Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przerywacz kierunkowskazów - nie działa przy napięciu wyższym niż 10V

Miles! 24 Jul 2013 17:08 9384 28
  • #1
    Miles!
    Level 21  
    Witam,

    Zakupiłem elektroniczny przerywacz do kierunkowskazów LED. Zbudowany jest na układzie NE555. Po kilku miesiącach od kupna postanowiłem w końcu go podłączyć. Okazało się, że po podłączeniu kierunkowskazy mrugają bardzo słabo (po zwarciu przewodów na krótko świecą pełną mocą). Postanowiłem, że wymienię tranzystor BD237 na BD911. Tak też zrobiłem i teraz do napięcia około 10V działa niby poprawnie, bo na wyjściu napięcie zgodnie z konfiguracją pulsuje w zakresie 0 - 10V. Jednak po podpięciu do akumulatora, nie do zasilacza, na wyjściu jest 0V a kierunkowskazy w ogóle nie mrugają. Ktoś może ma pomysł co jest nie tak? Sprawdziłem nawet wszystkie wartości rezystancji i pojemności. Wymieniłem nawet sam układ NE555 i wciąż to samo. Na jednym tranzystorze mrugają delikatnie, na drugim wcale.

    Przerywacz kierunkowskazów - nie działa przy napięciu wyższym niż 10V
  • #2
    Skwantowany
    Level 20  
    Jest to na pewno wersja na 12V a nie na 6V?
    Masz jakiś schemat, oznaczenia płytki lub coś czym można to zidentyfikować co do schematu?
  • #4
    Miles!
    Level 21  
    Tak, z całą pewnością jest to przerywacz na 12V. I wiem, że jest to przerywacz do LEDowych kierunkowskazów - takie też mam zamontowane (motocykl). Poza tym na wyjściu sygnału przerywacza nie pojawia się w ogóle napięcie po podłączeniu do akumulatora i odłączeniu kierunkowskazów, a powinno. Na zasilaczu 10V wszystko działa. Schemat bardzo podobny do tego: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic951582.html
    Narysowałem schemat połączeń mojego przerywacza:

    Przerywacz kierunkowskazów - nie działa przy napięciu wyższym niż 10V

    Tutaj dokładniejsze zdjęcia:
    Przerywacz kierunkowskazów - nie działa przy napięciu wyższym niż 10V
    Przerywacz kierunkowskazów - nie działa przy napięciu wyższym niż 10V

    PS. Nie sugerujcie się brakiem lutów na tranzystorze. Wstawiłem go tylko do zdjęcia.
  • #5
    Skwantowany
    Level 20  
    No dobrze, a u siebie masz sterowanie żarówkami + czy masą?
    Bo zgodnie z twoim schematem to sterujesz masą, czyli żarówki muszą być na stałe podłączone pod +12V (masa z przerywacza).

    Dodano po 1 [minuty]:

    Miles! wrote:

    Zupełne przeciwieństwo sterowania.
  • #6
    Miles!
    Level 21  
    I tu mnie masz. Nie zwróciłem w ogóle na to uwagi. Kierunkowskazy podłączone są do masy i sterowane + a przerywacz steruje z kolej masą. Teraz pytanie, czy można to w jakiś prosty sposób przerobić? Bo wychodzi na to, że ktoś wcześniej grzebał w instalacji, skoro przerywacze sterują masą i u innych działa.
  • Helpful post
    #7
    Skwantowany
    Level 20  
    Miles! wrote:
    Teraz pytanie, czy można to w jakiś prosty sposób przerobić?

    Tranzystor, sam podałeś przykład w linku. A jaki tranzystor, to już powiem jak powiesz ile żarówek i jakich jest sterowanych na raz. Nie mniej jednak, im większy tranzystor tym lepiej dla niego (zwłaszcza na zimnych włóknach żarówek).

    Moderated By Błażej:

    Czytaj! W wątku cały czas mowa o kierunkowskazach LED!

  • Helpful post
    #8
    emeryt2
    Level 42  
    A jakie masz to wozidło , czasami nie japońskie?
    Przywołany w linku przerywacz jest do sterowania plusem , a Twój do sterowania minusem!
  • #9
    Miles!
    Level 21  
    Tak, japońskie (suzuki).

    Czy wystarczy, że kolektor podłączę pod nóżkę nr 8 scalaka, a połączenie pomiędzy emiterem a nóżką nr 1 zlikwiduję? Czy może muszę zmienić wszystko, tzn. wywalić R3 i zmienić położenie R1 i R2?

    Wybaczcie głupie pytania, ale z zawodu jestem elektrykiem i elektroniki nie mam opanowanej tak dobrze.
  • #10
    Skwantowany
    Level 20  
    Miles! wrote:
    Czy wystarczy, że kolektor podłączę pod nóżkę nr 8 scalaka, a połączenie pomiędzy emiterem a nóżką nr 1 zlikwiduję?

    Tak.
    Miles! wrote:
    tzn. wywalić R3

    Wywalić i zastąpić kawałkiem drutu miedzianego 1mm. Zasadniczo baza tranzystora ma być podłączona bezpośrednio pod nóżkę nr 3.

    A sterowanie - wyjście przerywacza - z emitera tranzystora.
    Niestety układ ma wady, mało odporny na zwarcia. Do tego przy większym tranzystorze i zwarciu spaleniu ulegnie też zapewne i NE555 :)
  • #11
    Miles!
    Level 21  
    Ok, zamieniłem połączenia ale nie wywalałem rezystora R3. Podłączyłem do instalacji i faktycznie działa, jednak nie pełną mocą. Gdy podłączę na krótko, to kierunki świecą dwa razy mocniej. Może być to związane z rezystorem R3?
  • #12
    Skwantowany
    Level 20  
    Miles! wrote:
    Może być to związane z rezystorem R3?

    Dla tego kazałem ci go usunąć :) Nie jest potrzebny.
    Dla bezpieczeństwa, możesz tam wstawić jakieś 82-100 Ohm. Ale aby to było w miarę rozsądne rozwiązanie, muszę znać ilość i moce żarówek które świecą jednocześnie. Bo jak rozumiem zostałeś przy BD911?
  • #13
    Miles!
    Level 21  
    Wywaliłem, wstawiłem mostek i kierunkowskazy nie mrugają tylko świecą non stop. A dokładnie to tylko delikatnie zmieniają intensywność świecenia.

    Wstawiłem 100 Ohm - mruga, ale nadal nie pełną mocą. W sumie to już pomysłów nie mam, może to przez rezystancję i spadek napięcia na tranzystorze?

    Kierunkowskazy mam diodowe. Po 20 pomarańczowych diod w kierunkowskazie, czyli 40 diod na stronę. I tak, pozostałem przy BD911 :)
  • #14
    Skwantowany
    Level 20  
    Podłącz sobie jakoś diodę LED z rezystorem pod n.3 a masę, będziesz widział co się dzieje. Żarówki powinny migać tak jak dioda.
    Nie pomyliłeś w tranzystorze nóżek?
    Jak masz miernik to pomierz napięcia? Bo układ jest tak prosty że nie może nie działać.
  • #15
    Miles!
    Level 21  
    Bez obciążenia napięcie zasilania 12,4 V. Napięcie pomiędzy kolektorem a masą 12,4 V (logiczne, bo jedyny spadek napięcia mógłby być na ścieżce drukowanej). Natomiast napięcie między emiterem a masą już tylko 11,66 V. Między bazą a masą 11,86 V (ale to napięcie raczej nie ma wpływu na napięcie między emiterem a masą).

    Po obciążeniu jednym kierunkowskazem napięcie zasilania 12,4 V, napięcie pomiędzy kolektorem a masą 12,4 V, napięcie pomiędzy emiterem a masą 10,67 V, napięcie pomiędzy bazą a masą 11,26 V.

    W takim razie co jest grane? Czyżby rezystancja wewnętrzna tranzystora aż tak bardzo wpływała na napięcie?

    PS. Prąd pobierany przez jeden kierunkowskaz 22,2 mA.
  • #16
    Skwantowany
    Level 20  
    Miles! wrote:
    Kierunkowskazy mam diodowe. Po 20 pomarańczowych diod w kierunkowskazie

    Przy zasilaniu 12V i napięciu na pojedynczej diodzie 2V (zaokrąglenie do obliczeń), potrzebowałbyś przynajmniej 4 x 5 (szeregowo) połączonych diod, co daje w szeregu ok. 20mA x4 = 80mA aby to w miarę świeciło. A jak jest w rzeczywistości połączone w tym kierunkowskazie, kto to wie.
    Miles! wrote:
    PS. Prąd pobierany przez jeden kierunkowskaz 22,2 mA.

    W to nie uwierzę, przy takim prądzie te diody to tylko by lekko świeciły i z nimi to byłbyś zagrożeniem na drodze.
    Zakładam że R3 zmieniłeś na 100 Ohm i on sobie tam siedzi zamontowany. Jakie napięcie było na nim jak robiłeś te pomiary? Albo jakie było napięcie na samej n.3?
    Może się okazać tak, że w twoim przypadku każde 0,5V jest istotne, zwłaszcza w kontekście szeregowego łączenia diod w tym kierunkowskazie.
    Podłącz na sztywno ten kierunkowskaz do aku i zmierz ile prądu bierze, na zakresie 10A, aby rezystancja miernika była jak najmniejsza.
  • #17
    Miles!
    Level 21  
    Rezystor R3 wywaliłem całkowicie. Wcześniejszy efekt świecenia non stop był spowodowany przypadkowym mostkiem na tranzystorze pomiędzy emiterem a kolektorem.

    Prąd pobierany przez kierunkowskaz podałem po podłączeniu do przerywacza i faktycznie wtedy świeci słabo. Po podłączeniu bezpośrednio do akumulatora wynosi 80 mA.
  • #18
    emeryt2
    Level 42  
    Na nodze 3 układu , zawsze będzie połowa napięcia zasilania! Na bazę wepnij zaporowo diodę impulsową.
    Popatrzcie na dane katalogowe tranzystora , jego charakterystykę .
    Przy prądzie 80mA pobieranym przez LED-y i świeceniu na pół gwizdka , oporność złącza emitor - kolektor wychodzi ,że jest większa od 120 Ohm.
    Dlatego sądzę ,że tranzystor nie otwiera się na ful.
  • #19
    Miles!
    Level 21  
    A z czystej ciekawości, co ta dioda da? I mam ją wpiąć pomiędzy nogę 3 a bazę?
  • Helpful post
    #20
    Javoreczek
    Level 22  
    Przede wszystkim, żeby sterowac kierunkowskazy plusem, to trzeba tranzystor zmienić na pnp. Emiter do plusa, baza do R3, wyjście na kierunkowskazy z kolektora.
    Może byc tez konieczne "podparcie" bazy rezystorem kilkaset omów do plusa.
  • #21
    Miles!
    Level 21  
    No i od tego trzeba było zacząć :) Wstawiłem PNP w takiej konfiguracji jak napisałeś i teraz jest prawie wszystko ok. Otóż, mruga tak jak powinno, pełną mocą. Płytka jednak po minucie zrobiła się gorąca i kierunkowskaz zaczął mrugać ze zdwojoną częstotliwością. Po ostygnięciu wszystko wróciło do normy. Domyślam się, że chodzi o ten rezystor R3, który powinien się tam pojawić? Tranzystor to BD140.
  • #22
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Taki stopień mocy powinien ci pracować (nie chce mi się wycinać ze schematu i przerabiać silniczka na diodę). Daj rezystor i spolaryzuj bazę rezystorem do zasilania.
    Przerywacz kierunkowskazów - nie działa przy napięciu wyższym niż 10V
  • #23
    Skwantowany
    Level 20  
    emeryt2 wrote:
    Na nodze 3 układu , zawsze będzie połowa napięcia zasilania!

    Od kiedy?
    emeryt2 wrote:
    Popatrzcie na dane katalogowe tranzystora , jego charakterystykę .
    Przy prądzie 80mA pobieranym przez LED-y i świeceniu na pół gwizdka , oporność złącza emitor - kolektor wychodzi ,że jest większa od 120 Ohm.
    Dlatego sądzę ,że tranzystor nie otwiera się na ful.

    Wtórnik emiterowy. W naszym rozwiązaniu starałem się zrobić to z tego co już mamy. A tu wyszedł dodatkowy problem, wysterowania diod, gdzie w sekcjach są zapewne tak dobrane aby działać dobrze jedynie przy pełnym napięciu.
    Javoreczek wrote:
    Przede wszystkim, żeby sterować kierunkowskazy plusem, to trzeba tranzystor zmienić na pnp. Emiter do plusa, baza do R3, wyjście na kierunkowskazy z kolektora.
    Może być tez konieczne "podparcie" bazy rezystorem kilkaset omów do plusa.

    Jest to rozwiązanie często stosowane, jednakże odwraca fazę. Fakt, że nie ma to znaczenia czy żarówka (kierunkowskaz) zacznie od świecenia czy nieświecenia.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Błażej wrote:
    Daj rezystor i spolaryzuj bazę rezystorem do zasilania.

    Ale, w poprzedniej wersji układu z pomiarów wyszło, że
    Miles! wrote:
    napięcie pomiędzy bazą a masą 11,26 V.

    w związku z tym, w końcówce sterującej wartość R6 jest za duża (R6>>R5), Q1 mógłby być lekko wysterowany. Jego wartość powinna dla pewności być rzędu R5.

    Dodano po 53 [sekundy]:

    Javoreczek wrote:
    Może byc tez konieczne "podparcie" bazy rezystorem kilkaset omów do plusa.

    Co zostało słusznie zauważone.
  • #24
    Miles!
    Level 21  
    Wstawiłem rezystor 330 omów między bazę a nóżkę 3 i teraz układ się nie grzeje. Jedynie rezystor robi się dosyć gorący. Chyba tak zostawię.
  • Helpful post
    #25
    Skwantowany
    Level 20  
    Miles! wrote:
    Jedynie rezystor robi się dosyć gorący

    Robi się lekko gorący bo wydziela prawie 0,3W (R5 - w odniesieniu do ostatniego schematu).
    Aby zapobiec przegrzaniu (bo pewnie używasz ćwierć watowych - i nie wróże im długiego żywota :)), można wstawić dwa w pionie (zlutowane u góry nóżkami), o wartości ok 180 - 220 Ohm co w sumie da 360 - 440 Ohm i zwiększy się dopuszczalna wydzielana moc aż dwukrotnie. Czyli każdy z nich będzie lekko ciepły.
  • #26
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Tak na prawdę, to można do obsługi LED przerobić każdy przerywacz kierunkowskazów z samochodu oparty na U6043. Wystarczy odciąć sygnał na nóżkę 7 i wyregulować częstotliwość rezystorem między 4 i 5.
  • #27
    Miles!
    Level 21  
    Skwantowany wrote:

    Robi się lekko gorący bo wydziela prawie 0,3W (R5 - w odniesieniu do ostatniego schematu).
    Aby zapobiec przegrzaniu (bo pewnie używasz ćwierć watowych - i nie wróże im długiego żywota :)), można wstawić dwa w pionie (zlutowane u góry nóżkami), o wartości ok 180 - 220 Ohm co w sumie da 360 - 440 Ohm i zwiększy się dopuszczalna wydzielana moc aż dwukrotnie. Czyli każdy z nich będzie lekko ciepły.


    Tak też właśnie zrobię :)

    Błażej wrote:
    Tak na prawdę, to można do obsługi LED przerobić każdy przerywacz kierunkowskazów z samochodu oparty na U6043. Wystarczy odciąć sygnał na nóżkę 7 i wyregulować częstotliwość rezystorem między 4 i 5.


    Wiem o tym, jednak seryjny przerywacz jest zalany żywicą :)
  • Helpful post
    #28
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Bierzesz dowolny SAMOCHODOWY trzypinowy z takim układem na płytce. Te są otwierane. Tyle tylko, że na końcu jest przekaźnik i będzie cykać.
  • #29
    Miles!
    Level 21  
    Dzięki wszystkim za pomoc. Przerywacz zrobiony, wstawiony do motocykla i działa :)