oraz dodatkowo przykręcone do płyty wiórowej tworzącej podstawę.
    Najlepiej byłoby, aby kąty między ramionami były idealnie dopasowane, jednak wierzcie lub nie, ale to nie jest wcale takie ważne. Wystarczy, aby były ustawione w miarę odpowiednio, a kontroler poprzez płytkę sterującą silnikami sam poradzi sobie z ewentualnymi błędami.

    Krok 3: Połącz silniki z kontrolerem
    Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-CopterJak małym kosztem zbudować swój własny Tri-CopterJak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter
    Autor nie używał żadnych specjalnych zacisków podczas łączenie. Po prostu zlutował wyprowadzenia razem, bezpośrednio, po czym zabezpieczył połączenia przy pomocy koszulki termokurczliwej. Jest to najprostsza metoda. Jeśli ktoś chciałby wykorzystać silniki ponownie, w innym projekcie, warto kupić kilka złączek bananowych (można je znaleźć w sklepie z artykułami hobbystycznymi lub zamówić online) i przylutować do nich wyprowadzenia silnika.
    Upewnij się, że połączenia są dobre i trwałe, tak aby nie rozerwały się od wibracji powstałych w czasie lotu. Z kontrolera lub ogniwa może wyciec niebezpieczna ciecz lub może nastąpić zapłon, a nawet eksplozja, jeśli przewody zostaną zwarte.

    Dla tych konkretnych silników i kontrolera, których autor użył w swoim projekcie kombinacja przewodów jest następująca A->Czerwony, B->Czarny, C->Żółty. Jeśli twój silnik będzie obracał się w niewłaściwą stronę zamień miejscami dwa jakiekolwiek przewody pomiędzy silnikiem i kontrolerem.
    Każdy silnik jest połączony z kontrolerem poprzez złączenie ze sobą przewodów + z obu urządzeń, a następnie przewodów – obu urządzeń. Na koniec w ten sam sposób podłączone jest ogniwo.

    Uwaga:
    Sterownik silnika odpowiedni zamienia napięcie baterii 5.0V, aby zasilić odbiornik I serwomechanizm.

    Krok 4: Zamontuj serwomechanizm oraz silnik na tylnym ramieniu tri-coptera
    Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-CopterJak małym kosztem zbudować swój własny Tri-CopterJak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter
    Tylny silnik jest przykręcony do małego kawałka drewna, a następnie zamontowany do ramiona za pomocą wkrętu do drewna. Upewnij się, że zamontowany silnik może z łatwością obracać się na wkręcie. Możliwość obracania się tylnego silnika sprawia, że tricopter może obracać się w pionie, w osi Z, działa podobnie jak ster w samolocie.
    Przyklej I przytwierdź za pomocą opaski serwomechanizm na swoim miejscu, następnie zamontuj niezbędne złącza, tak jak pokazane jest to na zdjęciu, aby umożliwić sterowanie wychyleniem tylnego silnika. Autor użył małych gwoździ, które delikatnie wbił w podstawkę mocującą silnik w ten sposób, aby ramie serwomechanizmu mogło nią obracać.

    Krok 5: Przymocuj element, który złagodzi lądowanie
    Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter
    Użyj do tego małych kawałków pianki lub maty podłogowej. Autor wyciął małe kawałki maty i przymocował je do ramion za pomocą opasek zaciskowych. To złagodzi uderzenie i zmniejszy ewentualne uszkodzenia w trakcie "twardego" lądowania.

    Krok 6: Zamontuj ogniwo oraz płytkę sterującą

    Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-CopterJak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter
    Autor przykleił płytkę sterownika do drewnianej podstawy za pomocą kleju na gorąco. Zanim przymocujesz płytkę upewnij się, że jest ona umiejscowiona we właściwej pozycji i we właściwym kierunku.
    Przymocuj opaską ogniwo z przodu drewnianej płyty.

    Krok 7: Zamontuj silniki i sterowniki prędkości

    Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter
    Przymocuj do ramion tri-coptera silniki i sterowniki w ten sposób, jak pokazano na zdjęciu. Upewnij się, że przewody mają luz, nie są napięte, aby żadne połączenie nie rozerwało się.

    Krok 8: Zamontuj resztę przewodów

    Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter
    Przymocuj ogniwo i resztę sterowników do podstawy, pamiętając o zostawieniu miejsca na zamontowanie i prawidłowe podłączenie odbiornika RC. Upewnij się, że możesz podłączyć ogniwo.

    Krok 9: Zamontuj odbiornik i podłącz go
    Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter
    Przymocuj odbiornik do podstawy I połącz go ze sterownikami prędkości oraz serwomechanizmem.
    Podłącz odbiornik do płytki sterującej. Potrzebujesz tylko 6 przewodów pomiędzy odbiornikiem i płytką, 4 sygnałowe, V+ i Masa

    Aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje zajrzyj do Kroku nr. 10.

    Krok 10: Uruchom gotowe urządzenie
    Jak małym kosztem zbudować swój własny Tri-Copter
    UWAGA: To niebezpieczna zabawka, więc bądź ostrożny. Upewnij się, że wiesz co robisz, zanim uruchomisz urządzenie. Nie pozwól przebywać innym ludziom w pobliżu urządzenia, gdy będziesz z nim eksperymentował. Podczas uruchamiania trzymaj ręce i wszystkie inne części ciała z dala od urządzenia.
    Kiedy uruchamiasz urządzenie, najpierw włącz transmiter sterujący nim.
    Kiedy wyłączasz urządzenie, najpierw wyłącz Tri-Copter.
    Poza tymi uwagami, jest jeszcze kilka innych rzeczy, które musisz zrobić, aby Tri-Copter mógł wzbić się w powietrze.
    1. Wgraj nowe oprogramowanie do płytki sterownika. Skorzystaj z instrukcji dostępnej pod tym linkiem Link Poradnik ten jest dość stary, jednak nadal aktualny. Jedyna różnica to to, że autor wgrał nowszą wersję oprogramowania Tri-Coptera, oznaczoną numerem 2.9.
    2. Podłącz odbiornik radiowy do płytki sterującej. Jeśli posiadasz transmiter Mode 2 poszczególne kanały są odpowiedzialne za następujące funkcje:
    CH1 -> Wznoszenie
    CH2 -> Lotka
    CH3 -> Hamowanie
    CH4 -> Ster

    3. Podłącz kontrolery prędkości I serwomechanizm do płytki sterującej (złącza M1-M3 są przeznaczone dla kontrolerów, zaś M4 lub M5 dla serwomechanizmu). Postępuj zgodnie z Link, aby dokonać pierwszego uruchomienia. Co prawda jest on przeznaczony dla quad-coptera, jednak proces konfiguracji wygląda tak samo również w przypadku tri-coptera. Jedyną różnicę stanowi fakt, że nie potrzebujemy zmieniać kierunku serwomechanizmu, jeśli używamy oprogramowania w wersji v2.9, wystarczy użyć do podłączenia serwomechanizmu złącza M5 zamiast M4.

    4. Konfiguracja rozpoczęta! Uruchom tri-copter na bardzo gładkiej powierzchni. Większość osób błędnie próbuje startować nim na trawie. Potrzebujemy jednak powierzchni płaskiej, aby urządzenie miało możliwość poruszania się tuż nad powierzchnią ziemi, by móc poprawnie ukończyć proces konfiguracji, znajdź więc kawałek naprawdę płaskiej powierzchni, na przykład asfaltowej drogi. Najpierw włącz zasilanie kontrolera RC, dopiero potem tri-coptera. Przytrzymaj drążek hamowania w pozycji dolnej oraz drążek steru w pozycji prawej, aby uzbroić płytkę sterownika, powinna zaświecić się czerwona dioda LED. Przytrzymaj drążek hamowania w pozycji dolnej oraz drążek steru w pozycji lewej, aby rozbroić płytkę sterownika.

    Manewruj powoli drążkiem odpowiedzialnym za hamowanie, dopóki nie zobaczysz, że urządzenie zaczyna się delikatnie unosić. Powinno ślizgać się powyżej powierzchni ziemi i/lub zacząć się obracać. Zmieniaj pozycję steru, dopóki tri-copter nie przestanie się obracać. Manewruj unoszeniem i lotką, dopóki urządzenie nie przestanie ślizgać się. Kiedy wreszcie tri-copter będzie się delikatnie unosił, nie ślizgając się przy tym, ani nie obracając, oznacza to, że urządzenie jest gotowe do startu.

    Jeśli chcesz zobaczyć jak podobny tri-copter sprawuje się w powietrzu, obejrzyj poniższy film.

    Link


    Źródło: Link


    Fajne!
  • Sklep HeluKabel
  • #2 26 Lip 2013 17:01
    maly_elektronik
    Poziom 23  

    Całkiem fajne, jeżeli tylko za mały koszt można uznać 200$ :D

  • Sklep HeluKabel
  • #3 26 Lip 2013 21:11
    Hetzer
    Poziom 13  

    Amerykański projekt, więc i cena amerykańska :D Tak poważnie, myślę, że na pewno dałoby się zejść znacznie niżej niż to 200$.

  • #4 27 Lip 2013 20:45
    kuba2509
    Poziom 12  

    Witam
    Czy możesz kolego poprawić posta tak aby linki do których się odnosisz były aktywne.
    Pozdrawiam.

  • #5 28 Lip 2013 03:12
    Chrusta
    Poziom 22  

    Też mi frajda... Całe zagraniczne DIY. Kup części, pospinaj parę kabelków, sklej listewki i ot cały projekt...

    Przecież np. silniki można wykonać z silników ze stacji dyskietek, odpowiednio je przewijając. Projekty sterowników silników też są w necie. Na ładowarce też można moim zdaniem trochę oszczędzić. A już będzie trochę grzebania i większa frajda z zabawy. Chyba, że ktoś chce iść na łatwiznę, to ok.

  • #6 28 Lip 2013 23:06
    marasneo
    Poziom 15  

    Jedna kwestia...
    "Z kontrolera lub ogniwa może wyciec niebezpieczna ciecz"
    Z ogniwa rozumiem, a z kontrolera? Kondensatory? Trochę bez sensu Panie ;)

  • #7 29 Lip 2013 18:29
    DJKompot
    Poziom 26  

    Śmieszne diy złożone z gotowych klocków. Ja bym poszedł dalej moduł NRF 2,4Ghz + jakiś AVR i mamy konkret transmisję, odczyt stanu akumulatora, wypełnienia. Można oczywiście dalej szaleć ale po co :).

  • #8 30 Lip 2013 16:42
    kretowicz14
    Poziom 14  

    Nie, nie, nie. Zdziwił bym się gdyby to płynnie latało. Płytka narażona na wibracje... Złe silniki do tego...
    Jest więcej przemyślanych konstrukcji ! Stworzonych z laminatu i aluminium, wytrzymalszych i o podobnej lub niższej wadze. Można nawet niższe koszty uzyskać.
    Pozdro.