Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen Xsara II 2003 2.0HDi nietypowa usterka, nikt nie wie o co chodzi

posiadacz xsary HDI 06 Aug 2013 22:19 42870 162
Texa Poland
  • #31
    kybernetes
    Level 39  
    Doładowanie sprawdzisz odpowiednim przyrządem. Mianowicie pomiędzy aluminiowym kolankiem kolektora dolotowego a plastikową rurą ze sprężarki jest taka gumowa łączka na opaskach. Tę łączkę się wyciąga i wkłada w to miejsce podobną łączkę z wyprowadzonym króćcem do przewodu zegara. Ciśnienie ma być (silnik ciepły/jazda/3 bieg/2000 obr/stabilne przyspieszanie): 0,95 bara.

    Co do rozrządu to myślę że był już ze dwa razy sprawdzany ale warto spytać.
  • Texa Poland
  • #32
    beerman
    Level 16  
    po pierwsze nie widzę powodu dla którego to Ty się martwisz o swój samochód - takie zmartwienie powinien mieć warsztat, który Ci to naprawiał i zepsuł,
    druga sprawa, to "fachowość" tego pseudo warsztatu, podaj proszę co to za partacze - dla google i dla potomności, żeby nikt tam ze swoim autem nie pojechał,
    a potem pojawiają się opinie jakie to auto awaryjne… :-/
    no i popytaj na stronach, które się zajmują tematem
    http://www.klub.citroen.triger.com.pl
    http://www.francuskie.pl
  • #33
    zun
    Level 12  
    Może jednak nie sprawdzali tego rozrządu a pierwsze co można spiep.rzyć przy takiej robocie. Można oczywiście tak jak sugerowali poprzednicy coś zostawić w dolocie przed turbiną i doprowadzić do jej uszkodzenia - ale tak jak mówiłem , widziałem kilka takich przypadków i po pierwsze jest hałas (jak to jest jakaś nakrętka lub coś podobnej wielkości lub większe to spustoszenie jest zazwyczaj na tyle ogromne , że wałek dostaje luzu na panewkach , a co za tym idzie ilość oleju w dolocie a i często w wydechu jest na prawdę ogromna , często na tyle duża , że rozgrzany silnik zapracuje na nim) a po drugie inne objawy. Zmierzenie ciśnienia może nam powiedzieć , że turbina nie pompuje , ale nie koniecznie dlatego , że jest uszkodzona . Jak silnik pracuje nie prawidłowo to turbina też nie będzie miała się czym napędzić. Kolega powinien przede wszystkim rzucić logi z przejażdżki . Nie chce mi się wierzyć , że ecu nie widzi żadnego problemu przy tak dużym spadku mocy - trzeba podgląd na ciśnienie paliwa aktualne i żądane , położenie pedału gazu , ilość zasysanego powietrza , obroty - myślę , że jakby to nam kolega wyselekcjonował to mogłoby starczyć. Kabel do HDI pewnie kosztuje z 50 pln , program pewnie się gdzieś znajdzie nawet na elektrodzie.
  • Texa Poland
  • #34
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    Panowie, ja nadal borykam się z problemem. Mam trochę więcej danych, bo dzisiaj rano udało mi sie w końcu wybrać na przejażdżkę autem z podpiętą lexią. Rejestracja audiowizualna tego zdażenia znajduję się tu : http://www.youtube.com/channel/UCNT2aMn6JIkr5bDFb3tMgOQ?feature=c4-feed-u

    Czy któryś z kolegów zechce poświęcić mi parę minut i popatrzeć jak to wygląda?

    Generalnie mnie zaniepokoiło
    po 1 korekcja wtryskiwaczy, podczas jazdy parametr ten całczas jest równy 100,39% dla wszystkich wtrysków, tylko jak się puści gaz, to parametry te ulegają zmianie.
    Po 2 spora rozbierzność wartości zadanej i zmierzonej powietrza.
    po 3 pedał przyśpieszenia. Jak wciśnie się go mniej więcej na 80% to komputer pokazuje 100% ! ale poza tym, to działa on dobrze, wciskając pedał proporcjonalnie, liniowo bez skosów rośnie wynik w postaci % wciśniętego pedału. Dodatkowo po testach pojawiły się dwa błędy - czujnika położenia pedału przyśpieszenia i jakiś błąd, z którego wynikało, że coś jest niezgodne z tym, co chciał kierowca. dokładnie nie pamiętam, ale jakoś tak. Błędów tych wcześniej nigdy nie było, a już diagnostyka robiona kilka razy, podczas gdy problem cały czas istnieje i istniał


    Co sądzicie? Teraz mamy juz sporo danych, więc może uda się postawić właściwą diagnozę?

    z góry jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam
  • #35
    zun
    Level 12  
    Troche malo widac na tych filmikach , ale czy mi sie dobrze wydawalo , ze wartosci na przeplywce czasami sie rozbiegaly o kilkadeziesiat procent ? Przeplywka oryginał ?
    Druga sprawa. Korekcja jest do bani , ale to raczej nie wina wtryskow - kazdy jest na plus , ktory wyglada na "poza skala". Czyli dla modulu wszystkie cztery cylindry nie pracuja tak jak trzeba - a prawdopodobnie nie wtedy kiedy trzeba (bo w ten sposob modul dokonuje korekcji - sprawdza opoznienie/przyspieszenie w pracy kadego cylindra). Jesli wtryski sa uszkodozne to wszystkie na raz. Dalej nie odpowiedziales czy sprawdziliscie rozrzad - uwierz mi , ze te objawy się pokrywaja z efektami przestawienia rozrzadu . Dla mnie to wyglada na usterke mechaniczna , uklad paliwowy , turbina tu raczej wyglada ze to ni eone sa powodem tej bajki. Moge sie mylic , ale sam mowiles ze pompa CR jest sprawdzana , a dane ktore mozna odczytac (albo czesto raczej sie domyslic , bo na filmiku nic nie widac , lepsze byly by logi) raczej nie wskazuja na to aby z ukladem bylo cos nie tak .
    Nastepna sprawa - jesli powstaje blad od położenia pedała to ob się z powietrza nie bierze - widocznie jest coś uszkodzone , albo pedal albo wiazka .
  • #36
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    Dzięki Zun za odpowiedź. To prawda, wartości z przepływki mocno się rozjeżdżają, niekiedy żądane było np 270 a uzyskane ponad 500. Nie wiem o czym może to świadczyć, ale niekiedy wartości te mniej więcej się pokrywały, a czasem wartość uzyskana była o ok 50-80 % wyższa od żądanej. Przepływka była wymieniana, ale nie jest ona powodem moich problemów, ponieważ teraz jest nowa, w między czasie była podmieniana na inną ze sprawnego wozu, była również przeze mnie odłączania i wóz nie chodził lepiej (a gdyby winowajcą był przepływomierz to po odłączeniu silnik chodziłby lepiej - podobno)
    Co rozumiesz przez "Korekcja jest do bani"? podczas jazdy wartości są praktycznie cały czas w wysokości 100,39% co to oznacza?
    Jeżeli chodzi o wydajność pompy CR to jest ona moim zdaniem ok, bo wartości zadane są praktycznie identyczne z uzyskiwanymi niezależnie od obrotów silnika.
    Rozrząd jest właśnie sprawdzany, zostawiłem auto u mechanika, bo coś zaczęło wyć (któraś z rolek lub pompa wody), więc przy okazji ponownie zerknie on, czy znaki na rozrządzie się zgadzają.
    Dam Wam znać jutro, chyba że do tego czasu ktoś wpadnie na jakiś genialny pomysł i rozwiąże mój problem.

    Pozdrawiam i dziękuję.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Aha, no i jeszcze jedno, ostatnio zauważyłem bombelek powietrza w jednym z węży układu paliwowego.
    Nie jakaś piana, czy coś, ale jeden malutki bąbelek. Auto odpala normalnie, to może mieć wpływ na moje problemy??
  • #37
    żałosna udręka
    Level 34  
    Mnie to wygląda na zamkniętą przepustnicę do gaszenia.
  • #38
    zun
    Level 12  
    Poczekajmy z dalszymi pomysłami po ocenie mechanika na temat rozrządu.
    Mówiąc o korekcji do bani mam na myśli to , że prawidłowo wyglądająca korekcja to taka , która mniej więcej koreluje ze sobą pary wtrsyków - jeśli jedn z wtrysków idzie na plus , to drugi z jego pary powinien iść o tyle samo (mniejwięcej) na minus. Jeśli to się nie zgadza to jest to pierwszy znak tego , żśe wtrysk , który nie koreluje będzie uszkodzony (albo nieszczelnosć już nie na samym wtrysku ale wokół niego - często spotykane w pierwszych cdi mb na przykład) . |samo to , że wartość stoi w miejscu mówi nam , że moduł skończył już możliwość regulacji - jest to poza zakresem. Dziwi mnie to , ze nie zgłasza z tego powodu błędu. Przyczyną takie stanu rzeczy jak dla mnie może być właśnie przestawiony rozrząd , bo wtedy moment wtrysku jest nie odpowiedni dla niego. Ale oczywiście może to być ślepa uliczka. Nie mniej jednak diagnostyka szczególnie tak poważnych problemów często polega na eliminowaniu najbardziej prawdpodobnych przyczyn , tym bardziej , że twoje perypetie z mechanikami kierują w tą stronę.
  • #39
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    A jak ta przepustnica dławiąca działa i czym jest sterowana?
    Nie jestem pewny czy mój silnik ją posiada, bo ja mam tylko jeden elektrozawór podciśnienia, tylko do EGR.
  • #40
    zun
    Level 12  
    img.bazarek.pl/169382/12429/3188447/250_2085337914f75d02e54862.jpg

    tak to wygląda , jest przed kolektorem. Mie każda wersja posiadała ten gadźet.
  • #41
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    zun wrote:
    img.bazarek.pl/169382/12429/3188447/250_2085337914f75d02e54862.jpg

    tak to wygląda , jest przed kolektorem. Mie każda wersja posiadała ten gadźet.


    U mnie tego badziewia nie ma, więc odpada ....
  • #42
    zun
    Level 12  
    Na a co mechanicy , mieli sprawdzic rozrzad - tyle im to zajmuje ?
  • #43
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    Twierdzą że sprawdzili, właśnie dzisiaj odebrałem od nich auto, bo coś wyło z rozrządu. wymienili rolkę i twierdzą że sprawdzali, że blokowali ponownie wałek i wał korbowy i że na bank jest dobrze ustawiony oraz że nie da się tego źle ustawić i dają 100% pewności, że rozrząd jest ok :(
  • #44
    zun
    Level 12  
    Został ci pedał gazu - jedyny błąd jak na razie wg ecu - wyeliminuj to , to jak na razie jedyny trop - plus usterka typowo mechaniczna , ktorej nie mozna wykluczyc , bo awaria nastapila zaraz po odebraniu auta z warsztatu z gruba robota po stronie rozrzadu.
  • #45
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    Po wykasowaniu błędów i kolejnym podpięciu pod Lexię już teraz pedał gazu nie wyskoczył. ECU nie ma żadnych błędów, poza pierdołami typu radio (brak oryginalnego) Ten pedał wcześniej też nie wyskakiwał, mimo tego, że problem istniał, poza tym nie miała na niego raczej wpływu ta poważna naprawa silnika, więc raczej bym go wykluczył, choć wiem, że czasem przedmioty martwe potrafią płatać figle i zdarzają się takie zbiegi okoliczności.

    Najważniejsze pytanie to jak zinterpretować różnicę pomiędzy wartością zadaną a zmierzoną wydatku masy powietrza. Na wolnych obrotach mniej więcej:
    - wydatek powietrza zadany ~~ 382 mg, 273mg
    - wydatek powietrza zmierzony ~~ 409 mg, 409 mg

    podczas jazdy:
    - wydatek powietrza zadany ~~ 365 mg, 376mg, 550mg, 447mg
    - wydatek powietrza zmierzony ~~ 600 mg , 594 mg, 720mg, 540 mg
    Czyli generalnie wartość zmierzona jest o kilkadziesiąt % większa od zadanej, choć nie zawsze, bo chwilami te wartości się pokrywają.
    Co to może oznaczać?
    A może turbo przeładowywuje? dlatego nie ma dymu bo jest za mało paliwa w stosunku do powietrza, dlatego też zasysa tego powietrza za dużo, dlatego nie rusza się sztanga od zaworu upustowego na turbinie jak się dodaje gazu???
    Albo od tego pedału faktycznie zacząć. Sam nie wiem, kolejne koszty, a pewnie nic to nie da ...

    Dodano po 35 [minuty]:

    Po wnikliwszej analizie zapisów z testów dochodzę do wniosku, że równie często jak te wartości się rozjeżdżają (wydatek powietrza zadany i zmierzony) to są również jednakowe. Nie ma reguły. Z dziwnych kwestii, to jeszcze zauważyłem, że wyprzedzenie wtrysku wstępnego podczas jazdy czasami dochodzi do -40 stopni, a w trysku głównego ok -4, 0. Co ciekawe stosunek otwarcia zaworu recylkucaji spalin podczas jazdy chwilami dochodzi do 90% choć z reguły jest to 10%. Niby EGR jest zaślepiony, ale może coś z nim jednak?
  • #46
    zun
    Level 12  
    to wyglada na uszkodzona przeplywke - ale sam moiwles ze sprawdzales , pozatym jak w wiekszosci aut z tego okresu opdiecie przeplywki powinno pozwolic na normalna jazde z lekko zwiekszonym zuzyciem paliwa i lekko zmniejszona moca - wrecz nie odczuwalnie. Dodac chcialbym , ze auto jak najbardziej potrafi sie tak zachowywac przy uszkodzonej przeplywce , to sie czesto zdarza. Ale jak wczesniej ustalilismy na pewno ja sprawdziles.
    Lexia nic nie widzi , Z danych ktore widac (kiepkso niestety , bez logow to takie gdybanie , a filmiki sa zbyt kiepskiej jakosci zeby dokladnie cos odczytac) mozna przyczepic sie tak naprawde do odczytu z przeplywki . Zostaje usterka mechaniczna moim zdaniem . Zaczac od najprostszych i nie kosztownych rzeczy - sprawdzic kompresje , sprawdzic szczelnosc . To proste rzeczy , a na ten moment ni eprzychodzi mi nic do glowy , skoro pompa na bank dobra , pedal dobry , przeplywka dobra , rozrzad dobry , wtryski jak mi sie wydaje tez sprawdzane byly to nic innego nie zostaje.
    Szczelnosc ukladu dolotowego sprawdzona ? Moze to glupie , ale od tego w zasadzie kazdy by zaczal , a tak patrzac tera jeszcze raz na te dane z przeplywki tak mi przychodzi do glowy ze mogloba to byc jakas nieszczelnosc - tez prosta operacja i nie kosztowna. Te podstawowe rzeczy w warsztacie w ktorym maja sprzet lacznie nie powinny zajac godziny do sprawdzenia.
  • #47
    pit1976
    Level 15  
    No kolego jak masz zaślepiony EGR to masy nie b ed a się zgadzać,Tka mam u siebie w Hdi,co do korekcji tak samo,na wolnych obr.są różnice a po dodaniu gazu wszystkie stoją na 100,39%
    Silnik chodzi na tych parametrach prawie bez zarzutu.
    Po odpięciu przepływki nie mogę ujechać.
  • #49
    zun
    Level 12  
    No tak , nie skojarzylem ze to tylko troche ponad 100 po wcisnieciu gazu - w takim razie jest ok , bo na wolnych chyba z tego co pamietam korelowalo ze soba ? Ale nie jestem pewien czy to na tych filmikach bylo widac - czy korekcje na wtryskach na p-ewno sie znosily ?

    A ta szmata w wydechu to by bylo dopiero rozwiazanie problemu godne speców nad specami ;) Chwila roboty to sprawdzic.
  • #50
    T5
    Admin of Cars group
    zun wrote:
    A ta szmata w wydechu to by bylo dopiero rozwiazanie problemu godne speców nad specami
    Już wyciągałem z zaworów ;) ,zaślepili kolektor do mycia i po montażu jakoś osłabł.
  • #51
    zun
    Level 12  
    Tak czy inaczej to musi byc od strony mechanicznej - szmata , uszkodzenie spowodowane przez wadliwy montaz , niedbalosc - cos w tym stylu .
  • #52
    MobilTruck
    Level 31  
    Na samym powietrzu nie pojedziesz.Jakie ciśnienie paliwa i wydajność pompy wstępnej?
  • #53
    zun
    Level 12  
    Z tego co kojarze w temacie to wstepne jest ok , a na filmikach z diagtnostyka widac ze ci wysokie cisnienie takie jak ma byc .
  • #54
    żałosna udręka
    Level 34  
    Czujnik pedału hamulca, temperatura paliwa. Zrób najlepiej zrzut ekranu z danych rzeczywistych.
  • #55
    zun
    Level 12  
    czujnik pedalu hamulca ? Wyszedl by blad , chyba ze francuzy robia jedno obwodowy . Temperatura paliwa rzucila by sie kazdemu kto robil diagnostyke , a widac na filmikach , ze robili - poza tym objawy sa raczej inne.
  • #56
    diodabg
    Level 30  
    Ta diagnostyka ciągle jest nie pełna bo nie wiadomo jakie jest doładowanie turbo.
    Jeśli by się okazało że brak doładowania to trzeba sprawdzić jak radzi T5 czy wydech pozwala się rozpędzić dla turbo. Więc sprawdz to i popuść wydech i się przejedz.
  • #57
    zun
    Level 12  
    No to od poczatku mowie ze diagnostyka jest taka sobie - nie dosc ze nic nie widac na filmikach to nie ma pelnych informacji , czesto patrzy sie na liczby nie wiedzac na pewno czego dotycza ;) Logi to podstawa . Ale doladowanie to chyba w tym silniku trzeba by bylo recznie zmierzyc - z tego co sie orientuje nie ma czujnika doladowania , czy tez map sensora. Ale moge sie mylic.

    Natomiast zastanawia mnie to , co uzytkownik mowi o tym , ze przy nie w pelni wcisnietym gazie auto jedzie lepiej - to by swiadczylo o zbyt malej dawce. Ale czemu ? I co by mialo na to wplyw ? Na tyle na ile mozna cos ocenic po filmikach to nie ma tam podpowiedzi w tym kierunku :( . Oj tak to sie robi diagnostyki przez internet nie macajac , nie wachajac i nie slyszac autka ;) A rozwiazanie jest pewnie banalne i proste jak daleko nie szukajac du.pa węża ;)
  • #58
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    Dodam tylko, że rozrząd była sprawdzany po raz drugi i ponoć jest ok. Inny mechanik kiedyś sprawdzał na moją prośbę katalizator, tj odpiął wydech przed nim i sprawdził, ponoć nie przyniosło to żadnych rezultatów( choć chyba nie jeżdżono autem, a jedynie sprawdzano czy wąż gumowy od turbo do dolotu puchnie bardziej i czy przy przegazowaniu rusza się cięgno od zaworu upustowego.
    Przed chwilą zamontowałem nowy-używany pedał gazu (zintegrowany wraz z czujnikiem) nic to nie zmieniło.
    Zauważyłem natomiast, że auto chodzi dużo gorzej na zimno, jak się nagrzeje to jest lepiej, czasem nawet ma ochotę iść i wyrywa się do przodu (jak wcisnę 1\4 gazu bo jak więcej to nie) a czasem zamulone jest jak cholera.....
  • #59
    zun
    Level 12  
    Bez loga - nie jakiegos marnego filmu - na ktorym bedzie :
    -polozenie gazu
    -cisnienie rzadane i obecne wtrysku
    -obroty
    -temp. paliwa i wody
    To wrozenie z fusow. Moze byc pompa , moze byc uszkodzenie mechaniczne .
  • #60
    Przemo9826
    VIP Meritorious for electroda.pl
    posiadacz xsary HDI wrote:
    ( choć chyba nie jeżdżono autem, a jedynie sprawdzano czy wąż gumowy od turbo do dolotu puchnie bardziej i czy przy przegazowaniu rusza się cięgno od zaworu upustowego.


    Paaaaanie, idź pan w ...uj z taką diagnostyką...