Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294

Rafal_JSN 11 Sie 2013 15:44 12882 32
  • #1 11 Sie 2013 15:44
    Rafal_JSN
    Poziom 21  

    Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294
    Witam.
    To urządzenie powstało głównie dla satysfakcji ale również jako źródło mocy dla kolumienek Sony RG40. Z założenia chciałem złożyć wzmacniacz niedużej mocy, rzędu 40-50W na kanał, ale dostałem od wujka 2 TDA7294 oraz kilka innych elementów, tak więc wzmacniacz zbudowałem na tych podzespołach. Nie ma tu zbyt dużo własnej pracy takiej jak. np. samodzielne wytrawienie płytek stykowych, gdyż jestem początkującym elektronikiem i nie mam zbyt dużego doświadczenia, dlatego też postanowiłem na początek zasięgnąć sprawdzonych i prostych układów AVT. Docelowo miałem się zmieścić z kosztami w 300zł lecz jednak wyszło więcej, ale o tym na koniec.

    Wzmacniacz oparłem na bardzo znanych fakt że nie najlepszych układach scalonych TDA7294 w zastosowaniu w kitach AVT 2153. Przedwzmacniacz zbudowałem na układzie TDA1524A w kicie AVT1634. Układ wskaźników wysterowania składa się z kitu AVT2375 na układzie scalonym KA2281=TA7666.

    Zacznę może od zasilania.
    Do zasilania układów AVT2153 zastosowałem transformator toroidalny TST200VA 2x24V 2x 4.16A, z niezależnymi uzwojeniami połączonymi szeregowo (stąd wziąłem masę), zabezpieczony bezpiecznikiem 15A/250V.
    Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294

    Zasilacz zbudowany jest na mostku prostowniczym 35A i dwóch kondensatorach 10000uF/50V każdy,na płytce uniweralnej punktowej, wg tego schematu:
    Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294

    Po wyprostowaniu uzyskałem 33,62V przy natężeniu blisko 8A. AVT2153 są podłączone do zasilania równolegle. W zasilaczu zastosowałem również oddzielne bezpieczniki 10A na wyjściu chroniące przed zwarciem i uszkodzeniem układów. Po złożeniu i uruchomieniu jednego AVT2153 układ pracował przez ok 1min po czym się wyciszał. Spowodowane było to złym poprowadzeniem masy i dziękuję elektrodowiczom za pomoc w tej sprawie.

    Według wyliczeń przy tych parametrach zasilania można osiągnąć moc blisko 80W przy 8R, oraz prawie 100W dla 4R. Spore znaczenie ma moc strat gdyż radiatory po ok 20minutach pracy na 2/3 mocy mają temperaturę blisko 80st.C, co jest wysoką wartością, przez co moc spada o ok 10-12W. Co prawda układ samoczynnie wyłącza się przy katalogowych 120st. C, to jednak ze wzmacniacza byłby żaden pożytek pracując na wyższych mocach, który by się po co godzinę wyłączał. Co do jakości dźwięku to nie ma sensu wspominać gdyż jest znana przez wielu elektroników czyli jest przeciętna. Fakt może bas ma mocny bo przy kolumnach Tonsil Alton 80 czuć każde uderzenie, ale zazwyczaj brzmi on sztucznie. Reszta pasma również przeciętna, mocno wyostrzone tony wysokie a tony średnie są dość mocno cofnięte (może za sprawą przedwzmacniacza), krótko mowiąc wzmacniacz gra dość płasko, rewelacji nie ma.




    Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294

    Wiele osób zapewne będzie się zastanawiało do czego służy ten mały transformator, więc już tłumaczę. Chciałem zaoszczędzić trochę miejsca więć na jednej płytce uniwersalnej zamontowałem dwa oddzielne zasilacze. Jeden jak juz wspomniałem do AVT2153 a drugi służy do zasilania przedwzmacniacza i wskaźników wysterowania. Do tego użyłem transformatora o mocy 4,5VA, napięciu wyjściowym 12V przy prądzie 0.4A. Jako filtrację zastosowałem tylko jeden kondensator 2200uF/25V gdyż taki wystarczył w zupełności.

    W układzie AVT2153 wprowadziłem kilka zmian, gdyż nie zastosowałem transoptora OPT i zamiast 4 kondensatorów 470uF/63V wstawiłem 4x 2200uF/63V. Reszta elementów tj. małe kondensatory, rezystory (wszystkie wmontowane są 1W) i inne elementy wg katalogu tego układu.
    Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294 Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294 Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294 Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294 Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294 Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294

    Przedwzmacniacz jak wspominałem to AVT1634 na TDA1524A. Jest on bardzo prosty do zbudowania, jednak nie jest zbyt dobry, gdyż nawet przy przedowach ekranowanych słychać lekki przydźwięk, więc zastosowałem z powrotem zwykłe przewody miedziane. Wszystkie elementy poza R3 i R4 są wg katalogu. Te dwa rezystory musiałem wstawić większe (10kom) gdyż przy maksymalnym wyciszeniu słychać było nadal dźwięk.
    Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294 Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294

    Wskaźniki wysterowania na układzie AVT2375 z KA2281=TA7666 to również banalnie prosta konstrukcja wymagająca zastosowania niewielu elementów. Z racji tego że ciężko było mi dostroić wskaźniki tak aby pokazywały stan sygnału dość wiarygodnie musiałem także zastosować elementy inne niż w katalogu. Zmiany w układzie:
    - C1 220uF/16V (100uF/16V)
    -R1...R10 1kom 0.5W (560om 0.25W)
    -R11,R12,R13,R14 470kom 0.5W (R11 i 12 -51kom 0.25W R13 i 14 8.2kom 0.25W)
    Użyłem diod Led 5mm w kolorach niebieski (6x), pomarańczowy (2x), czerwony (2x) w przezroczystych szkłach o natężeniu 5000mcd (mogą zastąpić mały kolorofon ;) .
    Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294 Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294
    Jako obudowę użyłem płyty ze sklejki drewnianej o grubościach 11mm (dół) 6mm (boki, góra)) 4mm (przód, tył). Całość polakierowałem czarną farbą olejną. Skrzynia ma wymiary SxWxD 42cm x 15cm x 38cm. Przedni jak i tylni panel są wsunięte do środka na głębokość 12mm.

    Oto kilka zdjęć całego wzmacniacza.
    Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294 Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294 Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294 Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294 Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294 Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294 Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294 Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294

    Co do kosztów to w tej cenie podejrzewam, że zbudowałbym coś znacznie lepiej brzmiącego. Na całość wydałem ok 330- 350zł, licząc dodatkowe koszty powstałe w trakcie budowy tj. jak uszkodzenie płytki stykowej, czy wymiana KA2281.

    Wzmacniacz wymaga jeszcze kilku poprawek np. poprawa trzeszczących potencjometrów, dołożenie aktywnego chłodzenia, czy dodatkowy przełącznik służący przerwania sygnału przy włączaniu/wyłączaniu urządzenia.

    Jakiekolwiek zastrzeżenia, bądź porady proszę uwzględnić w komentarzach.

    2 29
    Załączniki:
  • Sklep HeluKabel
  • #3 11 Sie 2013 17:18
    Michał93b
    Poziom 12  

    To co widzę z tych miniaturek to całkiem niezłe wykonanie. Na plus również (mimo, że drobne) poprawki do kitu AVT. A jak to z AVT - jest co poprawiać ;)
    No i szkoda, że kit.

    Koniecznie zrób coś z miniaturkami - tak, by można było je powiększyć.

    No i: diód... mówisz dióda, czy dioda? :)

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #4 11 Sie 2013 18:13
    mdm150
    Poziom 26  

    Całkiem przyzwoicie to wyszło mimo ze z kitów składane. Ja na tych kostkach tda7294 się zawiodłem. Padały jak muchy, w najmniej spodziewanym momencie. Obecnie mam na lm4780 i mam jak narazie problem z głowy.

    0
  • #5 11 Sie 2013 20:55
    398216
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 11 Sie 2013 20:55
    czokus
    Poziom 16  

    Trafo po stronie pierwotnej ma bezpiecznik 15A? Nie za dużo?

    Cytat:
    Po wyprostowaniu uzyskałem 33,62V przy natężeniu blisko 8A.
    Chyba 2x33V i 2x4A.
    Otworki na górnej części obudowy nie za ciekawie wyszły i psują efekt końcowy.
    Ogólnie te końcówki wymagają chyba dobrego przedwzmacniacza, bo inaczej dźwięk będzie jak to określiłeś dosyć płaski - sam mam takie końcówki bez przedwzmacniacza i dźwięk to tragedia - praktycznie sam środek gra...
    Troszkę dużo tych kabelków wyszło wewnątrz - mam nadzieję że nic nie brumi? Trzeszczące potencjometry zapewne z odzysku, bo nowe chyba nie powinny trzeszczeć?

    0
  • #7 11 Sie 2013 21:10
    elektryku5
    Poziom 37  

    Fajnie że coś zrobiłeś i to się ceni, ale kity nie wymagają żadnej inwencji twórczej i niezbyt jest co oceniać...

    Te krzywo zamontowane niebieskie diody wyglądają niezbyt przyjemnie, obudowa jakaś wielgachna. Trzymasz to w domu?
    Lepiej wykorzystać obudowę z ubitego sprzętu, albo znając się na rzeczy go naprawić, pewnie większość fabrycznych wzmacniaczy była by lepsza niż TDA, czasem starczy zimne luty poprawić, wymienić tranzystory, czy tam wkomponować swoją końcówkę za spaloną hybrydę i wyglądałoby to jak trzeba.
    Do czego tego używasz i czego na tym słuchasz? Nic nie brumi jak w pytaniu z postu powyżej?

    Wprawdzie nie tylko wygląd się liczy, ale wnętrze też atrakcyjne nie jest...

    0
  • #8 11 Sie 2013 22:17
    Rafal_JSN
    Poziom 21  

    czokus napisał:
    Trafo po stronie pierwotnej ma bezpiecznik 15A? Nie za dużo?
    Cytat:
    Po wyprostowaniu uzyskałem 33,62V przy natężeniu blisko 8A.
    Chyba 2x33V i 2x4A.
    Otworki na górnej części obudowy nie za ciekawie wyszły i psują efekt końcowy.
    Ogólnie te końcówki wymagają chyba dobrego przedwzmacniacza, bo inaczej dźwięk będzie jak to określiłeś dosyć płaski - sam mam takie końcówki bez przedwzmacniacza i dźwięk to tragedia - praktycznie sam środek gra...
    Troszkę dużo tych kabelków wyszło wewnątrz - mam nadzieję że nic nie brumi? Trzeszczące potencjometry zapewne z odzysku, bo nowe chyba nie powinny trzeszczeć?

    Bezpiecznik jest w sam raz, potencjometry dostałem używane, a transformator ma połączone uzwojenia w szereg. Górna pokrywa jak i panel przedni będą zmodernizowane (przód płyta aluminiowa, góra kratka wentylacyjna metalowa). Jak będę miał wystarczająco pieniędzy to również wymienię przedwzmacniacz, gdyż on jest powodem drobnych zakłóceń.

    Wzmacniacz z czasem będzie całkowicie modernizowany, bo sam doskonale wiem że wizualnie nie wygląda najlepiej, co do obudowy z uszkodzonego sprzętu to wątpię, że znajde jakąś aby to wszystko zmieścić, chyba że dopisze mi szczęście...

    Dodano po 6 [minuty]:

    elektryku5 napisał:
    Te krzywo zamontowane niebieskie diody wyglądają niezbyt przyjemnie

    Zapomniałem wspomnieć że diody są celowo zamontowane pod lekkim ukosem, gdyż no tak mi się akurat wtedy przywidziało i teraz tego żałuję.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dodano po 13 [minuty]:

    dj-MatyAS napisał:
    Chaos.
    Tak można określić to co dzieje się wewnątrz z okablowaniem.
    TDA 1524 - gorzej nie mogłeś wybrać...
    Obudowa... a raczej powinienem powiedzieć "Trochę bardziej wytrzymała skrzynka na buty"... żenująca. Krzywa, nierówno powiercona i pomalowana byle jak.
    Całości dopełnia "wskaźnik zadowolenia autora projektu" (niebieskie diody we wskaźniku poziomu).
    Szkoda.
    Czasu, pieniędzy i naszej uwagi.

    Rozumiem, że były lepsze, znacznie lepsze projekty, ale powtarzam, że to pierwszy tego typu mój projekt,fakt że nie najlepszy, więc to co mi ktoś doradzi, podpowie napewno się przyda w kolejnych projektach.

    0
  • #9 11 Sie 2013 22:22
    elektryku5
    Poziom 37  

    Okablowanie i prowadzenie masy to też dość ważna rzecz, miałem okazję się przekonać, szczególnie z tym drugim... (Pisałeś, że wcześniej nie działało, kiedy masa jest dobrze poprowadzona, to przydźwięk słyszalny jest dopiero po przystawieniu ucha do głośnika.)

    Jeśli ten bezpiecznik 15A jest po pierwotnej stronie transformatora, to zabezpieczenie masz bardzo słabe... Mam nadzieję, że wiesz jak obliczyć prąd z wzoru mocy przy 230V?

    10A to "output peak current", obawiam się, że układ padnie szybciej niż bezpiecznik. Układ jest na 60W mocy ciągłej, z tego też możesz policzyć sobie jaki prąd pójdzie przy danym obciążeniu. 10A dałoby 800W 8Ohm i 400W 8Ohm...

    Przy okazji nie dopatrzyłem się zabezpieczenia DC, a same zabezpieczenia wbudowane w układ to nie wszystko.

    Za tą cenę mogłeś zbudować coś na tranzystorach, albo kupić używany wzmacniacz kilka klas jakościowych i brzmieniowych wyżej, o wyglądzie nie wspominając...

    Tanim wzmacniaczem można by nazwać to, części "śmieciowe", tylko musiałem dokupić rezystory, zrobić PCB, powiercić radiatory. Nie wiem jakieś kilkanaście złotych, wytrzymałość na pewno lepsza, chwilowe zwarcie wyjścia z wysterowaniem nic mu nie robi, masa tak poprowadzona, że głośniej buczą same trafa niż w głośnikach, a trafa zbyt głośne nie są...
    Obudowy nie zrobiłem, bo udało mi się naprawić lepszy wzmacniacz, aczkolwiek to nie było złe.
    Gdybym teraz nie miał, to na pewno jakiegoś po części sprawnego kupił, wykorzystując obudowę i trafo, bo bez narzędzi dobrą obudowę ciężko zrobić, na CNC można by wyciąć, ale po co robić sobie koszta?...

    0
  • #10 11 Sie 2013 22:49
    Rafal_JSN
    Poziom 21  

    Na wyjściu zasilania DC są narazie dwa bezpieczniki 10A każdy.
    Też mam kilka tranzystorów KD akurat 503, lecz kilka osób na tym forum mi powiedziało ze z tymi tranzystorami nie opłaca sie bawić. Mam ich 5 albo 6.

    Dodano po 7 [minuty]:

    A wzmacniacz mogłem kupić oczywiście ale jednak wolałem sam coś zmontować.
    I tak jako główne źródło napędu służy HK980 a ten DIY to głównie dla satysfakcji, lecz nic nie stoi na przeszkodzie aby doprowadzić go wizualnie do dobrego stanu.

    0
  • #11 11 Sie 2013 22:54
    cisek1995
    Poziom 11  

    Rafal_JSN napisał:
    samodzielne wytrawienie płytek stykowych


    Płytek stykowych się nie wytrawia. Laminat to tak :)

    A co do obudowy, nie jest najgorzej pod względem wizualnym było by lepiej gdyby te otwory wentylacyjne były inaczej zrobione np: jeszcze można to naprawić wycinając otwór zamiast tych "dziurek" i od spodu wklejając siatkę np taką:

    Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294


    Myślę, że poprawiłoby to wygląd, w dużym stopniu.

    Pozdrawiam

    0
  • #12 11 Sie 2013 23:03
    Rafal_JSN
    Poziom 21  

    cisek1995 napisał:
    Rafal_JSN napisał:
    samodzielne wytrawienie płytek stykowych


    Płytek stykowych się nie wytrawia. Laminat to tak :)

    A co do obudowy, nie jest najgorzej pod względem wizualnym było by lepiej gdyby te otwory wentylacyjne były inaczej zrobione np: jeszcze można to naprawić wycinając otwór zamiast tych "dziurek" i od spodu wklejając siatkę np taką:

    Tani wzmacniacz stereo DIY na TDA7294


    Myślę, że poprawiłoby to wygląd, w dużym stopniu.

    Pozdrawiam

    Prawdopodobnie wstawie metalową kratkę wentylacyjną, która będzie zajmować mniej więcej połowę górnej części.

    0
  • #13 11 Sie 2013 23:04
    elektryku5
    Poziom 37  

    Zabezpieczenie DC, to układ zazwyczaj z przekaźnikiem odłączającym kolumny po wykryciu napięcia stałego na zaciskach głośnikowych, kilka/naście sekund napięcia stałego i głośniki są do wywalenia, w najlepszym przypadku wymiana cewki niskotonowego...
    Jako przykład ten schemat.

    Dla tych napięć KD by się sprawdziły, u mnie było 2x35V. Z czterech byś już 2 kanały miał, wytrzymałość niezła, budowa końcówki to typowy schemat stosowany od lat w sprzęcie HiFi, starsze hybrydy były podobnie zrobione, teraz wiadomo schematy są bardziej rozbudowane, ale to jest działająca klasyka.

    Mi było szkoda patrzeć jak się marnują, więc wzmacniacz zrobiłem i zagrał oczywiście.

    0
  • #14 12 Sie 2013 08:23
    zdebel
    Poziom 14  

    Michał93b napisał:
    To co widzę z tych miniaturek to całkiem niezłe wykonanie. Na plus również (mimo, że drobne) poprawki do kitu AVT. A jak to z AVT - jest co poprawiać ;)
    No i szkoda, że kit.

    Koniecznie zrób coś z miniaturkami - tak, by można było je powiększyć.

    No i: diód... mówisz dióda, czy dioda? :)


    Diod.

    Link

    Dziękuję.

    0
  • #15 12 Sie 2013 08:43
    Rafal_JSN
    Poziom 21  

    Moim zdaniem prościej będzie wstawić przełącznik zwierający nóżki MUTE i STAND-BY, chociaż system opóźnionego załączania głośników też jest dobrym pomysłem, z czasem o tym pomyślę.

    0
  • #16 12 Sie 2013 11:37
    dudi_elektr
    Poziom 13  

    Osobiście nie lubię kiedy wzmacniacz to wielka skrzynia, w której tak na prawdę jest więcej powietrza niż elektroniki. Potrafię to zrozumieć kiedy radiatory narzucają jakieś konkretne gabaryty, ale w tym przypadku obudowa mogła być dużo mniejsza.

    Nie czepiałbym się, że z drewna, ale rzeczywiście, przydało by się zwrócić trochę uwagi na estetykę wykonania (szczególnie górnych otworów).

    Niebieskie diody - niektórym się podobają innym nie. To sprawa indywidualna. Jedyne co bym zmienił, to jasność ich świecenia. Wieczorem mogą wypalić piksele w oku ;)

    Kable w środku przydałoby się jakoś ogarnąć, bo nie prezentują się najlepiej.

    0
  • #17 12 Sie 2013 17:23
    Rafal_JSN
    Poziom 21  

    Kable prawdopodobnie oplotę czarną folią do ekranowania - osobno od zasilania, osobno od sygnału. Diody wskaźników może i są jasne ale mi akurat to nie przeszkadza, w większych pomieszczeniach to tak jak wspomniałem może zastąpić mały kolorofon. Z czasem może gdy już będzie inna mniejsza i metalowa obudowa od jakiegoś sprzętu, do tego aktywne chłodzenie i system opóźnienia załączania kolumn, to przerzucę się na wskaźniki analogowe, z lekkim białym podświetleniem.

    0
  • #18 12 Sie 2013 17:30
    elektryku5
    Poziom 37  

    No wtedy to już będzie wzmacniacz, ale znowu lepiej na tranzystorach i powstałby następny, bo z tego zostałaby końcówka i trafo.
    Jak czas i pieniądze pozwolą, to może zrobisz jakiś lepszy, tranzystorowy, większe trafo i to co napisałeś.
    Dłubanie w tranzystorowej końcówce to sama przyjemność, a by ją uruchomić czasem też trzeba się pomęczyć i to jest właśnie fajne, satysfakcja potem niezła.


    Pierwsze konstrukcje zawszę wyglądają tak sobie, ale jak trochę wprawy i doświadczenia przyjdzie, to kto wie?...

    0
  • #19 12 Sie 2013 17:41
    Rafal_JSN
    Poziom 21  

    Może w przyszłym roku jak będzie gotówka to kupię drugie takie samo trafo, drugi podobny zasilacz i zbuduję wzmacniacz na tranzystorach IRFxxx, gdyż słyszałem że one przy dobrym przedwzmacniaczu potrafią zagrać przyjemnie.

    0
  • #20 12 Sie 2013 17:42
    rosomak19
    Poziom 19  

    Witam
    Powiem tak, nawet najlepszy wzmacniacz zagra kiepsko jeżeli kiepski bedzie przewzmacniacz. Ta kostka co ja użyłeś nie jest najlepszym wyborem. Sam od dawna poszukuje przedwzmacniacza, który bedzie mial to coś w brzmieniu. Przepraszam za wszelkie błędy ale piszę na szybko z telefonu.

    0
  • #21 12 Sie 2013 17:48
    Rafal_JSN
    Poziom 21  

    elektryku5 napisał:
    .Dłubanie w tranzystorowej końcówce to sama przyjemność, a by ją uruchomić czasem też trzeba się pomęczyć i to jest właśnie fajne, satysfakcja potem niezła.


    Przy tym też kilka dni zmarnowałem na uruchomienie, mimo że to konstrukcja dość prosta. Albo zimny lut, albo problem z zasilaniem, albo coś jeszcze innego...

    0
  • #22 12 Sie 2013 18:04
    elektryku5
    Poziom 37  

    Ja to rozwiązałem wywalając przedwzmacniacz, korekcja mi nie potrzebna, a do wysterowania końcówki którą stworzyłem starcza sygnał z karty dźwiękowej, CD, itd.

    Skopiowanie przedwzmacniacza z jakiegoś dobrego "klocka" nie powinno być trudne, zazwyczaj jeden podwójny OP jak NE5532, kilka elementów i potencjometry. Tylko jaki to ma sens? Zależy co kto lubi, jedni wolą wierny odsłuch inni ulepszacze, wybór pozostaje osobie słuchającej...

    Rafal_JSN napisał:
    elektryku5 napisał:
    .Dłubanie w tranzystorowej końcówce to sama przyjemność, a by ją uruchomić czasem też trzeba się pomęczyć i to jest właśnie fajne, satysfakcja potem niezła.


    Przy tym też kilka dni zmarnowałem na uruchomienie, mimo że to konstrukcja dość prosta. Albo zimny lut, albo problem z zasilaniem, albo coś jeszcze innego...


    Na początku tak jest, ale po kilku PCB same płytki będą lepszej jakości oraz znajomość działania będzie większa.

    0
  • #23 12 Sie 2013 19:26
    Rafal_JSN
    Poziom 21  

    Może następną konstrukcją będzie końcówka mocy, jako przedwzmacniacza użyłbym wyjścia PRE-OUT z HK980.

    0
  • #24 13 Sie 2013 01:32
    Qelan
    Poziom 10  

    Zbyt długie przewody, w mało przemyślany sposób poprowadzone. Uważam, że przy dobrym rozmieszczeniu można by było zaoszczędzić 1/2 objętości. Jeżeli będziesz montował kratę, to przykręć ją od góry we frezie, tak aby górna tworzyła równą powierzchnię :)

    0
  • #25 13 Sie 2013 06:45
    dudi_elektr
    Poziom 13  

    A czy ktoś może mi powiedzieć, gdzie można dostać taką siatkę?

    0
  • #26 13 Sie 2013 08:43
    Qelan
    Poziom 10  

    Kiedyś była w praktikerze. Porozglądaj się po podobnych sklepach :)

    0
  • #27 13 Sie 2013 09:06
    dudi_elektr
    Poziom 13  

    A jakie jest jej oryginalne zastosowanie? (bo podejrzewam, że w żadnym prakt. nie ma działu "Części do wzmacniaczy elektroakustycznych" - ;) )

    0
  • #28 13 Sie 2013 14:04
    Rafal_JSN
    Poziom 21  

    Popytaj w dziale budowlanym ;)

    0
  • #29 14 Sie 2013 01:57
    telecaster1951
    Moderator Akustyka

    Nie obraź się, ale złożyłeś sprzęt z kitów ze sklepu, nie włożyłeś w to żadnej własnej inwencji (zmiana rezystorów i pojemności, zapewne metodą prób i błędów, nie jest inwencją) i dajesz do działu DIY? Dla punktów?
    Po co obudowa jest tak wielka? Ani to dobre dla sprzętu ani ekonomiczne.

    Rafal_JSN napisał:
    Jako obudowę użyłem płyty ze sklejki drewnianej o grubościach 11mm (dół) 6mm (boki, góra)) 4mm (przód, tył). Całość polakierowałem czarną farbą olejną. Skrzynia ma wymiary SxWxD 42cm x 15cm x 38cm. Przedni jak i tylni panel są wsunięte do środka na głębokość 12mm.
    Wiesz czemu obudowy wzmacniaczy są metalowe? Jeśli drewniane to kryte warstwą metalu?
    Rafal_JSN napisał:

    Użyłem diod Led 5mm w kolorach niebieski (6x), pomarańczowy (2x), czerwony (2x) w przezroczystych szkłach o natężeniu 5000mcd (mogą zastąpić mały kolorofon :wink: .
    Tego nigdy chyba nie zrozumiem. Po co mi wskaźnik wysterowania? Przecież słyszę jak jest głośno, widzieć nie muszę. Jak chcę się odprężyć przy muzyce, to takie mruganie diod by mnie tylko denerwowało.
    Rafal_JSN napisał:
    dołożenie aktywnego chłodzenia
    Po co?
    Rafal_JSN napisał:
    Spore znaczenie ma moc strat gdyż radiatory po ok 20minutach pracy na 2/3 mocy mają temperaturę blisko 80st.C, co jest wysoką wartością, przez co moc spada o ok 10-12W. Co prawda układ samoczynnie wyłącza się przy katalogowych 120st. C, to jednak ze wzmacniacza byłby żaden pożytek pracując na wyższych mocach, który by się po co godzinę wyłączał.
    Sądzę że mówisz o 2/3 położenia potencjometru. A to jest już 100% mocy i spory prostokąt przy okazji. Czemu się grzeje? Przede wszystkim przez przeciążenie i nieprzemyślaną obudowę.
    Rafal_JSN napisał:
    w większych pomieszczeniach to tak jak wspomniałem może zastąpić mały kolorofon
    A z tego wynika czemu się sprzęt przeciąża...
    Rafal_JSN napisał:
    Przy tym też kilka dni zmarnowałem na uruchomienie, mimo że to konstrukcja dość prosta. Albo zimny lut, albo problem z zasilaniem, albo coś jeszcze innego...
    Mój promotor mi kiedyś mówił że nie ma szans aby wzmacniacz DIY ruszył za pierwszym razem. Na scalakach to akurat nie musi się sprawdzić, bo jeśli ma się pojęcie jak prowadzić masę, to raczej nic nie powinno się dziać, ale na tranzystorach...
    Doktor inżynier, jego "czarne skrzynki" są na każdym laboratorium studenckim w Katedrze, a mimo to jemu też buczy. ;)

    0
  • #30 16 Sie 2013 10:54
    Rafal_JSN
    Poziom 21  

    Nie mam Ci nic za złe bo byłem świadomy takich odpowiedzi. Jest to moja pierwsza tego typu konstrukcja, więc tak jak wspomniałeś nie ma tu zbyt dużo mojej inwencji. Błędów przy tym popełniłem mnóstwo. Mam nadzieję, że przy kolejnym projekcie dokładniej wszystko przemyślę, tak aby wszystko wyglądało i pracowało jak powinno ;) Dzięki ;)

    0