Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik silnika 3 fazowego

_Marcin 15 Mar 2003 00:00 9454 12
  • #1 15 Mar 2003 00:00
    _Marcin
    Poziom 11  

    Witam.

    Poszukuje strerownika silnika 3 fazowego ze zmiana kieronku obrotow wykonanego na triakach, posiadam jeden schemat ale nie dziala pala sie triaki.

    0 12
  • #3 15 Mar 2003 09:50
    Stanisław Ciarciński
    Poziom 12  

    Podaj więcej informacji.Np:Jaki rozruch ma silnik?(ciężki ..lekki)? 380/220? 440/380? itp.Jak wiadomo 2.2kW to już jest trochę mocy..Bardzo ważny jest odpowiedni dobór parametrów (starter/regulator-silnik).Z twoich schematów wiele nie wynika bo żeby to najpierw poskładać do "kupy" trzeba mieć trochę czasu.Podaj typ tego falownika wówczas będę miał większe możliwości Tobie pomóc.Z tych "odcinków" widać że jest to stara elektronika coć dziś jak komputer 8086.Kontroler 175C0042 to już muzealny okaz.Naprawa tego jest absurdem ze względów na koszty.Najlepiej napisz jak ma pracować ten silnik i podaj jego parametry.Znajdziemy może lepszy i tańszy układ.
    Pozdrowienia.
    Stanisław

    0
  • #4 15 Mar 2003 09:55
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.
    Jeżeli chcesz regulować obroty wsilniku trójfazowym klatkowym to tylko falownikiem (zmiana częstotliwości napięcia zasilającego).Każdy falownik ma możliwość zmiany kierunku obrotów.
    Falowniki budowane są przeważniie na elementach IGBT a Ty piszesz o triakach to znacz że jest to regulator napięcia trójfazowy.Takim sterownikiem dużo nie poregulujesz w sęsie obrotów (mały zakres).

    0
  • #5 15 Mar 2003 22:30
    _Marcin
    Poziom 11  

    Silnik jest 2,2 kW rozruch jess tez obciazenia i nie chce regolowac obrotow tylko zmieniac kierunek lewo/prawo silnik pracuje w zakretarce do kol w autobusach zalozone so styczniki do zmiany kierunku ale bardzo szybko wypalaja sie styki, mam taki schema sterownika oparty na 5 triakach gdzie jeden na zalacza tylko jedna faze a pozostale 4 na przemian kolejne 2 jednak cos nie dziela poniewaz wyzuca zabezpieczenie przy wlaczeniu sterownika wyglada to na to jakby z chwila wlaczenia wzbodzaly sie wszystkie. Triaki sterowane sa optotrakami z detektorem przejscia przez zero.

    0
  • #6 16 Mar 2003 10:51
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.
    Podaj ten schemat na forum .Myślę,że pomożemy Ci rozwiązać ten problem.

    1
  • #7 16 Mar 2003 15:01
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam raz jeszcze.
    Przeanalizowałem Twój problem i wydaje mi się,że najlepiej zrobisz jeżeli zastosujesz gotowe przekaźniki półprzewodnikowe (styczniki elektroniczne) np. frmy Crozet,Omron,Crydom i wiele innych.
    Sa w wykonaniu jednofazowym i trójfazowym sterowane napięciem stałym i przemiennym na prądy 10,20,50,100A.Przemyś temat czy nie lepiej zastosować 4szt jednofazowe jednej z wybranych firm.
    A tak apropo Twojego układu to może problem się brać z tąd,że sterujesz silnikiem przez układu z przejściem przez zero.Detektory takie nadają się do obciążeń czynnych.

    0
  • #8 19 Mar 2003 15:02
    _Marcin
    Poziom 11  

    Niestety nie moge zastosowac takich przekaznikow polprzewodnikowych bo mam ograniczony budzet przez prezesa firmy w ktorej pracuje, gdy sterowalem uklad optotriakami bez kontroli przejscia przez zero dzialo sie to samo. Postaram sie zeskanowac schemat i dolaczyc.

    0
  • #9 21 Mar 2003 13:18
    sybulek
    Poziom 16  

    Diabeł tkwi w szczegółach. Po pierwsze : uważam że silnik przed zmianą kierunku obrotów powinien SIĘ ZATRZYMAĆ. Nie powinno się używać odwracania kierunku biegu do wyhamowywania silnika. Po drugie, ochrona przeciwzakłóceniowa: triaki proste i skrzyżowane nie powinny się widzieć, powinny mieć indywidualne obwody tłumiące (w bramce i w anodzie) na każdym. Niech szef nie przesadza z oszczędnościami.

    0
  • #10 25 Mar 2003 08:03
    _Marcin
    Poziom 11  

    Cytat:
    Po pierwsze : uważam że silnik przed zmianą kierunku obrotów powinien SIĘ ZATRZYMAĆ


    a nie napisalem ze sie zatrzymuje??? jesli nie to pisze ze silnik przed zmiana obrotow jest zatrzymany

    0
  • #11 25 Mar 2003 10:00
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.
    Marcin dołącz schemat jak pisałeś i wtedy problem przeanalizujemy.

    0
  • #12 27 Mar 2003 00:11
    darekk1
    Poziom 10  

    Silnik prądu zmiennego czy stałego? Jak często następuje przełączanie lewo/prawo na stycznikach? Ja silnik 3faz ze zmiana obrotów na stycznikach używam ok3lat i styki są całe. Jakie masz zastosowane styczniki, popatrz na parametry prądu jaki płynie przez styki i zastosuj inne styczniki dostosowane do silnika. Np silnik 2,2kW prąd jest rzędu 5,5A ale uważaj na prąd rozruchowy bo przy bepośrednim rozruchu prad ten jest rzędu (4 do 10)*5.5A; to znaczy nawet osiąga wartość 55A. Dlatego stycznik, a zwłaszcza styki muszą wytrzymać taką wartość prądu.

    0
  • #13 27 Mar 2003 00:12
    darekk1
    Poziom 10  

    ale najlepiej dołącz schemat i dane z tabliczki znamionowej silnika

    0