Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Daf XF 105.460 08' - Dymi na czarno.

04 Sie 2013 13:00 6381 16
  • Poziom 9  
    Witam, otóż mam taki dość spory problem z samochodem jak w temacie. Więc tak padło turbo, kierowca zjechał na pobocze, ale musiał odpiąć naczepę i dolał oleju odpalił i wyjechał, więc oleju zassał około 20 litrów lub więcej, założone drugie turbo co prawda używka, dość sporo oleju było na cylindrach, bo silnik nie mógł przekręcić, wyciągane były dźwigienki zaworowe i wtryski, olej z intercoolera spuszczony. Po uruchomieniu puszczał dość spore białe chmury bo wiadomo olej się musiał jeszcze wypalić, ale teraz samochód zaczął kopcić na czarno i jest taki przymulony, zrobione już 1000km i dalej to samo. Co dalej robić? Czy może być to wina tego używanego turba może nie zmienia się geometria? Proszę o pomoc, bo walczymy już z tym tydzień i żadnych efektów (aha, dodam, że AdBlue jest odłączone. Dziękuję i czekam na rady ;).
  • Poziom 16  
    A górski sprawdzony ?
  • Specjalista - DAF Trucks
    Prawdopodobnie pogięte masz korbowody. Bardzo częste przy awarii turbo w silniku MX- i zawsze jest to na cylindrze numer 6 lub czasami 5 i 6.
    Jeżeli poszło aż 20 litrów oleju, to katalizator już możesz wyrzucić do kosza, bo pewnie jest pełny oleju i już zawsze będziesz miał aktywne błędy o braku redukcji NoX.
    Nie ma tygodnia, żebym nie miał silnika po awarii Turbo w serwisie.
    Co ciekawe, DAF wprowadził modyfikację Turbo w autach po drugiej połowie 2011 roku, która to docelowo miała wyeliminować ich awaryjność, a i tak mamy holowane auta z awarią turbo.W minionym tygodniu miałem jeden w którym tak pogięło korbowód (tłok na 6-tym był około 12mm niżej niż na 1-szym!), że aż ułamało tuleję cylindrową.Oczywiście wskutek skrzywienia korbowodu nie można go wyjąć z tulei z tłokiem i trzeba wyjmować wszystko z bloku razem z tuleją.
    My zawsze wysyłamy intercooler do specjalistycznej firmy, która rozcina intercooler,oczywiście myje i płucze wnętrze z oleju ale najważniejsze- fizycznie sprawdzają czy nie ma jakichkolwiek kawałków wirnika turbo w środku.
    Podjęliśmy taką decyzję parę lat temu, gdy inny dealer wysłał intercooler tylko na płukanie a potem silnik został uszkodzony wskutek jakiegoś elementu turbo, który pozostał w intercoolerze i został dmuchnięty do silnika (tłok +głowica+wtryskiwacz zostały uszkodzone). Warto to zrobić.
    Co do braku mocy, to jeżeli nie pogięty korbowód, to jeszcze możesz mieć zapchany katalizator. Odłącz wydech, zrób test drogowy i masz czarno na białym.
  • Poziom 9  
    Po odłączeniu katalizatora tzn. puszczona sama rura i też dymi. Górski działa prawidłowo myślę też cały czas o tej zmiennej geometrii w turbinie jednak jest to używka i nie wiadomo ile i gdzie leżała ? Czy to nie ma nic do tego ?
  • Specjalista - DAF Trucks
    mazurekma napisał:
    myślę też cały czas o tej zmiennej geometrii w turbinie

    ??????????????????????????????????????????????????????????????????????????
    Chyba masz na myśli zwykły zaworek Waste-Gate...
    Turbosprężarka jeżeli jest kiepska i puszcza uszczelniaczami olej to możesz znaleźć jego ślady w przewodach z turbo do intercoolera.Zobacz, czy tam jest sucho
  • Poziom 38  
    Nie no przelot przez intercoler kawałków większych jak 2mm2 raczej nie możliwy.
    Ale i takie zrobią robotę z zaworami (gniazdami) i porysowaniem tulei.
    Olej w cylindrach pognie korbowody, to fakt.
    Pytanie, czy nie jechał czasem bez oleju, zanim go dolał, bo jeśli tak, to masz owalne, przytarte i przegrzane tuleje.
    Przyjrzyj się odmie, czy nie ma przedmuchów.
    Turbinie trzeba zrobić test, bo działająca zmiana geometri kierownic jest super ważna.
    Co tam slychać w misie po spuszczeniu oleju- jest magnes na korku spustowym?
  • Poziom 9  
    Tak to wszystko jest ok auto pali,jeździ silnik ładnie równo pracuje tylko jest przymulony i kopci,na wolnych obrotach nie, ale jak mu się depnie to idzie czarna chmura a pod obciążeniem to już wogóle zadyma na całego:P
  • Poziom 38  
    Czujnik doładowania, też mógł "oberwać"
  • Poziom 30  
    Witam może się nie znam ale na moje jeśli kopci na czarno to dwie rzeczy albo za dużo paliwa na cylinder albo za mało powietrza.
  • Specjalista - DAF Trucks
    kwantor napisał:
    bo działająca zmiana geometri kierownic jest super ważna.

    ????????????????????????????????????????????????????????????????
    Kolega kwantor chyba nigdy na oczy nie widział turbosprężarek w XF105.
    kwantor napisał:
    Czujnik doładowania, też mógł "oberwać"

    Od razu wyświetliłby Engine warning mówiący o uszkodzeniu tego czujnika.
    Zrób test przy pomocy Davie nazywa się Cylinder contribution test.
    Pokaże ci procentowo ile każdy cylinder ma "wkładu" w moc silnika.Jeśli w którymkolwiek jest problem kompresji, spalania, to od razu będziesz miał ten cylinder jako ten, który ma najmniejszy wkład w moc silnika.
  • Poziom 38  
    mazurekma napisał:
    Co dalej robić ? Czy może być to wina tego używanego turba może nie zmienia się geometria
    krisbrumm napisał:
    Kolega kwantor chyba nigdy na oczy nie widział turbosprężarek w XF105.
    krisbrumm napisał:
    Od razu wywaliłby Engine warning mówiący o uszkodzeniu tego czujnika.

    Jak sobie przeczytasz po kolei, to zrozumiesz, że właściciel auta i postu ma prawo wiedzieć i widzieć więcej. Jak raz może ma jakieś wynalazki, łącznie z napędem żaglowym. Ja nie patrzę na symbole i cyfry, tylko odpowiadam na zapytania,zwłaszcza jak znam odpowiedzi i to jest logiczne ??? chyba.

    Kolega jako znawca powinien wiedzieć, że czujnik ciśń. doładowania może ulec zakleszczeniu (to jest przetwornik z piezoelektrykiem), strzepaniu i innym rodzajom uszkodzeń, których komputer nie wychwyci, jak w przypadku zwarcia do plusa, minusa, przerwie, czy wartości poza zakresem :boss:
    Więcej niż 3 pytajniki, to rozrzutność..
  • Specjalista - DAF Trucks
    kwantor napisał:
    czujnik ciśń. doładowania może ulec zakleszczeniu (to jest przetwornik z piezoelektrykiem), strzepaniu i innym rodzajom uszkodzeń, których komputer nie wychwyci, jak w przypadku zwarcia do plusa, minusa, przerwie, czy wartości poza zakresem

    1.Nie słyszałem o takim przypadku w DAF-ie

    2.System analizuje sygnał i wykonuje test tzw. plausibility test, wskutek czego wyłapie wartości które dla danego chwilowego stanu silnika są poza zakresem tolerancji.
    Nie ma fizycznej możliwości, aby czujnik pokazał max. doładowanie a więc sterownik dawkuje mu maksymalnie paliwa.To już nie te czasy.

    3.zwarcie do plusa, minusa, przerwy i wartości poza zakresem też wyłapie- po to jest czujnikiem który dostaje +5Volt zasilania, ale sygnał wyjściowy ma w zakresie 0d 0.5V (około) do 4.5V aby mógł sam zdiagnozować przebicia do masy, zasilań.

    kwantor napisał:
    Ja nie patrzę na symbole i cyfry, tylko odpowiadam na zapytania,zwłaszcza jak znam odpowiedzi i to jest logiczne ??? chyba.

    Logiczne, pod warunkiem, że nie mówisz o XF105 :)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    krisbrumm napisał:
    3.zwarcie do plusa, minusa, przerwy i wartości poza zakresem też wyłapie- po to jest czujnikiem który dostaje +5Volt zasilania, ale sygnał wyjściowy ma w zakresie 0d 0.5V (około) do 4.5V aby mógł sam zdiagnozować przebicia do masy, zasilań.
    Z tym zgodzę się w 100 %

    jednak z tym już nie
    krisbrumm napisał:
    Nie ma fizycznej możliwości, aby czujnik pokazał max. doładowanie


    dlaczego bo ... bo czujnik może w każdym stopniu pracy silnika gdy jest uszkodzony (zakleszczony o czym pisał Kol. Kwantor) wysyłać do ECU wartość która jest w zakresie tolerancji sygnału np. 4,3 V co skutkować będzie zawyżoną wartością sygnału mierzonego, jednakże w zakresie dopuszczonej tolerancji.
    I wtedy "plausibility test" (test wiarygodności) nic tu nie da (częsta usterka czujnika doładowania w Scania a budowa czujników i zasada działania ta sama)
  • Poziom 38  
    krisbrumm napisał:
    zwarcie do plusa, minusa, przerwy i wartości poza zakresem też wyłapie- po to jest czujnikiem który dostaje +5Volt zasilania, ale sygnał wyjściowy ma w zakresie 0d 0.5V (około) do 4.5V aby mógł sam zdiagnozować przebicia do masy, zasilań.

    Nie też, ale przede wszystkim i w zasadzie tylko- tak należało odczytać, co pisałem.
  • Specjalista - DAF Trucks
    o ile mi wiadomo, to w DAFie generacji Euro 3 taka możliwość miała by miejsce.Po prostu uszkodzony (zakleszczony) czujnik oszukiwałby sterownik o rzekomym- niby-wyższym sygnale o ciśnieniu doładowania.A sterownik taki jak UPEC jest na tyle prosty, iż dla tej wartości sygnału obliczyłby odpowiednio zwiększoną dawkę- co poskutkowało by dymieniem.

    W przypadku sterownika DMCI, który jest w speku Euro 4/5, plausibility test porównuje, czy ten sygnał dla danych obrotów silnika versus danego położenia pedału gazu (i to jeszcze przy paru innych czynnikach, choćby temperatura cieczy chłodzącej, temperatura powietrza w kolektorze i innych) jest w stanie określić jego chwilowe obciążenie a dla tego właśnie obciążenia wie, jakie POWINNO być ciśnienie doładowania- ze szczególną troską o to, aby nie było za wysokie aniżeli wynika mu to z kalkulacji.
    Nie będzie panikować, jeżeli będzie za niskie , ale na pewno będzie jeżeli będzie za wysokie.A już na pewno NA ŚLEPO nie uwierzy sygnałowi i nie zwiększy dawki paliwa.Tu chodzi o ochronę emisji spalin.Na tym polega Plausibility test w DMCI.Taki "oszukany" sygnał z "zakleszczonego" czujnika doładowania nie przyczyni się do zwiększenia dawki "na ślepo".
    Z resztą, jeszcze w życiu nie widziałem zepsutego czujnika doładowania w DMCI.
    Jedyna możliwość, kiedy silnik jest zasilany zbyt dużą dawką paliwa to w przypadku lejącego wtryskiwacza, ale to i tak w przypadku naprawdę mocno zwalonego wtrysku system jest w stanie wyłapać ( I wówczas generuje błąd Irregular engine run ewentualnie nawet misfire detected!)
    możliwe, że budowa i zasada działania czujników jest ta sama, aczkolwiek systemy są różne.
  • Poziom 38  
    Tak tak, a widziałeś z kolei wartości czujnika strzepanego który przy 1000/min podaje zmienne wartości, mimo że są stabilne ?
    Sądzę, że wkraczamy na jakieś kręte drogi wykładowcze.

    Ja widziałem i w euro 5. Komputer chwalił maszynę za sprawność !
  • Poziom 8  
    mógłby ktoś zapodać opis ,który czujnk jest który w 105 ?