Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bizon Super Z056 - Jak wyregulować regulator napięcia RC1/28?

waco 04 Sie 2013 22:33 7551 19
  • #1 04 Sie 2013 22:33
    waco
    Poziom 28  

    Mam trzy mechaniczne (wibracyjne) regulatory napięcia do Bizona RC1/28.

    Dwa ładują za mocno, a jeden nie ładuje wcale.
    Chciałbym naprawić chociaż jeden z nich.
    Czy za pomocą woltomierza i zasilacza regulowanego 20-30V można by było ustawić progi napięć przełączania styków.

    Do regulacji służą:

    -Dolne mocowanie sprężyny, który można doginać.
    -Po z luzowaniu widocznej śruby na płaski wkrętak istnieje możliwość regulacji przerwy pomiędzy stykami.

    Bizon Super Z056 - Jak wyregulować regulator napięcia RC1/28?

    Bizon Super Z056 - Jak wyregulować regulator napięcia RC1/28?

    Podłączając minus do obudowy, a plus z zasilacza do zacisku 15, można uzyskać przy podnoszeniu napięcia rozwarcie styku górnego i następnie zwarcie dolnego. Przy jakich napięciach ma do tego dojść?

    2 19
  • #2 05 Sie 2013 08:11
    mczapski
    Poziom 38  

    I pewno nie uzyskasz odpowiedzi w takiej postaci. Regulator musi być dostosowany do obwodu, czyli danego typu alternatora. Dokładniej do wirnika. Napięcie sprężyny to próg zadziałania, czyli stan w którym nastąpi rozłączenie styku górnego (teoretycznie 14 v) a zwarcie ze stykiem dolnym to zwarcie 67 z masą. Regulator pracuje oscylacyjnie a zakres regulacji w odniesieniu do oporności uzwojeń wirnika. Stąd jednak lepiej byłoby w obwodzie rzeczywistym.

    0
  • #4 09 Paź 2013 12:06
    waco
    Poziom 28  

    Regulator udało się wyregulować metodą odginania i doginania naciągu sprężynki podczas pracy kombajnu. Szkoda, że nie ma tam jakiejś śrubki do tej regulacji, bo owe doginanie jest mało precyzyjne i wydaje mi się, że nie na lata.

    0
  • #5 10 Paź 2013 07:27
    mczapski
    Poziom 38  

    Wreszcie. Jak się kolega zastanowi to pewno dojdzie do innego wniosku. Mianowicie regulator pracuje impulsowo, więc zwora bez przerwy drga. I właśnie brak elementów o charakterze zmiennym (śruby, nakrętki) w miarę zapewnia długotrwałą pracę. Fakt, że trudniej regulować, ale robi się to rzadko. Poza tym obecnie bez problemów można stosować regulatory elektroniczne, czyli całkowicie bez regulacji.

    Regulatory mechaniczne sterują się prądem a elektroniczne napięciem.

    A jak to kolega wykombinował?

    0
  • #6 10 Paź 2013 08:33
    Megawe
    Poziom 29  

    Mało który bizon ma dwa sprawne akumulatory i stąd się biorą później problemy.
    Regulatory mechaniczne sterują się prądem a elektroniczne napięciem.

    0
  • #7 10 Lut 2018 14:13
    dik551
    Poziom 2  

    Jakie powinno byc napiecie na styku 15 i 67 na rekulatorze? Mi przy wysokich obrotach pokazuje az 32 to chyba za duzo a przy niskich za mało i nie doładowywuje akumulatorów... skąd ogólnie idzie prad z alternatora ? ze szczotek?

    0
  • #8 10 Lut 2018 19:06
    nikusert
    Poziom 38  

    Witam .
    Jeżeli mówimy o regulatorze RC1/28 to napięcie na zacisku 15 będzie takie jak napięcie na akumulatorach ,pomijamy tu dodatkowo spadki napięcia na instalacji.
    Napięcie na akumulatory z alternatora idzie ze stojana(w nim wytworzone),jest to napięcie zmienne ,które przez układ prostowniczy(diody) dochodzi do odbiorników i akumulatora.To że masz niskie napięcie na wolnych obrotach ,może być spowodowane złym przełożeniem na kołach pasowych(silnik-alternator).Lecz częstą przyczyną są luźne ,lub zużyte paski klinowe.Jak napięcie jest zbyt wysokie(32V)na wysokich obrotach ,to świadczy o źle ustawionym regulatorze napięcia,oczywiście mowa o regulatorze mechanicznym .Ważne by regulator był przykręcony stabilnie i podłączony do masy .Oczywiście nie można pomylić końcówek regulatora;
    -15 zasilanie (+)
    -67 zasilanie wzbudzenia regulatora
    Prawidłowe napięcie regulatora to max 28V.
    Regulacji powinno się dokonać na średnich obrotach silnika,ważne że po każdej regulacji, należy założyć metalową pokrywkę na regulator i odczytać multimetrem napięcie ładowania.Dlaczego ?,ponieważ napięcie po założeniu pokrywki ulegnie zmianie.

    0
  • #10 11 Lut 2018 13:17
    dik551
    Poziom 2  

    widzę że to jest bardziej skompikowana sprawa z regulacją tego regulatora (24v)
    Ale spróbuje jeszcze raz.
    Przy jakim napieciu powinnien rozłaczac sie styk 1 z 2 i złaczyc sie 2 z 3 ? bo wyjsciowa pozycja jest stykniecie styku 1 i 2 ? dobrze mysle?
    Bizon Super Z056 - Jak wyregulować regulator napięcia RC1/28?

    0
  • #11 11 Lut 2018 13:26
    nikusert
    Poziom 38  

    Jeżeli styków nie ruszyłeś , to w prosty sposób reguluje się przez naciąg sprężyny. Ustaw około 27-24V, średnie obroty silnika.Gdy założysz pokrywkę napięcie się zmieni.Regulator musi być stabilnie zamocowany by nie był narażony na zbytnie drgania.Sprawdź jak wcześniej wspomniałem paski klinowe.

    0
  • #12 11 Lut 2018 13:57
    dik551
    Poziom 2  

    ok sprawdzę. tzn mam dwa regulatory przy jednym skleił mi sie styk 2-3 i musiałem ruszyc te styki . a przy drugim nic nie ruszałem...a tą sprezynke jak regulowac rozginac ją czy sciągac? to trzeba recznie czy tam jest jaks sróba do jej naciagania?

    0
  • #13 11 Lut 2018 14:11
    nikusert
    Poziom 38  

    Jeden koniec sprężyny jest zamocowany do ruchomej kotwicy ze stykami, drugi koniec do wspólnika. Regulacja polega na delikatnym(minimalnym ) podgięcia wspornika ,by sprężyna była bardziej lub mniej napięta.Odgięcie na dół w stronę podstawy regulatora (sprężona bardziej napięta)powodujemy zwiększenie napięcich ładowania,bardziej luźna- mamy mniejsze ładowanie.Jak wspomniałem odgięcia fobimy delikatne w jedną stronę lub drugą w miarę potrzeby.Może być tak że regulacja zajmie nam trochę czasu.

    0
  • #14 11 Lut 2018 14:36
    gimak
    Poziom 37  

    dik551 napisał:
    Przy jakim napieciu powinnien rozłaczac sie styk 1 z 2 i złaczyc sie 2 z 3 ? bo wyjsciowa pozycja jest stykniecie styku 1 i 2 ? dobrze mysle?

    Tak jak napisał nikusert przy średnich obrotach lub lekko wyższych napięcie sprężyny ustawiaj tak aby napięcie dawane przez alternator było w granicach 28-30V, wtedy styki 1 i 2 będą na przemian rozwierane i zwierane. Następuje to po sobie bardzo szybko i wcale temu nie musi towarzyszyć zwieranie styków 2 i 3.
    nikusert napisał:
    Gdy założysz pokrywkę napięcie się zmieni.

    A dlaczego ma się zmienić? Ja czegoś takiego nie obserwowałem przy regulatorze mechanicznym alternatora w FSO, a on na takiej samej zasadzie działa jak ten z postu #10.

    0
  • #15 11 Lut 2018 14:52
    nikusert
    Poziom 38  

    Z doświadczenia wiem że minimalne napięcie się zmieni.Ustawiałem te regulatory 12V i te 24V kilkakrotnie nim nastały elektroniczne. To że się tak dzieje (sam pewnie się przekonasz) ,może być spowodowane innym polem elektromagnetycznych cewki regulatora, lub inną temperaturą jaka panuje wewnątrz regulatora,lecz to tylko moje sugestie, być może mylne.Jednak myślę że to pierwsze z uwagi na metalową obudowę.

    0
  • #16 11 Lut 2018 15:52
    abart64
    Poziom 28  

    Chyba 0,2V więcej się dawało bo po założeniu dekielka napięcie spadało. Ale to z pamięci, mogę się mylić.
    Jako ciekawostka, instrukcja mówiła że po regulacji na stanowisku powinno się nagrzać regulator i dekielek do bodajże 60st i dopiero skręcić.

    0
  • #17 11 Lut 2018 15:56
    nikusert
    Poziom 38  

    Spadek napięcia był taki jak kolega podaje max do 0.5V .Być może z tą temperaturą dekiel jest racja.

    0
  • #18 11 Lut 2018 17:02
    gimak
    Poziom 37  

    nikusert napisał:
    Z doświadczenia wiem że minimalne napięcie się zmieni.Ustawiałem te regulatory 12V i te 24V kilkakrotnie nim nastały elektroniczne. To że się tak dzieje (sam pewnie się przekonasz)

    Już teraz się nie przekonam, bo nie dysponuję obecnie czymś takim. Jest to całkiem prawdopodobne, ja na to nie zwróciłem uwagi że pod wpływem wzrostu temperatury (po założeniu pokrywki lub nagrzaniu się się regulatora od ciepła w komorze silnika) napięcie dawane przez alternator lekko spadało. Może dlatego nie zwróciłem na to uwagi, że nie czekałem, aż ta temperatura wzrośnie. Dzisiaj zresztą też inne (wyższe) jest napięcie na zimnym alternatorze, niż na ciepłym - czego przez długi czas nie byłem świadomy, bo tak się składało, że napięcie mierzyłem gdy silnik i altek były zimne.

    0
  • #19 11 Lut 2018 18:05
    abart64
    Poziom 28  

    Podgrzewanie przed skręceniem było raczej podyktowane hermetyzacją , ale nikt się tym nie przejmował. A dekielek na 100% lekko zmieniał napięcie.

    0
  • #20 11 Lut 2018 20:19
    nikusert
    Poziom 38  

    Dość dobre i łatwe w naprawie były regulatory elektroniczne REO-28 ,które można kupić nawet na OLX za 40zł.Jeżeli uda się ustawić mechaniczny, to też dobrze.

    0