Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen Xsara II 2003 2.0HDi nietypowa usterka, nikt nie wie o co chodzi

posiadacz xsary HDI 24 Jul 2013 22:51 43065 162
Texa Poland
  • #1
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    Witajcie moi drodzy.
    Szukałem już pomocy u wielu mechaników i na różnych forach, liczę na to, że może na elektrodzie znajdzie się ktoś, kto spotkał się kiedyś z podobnym do mojego kłopotem.
    Otóż oddałem samochód do naprawy do specjalistycznego serwisu citroena (nie aso) na wymianę uszczelki pod głowicą. Wszystko pięknie zrobione, głowica splanowana, szlifowane gniazda zaworowe, nowe uszczelniacze, rozrząd, pompa wody, pasek wielorowkowy i wiele innych. Zadowolony wsiadam do auta, a ono wogóle nie ma mocy :( przed naprawą chodziło super, po naprawie ledwo można ruszyć.... Przy czym jak doda się leciutko gazu to zaczyna dobrze przyspieszać, ale im więcej gazu tym gorzej. później puszczając pedał gazu znowu przez moment jest jakby zryw (gdy jest wciśnięte mniej więcej 20-25% pedału przyśpieszenia) Generalnie auto chodzi jak wolnossący diesel.
    Wszystko sprawdzane już po kilka razy u dwóch różnych mechaników wszystko ok. Parametry wtrysków się zgadzają, nie ma żadnych błędów. przepływomierz odłączany i podpinany inny na podmiankę, EGR zaślepiony (to trochę pomogło auto chodzi nieco lepiej) Mechanicy twierdzą że to nie ich wina, ale nie o tym chce rozmawiać, nie mówcie mi więc że mam do nich wrócić, bo byłem już u nich z kilkanaście razy. Opadają mi ręce....
    Teraz okazuje się, że wypadałoby wyciągnąć turbosprężarkę i zajrzeć do niej, ale jest ona tak umieszczona, że operacja ta będzie kosztować kilka ładnych $ a ja wątpię czy ona jest winna. Dodam, że chodzi w miarę cicho (słychać leciutki świst) auto nie dymi, nawet jak się da ostro w palnik, ani na siwo, ani na czarno.
    Co to może być?

    Bardzo liczę na Waszą pomoc, bo jestem bliski załamania. :(

    Dzięki, pozdr.
  • Texa Poland
  • #2
    damian475
    Level 17  
    Dobra diagnostyka komputerowa wiele podpowie. Co widać w parametrach jeśli chodzi o pedał gazu, może katalizator zapchany, jakie ciśnienia turbo porównać z zadanymi, wezyki sterowania turbo dobrze podpięte?
  • #3
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    Cześć, dzięki za odpowiedź, niestety sprawa jest bardziej złożona...
    Jest to silnik 90 a nie 110 km, nie ma on intercoolera a co za tym idzie nie jest również wyposażony w czujnik doładowania. porównanie więc ciśnienia zadanego od uzyskanego nie wchodzi w grę. Nie wiem co widać jesli chodzi o pedał gazu, też o tym myślałem że może potencjometr, ale raczej nie, bo na luzie jak wciskam stopniowo gaz, to obroty proporcjonalnie, liniowo rosną, wydaje się wiec, że jest on ok. Dodam że silnik wkręca się bez problemu w obroty. Kat ponoć sprawdzany przez mechanika, tj. odkręcony wydech przed katem i brak rezultatów...

    Dodano po 1 [minuty]:

    A no i sterowanie turbo, ale w tym silniku nie istnieje coś takiego jak sterowanie turbo, sprężarka bowiem chodzi cały czas, jest tylko jeden elektrozawór od EGR-u, ale on nie ma znaczenia, bo EGR zaślepiony
  • #4
    sikor83
    Level 14  
    Też stawiałbym na złą pracę turbo, podciśnienia, zaworki, ja takie spadki mocy sprawdzam podłączając turbo omijając zaworki elektryczne jeśli bez nich jedzie ok to któryś padł, zdarzyło mi się to już kilka razy że zawór był cały czas otwarty i nie wciągał dźwigni od turbo, lub na większych obrotach puszczał. Proszę to sprawdzic.
  • #5
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    No tak, ale tak jak już pisałem u mnie nie ma żadnego elektrozaworu sterującego turbiną. Jest tylko podciśnieniowy zawór na samej turbinie, który w momencie przeładowania porusza cięgnem i przepuszcza spaliny bokiem, czyli prosto w wydech. Jednak zawór ten cały czas jest w pozycji zamkniętej i dopiero jak ciśninenie wzrośnie do ustalonej wartości to membrana zasysa i cięgno otwiera ten zawór. Tak jak mówiłem jest ona naturbinie i żeby się tam dostać trzeba pół samochodu rozebrać. Nie ma żadnego innego sterowania, żadnych elektrozaworów jak w silnikach TDI. To najprostszy układ turbo jaki sobie mozna wyobrazić, a za razem jak się okazuje dosyć kłopotliwy ...
    Bardzo dziękuję za sugestie, czekam na kolejne .

    pozdr

    Dodano po 58 [sekundy]:

    Poza tym przed naprawą auto chodziło dobrze, mimo tego że waliło spalinami w układ chłodzenia jak chole.... Od razu po naprawie przestało przyspieszać....przypadek, że akurat turbina padła?
  • #6
    Przemo9826
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Przy demontażu głowicy turbina na pewno była ruszana. Marudzenie że jest tam a nie gdzie indziej nic nie da, jak trzeba będzie wyciągnąć to będziesz musiał. Na pewno nie ma czujnika doładowania? Nawet taki "pasztet" nie chce wiedzieć jakie ma ciśnienie doładowania?
  • #7
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    Tak, ale oni nie zdejmowali turbiny, zostawili ją na samochodzie razem z kolektorem. Potwierdził mi ten fakt inny, niezależny mechanik, który przyznał że widać po turbinie że nie była wyjmowana. Na pewno nie ma czujnika, to jest informacja potwiedzona, jest tylko ciśnienie atmosferyczne.
    Owszem jak będę musiał to to zrobię, tylko nie sam, bo nawet nie mam kanału a robocizna będzie dość kosztowna Zważywszy na fakt, że wydałem już majątek na "remont" silnika nie chcę wydawać kolejnych kilku stów za sam demontarz, skoro to nie jest pewno. Ja będe musiał to to zrobię, ale może w międzyczasie wspólnie coś wymyślimy.

    Czy gdyby padło turbo to nie byłoby innych objawów? dym, głośny świst\gwizd czy tym podobne?
  • Texa Poland
  • #8
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    posiadacz xsary HDI wrote:
    Przy czym jak doda się leciutko gazu to zaczyna dobrze przyspieszać, ale im więcej gazu tym gorzej

    Jako że w dieslu jest zawsze nadmiar powietrza i nie ma takiego czegoś jak dobra mieszanka, i jeśli ci nie kopci to wnioskuje że podaje ci za mało paliwa lub ciśnienie turbiny za małe z tego faktu.
    Nie ma spalin nie ma napędu sprężarki i nie ma też co być spalane.

    Więc zmierz ile pompuje turbina i czy kopci przy dawaniu gazu na full.
  • #10
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    Witam, bardzo dziękuję za kolejne sugestie, otóż auto nie kopci na czarno nawet przy dodaniu gazu na full, a powtórzę, że nie ma możliwości zbadania ciśnienia turbo w tym silniku. Opaski na wężach na pewno są pozakładane dobrze bo trzech mechaników i to po kilka razy wszystko sprawdzało, więc by zauważyli. Dodam jeszcze że po moich wielokrotnych namowach wykonujący usługę mechanik stwierdził, że sprawdził również rozrząd i jest ok. Ciśnienie na listwie CR jest w porzadku, korekjca wtrysków też, choć chyba tylko na wolnych obrotach sprawdzali, twierdzą że jeździli też z laptopem na kolanach i wszystkie parametry ok, ale nie jestem pewny czy im wierzyć....
  • #11
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    posiadacz xsary HDI wrote:
    a powtórzę, że nie ma możliwości zbadania ciśnienia turbo w tym silniku

    Kolego za przeproszeniem p....... .

    Nie ma opcji w dieslu żeby nie było mocy lub dymu jak jest paliwo.
  • #12
    diodabg
    Level 30  
    Dawali pod kolektor wydechowy nową uszczelkę czy może skręcali na starej i dawali magiczną pastę ?
    Kiedyś robiłem autko w którym ktoś skręcał na pasę i musiały być wielkie gluty które się oderwały i uszkodziły łopatki turbiny i ta pompowała za mało...
  • #13
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    Kolego "Strumien..." niezbyt konstruktywna Twoja wypowiedź, sugerujesz, że co? że sobie wymysliłem ubzdurałem? Auto nie ma mocy, auto nie dymi, to są informacje na 100 %.
    Kolego "diobabg" własnie tego się obawiam, tj. że jakieś ciało obce wpadło do turbiny albo sprężarki, ale na pewno stosowany były nowe uszczelki, raczej bez żadnego kitu, natomiast panowie wyczyścili również cały kolektor wydechowy, jest teoria, że nie da się go wyczyścić dokładnie i zawsze coś zostanie, więc jakieś paprochy mogły wpaść do sprężarki, czy to możliwe? Przy okazji wymienili też olej, był półsyntetyk, wlali syntetyk, ale to nie powinno chyba mieć większego wpływu?

    pozdr

    Dodano po 1 [minuty]:

    Soory, małe sprostowanie, oczywiście wyczyślili kolektor dolotowy ;)
  • #14
    kajaba autoserwis
    Level 29  
    A dolot i wylot 100% drożny?
  • #15
    trans-serwis
    Level 39  
    posiadacz xsary HDI wrote:
    a powtórzę, że nie ma możliwości zbadania ciśnienia turbo w tym silniku.
    Jakim testerem to sprawdzasz. Taki silnik 2,0 hdi 90 KM w berlingo pięknie pokazuje ciśnienie żądane i rzeczywiste.
  • #16
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    Ja nie sprawdzam żadnym, bo mechanikiem nie jestem i sprzętu nie mam, ale obydwaj mechanicy, którzy go badali robili to Lexią 3 czyli sprzęt dedykowany i jedyny słuszny, ale czujnika tam nie ma na bank.
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    diodabg
    Level 30  
    posiadacz xsary HDI wrote:
    czy to możliwe?

    niestety tak tym bardziej że w jego okolicach grzebali i czyścili :-(

    Mechanik który czyścił kolektor wydechowy i zrobił to bez rozkręcania z turbo to chyba powinien dostać Nobla ... A może myślał że paprochy turbina przemieli i wyrzuci !!!
  • #19
    dabu
    Level 32  
    Taka głupia rada, może po remoncie została jakaś szmata w dolocie.
  • #20
    wopor
    Level 32  
    Qrna fi wystarczy zwykły manometr o skali do 2atemów by sie dowiedzieć ile pompuje turbina , zaraz się zacznie :D ale jak podpiąć itp pomysła trza mieć , a mnie sie ostatnio znalezisko wydarzyło- 5gr Pl mechanikowi wpadło do dolotu turbinii i zrobiła się taka jakaś łysa bo łopatki odpadli ale tylko dwie :D jak mówił klient
  • #21
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    Myślałem o szmacie, że może zabezpieczyli nią, żeby nic nie wpadło, ale twierdzą że tak nie robią, a jak ja się przekonam bez rozbierania wszystkiego?
    WOPOR ale jak podpiąć? ;)
    Tak na serio to nie wiem, co wywiercę dziurę w kolektorze, ale to też musiałbym go zdjąć, bo co z opiłkami metalu po wierceniu?
  • #22
    diodabg
    Level 30  
    Lepiej nic nie wierć. Łatwiej jest dobrać stalową rurę o średnicy gumowej rury co idzie od turbo do kolektora i w tej rurze przyspawać od razu gwint do manometru...
  • #23
    kwok
    Level 39  
    Podłączyć się na wężyku do "gruszki" na turbinie za pomocą trójnika albo nawet odłączyć gruszkę a do wężyka podłączyć manometr. Manometr na wężu do kabiny i jazda. Jeśli to jest najprostszy układ turbo to gruszka otwiera "waste gate" ciśnieniem z kolektora ssącego.
  • #24
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    No ten pomysł z gruszką mi się bardzo podoba, tylko pytanie, czy da radę się do niej dostać bez rozbierania połowy samochodu. Tam turbo i kolektor wydechowy jest pomiędzy silnikiem a ścianą grodziową...
    Tylko jak ciśnienie będzie za małe, to nadal nie wiemy, czy turbo uszkodzone, czy może "waste gate" cały czas uchylony, czy też np szmata w któryms z kolektorów itp. ale już będzie przynajmniej punkt zaczepienia.

    Dziki za dobre rady.
  • #25
    User removed account
    User removed account  
  • #26
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    Na prawdę po zdjęciu koła i osłon będę widział turbinę? Jutro to zrobię ciekawy jestem, bo ocena stanu łopatek i luzów osiowych sporo nam powie o problemie. Mam nadzieję, że faktycznie dostanę się do niej.
    pozdr
  • #27
    posiadacz xsary HDI
    Level 10  
    No niestety, po zdjęciu koła i fartucha nie ma dostępu do turbo. A przynajmniej ja nie potrafię się do niego dostać. Mam za krótkie ręce chyba ;)
    Może z kanału się uda, ale z poziomu gleby mi się to wydaje niemożliwe.
    No nic, w tym tygodniu i tak jadę do mechaników którzy robili robotę, bo oprócz tego że poci się uszczelka głowicy po wymianie, to jeszcze zauważyłem, że jak się mocniej rozgrzeje silnik to słychać wycie z okolic rozrządu, jakby pasek był za mocno naciągnięty.....
  • #28
    User removed account
    User removed account  
  • #30
    zun
    Level 12  
    Turbinę sprawdziłbym na drugim miejscu . Pierwsze sprawdziłbym rozrząd. Mi to wygląda na przestawiony rozrząd ;) A uszkodzone łopatki turbiny dają znać po sobie dźwiękiem - turbina mocno gwiżdże .