Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

chłodzenie - jaki dodatkowy wentylator zamontować?

04 Sie 2013 10:09 10893 24
  • Poziom 11  
    Witam,

    Piszę z pamięci, więc bez modeli, ale w skrócie...

    W moim komputerze fabrycznie na bocznej ścianie obudowy była zamontowana metalowa tuba sięgająca od bocznej ściany aż do wentylatora na procesorze - fajne rozwiązanie pozwalające zasysać zimne powietrze bezpośredni z zewnątrz, ale po wymianie płyty głównej musiałem opcję zdemontować ze względu na wymiary nowego radiatora i wentylatora oraz ze względu na hałas - bo de facto ta tuba się mieściła, ale huczało niemiłosiernie, zwłaszcza przy obciążeniu procesora, kiedy wentylator przyspieszał.

    I tutaj pytanie co zastosować - bo mam 2 możliwości - patrząc na rysunek:

    chłodzenie - jaki dodatkowy wentylator zamontować?

    Albo tłocznia zimnego powietrza, ale max 7x7cm, bo takie mam miejsce w obudowie - i łatwiej mi będzie w miejscu 1 z rysunku, ewentualnie wentylator wyciągający w miejscu 3 12x12cm, aczkolwiek mam dość dobry zasilacz i zakładam, że z wydajnym wentylatorem wyciągającym, bo to chieftec sprawność 85+, więc nie wiem czy jest sens, ale taki wentylator z kolei byłby bezpośrednio nad kartą graficzną, która posiada do chłodzenia jedynie mały radiator - choć i w tym przypadku nie narzekam - karta się nie grzeje, nawet przy wymagających graficznie grach (G-Force produkcji Gigabyte)

    Z drugiej jednak strony nie chcę efektu, że wtłoczone z bocznej ściany zimne powietrze przepłynie od razu strumieniem przez zasilacz i niewiele schłodzi - choć to zawsze ruch powietrza wewnątrz obudowy i musi dać jakiś efekt.

    Nigdy też nie chłodziłem dysku - nie uważałem tego za istotne - nie grzał się, ale tłocznia zimnego powietrza z przodu mogłaby tutaj też trochę dmuchnąć na dysk, aczkolwiek zaznaczam, że byłoby to dla mnie kłopotliwe w montarzu, bo jest tam dość ciasno, aczkolwiek nie próbowałem zdjęcia przedniej ściany obudowy i zajrzenia z tej strony.

    Dochodząc do sedna - komputer mi się nie przegrzewa i nie mam z nim problemow, ale przy obciążeniu wentylator na procesorze chodzi na maksymalnych obrotach przez co jest bardzo głośmy i dodatkowo obawiam się, że w końcu wysiądzie.

    Parametry +- z pamięci:
    Płyta AsRock z podstawką AM2+, jakaś z tańszych, ale ma wszystko co mi potrzeba, ale nie znalazłem na niej wejścia na fan2, więc zakładam instalację 1 wentylatora w obudowie (chyba, że da się to rozwiązać inaczej - np 2gi wentylator z USB czy coś, bo zapewne rozdzielaczy nie ma)
    RAM: 4GB kingston 1600
    procesor: 3 rdzeniowy AMD Athlon 3,1MHz x3
    grafika: GeForce 512MB produkcji GIGABYTE
    dysk segate baracuga 250GB SATA II zamontowany wedle rysunku bezpośredni nad potencjalnym wentylatorem 2
    drugi dysk back-upowy 60GB ATA100, prawie nie pracuje - kopie zapasowa zapisywana raz na dobę, zamontowany nad nagrywarką, chłodzenia nie potrzebuje
    kiedyś do przeróbki na 2x500GB w macierzy RAID, zamontowane obydwa na dole, więc ewentualnie tu chłodzenie może mieć znaczenie, ale to odległa sprawa, minimum 4-6 m-cy
  • Poziom 33  
    Można założyć te coolery ale po co?
    Skoro nic sie nie przegrzewa :-) podaj jaka to obudowa bo jak w rodzaju ibox to po założeniu tylu wentylatorów będzie ładnie dzwoniła :-(
  • Poziom 43  
    Wg mnie przy opcji nr 2 powietrze wdmuchiwane zachaczy jeszcze o zatokę z dyskami.
    Rozwiązanie nr1 do gier - schłodzi lepiej grafikę.
    AdiBielo napisał:
    grafika: GeForce 512MB produkcji GIGABYTE
    :D
    AdiBielo napisał:
    mam dość dobry zasilacz

    Widać, że jesteś pasjonatem - ale tak się nie podaje specyfikacji.
    To tak na przysłość.;)

    Dodano po 3 [minuty]:

    AdiBielo napisał:
    Dochodząc do sedna - komputer mi się nie przegrzewa i nie mam z nim problemow, ale przy obciążeniu wentylator na procesorze chodzi na maksymalnych obrotach przez co jest bardzo głośmy i dodatkowo obawiam się, że w końcu wysiądzie.

    Wentylatory można rozkładać wyjmując zaślepkę i zawleczkę i czyścić. Żywotność wentyli podaje producent, a można ją znacznie przedłużyć utrzymując właśnie niską temperaturę.
    Dochodząc jednak do sedna - nie mamy o czym dyskutować dopóki nie podasz temperatur pracy, bo nie wiadomo nawet, czy obroty zmniejszać, czy zwiększać...

    Dodano po 1 [minuty]:

    Przecież ten wentyl od procka może hałasować, bo jest zwyczajnie na za wysokich obrotach.
    Jeśli jesteś maniakiem ciszy spokojnie możesz przełożyć wentyl nr4 w pozycję numer 2 i po sprawie.
  • Poziom 11  
    Gwoli ścisłości - przedstawiony rysunek prezentuje możliwe rozwiązania co do instalacji nowych wentyli - ja nie mam żadnych poza fabrycznym i swoją drogą, nie mam możliwości nr 4.

    Obudowa ATX, rozmiar standardowy, czyli chyba MIDI się to określa (możliwość instalacji 3 kieszeni dyskowych/napędów CD/DVD/BD plus płytka z portami lub 4 napędów bez USB na panelu przednim) metalowa poza panelem przednim, na lewej ścianie dziurkowana kratka 7x7cm na ewentualny wentyl, z tyłu kratka 12x12 pod zasilaczem - firmówka compaq, mniej więcej coś takiego:
    chłodzenie - jaki dodatkowy wentylator zamontować?

    Oczywiście sama idea budowy, bo fizycznie wygląda zupełnie inaczej.

    I taki zasilacz:
    chłodzenie - jaki dodatkowy wentylator zamontować?

    I tu zauważyłem ciekawostkę testując z kartką papieru i nie wiem czy się cieszyć tym faktem czy być z jego powodu nieszczęśliwym - otóż wentylator zasilacza zasysa powietrze nie tylko z wnętrza obudowy, ale też częściowo z zewnątrz, poprzez otwór wentylacyjny bezpośrednio pod nim, aczkolwiek zgodnie z zasadami fizyki ciepłe powietrze unosi się do góry, więc to, które się zasysa w tym momencie być może i zostaje wewnątrz i cośtam dodatkowo pomaga...

    Jeśli chodzi o temperaturę procka według CoreTemp 1.0 - max 76 stopni w chwili odpalonego FormatFactory przetwarzającego format filmu, filmu na DVD i NeedForSpeeda (obciążenie procka 91-93% w zależności, na którym rdzeniu), pewnie rosłaby dalej, ale już i tak wentyl procka chodził jak ruski odkurzacz i wolałem nie przeginać, średnia temperatura pracy to jakieś 63-68, przy braku obciążenia spada nawet do 60-62 i wtedy wentyl jest w miarę cichy - i to jest efekt, do którego bym dążył.

    Co do specyfikacji - to wiem, że tak się jej nie pisze, ale jak zaznaczyłem na wstępie piszę z pamięci. Co do argumentu, że nic się nie przegrzewa to po co - odpowiem innym cytatem - widać, że jestem pasjonatem - sam składałem cały ten komputerek część po części i jest dopieszczony i ma mieć również dobre warunki jeśli chodzi o chłodzenie i cichą pracę.

    Konkludując - z tego co widzę najwięcej jest głosów za wentylator będący tłocznia powietrza od strony panelu przedniego, aby dodatkowo ochłodzić dyski, ale chętnie posłucham jeszcze innych sugestii, jesli je macie.
  • Poziom 43  
    AdiBielo napisał:
    nie mam możliwości nr 4.
    W jakim celu wklejasz w takim razie dezorientujący obrazek?
    AdiBielo napisał:
    I taki zasilacz:

    safbot1st napisał:
    tak się nie podaje specyfikacji.
  • Poziom 11  
    Rysunek jest, że tak powiem "tutejszy" - krąży po forum elektrody w kilku tematach w dziale chłodzenia, więc i ja użyłem go jako wzór opisując wyraźnie jakie są moje możliwości, nie uważam, więc, aby ten obrazek dezorientował, praktycznie jedyne co chciałem ustalić to czy lepiej wtłaczać zimne powietrze i którędy czy wyciągać gorące z jedyną możliwością na tyle obudowy.

    EDIT:

    W innych tematach też czytałem o tym aby pozaklejać zbędne otwory w obudowie, np tutaj:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1177731.html
    Pytanie na ile jest to istotne i czy io ja powinienem to zrobić?
    I na czystą logikę skąd w takim razie będzie pobierane zimne powietrze o ile zastosował bym to co tam jest opisane - czyli duży wentyl na tylnej ścianie i zaklejenie wszystkich otworów?

    Obecnie na przedniej ścianie obudowy mam zaślepkę, aby lepiej wyglądało - mam tam wybić otwór i naturalna cyrkulacja powietrza mi je zassie stamtąd? byłoby to niegłupie rozwiązanie, bo komputer stoi na ziemi, a przy podłodze powietrze na czystą logikę jest najzimniejsze.

    EDIT 2:

    zainstalowałem sobie bardziej szczegółowy analizator w postaci SpeedFan i znalazłem przyczynę moich problemów - karta graficzna działa w temperaturze 70 stopni w porywach do 77-79 na obciążeniu i dlatego wentyl na procesorze tak głośno i szybko kręci (ponad 5000 obrotów, doszło do ~5600 w porywach), bo chłodzi procesor ciepłym powietrzem znad karty, czyli właściwie nic nie chłodzi, dlatego zainstaluję sobie wentylator 12cm w pozycji 3 wyciągający ciepłe powietrze znad grafiki - bo co prawda ciepłe powietrze już wyciąga zasilacz i dobrze mu idzie, ale wyciąga je strumieniem przez procesor i zamiast zabierać - dostarcza jeszcze dodatkowe porcje ciepłego powietrza. Pozaklejałem też wszystkie otwory w obudowie i w rezultacie do momentu nagrzania się kraty graficznej miałem do 4 stopni chłodniej - ale kiedy temperatura grafiki podskoczyła to jak się wentyl na procku rozpędził do 5225 obrotów, tak zwolnił dopiero po zdjęciu bocznego panelu obudowy.

    Kończąc już właściwie temat - o ile samo wyciąganie powietrza znad grafiki da radę - znalazłem chyba rozwiązanie, tylko... jeśli bym chciał dodatkowo jeszcze jeden wentylatorek ten z przodu - to gdzie go mam podłączyć - płyta Płyta główna ASRock N68C-GS FX GeForce 7025 DDR3-1600 SATA2 RAID VGA mATX, wygląda tak:

    chłodzenie - jaki dodatkowy wentylator zamontować?

    Na czarno zaznaczone - po prawej CPU fan; po lewej CHA fan1; na czerwono wejście, które teoretycznie wygląda jak kolejne zasilenie dla wentyla, ale opis jest dla mnie niezrozumiały, zwłaszcza, że w tym miejscu nakłada się ich kilka. Mam też kartę PCI z dodatkowymi portami USB, z czego jeden skierowany do wewnątrz - tylko nie wiem czy wentylator USB tutaj ma jakiś sens, bo w sprzedaży jest ich niemało.

    EDIT 3:

    OK, wyciąg gorącego powietrza śmiga, przy zaklejonych otworach obudowy i otwartym jedynie przednim - naturalny przepływ powietrza obniża temperaturę dysku z 48 na 40 stopni - drugi dysk wykazuje mi temperaturę zerową po instalacji wiatraka, a wcześniej było 46 - jak już pisałem wcześniej - back-up raz na dobę, więc zapewne dzisiaj jeszcze się nie napracował, a czujnik działa od pewnej temperatury granicznej, której dysk jeszcze nie osiągnął.

    Karta graficzna spadła o jakieś 5-7 stopni przy normalnej pracy, ale nie grzeje się prawie w ogóle przy grach itp, co wcześniej miało miejsce.

    Natomiast najważniejszy efekt jaki chciałem osiągnąć - czyli spowolnienie pracy wentylatora na procesorze - nie nastąpiło w wyczuwalny sposób, z około 5200 obrotów spadło do 4500, ale ciszę uzyskuję (bo się bawiłem regulacją obrotów) dopiero poniżej 3900, więc nadal narzekam na hałas.

    Stąd ponawiam pytanie o wskazanie mi możliwości podłączenia kolejnego wentylatora - ssącego zimne powietrze z nadmuchem na kartę graficzną (a może da się go podpiąć pod grafikę bezpośrednio?)

    EDIT 3

    Odszyfrowałem to oznaczenie na czerwono na rysunku - było nieco odsunięte w prawo nad slot floppy i okazało się, że jest to PWR FAN czyli jak najbardziej wentyl, więc mogę podłączyć śmiało dwa, ale w tym momencie przełożyłem ten 12cm wentyl z tyłu na przód - montując go nie po bożemu, bo z lekkim odsunięciem od szczeliny obudowy, mocując na sztywno drutem do klatki na dyski, ale dzięki temu mam nadmuch powietrza zimnego bezpośrednio na kartę graficzną, przez co strumień powietrza owiewa jej radiator z obydwu stron. Temperatura początkowo spadła mi aż do 49 stopni na karcie grafiki - to takiej nigdy nie miałem, ale ustabilizowała się na poziomie 55, to samo mam na procesorze, który ma już tylko 3300 obrotów wiatraka i prawie błoga cisza panuje pod obudową. Ale, że jestem jak to ktoś określił pasjonatem - zamontuje jeszcze wyciąg tylni od ciepłego powietrza i będę miał pięknie zimniuteńkie wnętrze komputera i ciszę jak makiem zasiał.
  • Poziom 11  
    OK,

    mniej więcej mamy konstrukcję końcową, ale zostało mi jedno pytanie. Konstrukcja wygląda mniej więcej tak:

    chłodzenie - jaki dodatkowy wentylator zamontować?

    zieleń - wiatraki 12 cm 1100 rpm,
    żółć - regulowane temperaturą CPU po 9cm każdy max 2200 rpm
    czerwień - radiator na CPU
    niebieski - zasilacz
    fiolet - otworek w obudowie na wiatrak wysokoobrotowy 5cm przez który zasysane jest zimne powietrze, bo wiatrak zasysający mocowany jest do klatki na dyski opaskami zaciskowymi
    szary - grafika
    strzałki - kierunek działania wentyli
    widok po zdjęciu bocznej obudowy

    Moje pytanie brzmi czy słusznie chłodzę procesor zaciąganym znad karty graficznej powietrzem w górę aż do zasilacza czy mam jakiś wentyl obrócić (np żółty górny)?
  • Poziom 43  
    Chłodzenie CPU powinno być zamontowane 90 stopni w lewo tak aby ten wentylator z tyłu wyciągał ciepłe powietrze z tego radiatora a nie przez zasilacz.
  • Poziom 25  
    Dodam swoje trzy grosze. Nie polegaj na wentylatorze w zasilaczu. Tym bardziej, że wydaje się, iż jest on bardzo porządny. Jest wysokosprawny, a więc mało energii elektrycznej zamienia się w nim na ciepło. Jego wentylator jest sterowany temp. w jego wnętrzu.

    Z wentylatora nr 4 możesz zrezygnować. Jeśli będzie tam ciepłe powietrze, to ujdzie do góry. Jeśli wentylatory wewnątrz obudowy podczas obciążenia będą za dużo wyciągać na zewnątrz, to tamtędy dostanie się zimne do wnętrza.

    Dwa wentylatory na radiatorze procesora mnie nie dawały znaczącej poprawy chłodzenia. 1-2-3 stopnie mniej nie jest tyle warte.

    Jeżeli grzeje się mocno karta grafiki, należy zadbać o wentylatory nr 1 i 2. Wynika, że już jakieś masz. Ja mam bardzo dobre doświadczenia z wentylatorami z czujnikami temperatury: oznaczenie "TC". Jeśli nie, to spróbuj jakoś tymi wentylatorami sterować. Np. biorąc sygnał PWM od wentylatora na CPU.
  • Poziom 18  
    AdiBielo napisał:
    Ale, że jestem jak to ktoś określił pasjonatem - zamontuje jeszcze wyciąg tylni od ciepłego powietrza i będę miał pięknie zimniuteńkie wnętrze komputera i ciszę jak makiem zasiał.


    Heh, dobre, z tą ciszą szczególnie.
    Wystarczy Ci dać na wywiew z obudowy jakąś cichą 120kę i na procesor nowe chłodzenie, również z cichym wentylatorem 120mm i procesor masz załatwiony.
    Ja przy Phenomie 3,1Ghz z 3 rdzeniami mam 55st. max przy obciążeniu, chłodzenie procka Pentagram Karakorum (można na allegro za grosze wyrwać), wentylatory Scythe Slipstream 1200rpm. Z przodu też by nie zaszkodziło dać nawiewu, ale nie musi tu być silny nawiew, byle zasysał chłodne powietrze, także po taniości jakiś Silentium Zephyr na przykład sprawdzi się dobrze. Czyli z nawiwu w obudowie wentylatory 3 i2 i starczy, ważniejszy dobry cooler CPU. Nie ma co montować wentylatora dmuchajacego na GPU, miałem kiedyś Radeona HD4890 (~ 190W TDP) i się obeszłem bez dodatkowego nawiewu bezproblemowo, a w obudowie miałem tylko 120 z tyłu na wywiew i 80mmz przodu zasysającego powietrze.
  • Poziom 11  
    Ludzie - czytajcie uważnie cały temat, albo nie wypowiadajcie się w ogóle - rysunek na początku jest rysunkiem poglądowym - moje chłodzenie przedstawia aktualny post z wczoraj (EDIT - z wczoraj, czyli de facto przeszło rok po poprzednim, który chcąc nie chcąc musi być nieaktualny) z zupełnie innym obrazkiem, nie piszcie mi więc o wywaleniu wentyla nr 4, bo go nie mam i nie mam zamiaru mieć. To był przykład znaleziony na elektrodzie zanim cokolwiek u siebie w chłodzeniu zmieniłem.

    Wróciłem do tematu i zadałem konkretne pytanie, na które chciałbym poznać odpowiedź jakiejś bardziej doświadczanej osoby, czy komplet wentyli u mnie na procku ma działać tak jak teraz, że jeden nawiewa, drugi wyciąga, czy przestawić oba na nawiew lub oba na wyciąg lub zrobić moim zdaniem głupotę i ciągnąć powietrze w zgodnym kierunku, ale z góry na dół, nie z dołu do góry (co jak mniemam podniesie mi temperaturę grafiki, bo ciepłe powietrze znad niej nie będzie zasysane)

    sznib - mam dokładnie Silentium Zephyr zarówno jako podpowiadany przez Ciebie wyciąg zimnego powietrza z procka z tyłu, jak i nawiew z przodu, co widać na moim rysunku...a z opisu pod nim widać, że jest to 120mm i 1100 RPM... wystarczy czytać....

    rafal_rx - dzięki za uświadomienie, że wysoka sprawność zasilacza, sprawia, że ejst zimny, więc jego wentyl prawie nie ciągnie, co w sumie da się odczuć "namacalnie", że powietrze stamtąd prawie nie dmucha - więc może dać jednak na radiator CPU podwójny nawiew, zamiast nawiewo-wyciągu, a wtedy wyciągać będzie nie zasilacz, a wentyl na tyle obudowy, a przy okazji między wentylem górnym na CPU a zasilaczem utworzy się małe podciśnienie i wyciągnie nieco powietrza z przestrzeni w prawym górnym rogu obudowy, patrząc z lewego boku - czyli przestrzeni, gdzie mam dyski, co też wpłynie na ich lekkie schłodzenie (obecnie mają powyżej 40 stopni, w porywach 43, co nie jest jakoś dużo, ale w ogóle bez chłodzenia poza wentylem na procku w standardzie miały 48, więc nie ma większej różnicy teraz)

    wariato - wierz mi, że łatwiej przerobić malucha, żeby miał silnik z tyłu, niż zrealizować konstrukcyjnie to o czym mówisz na tej płycie głównej, bo nie mam najmniejszego zamiaru w niej nawiercać innych otworów dla umocowania podstawki radiatora, bo ją zwyczajnie zepsuję.
  • Poziom 18  
    AdiBielo napisał:
    OK,

    mniej więcej mamy konstrukcję końcową, ale zostało mi jedno pytanie. Konstrukcja wygląda mniej więcej tak:

    chłodzenie - jaki dodatkowy wentylator zamontować?

    zieleń - wiatraki 12 cm 1100 rpm,
    żółć - regulowane temperaturą CPU po 9cm każdy max 2200 rpm
    czerwień - radiator na CPU
    niebieski - zasilacz
    fiolet - otworek w obudowie na wiatrak wysokoobrotowy 5cm przez który zasysane jest zimne powietrze, bo wiatrak zasysający mocowany jest do klatki na dyski opaskami zaciskowymi
    szary - grafika
    strzałki - kierunek działania wentyli
    widok po zdjęciu bocznej obudowy

    Moje pytanie brzmi czy słusznie chłodzę procesor zaciąganym znad karty graficznej powietrzem w górę aż do zasilacza czy mam jakiś wentyl obrócić (np żółty górny)?


    Widać Twoja płyta nie pozwala zamontować chłodzenia tak żeby jego wentylatory dmuchały w kierunku wentylatora na tyle obudowy, także tak jak masz teraz zrobione to jedyna słuszna opcja. Ciepłe powietrze będzie wyłapywał wentylator z zasilacza i wydmuchiwał na zewnątrz.
  • Poziom 11  
    Generalnie to ten na tyle obudowy lekko pomaga wyciągać gorące powietrze z tego radiatora - bo jest bokiem do niego, ale praktycznie idealnie na jego wysokości, choć jak widać nie dotyka go i tu moje rozważania, czy górny wentyl ma pchać powietrze w górę do zasilacza, czy podwajać siłę wdmuchiwania powietrza w radiator i ono potem zostanie wyssane bokiem- nie wiem czy to w ogóle zadziała.

    Ale za to zastosowanie przedniego nawiewu obniżyło temperaturę grafiki o ponad 20 stopni i dobrze, że jest nieco cofnięta, bo jak pisałem na ścianie obudowy się nie dało, bo wieje prawie prosto w kartę. Procesor mam na poziomie 51-58 stopni, do przeżycia, karta nadal dochodzi do 69, ale już przynajmniej nie 92...

    zresztą planuję wymianę karty na taką z chłodzeniem aktywnym i już nie tak fanatycznie zależy mi na ciszy - wolę chłód;]
  • Poziom 18  
    Można pogodzić jedno z drugim ;).
    Podstawa to dobra obudowa z funkcjami wyciszającymi (maty, mało dziur) plus ciche wentylatory. Duży i wydajny cooler na CPU, wtedy wystarczy cicha 120ka skręcona na małe obroty żeby schłodzić procesor. Na grafikę coś pokroju Accelero S1, karty do 80-100W TDP daje radę schłodzić pasywnie, przy bardziej się grzejących, jak w przypadku chłodzenia CPU, wystarczy wentylatorek 120 skręcony na małe obroty. Wszystko to daje dobre chłodzenie i cichutki komputer, niestety, trochę kosztuje.
  • Poziom 18  
    Jakiś tam mini wentylatorek jest. Accelero S1 bez problemu by sobie pasywnie poradziło, tyle że kosztuje prawie tyle co ta karta. Ale zawsze to inwestycja na przyszłość bo chłodzonko to jest kompatybilne z większością kart na rynku i w przyszłości można przełożyć na nowo zakupioną kartę.
  • Poziom 11  
    Może i tak - w sumie nawet fajne, ale wydać tyle na chłodzenie karty o 5 lat starszej i o połowę słabszej pod względem pamięci i o wiele wiele wolniejszej, nie mówiąc już o braku wsparcia najnowszych DirectXów, wyjściu S-video zamiast HDMI (i tak nie używam, ale może kiedyś) to jednak wolę zainwestować w nową kartę z wiatrakiem.

    Swoją drogą istnieje wersja tego GeForce:

    http://www.komputronik.pl/product/100037/Sprz...210_Asus_1GB_Silent_HDMI_DVI_PCI_E_DDR3_.html

    ale...

    1. Mam większe zaufanie do Gigabyte w produkcji kart na chipsetach nvidia, niż do Asusa.
    2. Mam już kartę pasywną GeForce i dziękuję za kolejną, mimo, że ta ma o wiele lepszy radiator a ja te 3 wiatraki więcej pod maską.
    3. Z racji na dodatkowy nawiew z przodu mogę programowo, a jak się nie uda to sprzętowo (wystarczy podłączyć pod 7V zamiast pod 12V bez większych przeróbek) spowolnić a co za tym uciszyć wiatrak karty jakby mi przeszkadzał - zobaczymy jak to wyjdzie w praktyce i na ile to głośne (lub może się okaże, że jednak cichutkie) będzie.
    4. Teoretycznie pasywna jest tańsza, ale za aktywną mam rabat przy zakupie przez internet (de facto przesyłka niecałe 5zł, więc na jedno wyjdzie - i tak zapłacę 115zł)
  • Poziom 25  
    AdiBielo napisał:
    procesor: 3 rdzeniowy AMD Athlon 3,1MHz x3

    Ludzie! Nie popadajcie w skrajności! Dla zabicia muchy wyciągacie armaty :D
    Dla tego procesora wystarczy wymienić chłodzenie na "box'owe" od Phenoma x6, takie z dwoma "heatpipami". Jest tego pełno na znanym polskim portalu aukcyjnym. Należy tylko wyciągnąć oryginalny wentylator 70mm (jeśli niepotrzebny, wystawiamy go na aukcję, szybko znajdzie nabywcę), i w jego miejsce przymocować 80mm (najlepiej PWM). Da się też zamocować 92mm, ale to już wymaga delikatnej przeróbki. Zaraz postaram się zobrazować to, o czym piszę.

    chłodzenie - jaki dodatkowy wentylator zamontować?

    Ten biały dystans jest potrzebny tylko wtedy, gdy chcemy zamontować wentylator 92mm. Założyłem to na Athlona x2 3,2GHz, jest cicho i chłodno. Temperatur nie pamiętam, to nie mój komputer.[/img]
  • Poziom 11  
    rafal_rx napisał:
    AdiBielo napisał:
    procesor: 3 rdzeniowy AMD Athlon 3,1MHz x3

    Ludzie! Nie popadajcie w skrajności! Dla zabicia muchy wyciągacie armaty :D
    Dla tego procesora wystarczy wymienić chłodzenie na "box'owe" od Phenoma x6, takie z dwoma "heatpipami". Jest tego pełno na znanym polskim portalu aukcyjnym. Należy tylko wyciągnąć oryginalny wentylator 70mm (jeśli niepotrzebny, wystawiamy go na aukcję, szybko znajdzie nabywcę), i w jego miejsce przymocować 80mm (najlepiej PWM). Da się też zamocować 92mm, ale to już wymaga delikatnej przeróbki. Zaraz postaram się zobrazować to, o czym piszę.

    chłodzenie - jaki dodatkowy wentylator zamontować?

    Ten biały dystans jest potrzebny tylko wtedy, gdy chcemy zamontować wentylator 92mm. Założyłem to na Athlona x2 3,2GHz, jest cicho i chłodno. Temperatur nie pamiętam, to nie mój komputer.[/img]


    Wszystko fajnie , ale nie bierzesz pod uwagę jednej rzeczy - mi procesor się nigdy jakoś mega nie grzał - 52-54 stopnie przy obciążeniu niewiele więcej, czyli nic złego na fabrycznym chłodzeniu BOXowym jakie z nim było kupione (7cm) - ale ten układ ma przede wszystkim wyciągać gorące powietrze znad grafiki, przy okazji chłodząc procesor, nie chłodzić procesor przy okazji wyciągając coś znad karty.

    Procesor ma teraz 39-42 stopnie, przy mocy wiatraka ustawionej na 60%, ale za to karta z zatrważających 94 stopni i cięcia się i zawieszania kompa przy grach 3D (max zaobserwowany w trakcie gry tuż przed wyłączeniem się kompa to 131, nie wykluczone, że w chwili stawania kompa bywało więcej), a teraz mam nawet na dużym obciążeniu grafiki 69 stopni i wszystko działa płynnie i ładnie.

    Niemniej jednak - to i tak tylko część prawdy, bo cała prawda jest taka, że ta konfiguracja nie jest ostateczna i docelowo pójdzie w rozbudowę - najpierw wymiana karty, potem dołożenie RAMu i 2 dyski w RAIDzie, a na koniec wymiana płytki pod i7 i wtedy t inwestycja w chłodzenie się zwróci i przyda (nie bez powodu mam 3-4 razy za mocny zasilacz kupiony również na wyrost, żeby potem nie zmieniać). Obecna płyta i procesor dlatego są rozwiązaniem przejściowym, że starą płytkę spaliłem, a ta konstrukcja była po prostu tania (spaliłem też wtedy dysk 1TB, ale był to WD z zielonej serii - w opiniach wielu użytkowników, w tym mojej, najgorsze co się dało wyprodukować w zakresie dysków...).

    Jednym słowem - doskonale zdaję sobie sprawę, że zastosowane chłodzenie nie jest tym, jakiego potrzebuję, a o wiele większym (dla ciszy w obudowie przy tym procesorze mógłbym się nawet pokusić o pozostawienie tylko tych dwóch zephyrów z przodu i z tyłu - zielone na rysunku - i wstawienie jednej z wielu dostępnych na rynku konstrukcji pasywnych na CPU i wtedy w ogóle nie byłoby słychać komputera), ale to jest inwestycja już na przyszłość.
  • Poziom 11  
    Witam, przed odpowiedzią na moje pytanie, proszę zajrzeć na temat:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2912118.html

    Jako, że jestem fanatykiem to zakombinowałem jeszcze jedną rzecz....

    Mianowicie - sterowanie PWM wentylatorka, czyli małe (ciche) obroty wentylatorka sterowanego przez płytę główną - w moim przypadku tylko i wyłącznie wentyla na radiatorze procesora i tylko i wyłącznie jego jednego, a mam więcej wentyli, aktualnie odłączonych i dla mniejszego poboru prądu i dlatego, że przy zmniejszeniu mocy procesora nie muszą już tak się wysilać i przede wszystkim dla zmniejszenia poziomu ciszy do granic absurdu i ciszy absolutnej, bo i na pełnych obrotach jakoś to zbytnio nie hałasuje.


    I kwestia jest tego typu, że obecnie, przy zredukowanych parametrach kompa wszystko jest cacy - chodzi tylko i wyłącznie o sytuacje kiedy chciałbym jednak skorzystać z mojego sprzętu w pełni jego możliwości lub wręcz podkręcić go na plus i zależałoby mi na chłodzeniu i to silnym, a nie na minimum poboru prądu i ciszy i w takiej sytuacji muszę zdejmować bok obudowy, pochylać się z latarką nad komputerkiem i podłączać do płyty głównej zasilanie pozostałych wentyli... dość uciążliwe... dlatego pomyślałem nad sterowaniem szybkością wszystkich wentylatorków, nie tylko tego na procesorze i chciałbym je wszystkie połączyć czymś takim:

    http://www.conrad.pl/Kabel-do-wentylatora-Aka...=conrad&pi=986176&ci=SHOP_AREA_258249_0410117

    i 2 pytania:
    a) czy ktoś już korzystał/korzysta z takiego rozwiązania (lub rozwiązania z rozdzielaczem tylko na 2 wentyle, ale też 4 PIN)?
    b) czy da się podłączyć pod taką przejściówkę (lub w ogóle pod wejście 4PIN) wentyl z wtyczką 3 PIN czyli bez PWM - podobno ma coś takiego działać w ten sposób, że płyta pobiera sobie PWM z tego "głównego" wentyla a pozostałe łączone równolegle dostają takie same napięcia i po prostu kręcą na takim samym procencie mocy, adekwatnie do swopich własnych parametrów - ale kwestia nie jest podłączenia, a wtyczki, czy ona fizycznie "wchodzi" w taki otwór czy ma inne wyżłobienia, bo czasem celowo jest to tak robione, żeby złej wtyczki nie podłączyć to celowo nie pasuje.

    Jeśli coś takiego będzie działać jak planuję to K10stat na profil obniżania parametrów a speedfan na niski % obrotów, a przy pełnej mocy odpowiedni przestawić obydwa progremy bez żadnej innej ingerencji, dodatkowo, w razie potrzeby chłodzenie samo by przyspieszało, a przy znikomym obciążeniu zwalniało automatycznie, czy wręcz stawało się pasywne...
  • Poziom 25  
    Taki "rozgałęziacz" Akasa służy do podłączenia wentylatorów PWM 4-pin. Wtedy są sterowane sygnałem PWM z FAN CPU, a zasilane wprost z zasilacza.
    Myślę, że powinieneś się zastanowić nad zmianą obudowy, na jakąś inną z dobrą wentylacją. Nie będzie Ci potrzeba tuzina wentylatorów. Będzie cicho i skutecznie.

    Jeśli jednak chcesz mieć trochę wentylatorów w obudowie, to wybierz PWM i użyj wcześniej wspomnianego "rozgałęziacza", lub zainwestuj w wentylatory z czujnikiem temperatury, takie z oznaczeniem TC.
  • Poziom 11  
    zalezy mi na "ręcznym" sterowaniu wentylami i to najlepiej wszystkimi naraz w miarę niedrogim kosztem. Myślę, że nic tańszego a rozwiązującego mój problem nie znajdę - pytanie brzmi tylko czy wejście będzie kompatybilne z wtyczką 3 PIN, czy koniecznie tylko 4 PINowe wentyle się da do niej podłączyć (bo jeśli tak to chyba łatwiej i szybciej spreparuję własną bardziej prymitywną w budowie i zapewne mniej bezpieczną i bezawaryjną oraz z pewnościa gorzej izolowaną elektrycznie, ale jednak skuteczną własną przejściówkę, ale zasilaną niestety z gniazda w płycie głównej, nie molexa jak przy tej.

    EDIT:

    szukam i szukam i nie mogę znaleźć nic na temat tego do czego ten pieruński czwarty PIN kabelek od PWM służy i jaki sygnał przez niego przechodzi, bo sama zasada PWM to modulowanie strumienia impulsów napięciowych, czyli jak ja to rozumiem, napięcie raz jest zapodawana a raz nie, przez co silnik zwalnia, ale nadal pracuje na napięciu znamionowym dzięki czemu nie traci na momencie obrotowym i np obniżenie o 90% napięcia zatrzyma wiatrak, ale zapodawanie mocy przez PWM przez 10% czasu zwolni go o 90%... ale nadal z tej zasady wynika, że tak czy inaczej ten przewodzik od PWM tylko się komunikuje z płytą, a napiecie jest zapodawane na 2 PINY (3ci odpowiada za "podawanie" płycie swojej prędkości obrotów) i na dobrą sprawę logicznie rzecz biorąc PWM między wiatrakiem w gniazdem na płycie będzie się odbywać między tylko jednym wiatrakiem i w mojej teorii pozostałe połączone równolegle będą dostawać te impulsy napięciowe z przerwami tak samo jak pierwszy, który to "wynegocjował" z płytą na podstawie temperatury procesora i w rezultacie, wszystkie wentyle będą się regulować za pomocą jednego wiatraka z 4PINami, mimo, że same mają po 3. Ale to ejst moja teoria i dlatego was pytam, bo sam się nie znam...
  • Poziom 25  
    Jak masz trzy złotówki, to czy kupisz ciastko za cztery złote? Weź sobie zajrzyj do jakiegoś manuala od płyty głównej. Tam masz obrazek i tabelkę z opisem, jaki przewód do czego służy w gnieździe zasilania wentylatora CPU_FAN.

    Tu masz odpowiedź:
    www.elektroda.pl/rtvforum/topic2929156.html
    1-masa, 2-zasilanie, 3-kontrola prędkości (z wentylatora), 4-sygnał PWM (do wentylatora).
  • Poziom 11  
    W specyfikacji znalałem tylko tyle, że płyta może regulować pracę wentyla o ile się to włączy w BIOSie, ale tylko za pomocą RPM i wymagany jest 4 PINowy wentyl, co w mojej sytuacji nic nie zmienia i nic mi nie daje... można zastosować regulator napięciowy np zalmana, ale to daje mi i tak regulację wewnątrz obudowy i ręczną, nie programową, a to nic nie zmienia w obecnym systemie podłączania i odłączania, więc chyba coś przerobię po swojemu, pozostawiając wentyl na procku na programowo ustawionym niskim poziomie, a pozostałe pod przełącznik miedzy 7 (może 5) a 12V pobieranym z moleksa i będą chodzić na stałym RPM, małym lub dużym i tyle... bo bez większych kosztów czy wymiany wentyli jak widzę nie podziałam.

    EDIT a co do ciastek.... to mając 3zł nie kupię ciastka za 4, ale mając już 2 ciastka po 3zł i 1 po 4zł, które pachnie jeszcze bardziej intensywnie - cała torebka z ciastkami powinna pachnieć tym za 4zł;]
  • Poziom 11  
    Ostatecznie problem po dłuższym czasie został rozwiązany tym co pisałem kiedyś, że obudowa i tak pójdzie do wymiany - no i poszła, dokładnie jest zamówiona i za kilka dni będzie, w każdym razie teraz jest rozkmina jak tam zamontować wentylatory.

    Rozwiązały się problemy ze sprzętową regulacją bo obudowa ma 2 sprzętowe regulatory "w komplecie", ale co ja się tu będę rozpisywał, zachęcam do dyskusji w nowym temacie:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3247220.html

    a ten zamykam jako rozwiązany.