Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

radio samochodowe - Wymiana kabli

robmathic 09 Sie 2013 13:50 3270 26
  • #1 09 Sie 2013 13:50
    robmathic
    Poziom 6  

    Próbuję zlikwidować świst w głośnikach (zakłócenia) w starym golfie i chciałbym zrobić to raz, a porządnie. Chciałbym zabrać się za wymianę kabli prowadzących z radioodbiornika do pudełka z kablami (wybaczcie za brak profesjonalnego nazewnictwa). Planuję kupić nowe kable i zastąpić nimi stare. W całości Dlatego też proszę o pomoc w ocenie czy jest to w ogóle możliwe. Zamieszczam zdjęcia rozebranego radioodbiornika. Da się podłączyć nowe piny pod kostkę widoczną na zdjęciu trzecim? I czy zerwanie widocznych na pierwszych dwóch zdjęciach "żyłek" (przepraszam ponownie) nie spowoduje usterki urządzenia.
    Nie znam marki odbiornika i samo przedsięwzięcie traktuję jako naukę.

    0 26
  • Sklep HeluKabel
  • #2 09 Sie 2013 13:57
    wojtek0995
    Poziom 27  

    Radia samochodowe są tak zbudowane, żeby świstów nie było. To na pewno nie wina kabli. Kiedy słyszysz ten świst?

    0
  • #3 09 Sie 2013 13:58
    1861421
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 09 Sie 2013 14:40
    robmathic
    Poziom 6  

    Nie zrozumieliście mnie: odbiornik jest w porządku. Sprawdziłem podłączając pod zasilacz komputerowy ATX. Problem jest z zakłóceniami podczas pracy silnika - na tym forum mnóstwo jest wątków poruszających ten problem. W tym aucie jest mnóstwo niezabezpieczonych kabli, które emitują zakłócenia. Chcę je zlikwidować.
    Podsumowując wasze wypowiedzi mogę bez obawy dalej rozkręcać urządzenie, wyjąć piny i zacisnąć pod nowe kable? Zerwanie żyłek (tak na marginesie: co to jest i do czego służy?) nie odbije się na pracy radioodbiornika?

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #5 09 Sie 2013 15:29
    wojtek0995
    Poziom 27  

    Wymiana kabli nie pomoże. Przecież to nie wina radia, a samochodu.

    0
  • #6 09 Sie 2013 16:19
    robmathic
    Poziom 6  

    Z tego co wyczytałem to wina okablowania, które powoduje zakłócenia, przez co słychać świst. Jak napisałem:

    robmathic napisał:
    Chciałbym zabrać się za wymianę kabli prowadzących z radioodbiornika do pudełka z kablami (wybaczcie za brak profesjonalnego nazewnictwa). Planuję kupić nowe kable i zastąpić nimi stare.

    Nie chcę wymieniać kabli TYLKO w radioodbiorniku, ale WSZYSTKIE, zaczynając od tych widocznych na zdjęciu, które biegną przez kostkę ISO aż do akumulatora. Jeżeli to nie pomoże, sprawdzę w jakim stanie są kable biegnące od odbiornika do poszczególnych głośników. Po prostu chcę zacząć od radioodbiornika.

    0
  • #7 09 Sie 2013 16:46
    wojtek0995
    Poziom 27  

    W takim razie ciągnij mase z karoserii przy wymianie kabli.

    0
  • #8 09 Sie 2013 16:58
    farjat
    Poziom 22  

    robmathic napisał:
    Z tego co wyczytałem to wina okablowania, które powoduje zakłócenia, przez co słychać świst.

    To wina pętli masy. Temat stary jak wungiel....

    wojtek0995 napisał:
    W takim razie ciągnij mase z karoserii przy wymianie kabli.

    Za szkodliwą poradę powinieneś mieć ostrzeżenie.

    0
  • #9 09 Sie 2013 17:16
    robmathic
    Poziom 6  

    farjat napisał:
    robmathic napisał:
    Z tego co wyczytałem to wina okablowania, które powoduje zakłócenia, przez co słychać świst.

    To wina pętli masy. Temat stary jak wungiel....


    Tak, wiem, czytałem na ten temat. Dlatego chcę wymienić instalację elektryczną łączącą radioodbiornik z akumulatorem. Na początek. jestem pewien że tu jest problem. Dlatego ponawiam pytanie: czy mogę bez obawy dalej rozbierać urządzenie? Czy zerwanie żyłek nie spowoduje uszkodzeń?

    Pozdrawia,
    robmathic

    0
  • #10 09 Sie 2013 17:18
    swiatal
    Poziom 19  

    Obawiam się, że zwykła wymiana kabli "świstu" nie usunie.
    Pozdrawiam.

    0
  • #11 09 Sie 2013 17:22
    farjat
    Poziom 22  

    Te żyłki, to po prostu klej. Kleiłeś coś butaprenem albo klejem na gorąco? Też się takie wąsy ciągną.... TOTALNIE nie ma wpływu na nic.

    Ale i tak to wszystko to sztuka dla sztuki, nie usunie świstu.

    0
  • #12 09 Sie 2013 17:25
    robmathic
    Poziom 6  

    Na tym forum istnieje mnóstwo wątków na ten temat i z tego co zauważyłem: nie istnieje jedno rozwiązanie. Jednemu pomogło to, drugiemu tamto. W tym golfie okablowanie to jeden wielki bałagan - kable latają bez izolacji. Chyba od tego powinienem zacząć. Kiedyś świstu nie było słychać, głośniki grały bardzo ładnie. Podejrzewam, że skoro to nie radioodbiornik to musi być to wina okablowania płynącego z tego urządzenia, ponieważ zakłócenia słychać w każdym z głośników.

    Pozdrawiam,
    robmathic

    0
  • #14 09 Sie 2013 17:36
    robmathic
    Poziom 6  

    Nie, tylko to radio o którym mówiłem. Być może (a raczej na pewno) posiada wbudowany wzmacniacz. Niestety nic mi o tym nie wiadomo.

    0
  • #15 09 Sie 2013 17:41
    farjat
    Poziom 22  

    Więc miłej zabawy z:

    robmathic napisał:
    W tym golfie okablowanie to jeden wielki bałagan - kable latają bez izolacji.

    Próbowałeś podłączyć jakiś głośnik bezpośrednio pod radio, pomijając instalacje w aucie? Nic prostszego... o ile posiadasz wtyk ISO.

    0
  • #16 09 Sie 2013 17:44
    robmathic
    Poziom 6  

    robmathic napisał:
    Nie zrozumieliście mnie: odbiornik jest w porządku. Sprawdziłem podłączając pod zasilacz komputerowy ATX.


    Podłączyłem słuchawki komputerowe pod wejście chinche używając przejściówki chinche -> jack 3.5mm. Wszystko ładnie grało niezależnie czy cicho czy bardzo głośno.

    0
  • #17 09 Sie 2013 21:00
    wojtek0995
    Poziom 27  

    Powiedz mi Kolego farjat co pomogło by podłaczenie głośników bezpośrednio pod radio i dlaczego moja porada jest szkodliwa?

    0
  • #18 09 Sie 2013 21:35
    farjat
    Poziom 22  

    robmathic napisał:
    Podłączyłem słuchawki komputerowe pod wejście chinche używając przejściówki chinche -> jack 3.5mm.

    Nie bardzo rozumiem, jakie chinche?
    Pokaż zdjęcie tyłu radia. Nie podłączyłeś się czasem pod wyjście na wzmacniacz?
    http://sklep.avt.pl/p/pl/2701/iso+wtyk+glosnikowy+i+zasilajacy+zespolony.html
    U góry wtyk ISO zasilający, na dole głośnikowy.

    wojtek0995 napisał:
    Powiedz mi Kolego farjat co pomogło by podłaczenie głośników bezpośrednio pod radio i dlaczego moja porada jest szkodliwa?

    Głośnik bezpośrednio pod radio- ominięcie kilku metrów kabli w niewiadomym stanie (sztukowane, przetarte?).
    NIGDY nie bierze się masy z karoserii, o ile się nie chce mieć jakiś dziwnych akcji. Po prostu.

    0
  • #19 09 Sie 2013 21:43
    wycior01
    Poziom 22  

    Wymiana kabli nic nie da, można wsadzić istniejące w ekran, o ile chce ci się to robić. Diagnoza "świstu" jest prosta - rozwalone kondensatory, które nie działają tak jak powinny. Ich wybrzuszenie jednoznacznie świadczy o trwałym uszkodzeniu tych elementów. Ich wymiana na 99% pomoże, a na 100% nie zaszkodzi. Ich zadaniem jest przede wszystkim filtrowanie :), więc gdy nie działają odbija się to negatywnie na pracy urządzenia. To, że na słuchawkach ładnie grało nic nie znaczy, inna moc i zapewne impedancja głośników.

    0
  • #20 10 Sie 2013 10:33
    robmathic
    Poziom 6  

    farjat napisał:
    Te żyłki, to po prostu klej. Kleiłeś coś butaprenem albo klejem na gorąco? Też się takie wąsy ciągną.... TOTALNIE nie ma wpływu na nic.

    Dzięki za odpowiedź.

    farjat napisał:
    robmathic napisał:
    Podłączyłem słuchawki komputerowe pod wejście chinche używając przejściówki chinche -> jack 3.5mm.

    Nie bardzo rozumiem, jakie chinche?

    Proszę bardzo (załącznik nr.1)

    wojtek0995 napisał:
    Do autora: dobrze byłoby znać chociaż model tego radia

    Jak już napisałem - modelu nie znam, nie jest w żaden sposób oznaczony. Nawet marki nie znam.

    wycior01 napisał:
    Ich wybrzuszenie jednoznacznie świadczy o trwałym uszkodzeniu tych elementów. Ich wymiana na 99% pomoże, a na 100% nie zaszkodzi.

    Skoro tak, to rzeczywiści warto tym się zainteresować. Dzięki.

    wycior01 napisał:
    Autorze. zanim cokolwiek zrobisz i zaczniesz wymienac kable i wogole zdobadz na chwile jakiekolwiek inne radio sprawne i podlacz do swojej instalacji. Podlaczenie radia na stole wcale nie swiadczy o tym ze filtry sa w nim sprawne. Jesli na innym radiu bedzie to samo wtedy mysl nad przewodami.

    Niestety, nie mam możliwości zdobycia innego radioodbiornika - w drugim aucie jest w ogóle inne wejście, nie chcę się w to bawić tym bardziej, że to samochód brata. Ale rozumiem, że twoja diagnoza jest taka sama co wycior01?

    Podsumowując wasze wypowiedzi: jednak może być to wina radioodbiornika, pierwszym moim krokiem powinno być wymiana uszkodzonych kondensatorów (a może wszystkich, hę?), a dopiero - w razie braku poprawy - wymiana kabli. Zrobię tak ja mówicie, z tym, że jednocześnie wymienię kable i kondensatory. Mam wakacje, mogę pobawić się. Ich wymiana na 0.01% pomoże, a na 100% nie zaszkodzi, czyż nie?

    0
  • #22 10 Sie 2013 12:04
    wycior01
    Poziom 22  

    Kondensatory niewiele kosztują, w hurtowni można kupić dosłownie po kilka groszy za sztukę, ich wymiana banalna, więc nie ma się nad czym zastanawiać. Z narzędzi potrzebnych do ich wymiany przychodzi mi na myśl jedynie lutownica - jak nie masz, to kup najprostszą kolbową za 10-15zł o mocy 30w - na pewno wystarczy. Może się przydać także odsysacz/plecionka i miernik, ale dla chcącego nic trudnego, zamiast plecionki kawałek kabla antenowego, miernik też nie każdemu jest potrzebny (określa się stan kondensatorów na oko, lub wymienia wszystkie jak leci). Stan alternatora i całego jego układu też może dawać się we znaki, ale nie wydaje mi się, by to było główną przyczyną.
    Ps. skąd wziąłeś ten cytat ? - ja tego nie napisałem :)

    robmathic napisał:
    wycior01 napisał:
    Autorze. zanim cokolwiek zrobisz i zaczniesz wymienac kable i wogole zdobadz na chwile jakiekolwiek inne radio sprawne i podlacz do swojej instalacji. Podlaczenie radia na stole wcale nie swiadczy o tym ze filtry sa w nim sprawne. Jesli na innym radiu bedzie to samo wtedy mysl nad przewodami.
    :?:

    0
  • #23 10 Sie 2013 13:02
    robmathic
    Poziom 6  

    wycior01 napisał:

    Ps. skąd wziąłeś ten cytat ? - ja tego nie napisałem :)

    Przepraszam, to cytat użytkownika wojekkk. Administracja wyrzuciła parę postów do kosza - stąd ten cytat.

    Wracając: nie zastanawiam się, podjąłem decyzję, że wymienię wszystkie kondensatory. Lutownice mam, poczytam w sieci jeszcze na ten temat.

    0
  • #24 12 Sie 2013 22:06
    farjat
    Poziom 22  

    robmathic napisał:
    farjat napisał:
    robmathic napisał:
    Podłączyłem słuchawki komputerowe pod wejście chinche używając przejściówki chinche -> jack 3.5mm.

    Nie bardzo rozumiem, jakie chinche?

    Proszę bardzo (załącznik nr.1)

    Cytat, cytowanego cytatu podczas cytowania... ;)

    Te wyjścia chinch są do zewnętrznego wzmacniacza. Tam wychodzi tylko słabiutki sygnał. Głośnik podłączony pod to nie zagra.

    0
  • #25 13 Sie 2013 19:12
    robmathic
    Poziom 6  

    Przed chwilą wymieniłem wszystkie kondensatory i radioodbiornik... nie działa. Po prostu. Po podłączeniu do samochodu nie podświetlają się przyciski (co powinno nastąpić), nagrzewa się w dwóch miejscach i śmierdzi. Zepsułem coś. Macie jakieś pomysły?

    Edit: Problem rozwiązany. Po części. W tej części, że już nie śmierdzi i urządzenie działa jak działało. Nadal głośniki piszczą. Pomysły?

    0
  • #26 14 Sie 2013 00:52
    wycior01
    Poziom 22  

    Oto pomysły :)
    1) wadliwe głośniki - spróbuj z innymi
    2)problemy z zasilaniem - zasil to z zasilacza (12v duża wydajność prądowa), lub naładowany akumulator (bezpośrednie podłączenie)
    3)zakłócenia-poprawić ekranowanie
    4) (najgorsze) - uszkodzenie czegoś w radiu - miernik w łapkę, szukamy serwisówki i mamy zajęcie na długie zimowe wieczory - trzeba sprawdzać wszystko po kolei, aż się na coś trafi, sprawdzanie kondensatorów można sobie w tym wypadku odpuścić :)
    //edit//
    Tak mi jeszcze przyszło do głowy - może coś się wzbudza ? - poszukaj niewielkich kondensatorów odprzęgających zasilanie - zazwyczaj 100nF - przyglądnij się im, czy któryś nie jest uszkodzony (pęknięty, wyrwana nóżka itp.).

    0
  • #27 11 Wrz 2013 20:50
    robmathic
    Poziom 6  

    Problem został rozwiązany. Okazało się, że tylni lewy głośnik powodował zakłócenia. Odłączyłem i działa. Wątek można zamknąć. Moja rada dla ludzi z podobnym problemem: zaopatrzcie się w amperomierz i sprawdźcie czy nie ma spięcia.
    Dzięki za pomoc wszystkim.

    0