Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SterControl
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW Sharan 1,9 TDI 115KM, 2001r - Nie mogę uruchomić silnika, błąd na przekaźniku

werek2005 25 Lip 2013 19:39 15957 13
  • #1 25 Lip 2013 19:39
    werek2005
    Poziom 8  

    VW Sharan 1,9 TDI 115KM, 2001r, Silnik AUY - nigdy z nim poważnych problemów nie miałem - ale teraz nadrabia za całe 7 poprzednich lat...

    Właśnie opadły mi ręce, kolejny dzień walki nie odniósł skutku.
    Sytuacja była następująca:
    Zatrzymałem się na skrzyżowaniu podczas normalnej jazdy, w pewnym momencie zaświeciły się wszystkie kontrolki pod prawym zegarem, na środku zapalił się symbol oleju, zaczął mrugać symbol hamulca postojowego. Komputer piszczał i na wyświetlaczu przewijały się informacje typu silnik uszkodzony, (w tonie natychmiast się zatrzymaj). Zegar obrotów spadł na zero ale silnik pracował normalnie - wolne obroty. Ruszyłem aby zjechać z krzyżówki, (podczas jazdy również nie działał zegar prędkości) zatrzymałem się, wyłączyłem silnik - i od tego
    czasu już go nie uruchomiłem.

    VAG pokazuje błędy:

    18056 - Powertrain Data Bus: Failure
    P1648 - 35-10 - - - Intermittent
    17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
    P1570 - 35-00 - -
    18009 - Relay for Supply Voltage Terminal 30 (J317): Implausible Signal

    Przy próbie uruchomienia silnika, silnik startuje, pracuje 2sek i zatrzymuje się.

    Po skasowaniu błędów, pozostają te:

    18056 - Powertrain Data Bus: Failure
    P1648 - 35-10 - - - Intermittent
    17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
    P1570 - 35-00 - -

    Po próbie uruchomienia dodaje się ten:

    18009 - Relay for Supply Voltage Terminal 30 (J317): Implausible Signal

    Co zrobiłem:
    Oczywiście wujek google i do dzieła:

    - Wymieniony bezpiecznik 15 (10A), PONIEWAŻ WYGLĄDAŁ TAK:

    VW Sharan 1,9 TDI 115KM, 2001r - Nie mogę uruchomić silnika, błąd na przekaźniku
    (tutaj doszukuję się przyczyny)

    - Przekaźnik 109 - wyczyszczony, sprawdzony, działa (przy przekręceniu stacyjki załącza się, po wyłączaniu stacyjki wyłącza się po 2-3 sek). Dla pewności przełożyłem z bory taki sam przekaźnik aby spróbować odpalić - bez skutku.
    - Sprawdzone świece żarowe (2 wymienione bo były spalone)
    - dodatkowa pompa cieczy chłodzącej naprawiona (wymieniłem szczotki, bo pompa działała po puknięciu w nią, okazało się że są zużyte do prawie 2mm)
    - punkty masowe przy silniku, pod siedzeniami, po lewej od tablicy (nad bezpiecznikami i przekaźnikami) poluzowałem, contakt styk, mocno dokręcone,
    - sprawdzone wszystkie bezpieczniki w skrzynce z bezpiecznikami (2x) - dziś okazało się że wcześniej wymieniony czerwony 10A jest znów przepalony - a przecież silnika nie udało mi się uruchomić - wymieniłem na nowy.
    - sterownik silnika wyjęty, przeczyszczone styki, rozkręcony (żadnych śladów jakiegokolwiek śniedzenia, czy rdzewienia, czyste błyszczące się luty na całości), tak samo w puszce nad bezpiecznikami (siemens) - czyściutkie, jak nowe.
    - połączenia do czujników na silniku przeczyszczone, contakt styk, podoginane, wpięte na swoje miejsca.

    Generalnie brakuje mi pomysłów, ale nie chcę się poddawać, wszystko wskazuje na przepaloną instalację elektryczną, tylko gdzie szukać?

    Czy ktoś z szanownych użytkowników dysponuje schematem instalacji elektrycznej do tego pojazdu? co dokładnie zasila 109? co dokładnie zasila bezpiecznik nr 15 (10A)? Chociaż zauważyłem że 109 przestaje działać jak wypnę bezpiecznik 14 a nie 15...

    VW Sharan 1,9 TDI 115KM, 2001r - Nie mogę uruchomić silnika, błąd na przekaźniku

    Ponadto 109 sterowany jest masą i "korzysta" z "+" który ma załączać na styk 87 ALE wg pomiarów jakie zrobiłem +12 jest na obydwóch stykach -> 30 i 87 cały czas, niezależnie od tego czy kluczyk jest przekręcony czy nie - nawet przy wyjętym przekaźniku...

    Będę bardzo wdzięczny za jakiekolwiek sugestie - doczytałem że instalacja elektryczna w sharanie to nie "przelewki" - chodzi o śniedzenie, przegniwanie i przegrzewanie, ale ok będę szukał ale proszę o pomoc - gdzie?

    3 13
  • SterControl
  • #2 25 Lip 2013 19:47
    trans-serwis
    Poziom 39  

    A w immo jaki jest błąd?

    0
  • #3 25 Lip 2013 21:32
    auto-elektronika
    Poziom 10  

    oddaj do warsztatu kumaty elektryk ogarnie to w godzine

    2
  • SterControl
  • #4 26 Lip 2013 17:29
    werek2005
    Poziom 8  

    W immo był następujący błąd:

    01202 - Diagnostic Cable
    44-10 - Short Circuit - Intermittent

    Po wyczyszczeniu, już się nie pojawia...

    Oto wynik pełnego skanowania 7M:

    Chassis Type: 7M - VW Sharan
    Scan: 01,02,03,08,09,15,16,17,18,19,29,36,37,39,45,46,55,56

    Address 01 -------------------------------------------------------
    Controller: 038 906 019 FC
    Component: 1,9l R4 EDC 0001SG 1338
    Coding: 00002
    Shop #: WSC 02314
    2 Faults Found:
    18056 - Powertrain Data Bus: Failure
    P1648 - 35-10 - - - Intermittent
    17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
    P1570 - 35-00 - -
    Readiness: N/A

    Address 03 -------------------------------------------------------
    Controller: 7M3 907 379 B
    Component: ESP 20 CAN V005
    Coding: 18952
    Shop #: WSC 02314
    2 Faults Found:
    01312 - Powertrain Data Bus
    37-00 - Faulty
    00778 - Steering Angle Sensor (G85)
    49-00 - No Communications

    Address 08 -------------------------------------------------------
    Controller: 7M3 907 040 B
    Component: CLIMATRONIC MPV GP 0003
    Coding: 00010
    Shop #: WSC 02314
    1 Fault Found:
    00792 - A/C Pressure Switch (F129)
    35-00 - -

    Address 09 -------------------------------------------------------
    Controller: 7M3 962 258 L
    Component: Multifunkt.Einh 0001
    Coding: 16385
    Shop #: WSC 02314
    No fault code found.

    Skipping Address 15-Airbags

    Address 17 -------------------------------------------------------
    Controller: 7M3 920 840 K
    Component: KOMBIINSTRUMENT VDO V40
    Coding: 17111
    Shop #: WSC 00510
    1 Fault Found:
    01312 - Powertrain Data Bus
    37-00 - Faulty

    Address 19 -------------------------------------------------------
    Controller: 6N0 909 901
    Component: Gateway K<->CAN 0001
    Coding: 00006
    Shop #: WSC 02314
    1 Fault Found:
    01312 - Powertrain Data Bus
    37-00 - Faulty

    Address 37 -------------------------------------------------------
    Controller: 1J0 919 887 A
    Component: Navigation BNO 0102
    Coding: 00000
    Shop #: WSC 24066
    No fault code found.

    Address 56 -------------------------------------------------------
    Controller: 1J0 035 152 G
    Component: Radio BNO 0102
    Coding: 08405
    Shop #: WSC 00020
    No fault code found.

    End -------------------------------------------------------


    Do najbliższego "kumatego warsztatu - elektronika" mam około 120km - samochód nie odpala - więc tylko laweta... a to spore koszty (jak stracę wiarę w siebie - pewnie wyłożę gotówkę na transport).

    Proszę o sugestie... Z góry dziękuję.

    0
  • #5 26 Lip 2013 18:07
    trans-serwis
    Poziom 39  

    werek2005 napisał:
    Po wyczyszczeniu, już się nie pojawia...
    A ten błąd uważasz za nieważny.
    werek2005 napisał:
    01312 - Powertrain Data Bus
    37-00 - Faulty
    i jego następstwo
    werek2005 napisał:
    17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer

    0
  • #6 26 Lip 2013 20:54
    werek2005
    Poziom 8  

    Jak najbardziej ten błąd jest bardzo istotny,

    01312 - Powertrain Data Bus
    37-00 - Faulty

    występuje w kilku modułach i rzeczywiście muszę go wyeliminować.

    Właśnie stąd moja prośba - chodzi mi o kierunek rozbiórki auta :), które połączenia sprawdzić? Wiem, że pytanie nie jest na wysokim poziomie, i wiem też, że bez Waszej pomocy sam sobie nie poradzę.

    Dzisiaj po pełnym skanowaniu, zastanawia mnie kierunek ABS, ale czy błąd zasilania czasami tego nie jest tego przyczyną? no i ten z komunikacją z G85...

    Dodam tylko jeszcze -> po włączeniu stacyjki świeci się kontrolka ABS, nie zapala się kontrolka świec żarowych, a kontrolka hamulca postojowego po ok 15 sek. zaczyna mrugać oraz pojawia się kilkukrotny sygnał dźwiękowy. Na czas uruchomienia silnika (kilka sek) nie dźwiga się wskazówka obrotów silnika...

    Pewnie dla doświadczonego użytkownika, wszystko jest jasne :), ale niestety nie dla mnie.
    Proszę o pomoc...

    0
  • #8 27 Lip 2013 20:11
    werek2005
    Poziom 8  

    Dziś kolejny dzień walki, ale chyba z efektami...
    Zgodnie z przypuszczeniem poszedłem w elektrykę, rozebrałem "część przodu" między innymi zdemontowałem zegary, aby przyjrzeć się połączeniom do nich... Wyglądają na sprawne.

    Ale,

    całkiem przypadkiem zaciekawiła mnie złączka - wtyczka + gniazdo i wiązka idąca jakby osobno obok wielkiej wiązki (obwód pewnie z 15-17cm), ta wiązka ma w sobie 8 przewodów, po numerach na wtyczce wychodzi, że to klimatronic...
    i teraz najważniejsze -> przewody w tej wiązce były dosyć mocno do siebie przyklejone, jak się okazało nawet wtapione w siebie, a na "zakrętach" widać wyraźnie miedziane żyły.

    Foto poglądowe:
    VW Sharan 1,9 TDI 115KM, 2001r - Nie mogę uruchomić silnika, błąd na przekaźniku

    I pytanie końcowe:

    Czy błędy wymienione w poprzednim moim poście mogą być tym spowodowane? Dziwne jest to że klimatronic akuratnie błędu z powertrain nie wykazuje (chyba ze działa po CAN), ale ewidentnie wiązka jest przygrzana...
    Potrzebuję fachowej porady - czy muszę sprawdzać wszystkie przewody w głównej wiązce pod kątem zwarcia do masy/zasilania, zwarcia do innych przewodów?

    Będę wdzięczny za schemat do klimatronic... ew. pozostałe do sharana - jeśli takie posiadacie, ew. gdzie można je nabyć.


    Trochę mnie ten widok przybił - przecież jeśli jest przygrzana tutaj, to może być przygrzana wszędzie, może nie do końca (w sensie do zwarcia) - ale w takiej sytuacji pojazd staje się: co najmniej "mało pewny", oraz co gorsze mniej bezpieczny...

    W przyszłym tygodniu zasiądę do rozebrania "reszty" aby dostać się do komputera, w celu posprawdzania rzeczywistych uszkodzeń.

    Co o tym myślicie ?

    1
  • #9 27 Lip 2013 21:46
    xyzzyx
    Poziom 11  

    Witam. Może nie wiele pomogę ale: Odnośnie przekaźnika o nr. 109, z książki "Volkswagen Golf i Bora" Dietera Korpa wynika że jest to: "przekaźnik zasilania napięciem zacisku 30". Tyczy się to co prawda Golfa IV i Bory ale ten przekaźnik występuje również w Golfie III, myślę więc że i w Sharanie spełnia tą samą rolę. Po wyjęciu tego przekaźnika silnika nie da się uruchomić. Co do bezpieczników to chyba książka się nie przyda gdyż: 14)-Oświetlenie wnętrza nadwozia, Zdalne otwieranie pokrywy bagażnika. 15)-Zestaw wskaźników, Urządzenie sterujące pracą automatycznej skrzyni biegów. W Sharanie numeracja(i przeznaczenie) bezpieczników będzie pewnie inne.

    1
  • #10 30 Lip 2013 10:55
    werek2005
    Poziom 8  

    Mam prośbę.

    Potrzebuję schemat elektryczny całego samochodu... postanowiłem nie odpuszczać.
    Najbardziej zależy mi na przekaźniku 109, dokładnie co i kiedy zasila...

    ew. gdzie mogę je nabyć/pobrać.

    Jak tylko uda mi się uruchomić samochód - opiszę dokładnie solucję co i jak robiłem, jakie były tego efekty...

    Może się komuś przyda.

    1
  • #11 30 Lip 2013 11:07
    DTaras
    Poziom 11  

    przecież wyżej dostałeś schemat zegarów i bezpieczniki. Znajdź co zasila ten twój stopiony bezpiecznik a co teraz uległo spaleniu dlatego juz sie on nie topi. Zastanó sie gdzie siedzi u Ciebie immo i co bruździ na szynie CAN. Bo może np w liczniku zfajczył się scalak jakiś a może zwykłe zwarcie na wiązce od klimy... no ja się nie znam.

    Jak do żadnych wniosków nie dojdziesz to lepiej oddaj auto do elektryka

    0
  • #12 19 Lip 2015 20:31
    krzys.r
    Poziom 9  

    Mam identyczny problem w Seat Alhambra 1,9TDI AUY 2000r., w moim przypadku auto odpala, jednak bezpiecznik nr 15 (10A) wyglądał jeszcze gorzej, po odpaleniu auta świeci się pomarańczowa kontrolka klocków hamulca i pasów bezp., a przy hamowaniu pomarańczowa lampka ABS, czerwona hamulca ręcznego i po chwili czerwona oleju i sygnał dźwiękowy. Po puszczeniu pedału hamulca kontrolki gasną oprócz pomarańczowej klocków hamulcowych i pasów bezp. Po wykasowaniu licznych błędów pozostały te poniżej:

    Code:

    Chassis Type: 7M - Seat Alhambra I
    Scan: 25,01,02,03,08,09,15,16,17,18,19,22,29,35,36,37,39,45,55,56,76
    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 25: Immobilizer Labels: 6X0-953-257.LBL
    Controller: 6X0 953 257
    Component: IMMO 0003
    Coding: 00003
    Shop #: WSC 00000
    VCID: FD8DFAF7E4E9
    No fault code found.
    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 01: Engine Labels: 038-906-019-AJM.LBL
    Controller: 038 906 019 J1u
    Component: 1,9l R4 EDC G000SG 1087
    Coding: 00002
    Shop #: WSC 00020
    VCID: C4FB4F13C783
    No fault code found.
    Readiness: N/A
    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 03: ABS Brakes Labels: 1J0-907-37x-ABS.LBL
    Controller: 1J0 907 379 P
    Component: ABS 20 IE CAN 0001
    Coding: 12502
    Shop #: WSC 00020
    VCID: 3E0FBDFB296F
    No fault code found.
    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 08: Auto HVAC Labels: Redir Fail!
    Controller: 7M3 907 040
    Component: CLIMATRONIC MPV GP 0001
    Coding: 00000
    Shop #: WSC 00000
    VCID: EBA9C4AF8A9D
    1 Fault Found:
    01042 - Control Module; Not Coded
    35-00 - -
    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 09: Cent. Elect. Labels: None
    Controller: 7M3 962 258 G
    Component: Multifunkt.Einheit 0001
    Coding: 16393
    Shop #: WSC 49883
    VCID: 3E0FBDFB296F
    No fault code found.
    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 15: Airbags Labels: 6Q0-909-605-VW5.LBL
    Controller: 6Q0 909 605
    Component: 0A AIRBAG VW5 09 0004
    Coding: 12353
    Shop #: WSC 00020
    VCID: F49BDFD3D7A3
    No fault code found.
    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 17: Instruments Labels: 7Mx-920-xxx-17.LBL
    Controller: 7M7 920 800 C
    Component: KOMBIINSTRUMENT VDO V02
    Coding: 01121
    Shop #: WSC 00006
    VCID: 311596C7E831
    No fault code found.
    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 19: CAN Gateway Labels: 6N0-909-901-19.LBL
    Controller: 6N0 909 901
    Component: Gateway K<->CAN 0001
    Coding: 00006
    Shop #: WSC 00020
    VCID: F093D3C3A3BB
    1 Fault Found:
    00778 - Steering Angle Sensor (G85)
    49-00 - No Communications
    End --------------------------------------------------------------------------------------------------


    Dodatkowo, dzień wcześniej naprawiałem wiązkę przewodów w tylnej klapie, każdy przewód w wiązce był przetarty, podniesienie spaliło bezpiecznik odpowiedzialny za światło cofania i stop. Myślę, że doświadczenie użytkownika wiele by wniosło.

    0
  • #13 21 Lip 2015 06:25
    werek2005
    Poziom 8  

    Tylna klapa i przerwane wszystkie przewody to jakby podstawa w każdym Sharanie i im podobnym z tamtych lat. Podobnie jak zacierające się wycieraczki... :)

    Bardzo dobrze, że naprawiłeś poprzerywane przewody w klapie, bo to właśnie one mogły zrobić spustoszenie w Twojej wiązce elektrycznej. U mnie było dokładnie to samo: wymieniłem wszystkie przewody na długości 60 cm na nowe (podwójne lutowanie) - działają już 2 lata bez zastrzeżeń.

    Dodatkową "niespodzianką" (sprawdź sobie to) były przegrzane (właściwie to stopione), przewody wychodzące od czujnika stopu, oraz praktycznie stopiony sam czujnik stopu.

    Tylna klapa i zwarcia w niej potrafią nieźle namieszać w całej wiązce, jeśli na "stopie" masz wszystko ok - szukaj przetopionych i zwartych przewodów po kolei w całym samochodzie - zajęcie mozolne, ale w moim przypadku w 100% skuteczne.

    Dla mnie kluczem do zagadki był błąd:

    01312 - Powertrain Data Bus
    37-00 - Faulty

    Po zrozumieniu zasady działania "Powertrain Data Bus" jasne było dlaczego sporo kontrolerów "ma błędy".

    Sporo się przy tej naprawie nauczyłem, a wizyta w warsztacie i informacja ile by mnie to kosztowało (nawet po przeliczeniu na "roboczogodziny") utwierdziła mnie w przekonaniu, że samodzielna naprawa była dobrym wyborem...

    0
  • #14 21 Lip 2015 07:57
    krzys.r
    Poziom 9  

    Dzięki za odpowiedź @werek2005, rozebrałem bok obok kierownicy, póki co przejrzałem kostki i przewody w okolicach skrzynki bezpieczników i modułu komfortu oraz sam moduł, wiązkę przewodów obok progu kierowcy, Problem napotkałem przy demontażu licznika. Instrukcja napraw dla wersji przed liftem pokazuje 2 śrubki u góry, a dla wersji FL po 2000r.mam tylko demontaż całej deski rozdzielczej. Na zdjęciach masz zdemontowane zegary, pamiętasz może jak to robiłeś?

    edit 1: znalazłem instrukcję obrazkową do aktywacji MFA w tablicy zegarów, już wiem jak to zrobić, odkręcić 2 śrubki pod kolumną kierownicy i podważyć licznik u góry.

    edit 2: zgodnie z sugestią przeszukałem wiązki przewodów i kostki, wymieniłem przewody w newralgicznym miejscu klapy i można z dużą dozą prawdopodobieństwa przyjąć że regułą w takim wypadku są sklejone przewody z kostki za licznikiem, w moim przypadku przewód szaro-czerwony stopiony na długości około 50cm z innymi m.in z wiązką CAN, oraz wiązka przewodów od przełącznika hamulca na długości 40cm.

    Dziękuję koledze @werek2005 za pomoc i przetarcie drogi do rozwiązania problemu.

    z pozdrowieniami

    -1
  Szukaj w 5mln produktów