Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Technik Elektryk - Faber CK
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Junak 901 - zły bilans prądowy - czyli ciągłe rozładowywanie się akumulatora...

Ishleinareth 28 Lip 2013 12:42 16854 36
  • #1 28 Lip 2013 12:42
    Ishleinareth
    Poziom 9  

    Spędziłem kilka godzin szukając jakich bądź informacji, które dotyczyłyby mojego problemu, nie znalazłem (więc jeśli przeoczyłem z powstałego oczopląsu, przepraszam, proszę o link nakierowujący itp itd...)

    Odkąd wywaliłem z Junaka lampę przednią i wstawiłem retro z nieco mocniejszą żarówką akumulator systematycznie się rozładowywał. Oryginalnie do Junaka 901 był iskrownik 2-cewkowy przy silniku 50cc...
    Wymieniłem cały silnik na 125cc, który ma iskrownik 6-cewkowy. Ale problem był nadal, aku się cały rozładował i na takim trochę pojeździłem i już nawet prostownik nie chciał go naładować...
    Więc zakupiłem nowy akumulator 12V 9Ah. Zakupiłem również nowy regulator napięcia, podejrzewając, że to może być przyczyna... Pojeździłem kilka dni i problem się powtórzył, akumulator jest w tej chwili rozładowany, więc światła mam jedynie jak jadę i utrzymuję obroty powyżej 3k.
    Oczywiście dojazd do krzyżówki - hamulec, migacz i nie ma ani świateł ani migania...nic...

    I teraz tak, wziąłem miernik i zacząłem mierzyć co i jak.
    Mierząc bezpośrednio wszystkie kable z iskrownika wychodzą napięcia po ~7v a w 1 jest ~30V.
    Mierząc na włączonym silniku napięcie idące przez akumulator jest tak (przykładając plus do plusa akumulatora, minus do minusa akumulatora):
    na wolnych obrotach napięcie rzędu 6-7V.
    na wysokich obrotach napięcie max 10V.

    Osobiście wydaje mi się to za mało, w samochodach przecież żeby dobrze ładowało potrzeba nieco powyżej 14V...
    ale pewien nie jestem, bo nie jest to moja branża.

    O serwisach mogę zapomnieć, wiedzą tam mniej niż ja...a ja wiem bardzo niewiele...

    Za to rozładowywanie akumulatora odpowiada zapewne ujemny bilans prądowy, bo jak już gdzieś czytałem, w tych motorowerach ładowanie jest na styk, więc mocniejsza żarówka i zaczyna się systematyczne rozładowywanie...

    I teraz prośba pytanie, co mogę jeszcze zrobić, zmodyfikować żeby było lepiej...
    Czy można jakoś zwiększyć możliwości ładowania, żeby uzyskać te ~14V zamiast 10V?
    Ew, czy wymiana regulatora napięcia na jakiś inny (jaki?) mogła by tu coś zmienić?
    Czytałem też, tyle że do do WSK, że był patent odłączenia cewki ładowania od masy i wpięcia pod cewki zasilające światła, że to niby zwiększa ładowanie prawie dwukrotnie (autorstwa H. Załęskiego)...ale czy coś podobnego można by zastosować w Junaku...
    Jeżeli mam podać jeszcze jakieś informacje, coś rozebrać, porobić zdjęcia, pomierzyć (co? jak? gdzie?) to napiszcie co, będę podawał, byle tylko jakoś rozwiązać ten problem...

    Pozdrawiam,
    Ish~

    -1 29
  • Technik Elektryk - Faber CK
  • #2 28 Lip 2013 17:15
    1234
    Poziom 23  

    W jaki sposób były mierzone te napięcia AC DC?

    2
  • #3 28 Lip 2013 20:53
    Ishleinareth
    Poziom 9  

    nie do końca rozumiem zapytanie (ja nie po elektryce :cry: )
    Ale postaram się odpowiedzieć na to co zrozumiałem.
    Jeśli chodzi o dokonane pomiary - z iskrownika mierzyłem miernikiem uniwersalnym przez przyłożenie plusa do poszczególnych kabli a minusa do masy - śrubki silnika.
    Natomiast co do akumulatora, to napisałem, że plus przykładałem do plusa akumulatora a minus do minusa. Pomiar oczywiście napięcia prądu stałego.

    Natomiast co do AC, DC to rozumiem, że ma to coś wspólnego z modułem?
    Więc mam taki moduł jak na rysunku: https://obrazki.elektroda.pl/8830471500_1308344936.png
    (zaczerpnięte z tematu https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2611961.html )

    Jak nie odpowiedziałem prawidłowo, mam podawać coś jeszcze, proszę mi to wytykać śmiało...

    Ostatecznie nie uporam się z problemem do póki nie uzyskam dodatniego bilansu prądowego, tak żeby akumulator się ładował...więc wszelkie sugestie, propozycje, możliwości modyfikacji, zamiany elementów - na to jestem otwarty.

    Ish~

    0
  • #4 28 Lip 2013 22:05
    bartosz789
    Poziom 30  

    Ishleinareth napisał:
    do poszczególnych kabli


    Jakie kolory kabli ?
    Jakieś zdjęcie ?

    0
  • #5 29 Lip 2013 08:00
    mczapski
    Poziom 38  

    Możesz pomóc sobie podając więcej szczegółów twego iskrownika. Trzeba dowiedzieć się ile przewodów wychodzi ze stojana i jakie jest połączenie cewek oraz napięcia. Oczywiście napięcia na iskrowniku mierzymy na zakresie mirnika AC i niekoniecznie do masy. Reszta instalacji też nie bez znaczenia Jako, że z opisu wygląda iż oświetlenia masz z akumulatora anie musi tak być.

    0
  • Technik Elektryk - Faber CK
  • #6 29 Lip 2013 14:00
    Ishleinareth
    Poziom 9  

    Już podaję więcej szczegółów.
    I swoją drogą...głupi ja pomierzyłem prąd stały od iskrownika...no ale jak się człowiek nie zna...więc dzięki za poradę...już wrzucam zdjęcia i pomiary.
    tak wyglądają kable wychodzące z iskrownika:
    Junak 901 - zły bilans prądowy - czyli ciągłe rozładowywanie się akumulatora...
    Takie są napięcia mierzone na stykach (prąd zmienny ~V (minus dawałem do masy, bo nie wiem gdzie indziej mógłbym dawać...)

    Junak 901 - zły bilans prądowy - czyli ciągłe rozładowywanie się akumulatora...
    A tak to wygląda na wyjściu z regulatora napięcia (mierzyłem prąd stały -V)
    Junak 901 - zły bilans prądowy - czyli ciągłe rozładowywanie się akumulatora...


    Tylko nie wiem, które kable są dochodzące do regulatora a który/które wychodzące. Może Wy będziecie się bardziej orientować, jak będzie trzeba to po kabelkach dojdę do tego który skąd biegnie i dokąd prowadzi (jeśli konieczne, napiszcie, będę rozbierał i posprawdzam).

    A sam iskrownik jest taki, bo to od silnika 139FMB: Junak 901 - zły bilans prądowy - czyli ciągłe rozładowywanie się akumulatora...
    (pobrano z forum junak.pl na potrzeby prezentacji modelu)
    Co prawda ten jest od 50tki, a ja mam silnik 125, ale iskrownik, z tego co się zorientowałem od sprzedawcy owego silnika, jest taki sam.

    czekam na dalsze sugestie, informacje co jeszcze mam podać, pomierzyć itp, byle tylko jakoś ów problem rozwiązać.

    Ish~

    0
  • #7 30 Lip 2013 07:35
    1234
    Poziom 23  

    Ac prąd, napięcie zmienny, DC stały.
    Zmierz rezystancje cewek do masy i między sobą, żółte przewody. Pomiary przeprowadź na odpiętej wtyczce zrób foto gdzie idą żółte przewody oraz regulatora. (później chyba jeden przechodzi w biały.)

    Dodano po 2 [minuty]:

    A i przewody czerwono, jakiś tam i niebieski zostaw w spokoju idą do zapłonu, modułu zap.

    0
  • #8 30 Lip 2013 08:40
    mczapski
    Poziom 38  

    Jak widzisz nikt nie rwie się z informacjami. Powodem zapewne niska jakość informacji. Pewno mógłby coś więcej powiedzieć osobnik na codzień zajmujący się takim modelem. Kiedy próbuję zrozumieć twoje wywody to chyba wychodzi iż masz iskrownik z cewką bezmasową i do tego należy stosować odpowiedni regulator. Ale ze zdjęć niezbyt potrafię wywnioskować, które przewody dokąd biegną. W każdym razie wygląda, że między przewodem białym i żółtym ma być napięcie zmienne rzędu 15 - 40 V AC i brak połączenia z masą przy odłączonym regulatorze. Oczywiście aby silnik mógł pracować cewka ładująca i impulsatora muszą być włączone.

    0
  • #9 30 Lip 2013 20:08
    Ishleinareth
    Poziom 9  

    1234, dziękuję za wyjaśnienie, teraz już dużo więcej rozumiem, jutro postaram się jakoś to rozgryźć, gdzie idzie zółty a gdzie biały kabel. I jutro też wrzucę fotki i wyniki tego o co prosisz. A dobrze wiedzieć za co czerwono-czarny i niebieski są odpowiedzialne :)
    mczapski - sorki za ów brak szczegółów, ale dlatego proszę w postach, byście pisali co Wam potrzeba...bo ja nie wiem...to zupełnie nie mój temat, to pewnie tak jakbyś Ty przede mną miał tłumaczyć widma NMR glukokoniugatów...zrozum proszę, ja jestem otwarty na wiedzę, ale w tej tematyce się nie kształciłem, toteż napisz proszę wszystko co mam podać, czego zdjęcia mam porobić, a ja to zrobię...muszę tylko wiedzieć co...bo zależy mi na tym, by jakość podanych informacji była wystarczająca do rozwiązania problemu..
    bo w zasadzie rozwiązania widzę trzy - albo jakaś modyfikacja na iskrowniku żeby zwiększyć prąd ładujący, albo możliwość wstawienia innego regulatora napięcia, który będzie więcej przekazywał do akumulatora, albo wstawienie jakiegoś dodatkowego źródła prądu lub układu, który odciąży akumulator...bo jak pisałem w fabrycznych Junakach ładowanie jest na styk. Ja po ślizgu byłem poniekąd zmuszony do zakupu nowego reflektora przedniego, zdecydowałem się na model retro z inną, silniejszą niż fabryczna żarówką, konsekwencją tego jest systematyczne rozładowywanie się akumulatora...
    Pytanie co się da zrobić, żeby ów problem wyeliminować...a jako że się nie znam, szukam pomocy tutaj, wśród ludzi zdecydowanie lepiej ode mnie w tych tematach wykształconych.

    0
  • #10 30 Lip 2013 20:54
    1234
    Poziom 23  

    Powiem szczerze że wiem za co są odpowiedzialne pozostałe przewody, jednak uważam że własna inicjatywa wpływa pozytywnie na przyszłą wiedzę, oraz na sposób przyszłych poszukiwań. szukaj pod hasłem CDI znajdziesz co i jak, na początek :)

    0
  • #11 31 Lip 2013 07:51
    mczapski
    Poziom 38  

    Powtórzę się. Aby cokolwiek doradzić metodą na odległość trzeba nabrać przekonania, że się wie z czym mamy do czynienia. Jak do tej pory nikt nie potraktował ciebie niedobrze więc kontynuuj. Ja mam sporę wątpliwości w związku ze zdjęciami. Na każdym inne przewody, chociaż można by się spodziewać jednego złącza. Niestety nie mam takiego motorka przy sobie a próby poszukiwania dokumentacji nie dały rezultatu. Na dobrą sprawę to nie wiemy jaka jest moc żarówki w twojej lampie. Być może taki iskrownik nigdy jej nie zasili i zawsze zabraknie prądu dla akumulatora. Na dzisiaj podejrzewam niewłaściwy lub uszkodzony regulator napięcia. Kiedy już więcej dowiesz się o swojej instalacji być może że warto będzie pomierzyć prądy płynące w instalacji. a może masz schemat instalacji swego motorka?

    0
  • #12 31 Lip 2013 14:12
    Ishleinareth
    Poziom 9  

    Więc tak, pomierzyłem nieco:
    Rezystancja przy wyłączonym motorze/wypiętej kostce (bo jak wypnę to motor gaśnie) między 2 żółtymi przewodami, które potem przechodzą w 1 żółty i 1 biały wynosi 1,2 ohma. Przy załączonym motorze, a wypiętej wtyczce regulatora napięcia, rezystancja między żółtymi przewodami tak skacze od -4,5 do +6,5 gdzieś, więc ciężko podać konkretną wartość.

    Napięcie AC między tymi 2 przewodami przy wypiętym regulatorze napięcia wynosi 10,4-11,3 V.
    Napięcie do masy jest wówczas równe 0. Oba te przewody muszą zatem być z regulatorem napięcia powiązane, w sensie prowadzić do niego, bo jak odpiąłem wtyczkę regulatora, nie ma na nich napięcia.

    Co do samego regulatora napięcia, posiadam dokładnie taki:
    Junak 901 - zły bilans prądowy - czyli ciągłe rozładowywanie się akumulatora...

    Co do schematu, niestety nie posiadam...u wujka google natknąłem się na takie coś:
    Junak 901 - zły bilans prądowy - czyli ciągłe rozładowywanie się akumulatora...
    nie wiele na tym widać, ale
    tu jest odnośnik do strony almotu, gdzie to jest jako tako rozpisane:
    http://sklep.almot.eu//czesci_do_pojazdow_jun...01_22/uklad_elektryczny_-_oswietlenie_24.html

    0
  • #13 31 Lip 2013 14:49
    mczapski
    Poziom 38  

    No cóż. Na początek podpowiem, że nie mierzy się oporności układów pod napięciem. Czyli pomiar bezsensowny i miejmy nadzieję, że miernik nie obraził się. Po drugie potwierdza się, że masz do czynienia z cewką bezmasową tylko nie wiedzieć czemu o zaniżonych parametrach napięciowych. I ciekawe, że napięcie uzyskałeś na tak równym poziomie (czyżby próby tylko na wolnych obrotach). A może chodzi o zastosowanie do instalacji 6 V? Potwierdzałby to pomiar między zielonym i czerwonym na trzeciej fotografii. Z racji, że regulator może tylko obniżyć napięcie (z pustego i Salonom ..) to efektem zaniżone napięcie na instalacji. Oczywistym przy tym rozwiązaniu jest, że połączenie z masą następuje właśnie na regulatorze.

    0
  • #14 31 Lip 2013 16:13
    Ishleinareth
    Poziom 9  

    Miernik się raczej nie obraził, mierzy nadal :)
    Tak, pomiar napięcia był na wolnych obrotach mierzony, jak trzeba podam również dla wysokich obrotów, tylko jak z pracy wrócę, po 21:00 to pomierzę jeszcze raz napięcia przy dużych obrotach. Instalacja jest 12V.
    Mogę też zrobić na wszelki wypadek pomiar między zielonym i czerwonym, wrzucę też wieczorem, czyli ok 22:00.
    Dzięki za wskazówki i chęć pomocy. Przez te 2 dni się dowiedziałem więcej niż przez cały miesiąc odwiedzania różnych fachowców, co to niby przeprowadzają przeglądy skuterów i motorowerów (tak... bo niestety fachowcy od motorów najczęściej odpowiadali: "o nie, do chińczyka ja nie będę rąk wkładał").
    Rosną też moje nadzieje, że się w końcu jakoś uda ów problem rozwiązać...Ach, byłoby pięknie.

    0
  • #15 31 Lip 2013 19:55
    1234
    Poziom 23  

    A może by tak prościej? prądy napięcia.... Najprostszym sposobem jest pomiar pod obciążeniem. Układ zap. w Pana przypadku nie jest zależny od acu, więc:
    -wykonujemy przyrząd pomiarowy :) w postaci żarówki 35W 12V ( 6V zależy od instalacji) do której są przylutowane kabelki i tu są dwie możliwości układ z masą czy bez.
    Sposób sprawdzenia:
    Masowe cewki mają oporność od masy a bez masowe..... nie (masło maślane)
    -Masowe zazwyczaj są podwójne jeden odczep do regulatora i dalej do acu. drugi do świateł.

    Sprawdzamy tak:
    - Wypinamy Piny ładowania zazwyczaj żółte lub biały i żółty, z kostki od strony alternatora, stator, cewek, iskrownika i jak tam kto jeszcze pisze.
    - Odpalamy moto na wolnych obrotach. i
    -podłączamy między "żółtymi i masą" (raz jeden i masa raz drugi a masą )
    -NIE świeci
    a) cewka bez masowa
    b) uszkodzona cewka. Świecenie na wolnych obrotach powinno
    wyglądać jak na rozładowanym acu w samochodzie dosyć jasne,
    jeżeli po wzroście obrotów żarówka nie pracuje na "granicy" jej
    możliwości. uszkodzona cewka.
    - ŚWIECI i rozjaśnia się w sposób zagrażający jej spaleniu jest "ok"
    CEWKA BEZ "MASY" lub masa uszkodzona.
    -Podłączmy tylko między "żółtymi"
    a) żarówka na połowie, lub mniej, obrotów osiąga max,
    brak masy, cewka
    oryginalnie z odprowadzeniem masy, ale jej brak.
    b) Żarówka od 1/2 do 3/4 obrotów świeci ok cewka sprawna


    Taka teoria... Proszę pamiętać o występowaniu oporności i innych elementów ograniczających napięcie.
    Proszę o poprawki modo w razie jakiś sugestii .....

    0
  • #16 31 Lip 2013 21:33
    Ishleinareth
    Poziom 9  

    Zmierzyłem napięcie AC na tych 2 żółtych kabelkach przy wysokich obrotach i dochodzi do około 55V...tyle, że nie dawałem obrotów maksymalnych, bo dzieciaki już spały, pobudzić ich nie chciałem.

    przy pomiarze między zielonym-czerwonym wyszło mi 0V.

    No i rzecz najważniejsza, o której zupełnie zapomniałem (znaczy się nie wiedziałem, że nie podałem w 1 poście i tu podziękowanie dla mczapski)

    Żarówka obecna w reflektorze to Au-Lita H4 60/55W

    Od tego w zasadzie powinienem był zacząc... :oops:

    0
  • #17 01 Sie 2013 09:22
    mczapski
    Poziom 38  

    No to chyba zaklnę. A na zdjęciu trzecim mamy względem konstrukcji pojazdu: zielony 0 V, czerwony 9,3 - 10 V. A zielony w skuterze raczej ma być (lubi być) masą podczas gdy czerwony prądowy na instalację/akumulator. Więc coś nie zgadza się. Wynik 55 V AC między żółtymi przewodami dobrze rokuje. Ale żarówka o mocy 55 /60 W w skuterze już gorzej. Zupełnie nie wiem jak interpretować pomiar 0 V przy braku informacji jak jest zasilane światło główne. A może coś znów z zakresami pomiarowymi miernika? Może na zasadzie szukajmy dalej podaj napięcie na żarówce z rozróżnieniem AC czy DC. Ale jeśli okaże się, że bilans energetyczny jest ujemny to jedyną modyfikacją o którą pytasz na wstępie będzie zmniejszenie mocy żarówki.

    0
  • #18 01 Sie 2013 09:57
    bartosz789
    Poziom 30  

    60W z przodu, to trochę za dużo !

    0
  • #19 01 Sie 2013 16:54
    Ishleinareth
    Poziom 9  

    Mczapski, po Twoim poście postanowiłem pomierzyć jeszcze raz...nie wiem, musiałem wczoraj źle przyłożyć coś, bo nie wskazało pomiaru, a że było już ciemno, nie zauważyłem czy dobrze robie pomiar.
    Teraz pomierzyłem na spokojnie napięcie DC między zielonym-czerwonym i wyszło tak:
    na wolnych obrotach napięcie DC waha się od 7,1-7,8 V
    na wysokich obrotach spada i utrzymuje się w granicach 4,8 V.

    Czy to coś wyjaśnia?

    pozdrawiam i sława Wam za cierpliwość do mnie :P

    0
  • #20 02 Sie 2013 07:31
    mczapski
    Poziom 38  

    Jeśli by nazwać to wyjaśnieniem to zaczynam podejrzewać jakieś usterki w instalacji. A może to być przerywanie ciągłości lub wręcz zwieranie pod wpływem drgań. Jako, że nie jest to typowy objaw niesprawności regulatora (chyba, że zdarzyło się jakieś rozlutowanie wewnątrz). Zatem dalej interesuje mnie zachowanie się żarówki głównej i napięcie na je stykach. W czasach wszechobecnego oszukaństwa nic się nie dowiesz od producenta tego pojazdu.

    Problem w tym, że zajmujemy dużo miejsca naszą dyskusją. Jakie zatem są wyniki napięciowe przy np wymontowanej żarówce? Trochę niewiarygodnie wygląda ta sytuacja.

    0
  • #21 02 Sie 2013 08:10
    Ishleinareth
    Poziom 9  

    Czyli mam pomierzyć napięcie AC i DC na żarówce włączonej przy wolnych i wysokich obrotach?
    Bo na samej żarówce nic więcej poza tym co podałem nie pisze.

    A samo jej zachowanie jest takie, że jak na postoju włączę światło to albo nie świeci wcale, albo ledwie się żarzy, swoją świet(l)ność osiąga dopiero jak mam obroty około 5k, ale jak dojeżdżam do skrzyżowania i używam hamulca, a jeszcze ma do tego dojść migacz i obroty spadną do ok 2-3k, to znów ledwie się żarzy, migacz albo ledwie miga, albo wcale nie miga itd...

    Ok pomierzyłem na zapalonej żarówce i wygląda to tak:
    ~V- napięcie przemienne
    -V- napięcie stałe

    Kabel zielony - masa

    ...........................wolne obroty.........................wysokie obroty

    Biały - masa...........~V = 6,2-6,8V....................~V = 20,8V
    ..............................-V = 2,9V........................-V = 9,6V

    Brązowy - masa.......~V = 6,3-7,1V.....................~V = 20,5V
    ..............................-V = 3,1V.........................-V = 9,8V

    Niebieski-masa..........~V = 5,2-5,7V....................~V = 19,1-19,2V
    (światła długie)..........-V = 2,8V..........................-V = 9,0V

    Odnośnie tekstu wytłuszczonego, czy to coś zmieni jak wymontuję żarówkę? Skoro wszystkie pomiary prowadziłem wcześniej przy światłach wyłączonych?

    No i dodam, że te pomiary, które robiłem dotyczą opcji z rozładowanym akumulatorem, bo choć jest nowy to się już zdołał rozładować....

    1
  • #22 05 Sie 2013 18:00
    Ishleinareth
    Poziom 9  

    Czyli rozumiem, że temat nie rozwiązany...pomysłów brak, lub niekompletne dane, ale cóż, ja nie wiem, co miałbym jeszcze tutaj podać...
    Zauważyłem swoją drogą, siedząc i śledząc google, że większość ludzi, którzy zapragnęli mieć oświetlenie nocą zamiast przysłowiowej świeczki i zdecydowało się wstawić nieco mocniejszą żarówę, ma we współczesnych chińczykach 139FMB problem z rozładowywaniem się akumulatora... problem staje się generalny, więc może sam producent coś wkrótce wymyśli...

    Zapytam zatem jeszcze raz:
    Czy jest możliwość podniesienia wartości napięcia prądu płynącego do akumulatora tudzież odciążenia akumulatora?

    1. Przez modyfikację cewek (tudzież wymianę na inne), może coś analogicznie do propozycji pana Załęskiego w sprawie WSK? [czyli "-" cewki ładowania podłączony do "+" cewek oświetlenia]? - czy to jest wykonalne dla takiego iskrownika 6-cewkowego?
    2. Przez wstawienie innego regulatora napięcia, który będzie przepuszczał więcej prądu na akumulator?
    3. Przez dopięcie innego dodatkowego źródła prądu, które odciąży akumulator? - i to się otwiera cały wachlarz propozycji, na które jestem otwarty, czyli:
    a). dołączenie układu zasilanego benzyną, który będzie, zamiast akumulatora zasilał światła na postoju?
    b). wykorzystanie magnetyzmu, elektromagnetyzmu do celów jak powyżej?
    c). wszelkie jeszcze inne propozycje?
    I tu się otwiera temat, który w zasadzie zahaczy o kilka działów niniejszego forum...ale gdyby ktoś był na tyle miły i uprzejmie odpowiedział, czy to co tu wypisuję jest fizycznie (w granicach rozsądku kosztowego) możliwe?
    Wiem, że dywaguję, ale chcę się pozbyć dość uporczywego problemu, więc bardzo proszę, użyczcie mi swojej wiedzy i odpiszcie co jest a co nie jest możliwe?

    A może jest opcja całkowitego odpięcia świateł od akumulatora, a wykorzystania jakoś tego prądu co jest generowany na wolnych obrotach (powiedzmy rzędu 2 - 2,5k). Jeśli tak - to w jaki sposób.

    Dziękuję z góry za jakie bądź sugestie.
    Ish~

    0
  • #23 08 Sie 2013 23:15
    Ishleinareth
    Poziom 9  

    Widzę, że pomysłów nie ma...no cóż, będę praktykował, aż coś wynajdę...może jakiś pomysł z działu wynalazków się uda zaadoptować...

    zamknąłbym temat jako nierozwiązany...ale pojawił się dziś u mnie jeszcze jeden problem, o który chciałbym speców zapytać; mianowicie:

    Doładowałem akumulator do poziomu 12,4V (więcej jakoś nie chciało podejść mimo 8 godzin ładowania ładowarką przy 0,8Ah, VDC = 13,8-13,9V [akumulator mam 9Ah])
    Wpiąłem kluczyk do stacyjki, przekręciłem na gotowość do zapłonu i z ciekawości włączyłem światła przy wyłączonym motorze. Tylko błysnęło po czym wszystko zgasło i jak sprawdziłem miernikiem napięcie DC na plusie-minusie akumulatora, pokazało mi, że jest 0,01V ... Podpiąłem ładowarkę na około 10 sekund, odpiąłem ją i sprawdziłem ponownie napięcie na akumulatorze, wskazało 9,1V...
    Więc coś tu jest dziwne...i raczej wątpię, by to był miernik...
    akumulator ołowiowy, zalewany elektrolitem płynnym choć ma dopiero 4tygodnie, a od około tygodnia był rozładowany, najwyraźniej padł...ale pewien nie jestem, czy taki właśnie jest objaw padniętego akumulatora?? Dlatego prosiłbym o wypowiedź speca w tej sprawie.
    Dziękuję..
    Ish~

    0
  • #24 09 Sie 2013 00:22
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ja to bym zaczął od schematu elektrycznego tego konkretnego pojazdu. Tam pewnie widać, jaki jest układ zasilania, kolorystykę przewodów i wszystko, co trzeba. Przydałoby się też dokładnie obejrzeć stator i sprawdzić, czy cewka jest umasowiona z odczepem, czy nie posiada połączenia z masą. Wtedy można jednoznacznie określić, co, gdzie i jak mierzyć. A potem można doradzać, co robić, by było lepiej z prądami.
    Ale uwaga na początek (potwierdzenie powyższych) - żarówka 55/60W 12V, to stanowczo za dużo, jak na "elektrownię" skutera. Oczywiście można dokonać pewnych czarów, by poprawić bilans w skuterze, ale to już działania końcowe. Najpierw doprowadzić ładowanie do porządku.

    1
  • #25 09 Sie 2013 07:54
    mczapski
    Poziom 38  

    Problem w tym, że użytkownik nie dysponuje schematem ani nie może gwarantować, że instalacje iskrownika i pojazdu pasują do siebie. Drugi problem to że z pomiarów nie wyciąga wniosków technicznych. Na początku wprawdzie zastrzega swoją niekompetentność, ale jak widać nie przybliży to rozwiązania problemu. Nieco niedobrze, że nie da się wyciągnąć żadnych wniosków jak wpływa oświetlenie na instalację a dokładniej regulator.. Jest obawa, że regulator nie pasuje do cewek, ale tego nie wiem. Ponadto wynika, że zdążył się przywiązać do mocnego oświetlenia (może potrzebuje) a wiadomo, że energii w iskrowniku nie ma zbyt wiele. Na wynalazki nie liczyłbym przy braku obycia w branży.

    Kolego Ishleinareth. Ja przecież nie czynię zarzutów lecz naświetlam sytuację. Tylko jak ludzie mają radzić nie mając żadnej pewności i wiedzy z czym do czynienia. Sytuację może rozwiązać toś kto już taką drogę przeszedł i osiągnął pozytywny wynik. A może takich nie ma?

    0
  • #26 09 Sie 2013 12:33
    Ishleinareth
    Poziom 9  

    mczapski ja mogę zmienić oświetlenie na gorsze - problem byłby wtedy zapewne rozwiązany, ale tak jak pisałem, równie dobrze można wówczas ze świeczką w ręce jeździć, światła da tyle samo co oryginał, a przynajmniej prądu pobierać nie będzie... :boss:
    Piszesz, że nie wyciągam wniosków technicznych...szczerze jak na razie to nie widziałem ani jednej odpowiedzi (poza tą o zmianie żarówki), która mogłaby pozwolić wyciągnąć jakieś wnioski...Fakt nie znam się na tym, pisałem...ale pomogliście mi kilka kwestii pojąć - nie wymagaj jednak bym nagle stał się obeznanym w temacie elektrykiem...nie da się w tydzień nauczyć tego, czego uczą w szkole kilka lat..

    I ponawiam pytanie odnośnie stanu mojego akumulatora z postu #23
    Ładowałem teraz całą noc i wskazuje mi napięcie DC = 8,4V...czyli do wymiany? Czy można jeszcze jakoś uratować? (jak?)

    pozdrawiam i dziękuję mimo wszystko, mimo braku kompetentnych danych, za chęci pomocy.

    Błażej - właśnie problem w tym, że schematów tej instalacji nie posiadam, w książeczce nie ma, w serwisach 3, gdzie sprzedają junaki nie mają, w internecie nie ma (a przynajmniej ja nie znalazłem, mimo mozolnego szukania)...pewnie musiałbym sam rozebrać i wykonać schemat, ale wątpię bym był to w stanie dobrze zrobić... :cry:
    Właśnie o te "czary" mi chodzi, żarówkę mogę wstawić nieco słabszą (byle mocniejszą niż oryginał) tylko do puki nie poprawię bilansu, każda mocniejsza żarówka będzie sukcesywnie akumulator rozładowywać... :(

    0
  • #27 09 Sie 2013 17:37
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    No do pracy od podstaw! Iskrownik na stół, zbadać układ cewek i ich połączenia. Potem dobrać do tego jeden ze standardowych układów ładowania i gotowe. I zamieść dokładne zdjęcia tego iskrownika.
    Schemat wcale nie musi być od tego konkretnego pojazdu. Pewnie niejeden z podobnych ma taką samą elektrykę.
    Pozostaje jeszcze jedna możliwość - wymiana całości na jeden, pewny, kompletny zestaw dynamo + regulator.

    0
  • #28 11 Sie 2013 08:06
    tomek18000
    Poziom 8  

    Przepraszam, że wtrącę się tak "od czapy" (nie miałem czasu na doczytanie tematu), mam podobny motorower z takim iskrownikiem. A jeśli chodzi o przednia żarówkę, to powinna być Ba20D, o mocy 35/35 W, ten iskrownik nie wydoli z zasilaniem H4

    0
  • #29 13 Sie 2013 19:52
    Ishleinareth
    Poziom 9  

    przepraszam, nie było mnie w domu (delegacja...) jutro jak mi czasu starczy to postaram się zajrzeć do tego iskrownika i porobić zdjęcia.
    Jak będzie trzeba, jestem gotowy wymienić zestaw na mocniejszy, tylko trzeba będzie odpowiedni taki dobrać, żeby do tego silniczka 139FMB się przypasował :)
    swoją drogą akumulator też mam do wymiany, bo nie chce się doładować powyżej 7,2V... choć potrzymam na ładowarce całą noc, to cała ta nadwyżka, którą doładuję spada w oszałamiającym tempie i zatrzymuje się na ok 7,2-7,4V ... :cry: Może nad żelowym pomyślę, ponoć są lepsze od tradycyjnych (choć osobiście nie znam tych ich zalet)
    pozdrawiam i jak tylko się dobiorę do iskrownika, wrzucę foty.

    0
  • #30 20 Sie 2013 20:20
    strucel
    Poziom 28  

    Nie jestem fachowcem od elektryki w motocyklach ale może być problem ze znalezieniem mocniejszej wersji iskrownika - mocniejsze sa stosowane w moto alternatory podobne do samochodowych np takie były w mz etz i jawach ts (to raczej trudne do adaptacji) albo w wersji ze stałymi magnesami w wirniku i uzwojeniami pracujacymi w oleju .I o ten olej się tu sprawa rozbija , u ciebie go nie ma a ma on bardzo istotną funkcję chlodząc uzwojenia na wyższych obrotach kiedy energii wyprodukowane jest więcej niż moto potrzebuje i nadmiar częściowo wytraca się w cewkach podgrzewając je (taki urok alternatora z magnesami stałymi)

    1