Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

UPS Fideltronik Ares 300- Przeciążony transformator, bez obciążenia zewnętrznego

11 Sie 2013 22:15 3006 7
  • Poziom 13  
    UPS Fideltronik Ares 300- Przeciążony transformator, bez obciążenia zewnętrznego
    Witam.
    Nie radzę sobie już z UPS-em [UPS Fideltronik ARES-300 model: FTP- 300-01 ].
    UPS bez podłączonego obciążenia wykazuje przeciążenie:
    :arrow: Transformator strasznie buczy (ponad normalny poziom głośności pracy transformatora).
    :arrow: Przewody akumulatora grzeją się.
    :arrow: Pobór mocy od strony akumulatora przekracza 20A.

    Po podłączeniu żarówki 60W:
    :arrow: Transformator cichnie do normalnego poziomu głośności pracy, a prąd pobierany z akumulatora spada do około 9A.

    Wymieniłem dla sprawdzenia mosfety podające prąd na transformator, ale bez zmian. Na moje "szczęście" i osób chcących mi pomóc, posiadam oscyloskop, więc będzie łatwiej. W załączniku podaje film z nagrania oscyloskopu. Pierwsza część jest z podłączoną żarówką, a druga gdzie UPS się szybko wyłącza jest bez obciążenia. Napięcie mierzone na złączach UPS-a z transformatora. Drugi kanał jest odwrócony (dla lepszej czytelności), dlatego wykres pojawia się pod osią X.



    PS.
    Na filmie UPS zasilany jest z zasilacza stabilizowanego, ale na akumulatorze dzieje się to samo.
    Najważniejsze :!:
    Odłączenie od UPS-a wszystkich przewodów od transformatora prócz strony pierwotnej tj. dwóch przewodów z mosfetów i jednego od-czepu "wspólnego" nic nie daje. Nawinąłem inny transformator też z od-czepem i stroną wtórną, identyczna sytuacja jak na fabrycznym.
  • IGE-XAO
  • Poziom 25  
    1. Z opisu nie wynika jak dołączono oscyloskop.
    Transformator posiada wiele złączek.

    2. Najprościej sprawdzić (zarejestrować) przebiegi na drenach MOS-ów mocy
    w odniesieniu do masy.

    3. Czy ten model nie posiada 2 szt. bezpieczników po stronie niskiego napięcia
    transformatora ?

    4. Odłączenie uzwojeń "wysokiego" napięcia to zły pomysł (nie posiadam schematu
    tego modelu), ale zwykle powinno być jakieś sprzężenie zwrotne.

    Z uwagi na problem z pkt. 1 nie możemy wykluczyć, że transformator jest zasilany składową stałą - pracuje tylko jedna gałąź uzwojenia niskiego napięcia i dochodzi do jego nasycenia.
  • IGE-XAO
  • Poziom 13  
    Witam!
    Tutaj jest $$transformator$$, jaki posiadam w tym UPS-ie.
    Jak pamiętam gdy mierzyłem napięcie na "źródle" (na Mos-fetach), to przebieg był idealnie prostokątny, a podany filmik podaje wykres podłączony na drenach (więc na wejściach do $$transformatora$$ ).

    Oscyloskop ma dwa kanały, więc jedna sonda poszła w jedną "stronę" zasilania $$transformatora$$, a druga w "drugą stronę" zasilania $$transformatora$$, z tym, że druga jak wspomniałem "odwróciłem" na oscyloskopie dla lepszej czytelności. Film nakręcany był przy w pełni podłączonym transformatorze.

    Odłączenie jakiegokolwiek przewodu (dwóch od ładowania akumulatora na zasilaniu AC, Wyjściowych 230V i wejściowych 230V (ładowanie akumulatora) ) nic nie zmieniło.
    Pomierzyłem oscyloskopem indukcyjność obu zwojów (w zasadzie to jeden zwój, który w połowie ma odczep, który podłączony jest pod "plus" akumulatora). Wydaje się być taka sama (wydaje się, bo na oscyloskopie widzę wykres, a nie wartość [funkcja TEST]). Opór też się zgadza (miedzy początkiem zwoju - od-czepem, a od-czepem - końcem zwoju). Wybaczcie za obrazkowe tłumaczenie, ale nie posiadam schematu tego transformatora.
    PS.
    Wszystkie bezpieczniki są całe, chyba, że istnieją jakieś na SMD, ale skoro wykres jednej strony i drugiej się pokrywa, wiec chyba sam timer i Mosfet-y działają w porządku. Może istnieje jakiś tranzystor Mosfet wygaszający i to on padł :?:
    Poprawiłem TONI_2003.
  • Poziom 25  
    Mam wątpliwości, czy działa poprawnie. Według mnie wypełnienie nie wygląda
    "normalnie".
  • Poziom 13  
    No te "wąsy" mnie zastanawiają (nie jest to wina sond, są to "skalibrowane" Texas'y ).
    Ale w takim wypadku, dlaczego obie "strony kluczujące" dają identyczne, prawdopodobnie błędne wykresy :?:
    Raczej mało prawdopodobne, by (zakładając) uszkodzony timer dawał taki wykres.
  • Poziom 25  
    Myślę, że podałem Koledze właściwy "trop".
    1. Należy sprawdzić, czy transformator jest zasilany symetrycznie, sprawdzić "skutecznie", moim zdaniem transformator zasilany jest składową stałą, dołączenie obciążenia pozwala na częściowe "rozładowanie" energii gromadzonej w rdzeniu.
    2. Źródła "kluczy" połączone są "do masy", więc w stosunku "do czego" był "idealny" przebieg ?
    3. Te "MOSY" posiadają jeszcze bramki - warto sprawdzić sterowanie i elementy w obwodach bramek.
    4. Sterowanie "MOS-ów" zrealizowane jest prawdopodobnie na układzie ULN2002, który sterowany jest z "jakiegoś" mikrokontrolera.
    5. "Zasilanie" transformatora przez "falownik" zwykle odbywa się z tzw. czasem martwym - jest (powinien być) pewien odcinek, w którym oba "klucze" (grupy kluczy) nie przewodzą. Wynika to z zachowania pewnych wartości napięcia zbliżonych do wartości przebiegu sinusoidalnego - tzn. wartości szczytowej i skutecznej. Wartości szczytowa nie może być regulowana, ponieważ wynika z napięcia baterii, które ulega zmianom i przekładni transformatora (w dużym przybliżeniu), wartość średnia i skuteczna może być regulowana przez zmianę wypełnienia.
    6. Nie rozumiem stwierdzenia o możliwości istnienia elementów SMD - to widać -
    są lub nie - to jest widoczne.
    7. Jaka jest wydajność prądowa zasilacza używanego do "testowego" zasilania UPS-a ?

    Oddzielnym problemem jest używanie oscyloskopu, 2 kanałów, potencjału odniesienia, uziemienia oscyloskopu, izolacji galwanicznej testowanego urządzenia.
    Czy przypadkiem przebiegi z obu kanałów częściowo nie nakładają się "na siebie" ?
  • Poziom 13  
    Witam :)
    Odpowiem na pytania, na które w tym momencie znam odpowiedź:
    AD.2 ) Masę oscyloskopu podłączyłem pod Plus (+) akumulatora, a żyłę gorącą (sondę) pod złącza na PCB, które zasilają transformator (prąd podawany z Mosfetów kluczujących).
    Przebieg podawany na mosfety z falownika był mierzony odwrotnie, to znaczy masa oscyloskopu pod minus (-) akumulatora, a sondy na źródło na Mosfetach.

    AD.6) Na myśli miałem bezpieczniki w formie SMD, jeśli któryś tak owy jest "spalony" , to szybko tego nie stwierdzę.

    AD.7) Jesli chodzi Ci o zasilacz, który zastępował akumulator, to około 25A, przy czym zastosowałem amperomierz do 20A (zasilacz jest mojej konstrukcji). Przy włączeniu UPS'a bez wspomnianej żarówki (obciążenia) to domykało skalę amperomierza.

    AD.8) Oscyloskop jest uziemiony, dlatego też niektóre pomiary musiałem dokonywać albo przy akumulatorze, albo na wspomnianym zasilaczu, lecz na odłączonym uziemieniu.

    Sam oscyloskop działa poprawnie - mam w nim wbudowany generator 1kHz 0,2V / 2V , przebiegi są idealne, więc sonda jak i oscyloskop nie wprowadzają przekłamań.
    Poza tym oscyloskop posiada przełącznik, czy wzorzec ma być synchronizowany z wbudowanym zegarem oscyloskopu, czy też nie, w drugim wypadku wykres ciąglę przesuwa się po ekranie, lecz wzór wykresu pozostaje niezmienny.
  • Pomocny post
    Poziom 25  
    Wyjaśnijmy kilka kwestii.
    1. Istotą tematu jest UPS i jak Kolega twierdzi jego "przeciążony transformator".

    Definicja transformatora (Wikipedia):
    Transformator (z łac. transformare – przekształcać) – urządzenie elektryczne służące do przenoszenia energii elektrycznej prądu przemiennego drogą indukcji z jednego obwodu elektrycznego do drugiego, z zachowaniem pierwotnej częstotliwości. Zwykle zmieniane jest równocześnie napięcie elektryczne (wyjątek stanowi transformator separacyjny, w którym napięcie nie ulega zmianie).

    W uproszczeniu moc wejściowa tego urządzenia (maszyny elektrycznej) jest równa mocy wyjściowej.

    Jedna z definicji przeciążenia (Słownik języka polskiego PWN):
    "nadwyżka obciążenia ponad obciążenie znamionowe", przeciążyć - przeciążać (wspomniany słownik):
    "poddać maszynę, przyrząd obciążeniu większemu od obciążenia znamionowego"

    W zasadzie te źródła lepiej definiują problem niż informacje podane przez Kolegę.
    Zostało przez Kolegę ustalone, że nie obciążony transformator pobiera zbyt duży prąd, dołączenie obciążenia powoduje spadek wartości tego prądu.

    Dzięki tej informacji można ustalić, że transformator:
    1. Nie jest przeciążany, ponieważ paradoksalnie bez obciążenia pobiera większy prąd niż z dołączonym obciążeniem.
    2. Na podstawie takiego zachowania możemy z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że transformator jest sprawny (co Kolega w pewien sposób sobie udowodnił).

    Przyczyn występującego problemu należy więc szukać po stronie zasilania transformatora.

    Dokonał Kolega pewnego "pomiaru", przedstawił jego "wyniki" i tutaj mamy kolejne problemy:
    1. Pomiar został wykonany nieprawidłowo,
    2. Urządzenie pomiarowe zostało "ustawione" w sposób uniemożliwiający prawidłową interpretację wyniku tego pomiaru.

    Nie odpowiada Kolega na zadane pytania (odnoszę wrażenie, że istotą tematu jest fakt posiadania oscyloskopu i jego wyposażenia, nie chcę komentować informacji zawierającej słowo SMD - "gołym okiem" widać w jakiej technologii wykonane jest urządzenie).

    Reasumując:
    1. Zasugerowałem, że transformator zasilany jest przebiegiem zawierającym składową stałą napięcia/prądu i prawdopodobnie tak jest,
    2. Wystarczy parę minut i pytanie "do google" - "przetwornica przeciwsobna push-pull", aby otrzymać pełną wiedzę dotyczącą prawidłowych przebiegów napięć i prądów w tym układzie,

    A więc:
    1. Jak wyglądają przebiegi napięcia na drenach kluczy (MOS-ów, grupach MOS-ów)?
    2. Jak wyglądają przebiegi na bramkach MOS-ów (grupach MOS-ów) ?
    3. Z przedstawionego przez Kolegę przebiegu na uzwojeniu transformatora nie można nic odczytać, w dodatku (prawdopodobnie) przebiegi mierzone przez dwa kanały nakładają się "na siebie",
    3. Tym "normalnym" poziomem odniesienia przy pomiarach jest poziom "masy", w tym przypadku "-" zasilania (baterii),
    4. Czy zasada działania bezpiecznika topikowego i sposób oceny jego sprawności jest różny w zależności od technologii wykonania?

    Zacytuję część jednej odpowiedzi i dokonam jej analizy:
    Thunder6995 napisał:
    AD.2 ) Masę oscyloskopu podłączyłem pod Plus (+) akumulatora, a żyłę gorącą (sondę) pod złącza na PCB, które zasilają transformator (prąd podawany z Mosfetów kluczujących). Przebieg podawany na mosfety z falownika był mierzony odwrotnie, to znaczy masa oscyloskopu pod minus (-) akumulatora, a sondy na źródło na Mosfetach.


    Z tekstu wynika, że jedna sonda została podłączona pod złącza (liczna mnoga) na PCB (ta część - uzwojenie /nie zwój/ może posiadać 3 złącza jedno z nich jest połączone z "+" zasilania lub 4 złącza (uzwojenie nawijane bifilarnie - dla uzyskania dobrej symetrii), wówczas "środkowy odczep" uzwojenia realizowany jest "na zewnątrz" transformatora, najczęściej na PCB. W takim przypadku 2 złącza (konektory) połączone są z + zasilania. W zależności od wersji zasilacza producent stosował różne sposoby zabezpieczenia).
    Możliwe jest jeszcze nieprawidłowe połączenie tego uzwojenia (z dużym prawdopodobieństwem na PCB znajdują się odpowiednie oznaczenia kolorów wyprowadzeń transformatora).
    Co to jest przebieg podawany na "mosfety" z falownika?
    Wyjaśnijmy - "MOS-fety" to część wykonawcza (mocy) falownika.
    Co możemy zmierzyć dołączając oscyloskop pomiędzy "-" zasilania (masę) i źródła
    "MOS-fetów"?
    Wyjaśnijmy - źródła "MOS-fetów" połączone są galwanicznie z "-" zasilania.