Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda Fabia - Brak wolnych obrotów wentylatora chłodnicy

12 Sie 2013 22:33 9624 6
  • Poziom 9  
    Panowie,

    Mam problem w Fabii 1 z wentylatorem chłodnicy (6Q0959455AE). Otóż po włączeniu klimatyzacji przestał on załączać się na wolnych obrotach. Sytuacja wygląda więc tak, że po włączeniu klimy dmuchawa załącza się okresowo na kilka, kilkanaście sekund, ale na maksymalnych obrotach. W normalnej sytuacji powinno to wyglądać tak, że wraz z włączeniem klimatyzacji wentylator włącza się i pracuje na niskich obrotach.

    W pierwszym etapie diagnostyki problemu zrobiłem test polegający od odłączeniu kostki wentylatora chłodnicy. Przewody oznaczone są odpowiednio kolorami: brąz, czerwono-biały i czerwono brązowy. Domniemać można, że brąz to masa, w dwa czerwone to plusy od wolnych i szybkich obrotów. Po przyłożeniu 5V z zasilacza komputerowego do zacisków brąz oraz czerw-brąz wentylator uruchamiał się i pracował dosyć żwawo, z czego wnioskuję że był to obwód szybkich obrotów. Test z dwunastoma voltami nie udał się z powodu zbyt małej wydajności prądowej zasilacza, który wyłączał się w chwili podania 12V do wspomnianych zacisków. Zasilenie drugiego obwodu (brąz i czerw-biały) nie dawało żadnych rezultatów, zarówno dla napięcia 5 jak i 12V.

    Jeśli chodzi o pomiar rezystancji to obwód który udało się uruchomić (brąz czerw-brąz) miał rezystancję ok. 4 ohmów, ten drugi który nie działał zarówno przy pięciu jak i dwunastu voltach miał ok. 50k. W tym pierwszym wypadku wszystko wygląda ok. Korzystając ze wzoru na moc prądu stałego P=UI łatwo obliczyć prąd: 260/12=21,6A. To ma sens. Dla drugiego obwodu 90/12=7,5A - to też miałoby sens. Pomierzona rezystancja oraz wartość przyłożonego napięcia dają zupełnie inne wyniki I=U/R, zatem odpowiednio 12V/2,3Ohm=5,21A oraz 12V/500000=0,00024A!

    Ktoś z Was orientuje się jaka powinna być oporność obydwu obwodów (bieg wolny i szybki) dla poprawnie działająe dmuchawy chłodnicy? O czym może świadczyć 50k ohm na zaciskach brązowy czerwono-biały? Jak ktoś jest biegły w elektryce to proszę o pomoc :) Chcę upewnić się, że zakup nowego wiatraka rozwiąże problem i nie będzie kasą wyrzuconą w błoto, szczególnie że dobry wiatrak to niemały wydatek :)
  • Relpol
  • Poziom 28  
    Sprawdziłeś bezpieczniki? Sa dwa 30-40A i 5A. Zasil wentylator z akumulatora. Wentylator ma w sobie rezystor dla wolniejszych obrotow.

    Proponuję forum www.fabiaclub.pl
  • Relpol
  • Poziom 9  
    Próbowałem rozpytywać na FCP w tym temacie, ale wszyscy uprawiają gdybologię ;) Ja również wiem, że może to być problem z wentylatorem, przekaźnikiem lub włącznikiem termicznym w chłodnicy. Nie uśmiecha mi się wymieniać całego tego zestawu, dlatego próbuję problem jakoś namierzyć.

    Nie zasilałem wiatraka bezpośrednio z akumulatora, obawiałem się by zwarcia nie spowodować. Z tego powodu użyłem zewnętrznego źródła zasilania. Jaką orientacyjnie wartość powinien mieć ten rezystor od wolnych obrotów? Ten obwód o małej rezystancji wydaje się być obwodem szybkich obrotów. Przy 5V wiatrak ruszył żwawo więc przy 12 poszedłby jak odrzutowiec, ale zasilacz nie domagał. Drugi obwód nie reagował ani na 5V, ani na 12V z zasilacza... zresztą przy 50k omach rezystancji nie wydaje się być to dziwne. Jaką wartość orientacyjnie powinien mieć ten opornik od wolnych obrotów, orientujesz się?

    Jeśli o bezpieczniki chodzi: w skrzynce bezpieczników nie widzę żadnego opisanego jako wentylator chłodnicy. Za ten obwód odpowiada któryś z blaszkowych bezpieczników na akumulatorze, a wszystkie blaszki są całe.
  • Poziom 42  
    Wewnątrz silnika na słabszym obwodzie jest rezystor, zazwyczaj to on traci kontakt i stąd cuda w opornościach.
  • Poziom 28  
    Wentylator jest nierozbieralny( z tego co wyczytałem na forum fabii) i ludki wymieniają na jakieś inne bo oryginały za drogie. W kostce podłącznej do wentylatora podłącz żarówkę/ki, to sprawdzisz czy pojawiają się napiecia ze sterownika.
    Co do bezpieczników to Link masz wykaz w zależności od wersji.
  • Poziom 42  
    Rozbieralny. Tylko trzeba zgrzac od nowa...
    M
  • Poziom 9  
    Problem został rozwiązany. Przyczyną dziwnego zachowania się wentylatora była usterka obwodu pierwszego/wolnego biegu silnika.

    Koszt naprawy niestety nie był mały. Orientacyjne ceny wiatraka 6Q0959455AE w sieci ASO oscylują w granicach 950 zł (sama część, bez kosztów wymiany), do tego jest duży problem z dostępnością (okres oczekiwania na część: ~14 dni). Na rynku zamienników sytuacja nie wygląda dobrze. Istnieją niby odpowiedniki w asortymencie renomowanych producentów, takich jak Valeo czy Hella, ale są one niedostępne w polskich sklepach i hurtowanich. Zakupiłem zamiennik firmy NRF o numerze 47375, koszt 409 zł (dostępność tego wentylatora jest również kiepska, ale mieli go w iparts.pl). Na allegro można znaleźć tanie zamienniki, których koszt oscyluje w granicach 150 złotych. Trzeba sobie jednak postawić pytanie kogo na co stać. Mnie nie stać na wymiany wentylatora po jednym sezonie, dodatkowo szkoda mi na to czasu. Kupiłem więc produkt za większą cenę, ale... No właśnie.

    Po zdjęciu dotychczasowego wentylatora i porównaniu z nowo zakupionym stwierdziłem, że są one identyczne, jak to się mówi: jak dwie krople wody. Na śmigłach obydwu widnieje logo GATE, obudowy silników po prostu takie same w najdrobniejszych szczegółach. Jedyną różnicą jest brak naklejki VW oraz fabrycznego numeru OEM.

    Czas wymiany: ok 30 minut. Trzeba zdjąć osłonę dolną silnika, zdemontować wentylator razem z krzyżakiem, odkręcić stary wentylator od krzyżaka, następnie przykręcić nowy, a całość ponownie umieścić na swoim miejscu :) Do wykonania tej czynności nie jest konieczny kanał, wystarczy lewarek i dwie "kobyłki" by unieść przód samochodu i w bezpieczny sposób w tej pozycji to zatrzymać.

    W podsumowaniu kilka rad, jak zdiagnozować problemy z wiatrakiem. By diagnozę wykonać potrzebny będzie multimetr cyfrowy, zasilacz ATX ze starego peceta, klucz torx do odkręcenia dolnej osłony silnika.

    Wiatrak

    Diagnozę działania wiatraka można wykonać dwojako: mierząc rezystancję obwodu/ów i/lub podając napięcie na jego zaciski.

    Pomiar rezystancji sprawnego silnika nie powinien przekaczać 4-5 Ohmów dla każdego z obwodów (mierzymy rezystancję pomiędzy brązowym przewodem masy, a dwoma pozostałymi). Jeśli pomiaru wykonać nie można i jest przerwa w obwodzie, oznacza to prawdopodobnie spalony wiatrak. Powinno to być również widoczne w VAG-u. Jeśli rezystancja jest wysoka (u mnie 50k) to też oznacza, że wiatrak jest do wymiany lub naprawy. Różnica polega natomiast na tym, że VAG nie pokazuje w tym wypadku błędu, bo nie ma przerwy w obwodzie.

    Drugim testem jaki warto wykonać na silniku wentylatora jest podanie napięcia na zaciski. Jeśli użyjemy do tego celu zasilacza ATX to test należy wykonywać podając napięcie 5V. Przy 12V popłynie za duży prąd i zadziała zabezpieczenie przeciwprzepięciowe, wskutek czego zasilacz będzie się wyłączał. Podanie 5V na zaciski dwóch obwodów powinno uruchomić odpowiednie biegi wentylatora. Jeśli się tak nie dzieje wiatrak jest do wymiany.

    Warto wykonać jeszcze jeden test, by upewnić się czy wymiana wentylatora przyniesie oczekiwany skutek. Sprawdzamy więc czy do kostki zasilającej wiatrak dochodzi napięcie. Nie radzę rozpinać kostek i załączać klimy, gdyż może być to jej ostatnie uruchomienie. Można jednak rozpiąć kostki i połączyć je na tzw pająka. W tym celu potrzebne będą typowe konektorki elektryczne, męskie i żeńskie oraz przewód miedziany fi 2mm. Dzięki przewodom zakończonym konektorkami możemy połączyć kostkę wiatraka z przewodem idącym do przekaźników i bezpiecznie dokonać pomiarów. Uruchamiamy silnik oraz klimę. Po jej włączeniu na zaciskach pierwszego biegu wentylatora (przewód: brązowy i czerwono biały cienki) musi pojawić się napięcie 12V lub nieco wyższe. Podczas testu klima jest bezpieczna gdyż połączenie na pająka zapewni start wentylatora na drugim a działającym biegu, przy jednoczesnym łatwym dojściu do wykonania pomiarów na konektorkach.

    Termowłącznik

    Jeśli jednak napięcia na końcówkach biegu pierwszego nie ma, to oznaczać może że problem tkwi ponadto w termowłączniku i/lub module J293. Ewentualność usterki termowłącznika okazuje się dosyć prosta do sprawdzenia. Włączamy zapłon, nie uruchamiamy silnika. Odpinamy kostkę od termowłącznika (zlokalizowany jest on w chłodnicy po stronie kierowcy, mniej więcej poniżej akumulatora) a następnie zwieramy np za pomocą śrubokrętu końcówki we wtyczce. Zamknięcie obwodu pomiędzy przewodami: brązowym i brązowo zielonym powinno uruchomić pierwszy bieg wentylatora (o ile ten jest oczywiście sprawny) lub przynajmniej poskutkować pojawieniem się napięcia 12V na przewodach: cienkim czerwono białym oraz brązowym. Zwarcie pomiędzy przewodem brązowym, a brązowo zielonym powinno uruchomić wentylator na wysokich obrotach lub poskutkować pojawieniem się napięcia na końcówkach przewodów: brązowego i czerwono białego grubego. Jeśli test poskutkował pojawieniem się napięcia na zasilaniu wiatraka lub jego uruchomieniem (jeśli jest sprawny), to oznacza że termowłącznik nie reaguje na zmiany temperatury i nie załącza wiatraka - trzeba go wymienić. Koszt na szczęście do zniesienia.

    Przekaźnikowy moduł sterujący J293

    Inną możliwą do wystąpienia usterką skutkującą brakiem pracy wiatraka lub pracą nienormalną jest usterka modułu J293. W tym jednak wypadku nie opiszę procedury diagnostycznej, gdyż w różnych modelach Fabii stosowano różne moduły (w F1 1.4 16V 59kW BUD jest to moduł 1J0919506M). W zależności ilości przewodów we wtyczce sterującej (6/8) sposób diagnozy będzie się różnił. Można jednak wykonać prostą diagnozę organoleptyczną. Do jej wykonania potrzebne są dwie osoby: jedna do uruchomienia silnika pojazdu, a następnie klimatyzacji, druga zaś do przyłożenia ucha do lewego narożnika przedniego zderzaka. W chwili włączania klimatyzacji słychać jest odgłos przełączanego przekaźnika modułu J293, który włącza wolne obroty wentylatora chłodnicy, a w razie ich braku i przekroczenia ciśnienia czynnika i temperatury chłodnicy, bieg drugi (szybkie obroty) wentylatora chłodnicy. Jeśli po włączeniu klimy słyszane jest przełączenie zestyków przekaźnika, a wentylator pomimo to nie startuje: mamy prawdopodobną przyczynę: J293 działa, prawdopodobnie niesprawny jest wentylator. Jeśli włączenie klimy nie skutkuje przełączeniem przekaźnika przypuszczać można, że uszkodzony jest moduł J293. W razie konieczności jego wymiany radzę unikać zakupów w sieci ASO, tam cena tego urządzenia oscyluje w granicach 700-800 złotych!