Zamek centralny
Wyróżniamy dwie podstawowe wersje pneumatycznego zamka centralnego stosowanego w starszych modelach Audi (80,90,100,200,5000 itp.). Poniżej omówione zostaną obie z nich i przedstawione ich schematy elektryczno-pneumatyczne.
Starsze modele Audi (5000/100/200 przed rokiem 1984, 4000/Coupe/Quattro/80/90 do roku 1988) posiadały zamek centralny sterowany z drzwi kierowcy a nowsze (5000, 100, 200 od roku 1984; 80, 90 od 1988 roku) z obu drzwi przednich (kierowcy i pasażera).
Wersja pierwsza - sterowanie z drzwi kierowcy
W skład systemu wchodzi:
pompa powietrza wraz ze sterownikiem [1.] (złącze 3 - stykowe)
instalacja pneumatyczna (rurki [3.] + "akumulator ciśnienia" [4.])
siłowniki [5a-5d] wraz z wyłącznikami (drzwi kierowcy - [5a])
Siłowniki pneumatyczne:
5a - drzwi kierowcy
5b - drzwi pasażera, przód
5c - drzwi tylne
5d - bagażnik/wlew paliwa
Pompa powietrza umieszczona jest w prawym górnym rogu bagażnika obok zbiornika paliwa.
Pompa powietrza zasilana jest pośrednio (przewód czerwono/czarny) przez przełącznik w siłowniku drzwi kierowcy a obwód elektryczny zabezpieczony bezpiecznikiem nr 19 (10A) [2.]. Sterowanie polega na podawaniu "+" zasilania przy przekręcaniu kluczyka w drzwiach raz na styk nr 1 sterownika pompy (przewód zielono/czerwony) a raz na styk nr 3 (przewód zielono/niebieski). Pompa posiada wyłącznik ciśnieniowy, który po zamknięciu wszystkich drzwi i osiągniecia zadanego ciśnienia wyłącza układ. Ujemny przewód zasilania układu na kolor brązowy (styk nr 2).
Wersja druga - sterowanie z obu drzwi przednich
W skład systemu wchodzą te same elementy co poprzednio z tą różnicą, że pompa posiada 7 - stykowe złącze. Sterownik pompy zasilany jest tym razem bezpośrednio. Zasilanie przez bezpiecznik nr 19 [2.] (10A) podawane jest na styk nr 1 (przewód czerwono/czarny). Największa róźnica polega na sposobie sterowania pompą. Sygnał sterujący z przełącznika w drzwiach kierowcy podawany jest na styk nr 4 (przewód zielono/czerwony) natomiast sterowanie z drzwi pasażera na styk nr 3 (przewód zielono/niebieski) pompy. Do przełączników w drzwiach doprowadzone są potencjały "+" i "-" (kolory przewodów odpowiednio czerwono/czarny i brązowy). Podczas zamykania drzwi na styk pompy (3 lub 4) podawany jest potencjał "+" lub "-". Ujemny przewód zasilania układu na kolor brązowy (styk nr 2).
Typowe usterki:
przepalony bezpiecznik
nieszczelność w układzie pneumatycznym
uszkodzona pompa powietrza lub wyłącznik ciśnieniowy
wszelkie uszkodzenia elektrycznych przewodów połączeniowych lub brak dobrego styku na złączach
Opracowano na podstawie Huw's Audi Garage.