Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
RenexRenex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zaciskarka do łączników tulejkowych, izolowanych

07 Sie 2013 07:24 4557 16
  • Poziom 7  
    Cześć

    Stoję przed problemem kupna odpowiedniego narzędzia. Jestem hobbystą ale lubię wykonywać rzeczy dobrze, zgodnie ze sztuką - stąd moje pytanie. Potrzebuję wykonać kilka wiązek w samochodzie i będę potrzebował zacisnąć łączniki tulejkowe izolowane, o takie:

    Zaciskarka do łączników tulejkowych, izolowanych

    Jakie narzędzie prawidłowo zaciśnie takie ustrojstwo? Przekroje przewodów to od 0.34 - 2.5 mm2.

    Będę wdzięczny za pomoc.
  • RenexRenex
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Proponuję praskę do końcówek tulejkowych, izolowanych firmy Ergom. To dobre narzędzia a odpowiednią dla ciebie wybierz sam. Najtańsza praska PZ/0,5-16.
  • Poziom 7  
    Czy ta praska nie będzie uszkadzać izolacji?
  • RenexRenex
  • Poziom 12  
    Skoro jest to kilka wiązek to nie ma sensu kupować nowego narzędzia-użyj kleszczy :P
  • Poziom 7  
    Mam proste narzędzie uniwersalne, które ma miejsce na elementy izolowane i nieizolowane ale ma ono tendencje do uszkadzania izolacji.

    Poza tym zastanawiałem się jaki powinien być prawidłowy kształt zaciśniętej tulejki...
  • Pomocny post
    Poziom 43  
  • Poziom 7  
    Jak człowiek ma jakiś punkt zaczepienia to od razu łatwiej się szuka! Spojrzałem w katalog firmy Ergom. Wynika z niego iż odpowiednie praski dla takich konektorów to:

    WZ 2,5 I /0,5-2,5 - 0,5 do 2,5 mm^2
    WZ 6 I /0,5-6 - 0,5 - 6 mm^2
    WK 2,5 I /0,25-2,5 - 0,25 do 2,5 mm^2

    Myślę, że pójdę w którąś z tych opcji. Końcówka po zaciśnięciu ma kształt owalny, spłaszczony.
  • Poziom 10  
    A ja kupiłem zaciskarkę NWS 0,34 - 2,5 mm, która ma bardzo podobny zacisk do wspomnianej wcześniej PZ/0,5-16.
    Niestety izolację nacina.
    A druga wada to zbyt cienkie uchwyty, które po kilkunastu zaciskach wrzynają się w dłonie.
  • Poziom 37  
    Ostatnio kupiłem ściągaczki izolacji automatyczne NEO zapierałem się ze niepotrzebne mi b o mam inną metodę ściągania ale cóż 60zł majątkiem nie jest a z roboty ścinki miedziane przewodów są to 3kg i się zwróci D: Maszynka ma właśnie w rękojeści niby zaciskacz do tych końcówek izolowanych ( czerwone niebieskie zółte ) testowałem czerwone i niebieskie na 1,5mm2 i zaciska solidnie że nie dałem rady rozerwać ręcznie. Zrobiłem pętlę z dwóch odcinków przewodu i czerwona złączka i niebieska i próby rozerwania ręcznie poprzez palce ale nie dałem rady. Zaciśnięte tak jak praską dedykowana do izolowanych końcówek. Jeśli chodzi o praskę to osobiście używam praskę haupy ale teraz zamiast nosić ją w torbie mam ściągaczki i jak co to mam czym zacisnąć. Jedyne co różni praskę od tych neo to praska zaciska na dwa zgniecenia naraz a tu pojedynczo. Nie mam tego testerka zaciśniętego bo bym podesłał fotkę różnic między praską a ściągaczami izolacji.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Do tych tulejek używam takich szczęk:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=8351363#8351363
    Górne zdjęcie, szczęki Yato, gniazda po wewnętrznej stronie zaciskarki. Wgniatają one część tulejki, zagniatają punktowo i dają mocne połączenie. Niestety trochę potrafią izolację uszkodzić. Ale ta w tych tulejkach na szczęście nie ma tendencji do pękania w uszkodzonym miejscu.
    Swoją drogą, to te tulejki są całkowicie nieopłacalne. Przy cenie około 1 zł za taką tulejkę, dużo tanie jest zaopatrzyć się w tulejki nieizolowane, porządnie zagnieść punktowo, a nawet zalutować (oczywiście zależy, w czym to połączenie) i nasunąć na to koszulkę termokurczliwą. Wychodzi co najmniej o połowę taniej.
  • Poziom 10  
    Błażej napisał:

    Swoją drogą, to te tulejki są całkowicie nieopłacalne. Przy cenie około 1 zł za taką tulejkę, dużo tanie jest zaopatrzyć się w tulejki nieizolowane, porządnie zagnieść punktowo, a nawet zalutować (oczywiście zależy, w czym to połączenie) i nasunąć na to koszulkę termokurczliwą. Wychodzi co najmniej o połowę taniej.

    To prawda.

    Tulejki/oczka z izolacją przydają się na krótkim odcinku kabla - koszulka termokurczliwa w takim przypadku zaciśnie się w niewłaściwym miejscu od samej temperatury z grotu lutownicy.
  • Poziom 7  
    Dzięki za kolejne odpowiedzi. Na pewno przydadzą się.

    Pokazane tulejki są dla mnie wygodne. Nie miałem zamiaru ich lutować. Robiona wiązka jest do samochodu. Elementy łączone mają trafić do komory silnika - dlatego właśnie kupiłem takie tulejki od razu uzbrojone w koszulki termokurczliwe z klejem... Zależy mi także na tym aby były one maksymalnie szczelne.

    Napisałem z ciekawości do Ergom odnośnie ich narzędzi, dostałem wykaz prasek odpowiednich do konektorów w izolacji termokurczliwej:

    1) E06PZ­03120100600 WZ­TIN NX
    2) E06PZ­03120100400 WZ­IN NX
    3) E06PZ­03120200100 WZ­INs NX
    4) E06PZ­03020100201 WZ 10I/1­6 W
    5) E06PZ­03070100201 WS 10I/1­6/K X
    6) E06PZ­03060100201 WS 10I/1­6 X
    7) E06PZ­03120100101 WZ W
    8) E06PZ­03130520001 N­FE NX
    9) E06PZ­03130520021 N­FE­L NX
    10) E06PZ­03130520101 N­AL NX
    11) E06PZ­03130520201 M­A­I 0,5­6 NX
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Jeśli to ma być jednostkowa robota, to nie wydziwiałbym i kupił jakieś podstawowe. Nawet tą SZ 1.5 - 6. Bo i tak będzie później leżeć i rdzewieć. Jeśli to ma na siebie zarabiać, to trzeba wydać większe pieniądze na porządne narzędzie. Fajne są praski z wymiennymi szczękami, ale tu już kilka stówek trzeba położyć.
    Ciekawe praski ma jeszcze Energotytan.
    A osobiście albo bym zrobił instalację od punktu do punktu, bez rozwidleń, albo porządnie polutował i nałożył koszulki.
  • Poziom 43  
    zdzisiek1979 napisał:
    Maszynka ma właśnie w rękojeści niby zaciskacz do tych końcówek izolowanych ( czerwone niebieskie zółte ) testowałem czerwone i niebieskie na 1,5mm2 i zaciska solidnie że nie dałem rady rozerwać ręcznie. Zrobiłem pętlę z dwóch odcinków przewodu i czerwona złączka i niebieska i próby rozerwania ręcznie poprzez palce ale nie dałem rady.

    Jeżeli masz na myśli ten chłam, co na obrazki to niestety, ale to się nie nadaje do niczego. Brak powtarzalności, zdarza się, że taka, zaciskarka niszczy osłonę tulejek. A po roku lub dwóch od zaciśnięcia przewody w samochodzie z tego wypadają. Zaciskarka do łączników tulejkowych, izolowanych


    Błażej napisał:
    Fajne są praski z wymiennymi szczękami, ale tu już kilka stówek trzeba położyć.

    Mam taką Knipexsa i ta wymiana szczęk to mnie czasem do szału doprowadza jak robię instalację. A w tych samych pieniądzach miałbym osobne szczęki do różnego rodzaju złączy.
    Więc mimo wymiennych szczęk mam też dwie osobne praski Żeby nie trzeba był ciągle żonglować szczękami.
    Tak jak pisał Błażej jak jednostkowo to polutować.
  • Poziom 43  
    Miałem okazję testować prze chwilę. Ściągaczka OK. Reszta słabiej. Do zaciśnięcia trzeba użyć dużej siły ( brak dzwigni) trochę brak powtarzalności. Ale taki uniwersal za takie pieniądze, jest to dostępne w marketach pod różnymi nazwami i można to kupić za 45zł to uważam, że całkiem OK.
  • Poziom 10  
    zdzisiek1979 napisał:
    To ten model a miałem opory przed zakupem bo mam inną metodę ściągania izolacji ale uległem pokusie. http://polmarprojekt.pl/211-neo-01-500-automatyczny-sciagacz-izolacji-czolowy.html


    Mam taki. Jako ściągacz izolacji sprawdza się b. dobrze. Nawet do cienkich przewodów do podłączenie LAN - czasem tylko mocniej rozciąga izolację. Ale to zależy od przewodu.

    Jako zaciskarki nigdy nie używałem ale dzisiaj w domu sprawdzę.