Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

GPZ 500 - Brak ładowania , Brak przednich świateł

05 Sie 2013 23:10 5571 10
  • Poziom 8  
    Witam,

    Sprawdziłem dzisiaj w moim motocyklu ładowanie i niestety stwierdziłem jego brak ;//

    Pomyślałem od razu że rozleciało się koło magnesowe, przypadłość w tych modelach (odklejają się magnesy). Ale sprawdziłem napięcie wychodzące z alternatora na 3 fazach (sprawdzałem przy odłączonym regulatorze). Multimetr pokazał mi następujące wyniki:

    przy obrotach ok 1500 obr/min

    miedzy 1 a 2 fazą : napięcie ok 21V, napięcie skacze od 20 do 21V
    miedzy 1 a 3 fazą : taka sama sytuacja
    miedzy 2 a 3 faza : taka sama sytuacja

    przy obrotach ok 4000 obr/min

    miedzy 1 a 2 fazą : napięcie ok 62V, napięcie skacze od 61 do 63V
    miedzy 1 a 3 fazą : taka sama sytuacja
    miedzy 2 a 3 faza : taka sama sytuacja

    przy obrotach ok 5000obr/min

    miedzy 1 a 2 fazą : napięcie ok 75V, napięcie skacze od 74 do 76V
    miedzy 1 a 3 fazą : taka sama sytuacja
    miedzy 2 a 3 faza : taka sama sytuacja .

    Wyniki wskazują że alternator wydaje się być sprawny.

    Sprawdziłem też regulator według tego schematu:

    GPZ 500 - Brak ładowania , Brak przednich świateł

    I niestety na jednej fazie jest całkowity brak reakcji na multimetrze. Na 2 pozostałych multimetr pokazuje podobne wyniki. Jest tylko jedno "ale" na schemacie jest 5 kabli, w moim regulatorze jest 6. Ja mierzyłem to w ten sposób że podłączyłem jedną sondę multimetru do kabla "czarnego" a drugą sondę do poszczególnych kabli "żółty" od faz.
    Na 2 jest wynik w okolicach 1.843 M om, a na jednej 0. ;/ Regulator jest uszkodzony ????

    Mam jeszcze inny problem, dotyczący świateł. Raz są, a raz ich nie ma. Miałem w swoim motocyklu zastosowany automat do świateł "reserve lighting device", który automatycznie załączał światła po odpaleniu motocykla. Pomyślałem że w nim leży problem, więc go usunąłem, łącząc kabel "niebieski" idący od bezpiecznika z kablem "żólto-niebieskim" idącym do przełącznika świateł. Ale światła nadal raz działają a raz nie. Jak nie ma świateł, muszę kilka razy przekręcać stacyjkę i odpalać motocykl, po pewnym czasie światła załapują i świecą do momentu odłączenia zasilania stacyjką. Czasami łapią kilka razy pod rząd, a czasami trzeba 5-6 razy odpalać i gasić aby załapały ;//// Nie mam pojęcia w czym leży problem ;//

    Jeżeli ktoś ma jakieś pomysły, lub sugestie proszę o pomoc.

    Schemat Kawasaki

    GPZ 500 - Brak ładowania , Brak przednich świateł
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Jesteś pewien, że masz dokładnie tą wersje elektryki? Instalacje na USA i Kanadę odbiegają od wersji europejskich właśnie częścią oświetleniową. Są bardziej rozbudowane.
    Jakoś nie do końca ogarniam ideę tych twoich pomiarów. Coś tam mierzyłeś, ale jak i po co...
    Mierzysz sobie napięcie na fazach względem masy. Mierzysz napięcie miedzyfazowe. Mierzysz, co się dzieje na wyjściu regulatora. A ty dodatnie wyjście z regulatora łączysz a wejściem ujemnym mirnika, a następnie mierzysz napięcie przemienne. To samo ten drugi pomiar.
    Wysokie napięcie na alternatorze wskazuje, że regulator nie działa i nie tnie napięcia do właściwego poziomu.. Jak zmienia się napięcie na wyjściu regulatora? Jak jest wartość? Nie odłączałeś przypadkiem regulatora od akumulatora podczas pracy silnika?
  • Poziom 8  
    Więc tak, te wyniki to jest napięcie międzyfazowe. Napięcie na fazach względem masy nie mierzyłem, sprawdziłem tylko czy nie ma przebicia do masy i nie ma. Napięcie na wyjściu z regulatora ? Chodzi Ci o to co się dzieję na klemach akumulatora ? Tam napięcie jest rzędu ok 11V na wolnych obrotach ze światłami, bez nich ok 12V. Przygazówka do 4tys obr/min nie daje żadnego efekty. No może skoczy o 0.01V ;/

    Do pomiarów nie odłączałem regulatora podczas pracy silnika. Zrobiłem to na zgaszonym.
    Odłączyłem tylko kostkę idące z alternatora, odpaliłem moto, zrobiłem te pomiary z 1 posta, i zgasiłem silnik. Myślę że nic więcej nie uszkodziłem/

    Dzisiaj jadę podmienić regulatory, zobaczymy jaki będzie efekt. Mam nadzieję że się nie spali.

    Co do świateł, tak mam pewność że mam ten schemat ponieważ moje moto jest w wersji amerykańskiej. Dokładnie EX 500A. Teraz tak sobie myślę czy problemy z ładowaniem nie przekłada się na problem ze światłami. Spadek napięcia podczas rozruchu mógł skutecznie blokować automat od świateł. Ale w czym by leżał problem teraz, skoro automat jest odłączony, a światła nadal działają jak im się zeche ;/
  • Poziom 42  
    Wygląda, że regulator jest uszkodzony.
    Coś się nie zgadzają twoje opisy ze schematem.
    Piszesz coś o pięciu kablach, ale opisany sposób sprawdzania regulatora dotyczy chyba innego modelu regulatora.
    Piszesz coś o podłączeniu kabla "czarnego" do multimetru, ale takiego kabla przy regulatorze na schemacie nie ma...
    Problem ze światłami może być wywołany niesprawnością przełącznika na kierownicy. Trzeba go rozebrać i sprawdzić pod kątem wypalonych styków i przywarć kabli do masy.
    Trzeba tez sprawdzić skrzynkę połączeniową (Junction box). Może tam coś nie łączy itp. Przy okazji można uzupełnić schemat o te niewidoczne połączenia. Ułatwi to zrozumienie sposobu działania instalacji.
  • Poziom 8  
    Pisząc "przełącznik świateł" miałem na myśli, przełącznik do zmiany świateł drogowych na mijania i odwrotnie (w lewej manetce). Przełącznika do włączania świateł , zazwyczaj znajduje się w prawej manetce, w moim modelu nie ma.

    Co do ładowania, pojechałem do kumpla. W swoim GPZ'miał dobre ładowanie. Podłączyliśmy mój regulator i ładowanie znikło. Efekt taki sam jak u mnie, ok 11V na klemach akumulatora. Po ponownym podłączeniu sprawnego, ładowanie wróciło do normy ok 13.5V. Więc ewidentnie mam uszkodzony regulator.

    Zastanawiam się czy nie zbudować regulatora, z tego schematu

    GPZ 500 - Brak ładowania , Brak przednich świateł

    ale czytałem że są problemy z przegrzewaniem się układu. I ma chyba 5 wyjść , mój ma 6 ;/
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Są ciekawsze schematy regulatorów na forum i w sieci. Wraz z omówieniami.
  • Poziom 42  
    Ten regulator to klasyka. Jednak kilku forumowiczów miało z nim problemy.
    Jest zbyt prosty aby zapewnił dobrą regulację.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2051892
    Proponuję inny ma mosfetach. https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2344969
  • Poziom 8  
    Napisałem do Firmy która zajmuje się produkcją regulatorów. Według nich ten regulator pasuje właśnie do mojego Kawasaki.

    GPZ 500 - Brak ładowania , Brak przednich świateł

    Regulator ma 5 kabli, mój ma 6. Twierdzą żeby nie podpinać brązowego kabla, który znajduję sie u mnie i wszystko ma działać. Jakoś w to nie wierzę, ponieważ analizując schemat mojej instalacji kabel o kolorze brązowym wychodzący z regulatora, idzie np do klaksonu, kontrolki ciśnienia oleju, obrotomierza, wskaźnika temperatury, a przede wszystkim do modułu.

    Dodam jeszcze schemat samego regulatora z mojego moto;

    GPZ 500 - Brak ładowania , Brak przednich świateł

    Według tego co pisze ta firma, powinny pasować wszelkie regulatory 5 pinowe?? Jest to w ogóle możliwe? Czy po prostu próbują mnie naciągnąć jako klienta.

    jack63 Dzięki za linki. Ale jednak chyba nie pokuszę się o budowę swojego regulatora. Prosta sprawa nie mam doświadczenia w tym temacie. Poszukam raczej jakiejś działającej używki.
  • Poziom 28  
    Brązowy przewód to wejście napięcia odniesienia do regulatora, w instalacji + po zapłonie. Bez tego kabla będzie działał praktycznie każdy regulator pięcioprzewodowy...
  • Poziom 42  
    Jest tak jak pisze web69. Ten brązowy kabel w ori regulatorze jest tzw. wejściem SENSE i realizuje tzw. "Battery sensing". Chodzi o różnice miejsc pomiaru napięcia i, związane z rezystancją przewodów i spadkami napięć, błędy regulacji.
    Inne regulatory mogą takiego wejścia nie mieć (5 pin) a i tak będą w miarę działać mierząc napięcie na swoim wyjściu a nie gdzieś dalej w instalacji.
    Aby to zrozumieć wystarczy na schematach zastąpić kreski (kable z zerową rezystancją) rezystorami.
    Można też na działającym (lepiej lub gorzej) układzie mierzyć spadki napięć na przewodach multimetrem na zakresie 200(400) mV lub 2(4) V. Wtedy może się okazać, że za regulatorem jest 14V a na aku tylko 13.5V.
  • Poziom 8  
    Problemy rozwiązanie, zamontowałem nowy regulator (kupiłem typowo do mojego modelu motocykla), ładowanie wróciło do normy. Wychodzi na to że problemy ze światłami też były przez złe ładowanie. Teraz działają normalnie. Dzięki wszystkim za pomoc.