Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Soldermaska - Wybór farby/lakieru

26 Lip 2013 23:08 7521 25
  • Użytkownik usunął konto  
  • PCBway
  • Poziom 12  
    Ja polecam bezbarwny Plastik 70 w sprayu tylko ciężko się przez niego lutuje (zależy od grubości lakieru), najlepiej użyć po zamontowaniu elementów.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Ja widziałem, jak człowiek robił soldermaskę pokrywając punkty lutownicze stearyną lub czymś podobnym. Potem malował płytkę natryskowo, a następnie podgrzewał, do wytopienia wosku. Ale to były czasy, jak jeszcze drukarka laserowa była sprzętem typowo biurowym i czarno białym.
  • PCBway
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Ze względu na niedużą cenę tych farb warto wypróbować kilka ich rodzajów i porównać efekt końcowy.
  • Poziom 22  
    Jest jeszcze coś takiego jak Bungard Green Coat.
  • Poziom 38  
    U chińczyków na ebay-u kupić można soldermaskę UV, starczy naświetlić jak ścieżki przy metodzie fotochemicznej, potem zmyć nieutwardzoną powierzchnię padów benzyną/rozpuszczalnikiem. (Wpisujemy "solder mask" i jest tego trochę.)

    Szczerze mówiąc zaciekawiło mnie to, tylko nie wiem czy taka maska się do czegoś nadaje.

    Na razie czekam na negatywową farbę do PCB, przesyłki często za darmo (tylko potem miesiąc czekania jest), więc kombinuję z ich wynalazkami, jak farbka do trawienia ścieżek zadziała, to może na to też się skuszę.
  • Poziom 22  
    Elektryku5 , jak dojdzie do ciebie upragniona przesyłka, to podziel się opinią z innymi (oczywiście, o ile to nie problem). Dzisiaj wypróbowałem na małych płytkach najtańszą metodę - lakier do paznokci. Łatwo się nakłada i jest tani. Na tym koniec zalet :)
  • Poziom 38  
    Jak się coś uda wykombinować w warunkach domowych, to pewnie napiszę.

    W tym wszystkim do soldermaski mam tylko jedną obawę, mianowicie wygląd. Nałożyć będzie trzeba pędzelkiem, a jego ślady atrakcyjne w tym wypadku nie są.
    Niby ciekawym pomysłem jest natrysk, no ale to nie na taką skalę, dla jednego PCB więcej się zmarnuje, niż wykorzysta. Lepszego pomysłu nie mam, poza jeszcze rozcieńczeniem i rozlaniem, wtedy jednak nie wiadomo co stanie się z parametrami maski.
  • Poziom 22  
    Można spróbować napylić tą soldermaskę przy pomocy małego aerografu modelarskiego (o ile ktoś posiada). Nie powinno się wiele zmarnować.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 38  
    Trzeba sprawdzić, ale ta farba UV ze wschodu prawdopodobnie rozcieńczy się zwykłym rozcieńczalnikiem, bo pisali o zmywaniu nieutwardzonych resztek tym i benzyną.



    Co do folii światłoczułej, to przypomina mi się wstręt do prasowania (znany w termotransferze, to za długo to za krótko, za słabo, za mocno, za zimno, za gorąco), a druga rzecz to nie wiadomo jak ta folia (do trawienia) spisze się w roli maski, skoro do maskowania jest inna i o wiele droższa...
    ghost666 napisał:

    Co do soldermaski to koszmarnie droga ta folia w porównaniu do folii to maskowania ścieżek. 35 zł kosztuje folia o wymiarach 22 x 300 cm (55 zł/m²), soldermaska to koszt 70 zł za 30 x 100 cm (200 zł/m²). Z drugiej strony - czy soldermaska jest nam na prawdę potrzebna? zawsze wydawało mi się że jej zastosowanie jest krytyczne tam gdzie lutujemy 'na fali'. Oczywiści ochronę miedzy na PCB rozumiem, ale to da się zrobić inaczej i prościej.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Polecam En-solder dostępny na aukcjach i farbę do szkła utwardzaną termicznie. Płytka pomalowana taką farbą wygląda rewelacyjnie. Polecam też malowanie płytek, nie jak zaleca sprzedawca pędzelkiem silikonowym tylko wałkiem z gąbki. Należy niewielką ilość farby 2-3ml wlać do tacki i rozprowadzić najmniejszym dostępnym w markecie wałkiem aż wałek będzie całkowicie pokryty. Potem wałkujemy płytkę tak długo aż na całej powierzchni powstanie cienka jednolita powłoka. Taki sposób malowania gwarantuje że na płytce nie będzie śladów narzędzia jakim farba była naniesiona (czego nie da się uniknąć przy malowaniu pędzelkiem). Potem wygrzewamy 150 - 170 stopni przez kilka do kilkunastu minut i gotowe. Pod taką maską świetnie są również widoczne opisy wykonane tonerem w kolorze czarnym.
  • Poziom 38  
    Mam kilka pytań.
    -Jak rozprowadzić 3ml farby na płytce, skoro większość wchłonie gąbka z wałka? (Przynajmniej na najmniejszym jaki widziałem jeszcze więcej farby by się zmarnowało.)
    -Utwardzana termicznie, więc trzeba pady po prostu zdrapywać?
    -Wytrzymuje działanie topników i temperatury?

    Jeśli odpowiedź na przedostatnie pytanie brzmi "tak", to raczej nie warte stosowania, bo soldermaska ma ułatwić lutowanie, a nie jeszcze bardziej utrudnić wykonywanie obwodu drukowanego (w płytce fabrycznej nie przeszkadza, ale domowe starczy pomalować roztworem kalafonii, albo pocynować).
  • Poziom 10  
    Proces nakładania soldermaski po stronie obwodu jest na tyle jasno opisany w necie że wydawało mi się że nie trzeba pisać że pady zabezpiecza się maską wydrukowaną z programu w którym zrobiło się mozaikę ścieżek. Gwarantuje że taka ilość- 3 ml wystarcza żeby pokryć wałek i płytkę . Tak robię i nie narzekam na brak farby. Soldermaska niema nic do lutowania służy zabezpieczeniu ścieżek. Pady przed lutowaniem i tak trzeba przygotować. Na życzenie mogę zrobić fotkę tak zrobionej płytki ale już nie dziś.
  • Poziom 38  
    Teraz dopiero znalazłem poradnik (wcześniej mało skutecznie szukałem aukcji), rzeczywiście jedna metoda to zdrapywanie, druga to kolejny termotransfer...

    Przed zlewaniem padów przy lutowaniu powinna nieco chronić, zabezpieczenie przed utlenianiem też jest, ale to można zrealizować cynując. Do prototypów lepiej, bo nie ma tyle kombinowania i jednak cynowanie trudno spartaczyć.

    I tak robienie płytek w domu ma charakter prototypowy, bo na większą skalę jest to bez sensu, a już dodatkowe robienie soldermaski to kolejna strata czasu. Jeśli pracować ma urządzenie w wilgotnych warunkach, to jest lakier Plastik 70 (luty też zabezpieczy).
    Że tak powiem, wolę płytkę bez soldermaski, niż taką na której widać jakieś paprochy i małą równomierność. Na tych z instrukcji widać, może z tym wałkiem wyszło to nieco lepiej, nie wiem.


    Jeśli masz ochotę wrzucić zdjęcie, to chętnie to zobaczę, szkoda że nie pokazali jak wygląda po wykonaniu ta maska UV z Chin, widziałem jaki efekt jest z maski w formie folii i wygląda to nieźle, robota też wydaje się czystsza, ale cena...
  • Poziom 43  
    elektryku5 napisał:
    widziałem jaki efekt jest z maski w formie folii i wygląda to nieźle, robota też wydaje się czystsza, ale cena...

    Cena jest stosunkowo niska w porównaniu z innymi metodami. Zobacz jaki kawałek folii dostajesz za daną cenę.
  • Poziom 38  
    12x42.5 cali około 79zł i 30zł przesyłka, no to w sumie spory kawał, tylko przy robieniu płytki powstaje szereg innych kosztów i opłacalność maleje, a największa jest gdy bajerów jest najmniej. Emulsja UV do soldermaski kosztuje 29zł 100g i przesyłka gratis, wadą pewnie jest trudniejsze nanoszenie, jak z wydajnością nie wiem, bo nie widziałem by ktoś to stosował.
  • Poziom 10  
    Uniwersalna płytka testowa projektu Mirleya dostosowana do moich potrzeb w trakcie prac. Wymiar płytki 290x175mm. Pokryta soldermaską w sposób jak opisałem wcześniej. Po stronie elementów przed położeniem soldermaski zrobiony opis termotransferem, wiercenie również przed. Po stronie obwodu zrobiona soldermaska bez zakrywania padów (trochę sobie podrapie) mozaika nie wyszła dokładnie na padach dlatego zmyłem i postanowiłem zrobić bez. Do tego moduł pod atmege i tacka z wałkiem.
    Soldermaska - Wybór farby/lakieru Soldermaska - Wybór farby/lakieru Soldermaska - Wybór farby/lakieru Soldermaska - Wybór farby/lakieru Soldermaska - Wybór farby/lakieru
  • Poziom 22  
    Witajcie

    Czy próbował ktoś może chińskiego "solder mask UV" dostępnego na aliexpress ?
    Za 2-5$ można zamówić tubkę 10ml lub dwie - przesyłka free. Za niecałe 10$ jest do osiągnięcia 100g tego preparatu.

    Tutaj na filmiku jest pokazane jak wykonać taką solderamskę


    Link


    Bardzo ładnie do wyszło.
  • Poziom 33  
    Właśnie ja też szukam informacji czy ktoś z naszych to robił :D i nic nie wydybałem. Powiem, że sposób nanoszenia lakieru nie jest głupi :P i wychodzi ładny efekt końcowy. Zamówiłem niebieską farbę i polakierowane laminaty. Za miesiąc zrobię próbkę. :D