Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

90LA/4 i ML90L2 - Silnik trójfazowy do podnośnika z 230V, ale trochę inaczej

niripas 25 Lip 2013 16:42 4566 16
  • #1 25 Lip 2013 16:42
    niripas
    Poziom 8  

    Kolega kupił 2 podnośniki do warsztatu samochodowego. Z tymże, że nie spojrzał że jeden jest na jedną fazę a drugi to trójfazowy. Silniki prawie identyczne, różnią się praktycznie tylko obrotami (jeden to 2 biegunowy, drugi to 4 i obroty odpowiednio 2700 i 1370/min) i mocą (jeden to 2.2kW drugi, trójfazowy to 3kW). No to szybciutko policzyłem, że dać do drugiego kondensator ok 200uF i będzie git. Ale coś mnie tknęło i rozebrałem puszkę tego pierwszego silnika. A tam dwa kondziory w środku, a na tabliczce znamionowej:
    Cst=300µF i Crun=40uF
    A silnik wygląda na przerobiony fabrycznie z 3 faz na jedną. Ciekawostką jest, że nie ma żadnego wyłącznika odśrodkowego a połączenia w puszce wyglądają jak na obrazku:
    90LA/4 i ML90L2 - Silnik trójfazowy do podnośnika z 230V, ale trochę inaczej

    A tutaj tabliczka znamionowa:
    90LA/4 i ML90L2 - Silnik trójfazowy do podnośnika z 230V, ale trochę inaczej

    Zacni mędrcy z forum - czy to jest poprawne i czy mogę zastosować podobne rozwiązanie do drugiego silnika? Jak już wspominałem są to podnośniki samochodowe, więc silnik nie będzie pracować jednorazowo dłużej niż 2 minuty.

    0 16
  • #2 25 Lip 2013 18:33
    ankowalik
    Poziom 24  

    Nie wiem co na to mędrcy, ale ja proponuję: zaeksperymentuj.
    Moja ulubiona dewiza: jest ryzyko, jest przyjemnośc :D
    salut
    andre

    0
  • #3 25 Lip 2013 21:48
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Może być problem , po przerobieniu silnika na jednofazowy tracisz na mocy.Ten drugi to oryginalny silnik jednofazowy przecież pisze i jest inaczej nawijany.

    0
  • #4 25 Lip 2013 21:48
    voytalo
    Poziom 25  

    Ten pierwszy silnik to silnik jednofazowy (nie jest przerobiny z 3-fazowego na 1-fazowy, jak Ci się mylnie wydaje). Ma dwa uzwojenia - rozruchowe i pracy. I dwa kondensatory - Cst - startowy i Crun- pracy. Napisz coś więcej o tym silniku trójfazowym.

    0
  • #5 25 Lip 2013 21:51
    niripas
    Poziom 8  

    Kurcze, a wygląda prawie identycznie :)
    Jutro wrzucę fotkę tabliczki znamionowej tego drugiego.

    0
  • #6 01 Sie 2013 18:20
    niripas
    Poziom 8  

    Ciut później niż "jutro", ale tabliczka poniżej:

    90LA/4 i ML90L2 - Silnik trójfazowy do podnośnika z 230V, ale trochę inaczej

    0
  • #7 01 Sie 2013 19:13
    voytalo
    Poziom 25  

    Może pracować na 400V, a może i na 230V. Podłącz go z kondensatorem o którym pisałeś w pierszym poście i powinno być ok.

    0
  • #8 01 Sie 2013 20:11
    ztom_36
    Poziom 12  

    niripas napisał:
    Ciut później niż "jutro", ale tabliczka poniżej:

    90LA/4 i ML90L2 - Silnik trójfazowy do podnośnika z 230V, ale trochę inaczej


    witam,
    1. Co do mocy to napewno przy zasilaniu z sieci 1 fazowej silnika 3fazowego będzie zdecydowanie słabszy - będzie miał mniejszy moment rozruchowy.
    2. Obroty obu silników również będą różne.
    ten silnik 1fazowy jak masz możliwość to pomierz rezystancje poszczególnych uzwojeń jak są o tej samej rezystancji to tak naprawdę typowy silnik 3fazowy. Wielość obrotów silnika określa się ilością biegunów 2 bieguny to obroty synchroniczne 3000, natomiast 4 bieguny to 1500 obrotów.
    3. Silnik 3fazowy więc takiej prędkości nie rozwinie.
    Mam na dzieje że nie zamierzasz ich używać równocześnie bo tego nie zsynchronizujesz.

    0
  • #9 01 Sie 2013 20:51
    niripas
    Poziom 8  

    Dzięki Panowie za rady :) Spróbuję po prostu z tym 200uF.
    Glupie pytanie - jak podłączyć ten kondensator, żeby był zachowany kierunek obrotów?

    @ztom_36:

    wiem, że będzie słabszy przy zasilaniu jedną fazą - niemniej on ma znamionowo 3kW, ten drugi ma 2,2kW i bez problemu podnosi 3 tony. Drugi podnośnik i tak raczej będzie używany do mniejszych aut (max 2 tony).

    Nie mierzyłem uzwojeń tego jednofazowego - fakt (podnośnik w pracy prawie non-stop), ale spróbuję (tak z ciekawości ;)).

    Nie wiem po co miałbym synchronizować te dwa silniki - każdy jest w innym podnośniku i zasila swoją pompę...

    0
  • #10 01 Sie 2013 21:10
    ztom_36
    Poziom 12  

    Kierunek będzie trudno ustalić musisz :
    zobaczyć czy są oznaczenia na końcówkach uzwojeń tak jak w tym jednofazowym.
    każde uzwojenie ma swój początek i koniec U1 i U2, V1 i V2, W1 i W2.
    na tym jedno fazowym nie widzę wszystkich oznaczników.
    początki są ustawione po jednej stronie tabliczki zacisków ,a końce po drugiej stronie. (koniec i początek nigdy nie jest ustawiony w jednej linii. Taki układ daje łączenie uzwojeń w gwiazdę lub w trójkąt)
    oczywiście każde uzwojenie w tym silniku jest na 220V.

    0
  • #11 25 Sie 2013 21:28
    niripas
    Poziom 8  

    200uF kondensator załatwił sprawę. Silnik działa, pompa pracuje. Nie testowaliśmy go jeszcze pod obciążeniem samochodu :)

    0
  • #12 27 Sie 2013 22:40
    robokop
    Moderator Samochody

    200uF podłączony jako kondensator fazy pomocniczej? W przygotuj się na przezwajanie silnika. W niedalekim terminie, wystarczy chwila dłuższej pracy. Podejrzewam że w okolicach 60 - 80uF było by już z zapasem.

    0
  • #13 28 Sie 2013 09:05
    niripas
    Poziom 8  

    Silnik pracuje max 90s, po czym ma przerwę. Podczas pracy jest obciążony.
    A mogę zapytać na jakiej podstawie wyliczyłeś te 60-80uF?

    0
  • Pomocny post
    #14 28 Sie 2013 09:17
    robokop
    Moderator Samochody

    Nie wyliczałem, z doświadczenia mówię - u mnie silnik 2,2kW pracował ciągle z kondensatorem 60uF, dobranym poprzez dokładanie do bazowej wartości 40uF kolejnych kondensatorów 10uF i obserwowaniu zachowania silnika - startu, dźwięku i temperatury. Co prawda w szkole podawano wzór C=60√P, ale jakoś nigdy się do niego nie stosowałem.
    Zobacz http://www.old.imnipe.pwr.wroc.pl/wydawnictwa/PNIMNiPEnr66/Maszyny/051.pdf

    0
  • #15 28 Sie 2013 09:20
    niripas
    Poziom 8  

    Hmm. Ten 2.2kW pracował pod pełnym obciążeniem? W/g producenta w tym podnośniku przy obciążeniu dopuszczalnym silnik pracuje na 80%, stąd się bałem czy wogóle da radę ruszyć pod obciążeniem.

    0
  • Pomocny post
    #16 28 Sie 2013 09:34
    robokop
    Moderator Samochody

    Startował bez obciążenia - w przeciwnym razie trzeba by było dołożyć albo pojemności tegoż kondensatora pracy, albo dołożyć jeszcze jeden - rozruchowy. W przypadku pompy hydraulicznej, silnik również startuje "na pusto" - obciążenie wzrasta wraz z obrotami, kiedy pompa osiąga swoją wydajność. Spokojnie możesz zejść do wartości 100uF. Pewnie i tak cały czas jest skojarzony w gwiazdę, więc swojej mocy znamionowej nie osiągnie.

    0
  • #17 28 Sie 2013 11:24
    niripas
    Poziom 8  

    Silnik jest podłączony w trójkąt. Na podstawie artykułu, który załączyłeś, wychodzi mi że optymalny kondensator w stanie ustalonym to ok 75uF, co troszeczkę się kłóci z tym co zaobserwowałem (podłączyłem najpierw 150uF a potem 200uF - przy żadnym nie było znaczących drgań, natomiast wyglądało, że łatwiej startował przy 200uF). 100uF nie próbowałem. Niestety nie dysponuję miernikiem, będącym w stanie pomierzyć prądy w tym silniku :(

    0
  Szukaj w 5mln produktów